Comp blijft crashen met koude start - voedingsprobleem?

Pagina: 1
Acties:

• Zontar
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-05 14:37
mensen dit is mijn probleem:

Na al een paar weken BSOD's te krijgen heb ik besloten om windows XP proffesional opnieuw te installeren, aangezien ik er echt niet meer uitkwam, zelfs niet met de hulp van de topics hier op tweakers.net :+

Anyways, na een Fragmentatie en herinstall van windows draaide mijn pc weer als een zonnetje... voor 2x keer. Elke keer als ik nu thuiskom en de computer aan wil zetten, knalt me pc eruit. Geen reboot of vasthanger, je hoort gewoon dat alles uitvalt, behalve het lichtje van power dat blijft branden. Als hij eenmaal windows ingeladen heeft is er niks meer aan de hand

Na enig googlen en rondzoeken door de windows Bsod guide, en de "hangen en opstartproblemen" guide, kwam ik er echter achter dat mijn voeding nog weleens van de kwaliteit "bout" kon zijn. ik heb namelijk een Q-tec voeding. Mijn vraag is dan ook, kan mijn voeding voor deze rare uitvallen van mijn computer zorgen of is het een ander probleem? En als mijn voeding dit kan veroorzaken, wat raden jullie dan aan als vervangende voeding te nemen?

Mijn systeem:

Q-tec voeding ( ik geloof een 450 of 500 watt, zal zodadelijk even computer openschroeven )
Moederbord: Asus A7V8X
CPU: Amd Athlon Xp 2000+ (1.7Ghz)
Geheugen: 512 Mb RAM
Videokaart: Sapphire Radeon 9000 Pro 128 MB
Besturings systeem: Windows XP Proffesional

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Q-tec is sowieso rommel waar je eigenlijk bij weg moet blijven, dus ik zou die voeding iig even vervangen en kijken of het probleem dan blijft (het is het onderdeel dat ik het snelste zou verdenken).

Verder kun je ook even kijken of de condensatoren in de voeding en op je mobo nog wel gezond zijn, die willen dit soort rare probs nog wel eens veroorzaken.

ander is Hangen en Opstartproblemen troubleshooter ook interessant lees/probeervoer.

[ Voor 12% gewijzigd door TERW_DAN op 08-11-2006 16:51 ]

Verwijderd

Het kan ook zijn dat je voeding dermate slecht is geweest dat je MoBo nu aan gort is of je CPU. Als je systeem heel lang heeft gewerkt met een slechte voeding, dan loopt de rest van je hardware op zijn "tandvlees". Heb het zelf ook gehad, P4 1.7, ATi9800 en een noname 300 watt voeding. Draaide een jaartje goed, daarna is de MoBo en CPU aan gort gegaan, te beschadigd door de tijd van te weinig voeding krijgen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:55:
Het kan ook zijn dat je voeding dermate slecht is geweest dat je MoBo nu aan gort is of je CPU. Als je systeem heel lang heeft gewerkt met een slechte voeding, dan loopt de rest van je hardware op zijn "tandvlees". Heb het zelf ook gehad, P4 1.7, ATi9800 en een noname 300 watt voeding. Draaide een jaartje goed, daarna is de MoBo en CPU aan gort gegaan, te beschadigd door de tijd van te weinig voeding krijgen.
Klopt, te lang draaien met een slechte voeding kan je hardware idd slopen.
Je mobo en cpu zullen echter niet aan gort gaan van te weinig voeding zoals je zegt, eerder van teveel fluctuerende voltages. (als je 12V lijn bijvoorbeeld tussen de 11.3 en 12.8V hangt dan gaat dat vast wel een keertje fout).

Dus ik denk dat dat ook bij jou het geval was.

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
ik draait een a7v8x met een 2500+ barton

had vroeger een 400wat big fan qtec (big pros qtec)

nu een enermax 365 type nog wat.

kijk eventueel in het grote welke voeding moet ik nemen topic. Ben zelf wel te spreken over Enermaxs voedingen.

Maar goed, voor een goede voeding zit je op de 60+ € (active pfc)

• Zontar
dat wordt dus een nieuwe voeding.

nu hoor ik hier al enermax, en als ik even in andere soortgelijke topics kijk zie ik vooral zalman en targan voedingen telkens bovenkomen drijven. zullen dus wel goede voedingen zijn?

Verder heb ik begrepen dat je met voedingen vooral moet kijken naar A: het merk B: aantal watt C: hoe stil de voeding is. Wat ik dan weer nergens kon terugvinden is of het slecht is al hang je een voeding met veel watt aan je computer terwijl je computer dat helemaal niet nodig heb ? dus zeg maar een 500 watt voor een 350 watt systeempje?

Verwijderd

Terw_Dan schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:57:
[...]

Je mobo en cpu zullen echter niet aan gort gaan van te weinig voeding zoals je zegt, eerder van teveel fluctuerende voltages. (als je 12V lijn bijvoorbeeld tussen de 11.3 en 12.8V hangt dan gaat dat vast wel een keertje fout).

