PC-voeding gebruiken als losse 12V voeding

Pagina: 1
Acties:
  • 16.149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196348

Topicstarter
Hey mensen,

Ik wil een bouwradio gaan maken op basis van een autoradio, die wil ik voeden door middel van een computervoeding.
Nu heb ik er eentje aangeschaft van 460W welke een constante stroom kan leveren van 20 Ampere op 12 volt, ruim voldoende dus voor een autoradio!

Alleen nu is mijn probleem: Hoe krijg je zo'n ding aan de gang als ie niet in de computer zit???

Ik neem aan dat je maar 2 draadjes hoeft te verbinden met elkaar, en dan zal ie het moeten doen, maar welke??? Ik zie prachtig veel mooie kleurtjes en ik weet: Geel +12V, Rood +5V, Oranje +3,3V, Wit -5V, Blauw -12V, Paars +5VSB, Zwart is de - voor alles.
Ik denk dat het hier ergens mee werkt, iig met de groene, want dat is remote, maar wat moet ik er mee doen, om de voeding te laten werken, zonder computer???
GROEN = PS-ON/REMOTE, GRIJS = PW-OK/P.G. ??????

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen :)

Ik wil zelf ook wel wat proberen, maar dikke kans als ik vanalles op mekaar houd, dat er dan een keer kortsluiting volgt :|

alvast bedankt :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DECOY88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-07-2015
(overleden)
groen&zwart koppelen met een paperclip ofzo.

[ Voor 79% gewijzigd door DECOY88 op 08-11-2006 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 13:36

Dark

who tweaked the light?

groen met een van de naastliggende zwarte draden verbinden ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaDje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 06-06 17:42

CaDje

Framedrops for life

ik ben niet echt een held in electro, maar is een zo'n psu geen overkill ? Je radio trekt volgens mij echt geen 460W. Bij conrad heb je wel modules die zo'n 50W kunnen leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Was maar 12,50 2e-hands haha, en radio is 10 ampere afgezekerd, maar misschien komt er nog wel meer op (versterkertje/spotje/neon), ik zie wel, en misschien trekt de radio wel over de 10 of 15 ampere piekspanningen, de zekering brand dan niet door, maar de psu is 20 A continue, en beter teveel als te weinig :p

En verders: bedankt voor alle reacties :D
Het werkt supers (helaas maar 11,82 Volt, maarja, het is niet anders! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Ze houden er niet van om lange tijd onbelast te draaien. Het is beter voor de levensduur als je op elke lijn iets zet. Zoals je zelf al zegt: Een lampje,spotje what ever :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3dfx
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Moet ik nou weerstanden gebruiken op de voedingen die ik niet gebruik (3,3 en 5 Volt) ??? wat moet ik evt nog meer aanpassen, heb er alleen een autoradio op aangesloten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 04-06 12:57

BioHazard

*\o/*

Heel simpel, verbind groen met zwart op de ATX stekker, zorg dat er een schakelaar tussenzit ofzo. Sluit de autoradio aan op de Geel en zwarte lijn en hoppa. Heb dit zelf al 2x gedaan met een autoradio en 12v versterker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dus geen moeilijk gedoe met weerstanden enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:06

Theo

moederbord

Dat verschilt per voeding. De goedkopere voedingen hebben wel een belasting nodig op de 3.3, 5 en 12 volt lijnen, de duurdere (en dus betere) voedingen niet. Je kunt daarom voor de zekerheid een lampje op de 5 en 3.3 volt zetten.
Als je de voeding op de radio aansluit zorg er dan voor dat je de rdio uitzet door de verbinding tusse het groene draadje en de zwarte te verbreken. Als je de radio uitzet door op het uitknopje te drukken van je radio dan blijft de voeding aan waardoor je lampjes op 5 en 3.3 volt blijven branden. Op zich zou dit helemaal niet zo erg zijn maar helaas wordt je 12 volt lijn dan niet belast, en dat kan je voeding niet zo leuk vinden.

In plaats van lampjes kun je ook weerstanden gebruiken. Een 2-4 ohm weerstand voor op de 3.3 volt (wel één van minimaa 4 watt) en een 4-6 ohm weerstand voor op de 5 volt (wel één vanminimaal 7 watt). De weerstanden moeten dan wel gekoeld worden, maar dt kan heel makkelijk door beide weerstanden gezamelijk (niet tegen elkaar) op een koelblokje te zetten. Dit koelblokje hoeft echt niet groot te zijn, een plaatje metaal van 10 bij 10 cm is ook al goed.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik wilde de radio eigenlijk gewoon altijd uitzetten met het knopje dat onder de stekkeraansluiting zit!

