Toon posts:

Harde schijven configuratie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn pc tot nu toe voor het eerst helemaal ineen gestoken, maar ik begrijp niet goed hoe die harde schijven gecnfigureert moeten worden. hoe ze moeten zitten enzo... Master, slave....

Ik heb :
1 x IDE Maxtor 120GB (al mijn gegevens staan daarop) Wil ik gebruiken als gewone opslagschijf (slave dus?)
2 x IDE Seagate 320GB - De ene wil ik als bootschijf gebruiken, de andere als opslagschijf...

Mijn groot probleem was dat mijn nieuw moederbord van ASUS d5w DH deluxe ofzoiets, had geen ( 1 ide aansluiting, maar da is al voor de CD drives) IDE ATA aansluitingen voor Pata harde schijven, dus heb ik zo een PCI met 2 x IDE controllers op.

Nu heb ik mijn Maxtor (dataschijf) en Seagate (dataschijf) op Master en slave staan, (kan dat kwaad want het word niet als bootschijf gebruikt?!)
En dan heb ik nog mijn bootschijf, die staat enkel op Master, via 1 IDE kabel dus.

Ik heb zo een Antec P180 case, mijn 2 opslagschijven (maxtor en seagate) zijn vanonder met een lange IDE kabel verbonden naar mijn PCI kaart met die extra controllers, en dan zit mijn bootdisc apart int midden alleen als Master.

Is dit goed? En hoe moet ik de raid configuratie doen? Ik zou het super vinden als iemand me de hele configuratie zou willen uitleggen..

thnx

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:52
Een vrij onduidelijk verhaal, maar het klopt volgens mij wel ja.

Tip: koppel je dataschijven even los als je gaat formatteren, je zult niet de eerste zijn die per ongeluk zijn data weggooit.

Verwijderd

Topicstarter
Maar in de BIOS word mijn gevraagt een of andere RAID te configureren ?! moet ik dit doen? wat houd dit in?
thnx

• DJ-Promo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 20:08
Als ik het goed begrijp heb jij deze spullen:

1x120gb maxtor data
1x320gb seagate data
1x320gb seagate windows ( bootschijf )
en 2 x een dvd/cd speler.
Op je moederbord zit 1 ide aansluiting voor 2 apparaten en op een losse pci controller 2 ide dus 2 kabels is 4 apparaten.
Ik zou op je moederbord de 2 seagate schijven doen en dan de bootschijf master.
Op de pci controller de hardeschijf los en de 2 dvd/cd spelers bijelkaar.
Want ik denk dat de controller op het moederbord sneller is vandaar dat ik daar de hoofdschijven op doe.
En raid wat voor raid wil je en met welke schijven?
Wat is het type van je pci controller.

Verwijderd

Topicstarter
Thnx, het type? ultra ata 133 silicon image
Er staat nog geen windows op, maar ik ga die er dan later opzetten.
wat voor raid raad je me aan ? ik ken daar niets van :P

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:52
DJ-Promo schreef op woensdag 08 november 2006 @ 15:12:
Als ik het goed begrijp heb jij deze spullen:

1x120gb maxtor data
1x320gb seagate data
1x320gb seagate windows ( bootschijf )
en 2 x een dvd/cd speler.
Op je moederbord zit 1 ide aansluiting voor 2 apparaten en op een losse pci controller 2 ide dus 2 kabels is 4 apparaten.
Ik zou op je moederbord de 2 seagate schijven doen en dan de bootschijf master.
Op de pci controller de hardeschijf los en de 2 dvd/cd spelers bijelkaar.
Want ik denk dat de controller op het moederbord sneller is vandaar dat ik daar de hoofdschijven op doe.
En raid wat voor raid wil je en met welke schijven?
Wat is het type van je pci controller.
Niet alle PCI IDE controllers ondersteunen dvd/cd spelers of ze ondersteunen ze niet fatsoenlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Dus wat moet ik dan doen ivm die raid? want in de bios moet ik dat aanpassen enzo

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:26
Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 15:27:
Dus wat moet ik dan doen ivm die raid? want in de bios moet ik dat aanpassen enzo
Geen RAID, zoek anders even op Wikipedia kan al een hele hoop schelen want er is genoeg over te vinden !
Pagina: 1