Mijn lijnen waren wel stabiel maar het geheugen van de ATi kaart ging eraan, steeds artifacts en de condensatoren van mijn MoBo gaven problemen. Maar goed, de voeding word steeds belangrijker, zeker voor een lange termijn plezier van je systeempje. Bouw nu zelf systemen, omdat PC leveranciers nog steeds goedkope troep erin stoppen. 100 besparen wat ze doen op een 2000 euro systeem is 1900 verlies imo.

• ShadowLord
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-05 18:37
Check ook de condensatoren op je moederbord dat deze niet defect zijn (bol staande bovenkant en/of bruine prut boven of onder de condensator).

You see things; and you say, "Why?" But I dream things that never were; and I say, "Why not?"

• Zontar
onder het mom van "its always better to reply in a existing thread then start a new one" : Ik heb nu de webshop waar ik een kast besteld heb, meteen gevraagd of ze er een goede voeding bij konden doen. Zij kwamen met een Be quiet voeding: http://www.ct-systemen.nl...cPath=89&products_id=4594

Kan iemand mij vertellen of dit een goede voeding is? (of dit als een A-merk wordt beschouwd dus)

Verwijderd

Zontar schreef op zondag 12 november 2006 @ 12:43:
onder het mom van "its always better to reply in a existing thread then start a new one" : Ik heb nu de webshop waar ik een kast besteld heb, meteen gevraagd of ze er een goede voeding bij konden doen. Zij kwamen met een Be quiet voeding: http://www.ct-systemen.nl...cPath=89&products_id=4594

Kan iemand mij vertellen of dit een goede voeding is? (of dit als een A-merk wordt beschouwd dus)
Ja hoor, deze voeding is een A merk en absoluut goed maar 600watt is echt overkill, ik denk dat jou pc bij elkaar (zonder monitor en speakers) rond de 100-150 watt zit want ik zit met mijn amd 4000x2, 7600 gt en 1 hdd van 160 gig aan de 150 watt max. dus ik zou opzoek gaan naar een 400W want dat scheelt weer een paar tientjes.

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-05 11:42
Bij de omschriijving van de Be Quiet voeding mis ik de specificaties omtrent de ingebouwde bescherming? (OVP / UVP / OTP / OCP / OLP / OPP / SCP / ESD)

• Zontar
Verwijderd schreef op zondag 12 november 2006 @ 12:51:
[...]

Ja hoor, deze voeding is een A merk en absoluut goed maar 600watt is echt overkill, ik denk dat jou pc bij elkaar (zonder monitor en speakers) rond de 100-150 watt zit want ik zit met mijn amd 4000x2, 7600 gt en 1 hdd van 160 gig aan de 150 watt max. dus ik zou opzoek gaan naar een 400W want dat scheelt weer een paar tientjes.
met dit systeem inderdaad wel, maar ik had in mijn mail naar ct-systemen aangegeven dat ik binnenkort ook mijn computer onderdelen ga upgraden. + dat de behuizing die ik heb besteld bij ct-systemen echt een monsterlijk grote fan in de zijkant heeft. ( http://www.ct-systemen.nl...h=22_236&products_id=4405 ) Ik denk dus dat zij daar rekening mee hebben gehouden

Verwijderd

Q-tec bashers :P /me werkt al bijna 2 jaar met dezelfde voeding die mod na mod is ondergaan :+ Niets mis mee...

Eigenlijk de meest effectieve methode om te testen of je voeding het is ofniet, is een multimeter aan gaan sluiten op de 12V poort, en 5V poort (wel apart ja) , en even goed opletten of je erge schommelingen hebt. Als dat het geval is dan kan je wel kijken voor een nieuwe.

Zijn genoeg mensen die ondertussen een andere voeding gekocht hebben op advies van anderen, omdat "Q-tec rommel is", maar nog geen 5 minuten later een nieuw topic starten met dat de PC het nog niet doet.

Sluit dus eerst uit of het je voeding is ofniet.

• Zontar
Terw_Dan schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:57:
[...]

Wat ik me vandaag eigenlijk opeens afvroeg... of het tegenovergestelde ook waar is? Met andere woorden, al zet ik een nieuwe goede voeding in me kast kan die dan vernaggeld worden door bijv een slecht functionerend moederbord?

• Zontar
even een kleine update: na vrijdag avond een nieuwe behuizing gekregen te hebben, heb ik alles uit elkaar gehaald. Garantie van Voeding was toch al verlopen dus die ook maar meteen opengedraaid. En zoals al veel mensen aangaven in dit topic: stuk of 4-5 Condensatoren die opgebold waren. Nog niet helemaal kapot maar me voeding is iig zeker aan "het doodgaan".

Daarom heb ik ook besloten om een nieuwe voeding er in te steken. Maar mijn vraag van 2 weken is nog steeds onbeantwoord: "kan een kapot moederbord een nieuwe voeding ook om zeep helpen zoals een kapotte voeding een moederbord kapot kan maken? "

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-05 11:42
Volgens mij is het moeilijk om die vraag te beantwoorden, maar ik denk dat het zeker ook afhangt van de voeding die je er in stopt? Een A-merk voeding zal sowieso niet aangaan als ie merkt dat er een probleem (OVP, OCP, SCP, etc) is op 1 van de voedingslijnen en heeft meestal ook componenten met ruimere marges dan een generic brand.
Pagina: 1