Toon posts:

Snelheid keldert wanneer bepaald persoon op het netwerk komt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beetje vage topic-titel, maar weet niet goed hoe ik mijn probleem in het kort moet neerzetten. Het probleem is het volgende. Ik deel mijn internetverbinding (kabel, @home) met 3 andere huisgenoten. (3 mannen, 1 vrouw, (niet dat dat uitmaakt, maar zo kan ik het makkelijker uitleggen) ) Nu is het volgende aan de hand. Sinds een aantal weken keldert de verbinding wanneer onze vrouw op het netwerk/internet komt. Ook bij haar is dat dan het geval. Wanneer zij haar computer niet aan heeft staan, is er bij de 3 mannen niets aan de hand. Ik heb even op haar laptop gekeken, maar ik (een leek wat dat betreft) heb geen enkel programma gevonden wat de internetsnelheid gruwelijk omlaag trekt. Ze zegt zelf ook niets te downloaden of wat dan ook. Voor alle duidelijkheid --> ook haar verbinding loopt langzaam. Als ze haar laptop weer uitzet, dan stijgen de snelheden bij ons (de drie mannen) weer gruwelijk.

Hoe kan dit? Iemand dit mij een eventuele oplossing kan bieden?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-03 23:01
Spyware/Virussen:

Gescanned op virussen en spyware?
Als "de vrouw" haar pc aanstaat zie je dan ook veel netwerkverkeer lopen? (perfmon of CTRL+ALT+DEL en dan tabblad netwerk/network)

[ Voor 30% gewijzigd door Pakjebakmeel op 08-11-2006 16:26 ]

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-03 18:41

Croga

The Unreasonable Man

Wat gebeurt er als de vrouw online komt en 1 of 2 van de mannen de PC uit zetten? Wellicht is het gewoon een probleem dat de router geen 4 PCs kan routen zonder enorme problemen.....

Doe eens wat meer specs van je hardware setup? Hoe hangen de PCs in het netwerk? Wat voor verbinding zit er tussen het internet netwerk en het @home netwerk? Wat voor software wordt er gebruikt?

• Thrilled
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 24-08-2024
en weet niet of het heel belangrijk is, maar hebben alle 3 de pc's dezelfde netwerkkaarten/kabels/wireless shizzle enzo? ;)

Verwijderd

Topicstarter
Pakjebakmeel schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:25:
Spyware/Virussen:

Gescanned op virussen en spyware?
Als "de vrouw" haar pc aanstaat zie je dan ook veel netwerkverkeer lopen? (perfmon of CTRL+ALT+DEL en dan tabblad netwerk/network)
Er is weinig tot geen netwerkverkeer bij haar, Virusscanner is nu aan het lopen, Spyware ga ik zometeen bij haar checken, rapporteer ik later

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Is alles wireless, en gaat het hele netwerk toevallig op een lage bitrate wanneer zij haar PC in het netwerk hangt?

Met 4 man over bijvoorbeeld 1 MBit wireless schiet niet echt hard op, maar daarbij is het ook wel handig te weten wat jij verstaat onder 'kelderen' ;)

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Staat haar NIC wel ingesteld op 100 of 1000Mb duplex? Misschien dat deze de boel toch beinvloed. Heb je ook al geprobeerd om de NIC kaart opnieuw te installeren?

Verwijderd

Topicstarter
Croga schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:26:
Wat gebeurt er als de vrouw online komt en 1 of 2 van de mannen de PC uit zetten? Wellicht is het gewoon een probleem dat de router geen 4 PCs kan routen zonder enorme problemen.....

Doe eens wat meer specs van je hardware setup? Hoe hangen de PCs in het netwerk? Wat voor verbinding zit er tussen het internet netwerk en het @home netwerk? Wat voor software wordt er gebruikt?
Wanneer 1 of 2 mannen hun PC uitzetten maakt dat geen verschil. Dus de router moet gewoon 4 PC's aankunnen (dit heeft voorheen ook altijd gewerkt). Ik heb dus een router met 4 vaste verbindingen, dus geen van allen heeft Wireless, ze zijn op alle computers hetzelfde configureert. Als ik de router weghaal en maar 1 laptop aan de modem hang, dan is de snelheid prima. En wat je verder met software bedoeld??? In ieder geval bedankt voor je snelle reactie, misschien dat je een andere optie hebt?

