De definitie van Communicatie in ICT

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 14:03
Ik vroeg mij het volgende af:

Het verschil tussen de IT en ICT is naar mijn weten dat men de definitie ICT als de opvolger van de IT ziet. Echter als men spreekt van de ICT-infrastructuur, hoever gaat de definitie van de letter C.

Communicatie is hier namelijk een ruim begrip, voor zover ik begrijp betreft de C dan alleen “complexe” technieken.

De volgende stelling hanteer ik daarbij, Voice Over IP valt onder ICT, echter een normale telefoonlijn of ISDN niet, deze maken immers geen gebruik van “complexe” computer technieken?

Kan ik overigens ook e-mail onder Communicatie defineren?
De reden dat ik hier post is vanwege de overlapping met de terminologie.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Imho valt alle communicatie tussen gebruikers onderling en tussen gebruikers en een systeem onder communicatie binnen ICT.

Dus tja, het is idd heel breed en het ligt voornamelijk af wat je focus is.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-02 21:55
Ach, of je het nu IT of ICT noemt, het daadwerkelijke domein verschilt per organisatie.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 14:03
StevenK schreef op woensdag 08 november 2006 @ 13:57:
Ach, of je het nu IT of ICT noemt, het daadwerkelijke domein verschilt per organisatie.
Dus zolang ik maar het domein specifiek defineer is het goed?

Het betreft hier wel een SLA, dus ik moet erg uitkijken met de definities. Met die reden wil ik namelijk een bevestiging of hetgeen wat ik plaats wel onder de definitie wil hebben.

Zoals het nu staat:
ICT-infrastructuur:
· Werkcomputers;
· Servers;
· Randapparatuur;
· Netwerkinfrastructuur;
· Systeemprogrammatuur;
· Documentatie ICT-infrastructuur;
· Beheerprocedures.
Echter wil ik wel wat specifieker gaan defineren, VoIP, e-mail en alles wat maar via ADSL loopt. en al dit soort diensten moeten wel opgenomen worden. Telecommunicatie in de vorm van 56k, ISDN niet.

Zodra ik weet dat de C niet voor 56k en ISDN staat, houd ik deze definitie liever globaal, om de SLA onderhoudsvrij te houden.

• teun-v
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

teun-v

Koffie? ja graag...

Bij ons in het bedrijf is "ICT" afdelign eigenlijk opgedeelt in 2 sub afdelingen. IT voor data verwerking en CT voor alles met comunicatie. Onder CT valt, ik som het even op:
  • Netwerk (bekabeling + apparatuur (in nouw overleg met IT))
  • Telefoon (bekabeling + apparatuur + jaja: Voip)
  • Documentatie + informatie CT deel
Onder IT valt alles wat:
  • Hardtware en software (server, workstation, randapparatuur)
  • Toegan tot internet en intranet(VPN,....)
  • Onderhouden servers (email,....)
  • Documentatie + informatie IT deel
Ik denk dat zoals al aangegeven de devenitie per bedrijf kan veschillen, en hiervoor ook het beste kan gaan onderhandelen bij je bedrijfslijding als er nog geen SLA bestaat. Mocht er al een deze al wel aanwezig zij, kun je de definitie het beste aan je adelings leider vraagen.

Ook gek op Ovalracen? | Canon EOS 350 D | Canon EF-S 10-22mm F/3.5-4.5 | Sigma 17-70 F/2.8-4.5 DC Macro | Canon EF 70-200 F/2.8L USM | >Blog< |

• n1els
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-06-2025
Echter wil ik wel wat specifieker gaan defineren, VoIP, e-mail en alles wat maar via ADSL loopt. en al dit soort diensten moeten wel opgenomen worden. Telecommunicatie in de vorm van 56k, ISDN niet.
Het is toch een smallband vorm van telecommunicatie? Ik snap niet echt waarom dit niet onder het kopje ICT-infrastructuur valt? het is mijns inziens namelijk wel degelijk ICT en wel degelijk infrastructuur.

Dimidium facti qui bene coepit habet: sapere aude.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Carel schreef op woensdag 08 november 2006 @ 14:11:
[...]

Dus zolang ik maar het domein specifiek defineer is het goed?

Het betreft hier wel een SLA, dus ik moet erg uitkijken met de definities. Met die reden wil ik namelijk een bevestiging of hetgeen wat ik plaats wel onder de definitie wil hebben.

Zoals het nu staat:
ICT-infrastructuur:
· Werkcomputers;
· Servers;
· Randapparatuur;
· Netwerkinfrastructuur;
· Systeemprogrammatuur;
· Documentatie ICT-infrastructuur;
· Beheerprocedures.

Zodra ik weet dat de C niet voor 56k en ISDN staat, houd ik deze definitie liever globaal, om de SLA onderhoudsvrij te houden.
Ik zou juist in het geval van SLA's dan alles definieren wat er in jouw geval inzit. Ik denk dat als je die goed opstelt je ervoor kunt zorgen dat hij redelijk onderhoudsvrij is. En liever eens in de zoveel tijd een beetje onderhoud dan juridisch getouwtrek als een SLA niet duidelijk gedefinieerd is.

Dus ik zou gewoon zeggen wat er in jouw definitie wel en geen communicatie is :)
Pagina: 1