Rechtenprobleem met apache

Pagina: 1
Acties:
  • 178 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• markg85
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Hey,

als eerste even de mogelijk benodigde info:
OS = Fedora Core 6
ARCH = x64

Ik heb nu al een tijdje fedora core 6 op me pc staan en heb ook al een tijdje apache erop draaien.. ik deed er alleen nog niets mee. toen ik windows nog draaide (paar weken geleden) gebruikte ik apache dagelijkt i.c.m. php en mysql en er was nooit een rechten probleem.. nu op linux krijg ik "Warning: Unknown: failed to open stream: Permission denied in Unknown on line 0"..

Apache draait met de gebruiker apache in de groep apache (zo staat het standaart in de apache configuratie) en ik draai standaart in de gebruiker mark en de groep mark.

Ik heb /var/www/* ge chowned (chown -R mark.mark /var/www/*) naar mij om dus bij die map te mogen en erin te klooien.. ik kan er nu dus in en ik kan alles daar doen wat ik wil alleen slikt apache die bestanden niet als ik ze maak.. wel als ik ze onder de gebruiker root maak.. om dit probleem op te lossen heb ik mezelf in de apache groep erbij gezet en apache ook in mijn groep erbij gezet.. ik dacht het hiermee opgelost te hebben, maar helaas.. niet opgelost..

Dus de uiteindelijke vraag:
hoe krijg ik apache zo ver dat hij bestanden die gemaakt zijn onder een andere user ook slikt? (o.a. de user mark maar in de toekomst kunnen dat er nog wel eens meer worden)

Alvast bedankt :)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:02

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Welke rechten geef je die bestanden? Je zult ze namelijk wel lees rechten voor iedereen moeten geven.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• markg85
ja dat is idd het probleem... de rechten zijn automatisch: 440 (dat is alleen owner en group met lees rechten) het moet minimaal 444 zijn... dus owner, group en other met lees rechten.. iemand een idee hoe ik dit zo in kan stellen dat alle bestanden die ik in /var/www/* maak allemaal de rechten 444 hebben (liefste 755)

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Kun je niet iets met ACL doen?

Anders moet je waarschijnlijk je umask aanpassen.
En 755? Die bestanden zijn toch niet executable?

[ Voor 23% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-11-2006 17:06 ]

• markg85
wat is ACL?
en umask test ik nu uit :) thanx voor die tip.

waarom 755? nou meestal hebben php bestanden 755 dus daarom, maar 644 is ook goed voor php (wel veiliger)

//edit

ik heb het met umask getest in de die directory en daar onder de gebruiker mark een bestand aangemaakt en die heeft nu nog steeds niet de rechten die ik via umask heb gegeven an umask zelf zegt wel dat ik daar nu 0755 heb..

[ Voor 41% gewijzigd door markg85 op 08-11-2006 21:15 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

markg85 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 21:11:
wat is ACL?
en umask test ik nu uit :) thanx voor die tip.

waarom 755? nou meestal hebben php bestanden 755 dus daarom, maar 644 is ook goed voor php (wel veiliger)

//edit

ik heb het met umask getest in de die directory en daar onder de gebruiker mark een bestand aangemaakt en die heeft nu nog steeds niet de rechten die ik via umask heb gegeven an umask zelf zegt wel dat ik daar nu 0755 heb..
umask is iets anders dan chmod ;) Sowieso moet je het umask omdraaien; en dat worden dan de permissies. Lees anders http://www.washington.edu/computing/unix/permissions.html even door; pas je umask aan (in je ~/.profile) en chmod die directory recursiev zodat o+r:

chmod -R o+r
find -type d -exec chmod o+x {} \;

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• markg85
het werkt en het werkt niet :)

als ik onder me eigen gebruikersnaam een bestand aanmaak in /var/www/html gaat alles goed met de rechten.. geen enkel probleem, maar als ik (ook onder me eigen gebruikersnaam) via de gnome file manager een bestand aanmaak krijgt ie alleen maar wx (write en execute) rechten terwijl het bijde in dezelfde map is en bijde met dezelfde gebruiker.. ik heb ook voor de zekerheid een herstart gedaan, maar ook dat heeft niet geholpen.