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Misschien even link type op 10MB half duplex zetten bij de geavanceerde eigenschappen van de netwerkkaart, als je netwerkkaart en je switch (of router) er onderling niet uit komen kan dat wel eens dit soort consequenties hebben.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
Lawrentium schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:33:
Staat haar NIC wel ingesteld op 100 of 1000Mb duplex? Misschien dat deze de boel toch beinvloed. Heb je ook al geprobeerd om de NIC kaart opnieuw te installeren?
Uhm, zoals gezegd, ik ben een leek, en begrijp dus absoluut niet wat je hiermee bedoeld. En hoe kan ik dat checken cq veranderen?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ga eens even elimineren voordat je wat anders probeert.

Bijvoorbeeld haar laptop op jouw netwerkkabel en andersom, enzovoort, om zodoende in ieder geval hardwarematige defecten als oorzaak uit te sluiten.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Kijk even mbv TCPView van Sysinternals: http://www.sysinternals.com/Utilities/TcpView.html
Zo kan je zien welke programma's verbindingen open hebben staan.
Misschien zit er een hidden FTP server op.

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:34:
[...]

Wanneer 1 of 2 mannen hun PC uitzetten maakt dat geen verschil. Dus de router moet gewoon 4 PC's aankunnen (dit heeft voorheen ook altijd gewerkt). Ik heb dus een router met 4 vaste verbindingen, dus geen van allen heeft Wireless, ze zijn op alle computers hetzelfde configureert. Als ik de router weghaal en maar 1 laptop aan de modem hang, dan is de snelheid prima. En wat je verder met software bedoeld??? In ieder geval bedankt voor je snelle reactie, misschien dat je een andere optie hebt?
Je zegt dat het voorheen wel goed werkte, wat is er veranderd in het netwerk dan?
Is de vrouw erbij gekomen?
Heeft één van jullie nieuwe hardware aangeschaft?

En wat gebeurd er met de verbinding als alleen de vrouw aan het netwerk hangt?

• Lawrentium
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-11-2025
Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 16:36:
[...]

Uhm, zoals gezegd, ik ben een leek, en begrijp dus absoluut niet wat je hiermee bedoeld. En hoe kan ik dat checken cq veranderen?
Ik weet niet zeker of dit helpt, omdat dit namelijk alleen de lijn tussen haar PC en de router beinvloed. Ga naar apparaat beheer en klik rechts op de betreffende netwerk kaart en dan eigenschappen. Dan naar de geavanceerd tab en zoek daar naar 'speed & duplex' of iets dergelijks. Waar staat deze op ingesteld, en wat zijn de opties?

Verwijderd

Verwijder eens haar netwerkkaart binnen windows, opnieuw opstarten, dan word deze opnieuw gevonden en dan eens kijken of het wil lopen. Overigens kan je ook even een andere UTP kabel er aan hangen, misschien is die kabel of connectors wel gaar. In het laatste geval, even de router resetten of ze moet even windows opnieuw installleren. Genoeg zaken om even te proberen en mogelijkheden om tot de boosdoener te komen.

Verwijderd

Zowieso denk ik niet dat de instellingen van een persoon ervoor kan zorgen dat de andere gebruikers hier last van ondervinden, wel is aan te raden voor de onderlinge bestandsoverdracht om even alles netjes (op de manier die eerder in dit topic omschreven staat) op 100MB full/duplex te zetten, en vervolgens je router naar default settings resetten, indien er geen custom settings in staan, wat ik betwijfel aangezien je aangeeft een leek te zijn en deze normaliter niet dagelijks in hun router zitten te pielen. Het IP van je router kun je in je apparaatdocumentatie terug vinden.

Verder inderdaad eventjes andere poortjes op de router proberen, plug je eigen kabel eens in haar netwerkpuntje, probeer haar kabel eens uit op jou systeem en probeer het dan nog eens. Overigens vraag ik me wel af of deze "snelheidskeldering" alleen voor het internet geldt of ook voor het lokale netwerk? Probeer eens een bestandje over te zetten van jezelf naar een van de andere mannen en zie hoe snel dit gaat? En probeer het daarna nog eens met de vrouw op het netwerk. Als dit wel op gewone snelheid gaat, en alle andere opties geen oplossing heeft geboden zou ik er van uit gaat dat de vrouw ernstige spyware/virussen op haar pc heeft die mogelijk spam mails aan het versturen is oid.

