TheJoxer schreef op woensdag 08 november 2006 @ 22:20:
[...]
Nu haal je erg veel door elkaar.
Allereerst wordt
www.watapartja.nl/admin al gebruikt voor je server.
Telnet gaat over poort 23 en heeft niets met het beveiligen van een directory te maken.
Maak ipv van de directory admin een directory beheer en beveilig deze.
Je .htaccess code is voor zover ik kan zien goed.
Zet inderdaad de .htpasswd wel uit je httpdocs.
in /admin zit index.php (admin gedeelte van de site) en deze wil ik dus beveiligen, want nu kan iedereen er dus bij komen..... (
www.watapartja.nl/admin/index.php) ik weet als je
www.watapartja.nl/admin doet dat je web account kan aanpassen, maar volgens mij moet je hier verder geen last van hebben als je de map /admin wil beveilig, maar kan het fout hebben.
Over telnet weet ik zo niet, had namelijk het volgende gevonden :
Nu het .htaccess bestand op zijn plaats staat, is het tijd om het .htpasswd bestand te gaan maken.
Om dat te kunnen doen moet je Telnet of SSH-toegang tot je webserver hebben. Je kunt gebruik maken van Telnet via de functie "uitvoeren" in Windows. Dit vind je onder de Start-knop. Type in het volgende venster:
telnet
www.jedomeinnaam.nl.
Vervolgens moet je de gebruikersnaam en het wachtwoord die je van je webhost hebt gekregen invoeren. Voor meer informatie over Telnet kun je het beste even op de site van je webhost kijken.
Het kan zijn dat het gebruik van Telnet niet is toegestaan door je webhost, maar dat je wel via Secure Shell (SSH) de server mag benaderen. In dat geval moet je een geschikte client downloaden. Ik kan je aanraden om Putty te gebruiken (gratis). Het is verder niet moeilijk om verbinding te maken met de server. Het meeste wijst zich vanzelf. Als er nog onduidelijkheden zijn dan kun je het beste de documentatie op de site van Putty bekijken of weer bij je webhost kijken of informeren.
Goed, ik ga ervan uit dat je nu verbinding met de server hebt gemaakt via Telnet of SSH. Doorloop nu de volgende stappen om het .htpasswd bestand te maken.
Kijk eerst waar je bent. Type daarvoor het commando pwd en druk op enter. Als je al in de directory zit die je wilt beveiligen dan kun je door naar de volgende stap. Anders moet je eerst naar deze directory toe gaan. Dat doe je door cd beveiligd te typen. Natuurlijk vervang je "beveiligd" weer door de naam die je eerder aan de te beveiligen directory hebt gegeven.
Nu je in de te beveiligen directory zit, moet je het volgende commando typen (alleen de eerste keer!) om het .htpasswd aan te maken:
htpasswd -c .htpasswd gebruikersnaam
("gebruikernaam" moet je vervangen door de gebruikersnaam die je toegang wilt geven tot de beveiligde directory).
Vervolgens zal de server je vragen om een password op te geven voor deze gebruiker. Vul daar dus een wachtwoord in. Je moet dit vervolgens nog een keer bevestigen.
Als je nieuwe gebruikers toe wilt voegen die ook toegang tot de directory moeten krijgen dan moet je het volgende commando gebruiken:
htpasswd .htpasswd nieuwe_gebruikersnaam
Tot slot
(bron :
www.mijnhomepage.nl)
en heb die stappen gevolgd, maar dat werkt dus niet, of zie ik iets over het hoofd?