voor ~/.profile die bestaat niet :S ik heb er een locate op losgegooit en die vind ook niets.en ja ik heb ook met ll -a (ls -la) gekeken.. ik heb wel een .bash_profile

getfacl output:
[mark@localhost ~]$ getfacl /var/www/html/
getfacl: Removing leading '/' from absolute path names
# file: var/www/html
# owner: mark
# group: mark
user::rwx
group::r-x
other::r-x

[mark@localhost ~]$ 

[ Voor 16% gewijzigd door markg85 op 08-11-2006 22:13 ]

• markg85
iemand met een oplossing?
of is dit (ook weer) een bug in nautilus?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik heb hier hetzelfde probleem met nautilus; deze bug schijnt inmiddels wel gefixt te zijn en zal dus wel bij de eerstvolgende upgrade doorkomen:

http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=327249

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• markg85
Spider.007 schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 19:53:
Ik heb hier hetzelfde probleem met nautilus; deze bug schijnt inmiddels wel gefixt te zijn en zal dus wel bij de eerstvolgende upgrade doorkomen:

http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=327249
wow geweldig al gefixed :D ik heb de nautilus source gedownload en de patch er al ingebakken. de rpm`s ben ik nu ook aan het bakken dus als jullie dit willen hebben... geef maar een plek waar ik rpm bestanden kan uploaden en je heb het.

deze patch heb ik er ook gelijk in gebakken: http://bugzilla.gnome.org/show_bug.cgi?id=84390

btw ik denk niet dat deze bug gefixed wordt in fedora core 6...waarschijnlijk pas in de volgende gnome versie (misschien zit ie al in de bug fixed versie (2.16.1) maar of die nog voor fedora core 6 komt is ook niet zeker aangezien de nieuwste KDE er inmiddels al wel is, maar er is nog geen spoor te bekennen van de nieuwste gnome..

EDIT:://
net getest.. rpm`s geinstalleerd en het WERKT!!
hartstikke bedankt voor de hulp :)

EDIT 2 :://
hmm.. nautilus 2.16.2!! lijkt toch wel te komen voor fedora core 6: http://cvs.fedora.redhat.com/viewcvs/rpms/nautilus/FC-6/ al lijkt dit probleem nog niet verholpen te zijn als je het changelog gaat bekijken: http://cvs.gnome.org/viewcvs/nautilus/ChangeLog?view=markup (erg groot!!)

[ Voor 16% gewijzigd door markg85 op 10-11-2006 23:01 ]

• markg85
Hmm.. ik kreeg net een update binnen van nautilus.. de versie is nu 2.16.2 en ook daarin is dit probleem nog niet opgelost. ik heb het inmiddels maar weer zelf opgelost in die versie en heb de rpm bestanden nu klaarliggen voor wie ze wil.

ik heb in de gnome bugzilla ook een berichtje gepost wat aangeeft dat deze bug nog steeds in de meest recente nautilus zit en daarnaast ga ik zo ook even de packager van fedora een mailtje sturen dat er een bug in zijn pakketje zit...

je moet er wat voor over hebben om linux te verbeteren :P

EDIT:://
ge-upload op rapidhare: http://rapidshare.com/fil...2.16.2-4.fc6.src.rpm.html
installeren door eerst dit te doen:

rpmbuild --rebuild nautilus-2.16.2-4.fc6.src.rpm
dan effe 5 minuten wachten tot het maken van de rpm`s klaar is
dan naar de rpm map gaan waar deze pakketten gemaakt zijn
dan: rpm -ivh --nodeps nautilus-2.16.2-4.fc6.rpm

herstart en het werkt. (waarschijnlijk)

[ Voor 27% gewijzigd door markg85 op 11-11-2006 17:43 ]

Pagina: 1