Ubuntu dmraid probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-02-2024

KnEuTeR

iedereen heeft een handelsmerk

Topicstarter
Ik probeer (al een tijdje) Ubuntu op mijn nieuwe PC te installeren.

Sinds korte tijd is EINDELIJK de bug gefixed zodat ik support heb voor mijn IDE cdrom speler via mijn jmicron chip, zodat ik nu in ieder geval met de instalatie kan beginnen. Dus ik dacht aan de slag.

Voor de duidelijkheid ik werk dus met

- Ubuntu Edgy Eft 6.10
- ASUS P5B Deluxe/wifi
- 2 WD Raptors 74 Gb (nieuwe versie met 16mb etc) in RAID 0

Het opstarten duurt wat lang, hebt toch het idee dat het wat blijft hangen op die jmicron chip, maar hij start door en krijg de mooie live ubuntu versie op mijn scherm.

Ik probeer volgens de volgende guides te werken:

in eerste instantie
http://www.ubuntu-in.org/wiki/SATA_RAID_Howto
en
https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto

Ik installeer dmraid met apt, versie 1.0.0.rc9 als ik me niet vergis, iig niet versie rc13 (laatste)

Dmraid geeft geen directe errors, wel zie ik fouten in dmesg verschijnen:

code:
1
2
[17182015.328000] device-mapper: dm-stripe: Target length not divisible by chunk size
[17182015.328000] device-mapper: error adding target to table

lijkt niet helemaal te werken. nog wat output van informatie commando's:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
ubuntu@ubuntu:/dev$ sudo dmraid -r
/dev/sda: isw, "isw_bjhbjcife", GROUP, ok, 145226110 sectors, data@ 0
/dev/sdb: isw, "isw_bjhbjcife", GROUP, ok, 145226110 sectors, data@ 0

ubuntu@ubuntu:/dev$ sudo dmraid -s -s isw_bjhbjcife
*** Group superset isw_bjhbjcife
--> Subset
name   : isw_bjhbjcife_RAIDDISK
size   : 290441734
stride : 256
type   : stripe
status : ok
subsets: 0
devs   : 2
spares : 0

Hij lijkt mijn intel ICH8 raid controller toch wel te herkennen. Maar het mappen gaat niet goed. De foutmelding zegt mij niet zo veel maar het lijkt me een bug aangezien windowsXP er prima op draait.

ik heb OOK geprobeer een nieuwe versie dmraid handmatig te installeren. Via de rpm geeft het problemen omdat hij veel dependies niet kan vinden, libc6 enz, heel raar want deze zijn wel aanwezig?!

als ik het via source wil compilen werkt dat ook niet, ./configure loopt als snel stuk op iets als: cannot create target executable. ook vreemd, gcc en cc werken gewoon.

Iemand die een oplossing heeft voor deze problemen?

Computers ain't that smart, Whatever man built could be taken apart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 26-06 17:09

wzzrd

The guy with the Red Hat

Ik heb een tijdje geleden ook gelazer gehad met Ubuntu op een dmraid (mirror) array. Dat was weliswaar andere hardware, en er bleken ook wat problemen met die hardware te zijn, maar toch, ik zou zeggen: Fedora. Werkt uit de doos met dmraid, zonder problemen. Ubuntu moet je toch een beetje op je array hacken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

Topicstarter
misschien is fedora een optie, maar ik wil eerst proberen ubuntu aan de praat te krijgen omdat ik veel ervaring hem met debian, en redhat is weer net even anders.

ik heb inmiddels een versie van dmraid gevonden die WÉL werkt,

http://librarian.launchpa...9%2B1.0.0.rc13-0_i386.deb

Hiermee krijg ik wel gewoon mooie devices te zien in /dev/mapper

hiermee heb ik de stappen van de tutorial kunnen afmaken en het systeem kunnen installeren
Er ging wel het een-en-ander fout bij apt-get install ubuntu-desktop, maar dat kan ik later wel fixen. het waren errors betreft acpi.

maar nu heb ik een nieuw probleem. ik heb grub volgens mij goed geinstalleerd, maar grub word volledig overgeslagen en ik boot gewoon gelijk in windows (ook wel gerust stellend dat dat iig niet werkt :P )

ik had windows ook toegevoegd aan me menu.lst bestand.

kan het zijn dat grub een error krijgt (ik krijg niks te zien) waardoor hij gewoon probeert door te starten?

of is grub misschien niet daadwerkelijk geinstalleerd? ik heb echt alle stappen uit de tutorial
https://help.ubuntu.com/community/FakeRaidHowto
opgevolgd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

Topicstarter
grub is nog steeds niet goed geinstalleerd. hij word nog totaal overgeslagen.

ik heb een floppy disk gemaakt en daar de stage1 en stage2 naartoegeschreven met dd, en daarmee opgestart. Zo kan ik wel grub laden voor het opstarten van het systeem.

Als ik het commando

find /grub/stage1

uitvoer, vind hij deze wel op hd (1,4) waar ik er vanuitging dat deze op hd(0,4) zou zitten. Me /boot staat op zijn eigen partitie (5) dus dat klopt ook wel. Ik heb naast me 2 raptor schijven nog een andere sata schijf in het systeem.

Ik heb grub nog eens geinstalleerd op hd(1) maar nu kreeg ik een redelijk ernstige error van windows, in de trend van dat windows niet goed kon worden opgestart. ik kon uiteindelijk nog wel gewoon opstarten door op boot windows normally te klikken. Grub heeft kennelijk nog wel wat op disk gezet maar toch niet zoals de bedoeling was.

zou ik grub niet op de mbr van me andere sata data schijf kunnen zetten (en deze in de bios als eerste zetten) en daarmee de dmraid partitie met boot kunnen laden? ik kan alleen niet goed achterhalen welke hardeschijven hij nou waar ziet, wat is hd(0) en hd(1)? Hoe kom ik er achter of dmraid wel goed is geinstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KnEuTeR

KnEuTeR

Topicstarter
ik heb voor de grap FedoraCode 6 geinstalleerd. Inderdaad, deze herkend m'n raid volumes automatisch.
Alles geinstalleerd binnen 10 minuten, vol goede hoop een reboot, en alsof er niks gebeurd is start gewoon windows XP weer op. om van te huilen. Pakt grub gewoon niet op mijn raid ofzo? Ik heb wel aangegeven tijdens te instalatie dat grub op MBR van me raid moest komen. Ik heb niet zo heel veel verstand van grub omdat die altijd wel gewoon werkt. Maar hoe kom ik er nou achter wat er fout zit?