[PS] Vreemde afmetingen

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kleautviool
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:26
Ik heb een (volgens mij) vreemd probleem met photoshop.

Voor school wou ik een eigen versie op triviant maken. Dus heb ik het bord opgemeten (51x51 cm) en in photoshop een nieuw document van 51x51 cm gemaakt.
Nu wou ik vragenkaartjes maken. Dus ik opmeten (9x6 cm) en ik maak in photoshop een nieuw document van 9x6 cm, en toen viel mij het volgende op.

Als ik bij het document van mijn bord naar Image>Image Size ga krijg ik het volgende te zien:
Afbeeldingslocatie: http://trash.maurice-k.com/afmeting_bord.jpg
Ik vond het al vreemd dat de afmetingen in pixels zo weinig was, maar dacht dat wel zou verranderen oid

Nu wil ik dus een kaartje maken. Krijg ik ineens een heel groot vlak te zien. Doe ik vervolgens image size van mijn kaartje, krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://trash.maurice-k.com/error_kaart.jpg

Nu hoop ik dus niet dat ik bij het bord wat fout heb gedaan, want dan wordt ik gek O-)

Maar iemand een idee waar dit verschil aan ligt?

edit:
Hmmm |:( Niks gezegd. Zie nu dat de resolutie veel kleiner is bij mijn bord :X

Maar wel een andere vraag. Ik kan dat bord niet thuis printen, maar als ik mijn .psd dan opsla als .png afbeelding en deze naar mijn server upload, is dat dan wel die 51x51 cm? Of moet ik dan eerst de resolutie naar 300 doen en dán pas opslaan?

[ Voor 15% gewijzigd door kleautviool op 08-11-2006 16:48 ]

• Leedbek
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 06-01 16:44

Leedbek

Luuk Luchtloper

Kijk eens naar het aantal dpi ;)

72 voor je bord, 300 voor je kaartjes. Dat verklaart een hoop :)

//edit: met dpi bedoel ik dus resolution.

[ Voor 23% gewijzigd door Leedbek op 08-11-2006 16:44 ]

Klaar voor de steroorlogen?

Verwijderd

Dat komt door de resolutie die je gebruikt, 72 per inch bij de eerste en 300 bij de tweede. 72 is voor op de computer genoeg, maar als je gaat afdrukken is beter als je een resolute van rond 300 pixels per inch hebt.

• kleautviool
Ja zag het nu net ook :X

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08-2025
kleautviool schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:42:
Of moet ik dan eerst de resolutie naar 300 doen en dán pas opslaan?
volgens mij hoeft dat niet...hij slaat hem gewoon met die maten op..

die pixels per inch hebben alleen te maken met de hoeveelheid pixels die er in je document zitten.
(als er minder pixels per inch in je document zitten blijft deze dezelfde afmetingen alleen zijn de pixels wat groter en daarmee de resolutie lager).

correct me if i am wrong :9

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Je moet je afbeelding printen naar pdf om zeker te weten dat de afmetingen correct zijn.

• kleautviool
Das klote.
Heb thuis geen printer waarmee ik 51x51 cm kan printen. Dat moet ik op school doen, maar daar hebben ze geen photoshop op de pc's staan...

Dan maar 300dpi png'tje maken en gokken?

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 27-01 10:40
kleautviool schreef op woensdag 08 november 2006 @ 23:23:
Das klote.
Heb thuis geen printer waarmee ik 51x51 cm kan printen. Dat moet ik op school doen, maar daar hebben ze geen photoshop op de pc's staan...

Dan maar 300dpi png'tje maken en gokken?
Even lezen wat sdomburg zei ;)

Je kunt naar PDF afdrukken en dan kun je precies zien hoe groot het wordt.

Tevens kun je waarschijnlijk op school wel een pdf openen en die dan ook uitprinten ;)
Pagina: 1