Edit: handig is ook om even je router merk/type te vermelden, wie weet kan iemand er iets mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 16:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Je zegt dat het voorheen wel goed werkte, wat is er veranderd in het netwerk dan?
Is de vrouw erbij gekomen?
Heeft één van jullie nieuwe hardware aangeschaft?

Nee, er is verder niks veranderd

Kijk even mbv TCPView van Sysinternals: http://www.sysinternals.com/Utilities/TcpView.html
Zo kan je zien welke programma's verbindingen open hebben staan.
Misschien zit er een hidden FTP server op.

en hoe kan ik zien of iets een hidden FTP server is?

Ga eens even elimineren voordat je wat anders probeert.
Bijvoorbeeld haar laptop op jouw netwerkkabel en andersom, enzovoort, om zodoende in ieder geval hardwarematige defecten als oorzaak uit te sluiten.

Maakt geen verschil. Als zij haar laptop op mijn kabel aansluit is hetzefde probleem aan de hand. Als ik mijn laptop aan haar verbinding zet (en zij dus geen verbinding heeft) is de snelheid weer ok. Het moet dus bijna wel een hardware/software probleem zijn.

Verwijder eens haar netwerkkaart binnen windows, opnieuw opstarten, dan word deze opnieuw gevonden en dan eens kijken of het wil lopen

Dit ga ik zo proberen

wel is aan te raden voor de onderlinge bestandsoverdracht om even alles netjes (op de manier die eerder in dit topic omschreven staat) op 100MB full/duplex te zetten, en vervolgens je router naar default settings resetten, indien er geen custom settings in staan

Gebeurd. geen resultaat

Ad-aware is nu aan het draaien, virusscanner is afgerond, geen virussen gevonden. Ik houd jullie op de hoogte! iig alvast hartstikke bedankt voor het snelle reageren!

Verwijderd

Topicstarter
Ow ow ow ow, wat ben ik toch dom! Dat ik het nu pas zie dat bij haar standaard LimeWire aanstaat (start op met opstarten windows) en dus verbinding heeft met het Gnutella (ofziets)-netwerk. Dat trekt alle internetverbinding weg hier! Problem solved! Iig bedankt voor jullie reacties!

• Pakjebakmeel
Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:26:
Ow ow ow ow, wat ben ik toch dom! Dat ik het nu pas zie dat bij haar standaard LimeWire aanstaat (start op met opstarten windows) en dus verbinding heeft met het Gnutella (ofziets)-netwerk. Dat trekt alle internetverbinding weg hier! Problem solved! Iig bedankt voor jullie reacties!
Wel raar dat zij dan geen netwerk traffic veroorzaakte!? 8)7

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Waarschijnlijk heeft TS bij taakbeheer -> netwerk gekeken. En als je dan slechts een procentje of 3~4 gebruikt dan lijkt dat heel weinig. Maar 4% van 100mbit lokaal, is voor een standaard internet verbinding toch behoorlijk wat.

Verwijderd

Pakjebakmeel schreef op donderdag 09 november 2006 @ 00:28:
[...]

Wel raar dat zij dan geen netwerk traffic veroorzaakte!? 8)7
Tsjah, en ze zegt ook nog eens niks verder te gebruiken om te downloaden lol Misschien is het verstandiger om het onderlinge menselijke dataverkeer wat op niveau te brengen, lijkt me dat het daar in schort :+ No flame intendend :)

Maar goed, je bent erachter en het probleem is opgelost. ( Vrouwen zijn altijd zo, maken het de man altijd moeilijk, maar 3 is wel erg veel van het goede ) lol

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:26:
O-) :X

Kan gebeuren ;)

PS: Maar dan heeft ze wél gelogen tegen je dat ze zei dat ze niets download (8>

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2006 05:37 ]

• Pakjebakmeel
Blorgg schreef op donderdag 09 november 2006 @ 00:45:
Waarschijnlijk heeft TS bij taakbeheer -> netwerk gekeken. En als je dan slechts een procentje of 3~4 gebruikt dan lijkt dat heel weinig. Maar 4% van 100mbit lokaal, is voor een standaard internet verbinding toch behoorlijk wat.
offtopic:
Stond in twijfel om dit te vermelden maar het leek me vanzelfsprekend ;(
Pagina: 1