Toon posts:

DC jack in laptop vervangen

Pagina: 1
Acties:
  • 411 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een Packard Bell Easynote (yeah kut laptop, I know) van mijn ouders doorgekregen die aan het overlijden was.
Heb met enkele aanpassingen (koeling, nieuwe hardeschijf, meer ram) hem nog in leven kunnen houden tot mijn eigen grote plezier (koste namelijk in totaal niet zo heel veel).
De batterij is nog steeds kapot maar das normaal na 4,5 jaar.

Echter begon hij gister zomaar uit te vallen zonder reden. Dit gebeurde zo vaak dat ik hem maar ff heb uitgezet en vandaag kwam ik er achter dat er mogelijk een probleem zit bij de stroomaansluiting.
De DC-in jack zit niet meer helemaal vast ook. Hij loopt nu overigens nog wel goed. Alser maar geen kracht komt te staan op de plug.
Nu heb ik een prijsopgaaf laten doen bij een of ander reparatie bedrijfje maar de 180 euro die ze ervoor vroegen lijkt mij beetje schandalig veel.
Weet natuurlijk niet hoe het er allemaal uitziet van binnen maar het onderdeeltje heb ik op internet mogelijk al gelokaliseerd (amerikaanse website die dc jacks verkoopt) voor maar 9 dollar.

Nu dus twee vragen;
- Is het te doen om een Packard Bell Easynote tot dat punt open te schroeven (ie, heeft iemand hier ervaring mee?)
- Valt die DC jack makkelijk te vervangen?

Het is overigens een Easynote E3215 :)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
DC Jacks kan je ook voor een euro of wat halen bij elke electroboer in NL (of iig bestellen met een dagje leverduur)

Meeste werkt is iig de laptop uit elkaar halen (helemaal dus) en weer in elkaar zetten.
De jack is met een beetje gepruts met misschien wat hulp van litse (aka desoldering wick) prima te verwijderen en te vervangen.
Als je geluk hebt is het misschien zelf gewoon een kapot soldeercontact en kan je met een klein beetje soldeer en een halve minuut solderen het prima fixen.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-02 15:09
De 180 eur is vrij fors idd. De laptopreparatiebedrijfjes die ik ken rekenen zo'n 100 eur hiervoor.

Iemand met wat handigheid doet het natuurlijk voor minder (itt een bedrijf)

Voor een bedrijf is die 100 eur geen onredelijke prijs. Plugje kost (indien ie uberhaupt defect is, meestal zit ie gewoon los) een paar eur, maar de tijd is het probleem.

Meestal moet je de hele notebook uit elkaar halen om het moederbord los te pakken, en daarna weer in elkaar. Ik heb zelf de nodige laptops al uit elkaar gehaald, maar een uur ben je zo kwijt.