Toon posts:

Windows 2000 server heeft regelmatig unexpected shutdowns

Pagina: 1
Acties:
  • 156 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hopelijk kunnen jullie mij helpen want ik kom er niet meer uit.

Ik heb al zo'n 5 jaar mijn windows 2000 server versie 5.0 2195 met SP3 zonder problemen draaien. Echter sinds 3 weken vind windows het leuk om de complete server zo af en toe te resetten. En dan niet even netjes afsluiten maar gewoon een unexpected shutdown zoals ook ik de eventviewer terug te vinden is. Norton herkend geen virus, server zit ook niet op i-net rechtstreeks aangesloten.

Wat betreft de hardware denk ik dat het wel goed zit. Ik heb reeds voeding vervangen en geheugen getest en vervangen. Ik kwam tot de ontdekking dat de pc niet reset als ik hem bijvoorbeeld in de BIOS aan laat staan of heb gestart met een DOS-bootdisk oid.

Het lijkt er dus op dat het een software probleem is..Maar wat?!?!

- Ik heb er al een regcleaner overheen gehaald,
- Ik heb de optie 'automatisch reboot bij fouten' ook al af gevinkt.
- mailserver en/of virusscanner uit zetten heeft ook geen effect.

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen want die server herinstalleren zie ik niet zitten.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 17:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Windows Crash/Memory dumps FAQ
Windows XP en 2000 BSOD guide

Neem bovenstaand even door :)

[ Voor 24% gewijzigd door Question Mark op 09-11-2006 08:13 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
SP4 installeren?
Overigens denk ik toch aan een hardwareprobleem. In de bios draaien is niet hetzelfde als onder halve of volledige belasting Windows draaien.

[ Voor 81% gewijzigd door pinockio op 09-11-2006 08:21 ]

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:03
pinockio schreef op donderdag 09 november 2006 @ 08:20:
SP4 installeren?
Overigens denk ik toch aan een hardwareprobleem. In de bios draaien is niet hetzelfde als onder halve of volledige belasting Windows draaien.
What he said

* FragFrog verdenkt de harde schijf.

Run eens een diskcheck en zie wat de SMART er van vindt. Als het om een 5 jaar oude HD gaat zou het me uberhaupt niet verbazen als'ie crashes oplevert.

Mocht dat nog niet helpen: zet in je configuratiescherm uit dat'ie automatisch moet rebooten na een crash en kijk wat de BSOD zegt, vaak is dit al een goede indicatie van wat er fout zit :)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• pinockio
FragFrog schreef op donderdag 09 november 2006 @ 08:45:
[...]

What he said

* FragFrog verdenkt de harde schijf.

Run eens een diskcheck en zie wat de SMART er van vindt. (...)
Let wel op dat je je data eerst backupt. Laatst draaide ik een diskcheck (scsi schijven, dus de DOS tool erbij gepakt van Hitachi)... schijf inderdaad kapot, en ook meteen datacorruptie.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-02 17:13

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

pinockio schreef op donderdag 09 november 2006 @ 08:20:
Overigens denk ik toch aan een hardwareprobleem.
Je kunt pas uitspraken doen over een BSOD, als je de foutcode uitgezocht hebt. Anders is het pure speculatie...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:03
Question Mark schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:38:
[...]
Je kunt pas uitspraken doen over een BSOD, als je de foutcode uitgezocht hebt. Anders is het pure speculatie...
Educated guess heet dat. Als windows zonder af te sluiten zomaar reboot, terwijl je niet een specifiek programma draait, en dit 'ineens' is begonnen zonder dat je nieuwe software hebt geinstalleerd kun je in mijn ervaring toch wel voor 95% zeker uitgaan van een hardware probleem.

Een eerste gok is dan geheugen brak, als dat vervangen is en het telkens na een bepaalde tijd gebeurt (zeg elke 15 ~ 30 minuten) kijk je naar de temperatuur van je CPU en northbridge, als het na random tijden gebeurt maar wel als de machine iets aan het doen is ga je je HD verdenken.

Moederboard zelf zou ook nog kunnen maar die gaan maar heel zelden stuk, en als het je videokaart is crashed meestal alleen je scherm terwijl je pc wel blijft draaien.

Wat allemaal natuurlijk niet wegneemt dat't geen kwaad kan de BSOD melding te lezen, vandaar dat ik dat ook aanraadde ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• pinockio
Question Mark schreef op donderdag 09 november 2006 @ 09:38:
[...]
Ja, en bij hardwarefouten (vooral geheugenproblemen) krijg je gratis elke keer een andere foutcode. Ik ben blij dat FragFrog het met me eens is.

Wat het ook nog zou kunnen zijn: een recente (automatische) update die niet compatible is met je hardware / software.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pinockio schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 08:32:
[...]
Ja, en bij hardwarefouten (vooral geheugenproblemen) krijg je gratis elke keer een andere foutcode.
Er zijn maar een beperkt aantal STOP_ERROR meldingen die hardware gerelateerd zijn, dus al krijg je ze allemaal een keer te zien is het nog steeds duidelijk een hardware probleem toch? :P

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• pinockio
BackSlash32 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 11:58:
[...]

Er zijn maar een beperkt aantal STOP_ERROR meldingen die hardware gerelateerd zijn, dus al krijg je ze allemaal een keer te zien is het nog steeds duidelijk een hardware probleem toch? :P
Pff MS is echt niet onfeilbaar hoor. Je hebt vaak weinig of niets aan het opzoeken van die codes. Tot nu toe heb ik dus helaas de ervaring dat het meer zin heeft je hardware na te kijken dan die fouten uit te gaan pluizen. Elke keer dus een andere, bij exact hetzelfde hardwareprobleem (geheugen). Dat komt natuurlijk doordat Windows gewoon de fout niet goed kan uitrekenen als het geheugen defect is (bijvoorbeeld, of de processor oververhit raakt).

Maar dat is een andere discussie, en ik vraag me af of het TS verder helpt. Ik vraag me verder af of hij hier nog kijkt of het probleem allang opgelost is. Ik ben wel benieuwd naar de oorzaak en oplossing.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pinockio schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 21:18:
Pff MS is echt niet onfeilbaar hoor.
Jij als gebruiker ook niet ;)
Je hebt vaak weinig of niets aan het opzoeken van die codes.
Tot nu toe heb ik dus helaas de ervaring dat het meer zin heeft je hardware na te kijken dan die fouten uit te gaan pluizen.
Ik heb een andere ervaring ermee, maar goed.
Je bent bekend met deze?
http://www.aumha.org/win5/kbestop.php
Elke keer dus een andere, bij exact hetzelfde hardwareprobleem (geheugen). Dat komt natuurlijk doordat Windows gewoon de fout niet goed kan uitrekenen als het geheugen defect is (bijvoorbeeld, of de processor oververhit raakt).
Je kan de fouten letterlijk nemen en stuk voor stuk als dé oorzaak nemen, of er een patroon uithalen.
Maar dat is een andere discussie, en ik vraag me af of het TS verder helpt.
Troubleshooting technieken vergelijken is altijd leerzaam toch?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• pinockio
Opgelost blijkbaar. Of niet?

• pinockio
http://gathering.tweakers...find/poster/196384/topics lijkt een éénmalige bezoeker te zijn. Of niet?

Pagina: 1