Dit zal toch ook geen kwaad kunnen? denk ik :s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:06

Theo

moederbord

Anoniem: 196348 schreef op donderdag 09 november 2006 @ 12:23:
Ik wilde de radio eigenlijk gewoon altijd uitzetten met het knopje dat onder de stekkeraansluiting zit!

Dit zal toch ook geen kwaad kunnen? denk ik :s
Dat kan geen kwaad, het gaat erom dat je voeding uitstaat als de radio dat ook is. En of je dat doet door het groene draadje los te koppelen, de stekker uit het stopcontact trekt of de schakelaar omzet achterop de voeding, het maakt allemaal niets uit, zolang de voeding maar uitstaat als de radio dat ook is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 687209

Beste forum leden,

Ik heb er en der al gelezen dat je de voedig van een pc ook kan gebruiken. Als 12v power suply voor een bouw radio. Ik ben hier nu mee aan de slag gegaan en heb een oude balkon biobak(kliko) om gebouwt tot bouw radio alles werkt maar. Er is een maar ik krijg nu soms een op donder als ik de voeding aan raak. of de schoerfjes van de voeding of radio zelf. nu heb ik hem weer uit elkaar gehad en alles buiten de bio bak aan gesloten nu geen op donder. alles er weer in de biobak gezet en alles bij langs gelopen of er geen draaden tegen elkaar aan komen. Nu niks aan de hand. tijd je aan gehad en weer uit toen weer aan en kreeg ik weer een op donder. en maakt overgens niet uit of schakelaar aan staat of uit op de voeding. iemand een idee wat dit zou kunnen zijn...? gebruik een geaard verleng snoer maar in een gewoone huis stop contact(geen keuken, oud huis bouw jaar 1971)in de pc vroeger nooit last van gehad. ow ja nog een ding het is een oude autoradio met casete dek en ik gebruik oude spiekers van een subwoofer set. Merk
Jamo sat 90 (spec)
Long term power 45w
Short Term power 55w
impedance: 8Ohm
spec. acc to IEC 268-5

de spieker bestaat uit 2 een grote en een kleine met 2 elco's er tussen en op de grote een spoel? een ring/oog van koper draad. nu dacht ik zelf dat de sluiting daar weg komt kwam omdat die gewoon vrij hangen en dus kunnen lekken. maar omdat ik ook op donder krijg als de voeding uit staat twijfel ik nu.

Graag hoor ik van jullie.

Met vriendelijke groeten,
biomehanika

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M_K_
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 06-06 10:02
Zou het kunnen dat je stopcontact geen aarding heeft? Bij een normale computer wordt de computerkast geaard doormiddel van de aarding van de voeding. Maar als deze niet is aangesloten kan ik me wel voorstellen dat dit ook in de andere richting gaat.

Om dit op te lossen ga je ofwel de voeding moeten aansluiten op een stopcontact met aarding of de voeding isoleren van de rest.

Opgetlet: ik denk dat dit het geval is! Maar ik heb ICT gestudeerd en geen Elektronica!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 977723

Even een oude naar boven gehaald. Als aanvullende vraag;

Kan ik de "overtollige" kabels gewoon afknippen en isoleren?
Om de boel een beetje overzichtelijk te houden en niet al die kabels rond te hebben hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Anoniem: 977723 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:28:
Even een oude naar boven gehaald. Als aanvullende vraag;

Kan ik de "overtollige" kabels gewoon afknippen en isoleren?
Om de boel een beetje overzichtelijk te houden en niet al die kabels rond te hebben hangen.
Dat kan als je ze maar goed isoleert. Maar je hebt wel een voeding met DC-DC nodig aan de secondaire kant van de voeding. Een voeding met groep regulatie gaat niet goed zonder belasting op de 3,3V en 5V.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dank je wel voor de snelle reactie.
Hoe weet ik of het een voeding met groep regulatie is?

ps. Het is een Delux switching power supply Model: ATX-480W P4

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 977723 op 02-02-2018 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Anoniem: 977723 schreef op vrijdag 2 februari 2018 @ 10:44:

ps. Het is een Delux switching power supply Model: ATX-480W P4
Die hoort sowieso in de container, dat is echt een gevaarlijk ding. Overigens heeft die ook groep regulatie en mist die DC-DC.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Oke, Dank je wel. Pech voor mij. :-(

8) Peter
Pagina: 1