[cooling] Goede koeler voor dual S940 Opteron gezocht

Pagina: 1
Acties:

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07:15
Ik heb een dual Opteron 244 setup, met de standaard boxed coolers (100% alu) er nog op. Moederbord is een Gigabyte GA-7A8DW. Ondanks een setje casefans loopt de temperatuur van de CPU's nogal op. Ik ben dus op zoek naar een andere koeler.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~fauna/server/pics/t_cpu2.jpg

Het probleem is dat er nogal weinig ruimte is tussen de sockets. Met de boxed coolers meet ik net geen 2cm tussenruimte, dus je kunt stellen dat de koeler maximaal 80-85mm breed mag zijn.
Ik heb al een tijdje zitten zoeken, maar ik vind niet echt wat ik zoek.
Kandidaat is bijvoorbeeld de Thermaltake Venus12:
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/1357-1319.jpg
Het 'probleem' bij deze koeler is dat de outtake aan de zijkant zit, zodat de warme lucht alsnog gedeeltelijk tussen de CPU's terecht komt. Ikheb het idee dat daardoor de temperaturen nu ook erg hoog oplopen.

Ik ben verder gaan zoeken, en kom op mooie coolers als de Arctic Freezer 64 Pro uit, maar die zijn vaak te breed of blazen met hun fans dwars over de CPU. Georienteerd op de foto van mijn moederbord dus van links naar rechts of andersom. Daardoor komt de diepte van de koeler weer in beeld, die vervolgens te groot is.

Verder ben ik gaan kijken naar coolers die de fan dus in de lengterichting hebben zitten. Het probleem wat ik hierbij tegenkom is dat ze érg laag zijn, waardoor de lucht onderhand tussen de elco's door naar de CPU's moet komen, bijvoorbeeld de Cooler Master E2U-K65CS-01.
Afbeeldingslocatie: http://shop.freezinghardware.nl/productimages/2203-2232.jpg

Wat is wijsheid, en hebben jullie wellicht nog ervaring met andere S940/939 koelers die wel aan mijn eisen voldoen? Alvast bedankt :)

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:36

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

misschien iets van waterkoeling ofzo??

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

Verwijderd

Lijkt me met luchtkoeling idd een moeilijk op te lossen probleem, de koelers zijn denk ik namelijk net te breed of blazen de warme lucht de verkeerde kant op.

Als de warmte echt een groot probleem vormt is denk ik waterkoeling ook de enige makkelijke oplossing.

Verwijderd

Heb je al eens naar deze gekeken:?

De zalman CNPS9500 AM2, past ook op de S940

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-01 11:08
Verwijderd schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 16:43:
Heb je al eens naar deze gekeken:?

De zalman CNPS9500 AM2, past ook op de S940
hmmm dat past denk ik niet.

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
linkje

Schijnt vrijwel net zo goed te zijn als die Freezer Pro

Geen Ping, wel Pong

Verwijderd

Of je propt twee Zalman 7000's in elkaar, Terw_dan heeft hetzelfde probleem op die manier opgelost.

• Fauna
@ Injection, Logic4l: Waterkoeling is niet echt een optie IMHO. Wil ik er een beetje profijt van hebben zal ik er een paar 100 euro tegenaan moeten smijten, en dat heb ik er niet voor over.

@ JamesHondje: Die Zalman 9500 zou misschien net kunnen. Alleen zitten m'n sockets niet helemaal op dezelfde hoogte. Ik denk dat dat alsnog gekke luchtstromingen veroorzaakt. Bovendien zal 1 CPU de warme lucht van de ander over zich heen krijgen. Niet ideaal denk ik.

@ Pong: Die Arctic cooling is stiekem toch erg groot: 113(L) x 101(W) x 91.7(H) mm. Gaat niet passen als de afstand tussen de harten van de sockets slechts 90mm is.

@ Bluecold: Ben even in overleg met Terw_dan, maar ik vrees dat 90mm tussenruimte het niet redt als de fan in die koeler al 92mm is.

Ik denk dat zo'n 2U koeler zo onderhand toch een van de weinige 'goede' oplossingen is...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Om even de vraag die ik per DM kreeg hier te benantwoorden zodat we er allemaal wat aan hebben :)

Fauna vroeg zich af hoeveel ruimte er tussen de 2 koelers zit (vanuit het midden gezien). Dit is ongeveer 10,5cm. De koelers zelf zijn 80mm koelers, dus het gaat waarschijnlijk net passen.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/c72ca9e6273148d85a06e37b5f451253/full.jpg
zoals je ziet haken de koelers bij mij ook in elkaar. Ik denk dat als je ze vrijwel naast elkaar hebt zoals op jouw bordje je wel wat vinnetjes eraf zult moeten halen of ze een stukje moet inkorten.

De temps ben ik zeer over te spreken eigenlijk :) met de standaard blokken (AMD boxed dingen met 80mm fanadapters erop en coolermaster ledfans), zat ik op zo'n 55 tot 57C per cpu.
Afbeeldingslocatie: http://web.inter.nl.net/users/Terw_Dan/Img_2800.jpg

met de huidige coolers die voor de helft open staan zit ik op 38 tot 40C per cpu :)

• Fauna
Als de fan inderdaad 80mm is, in tegenstelling tot wat hier staat, dan zou het inderdaad moeten kunnen.
Thnx Terw_Dan, deze kan in het lijstje van mogelijke opties :P

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Fauna schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 21:52:
Als de fan inderdaad 80mm is, in tegenstelling tot wat hier staat, dan zou het inderdaad moeten kunnen.
Thnx Terw_Dan, deze kan in het lijstje van mogelijke opties :P
als ik meet kom ik op ~80mm uit (misschien dat ze iets groter zijn). Of de centimeter die ik gebruikt is inmiddels wat uitgerekt. Ik denk dat het wel zou moeten passen, al is het met het nodige geknutsel.

• InjecTioN
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:36

InjecTioN

¯\_(ツ)_/¯

ik heb "toevallig" de ALcu versie hier naast me liggen, en zie dat de fan 92mm is (normaal wordt de "behuizing" van de fan ook meegerekend, die zit er nu dus niet omheen).. dus ik denk dat Terw_Dan's centimeter iets uitgerekt is :P

de precieze grote van het gedeelte dat roteert is 85mm. dit gaat denk ik wel passen dus :)

de dimenties van het hele geval zijn:
119mm (L) X 119mm (W) X 62mm (H)

suc6

//edit

je moet wel wat zagen wilt het helemaal passen :X

[ Voor 19% gewijzigd door InjecTioN op 11-11-2006 15:29 ]

1995: 486 AM5x86-p75@160 512kb L2, 64MB, S3 Stealth 64 3000 4MB VLB, AWE64 Value, 8GB CFµDrive
1998: K6-III 400MHz, 384MB, Voodoo4 AGP, AWE64 Gold!, Adaptec AHA-29160+2x 72GB 10krpm SCSI

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

InjecTioN schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 15:22:
ik heb "toevallig" de ALcu versie hier naast me liggen, en zie dat de fan 92mm is (normaal wordt de "behuizing" van de fan ook meegerekend, die zit er nu dus niet omheen).. dus ik denk dat Terw_Dan's centimeter iets uitgerekt is :P

de precieze grote van het gedeelte dat roteert is 85mm. dit gaat denk ik wel passen dus :)

de dimenties van het hele geval zijn:
119mm (L) X 119mm (W) X 62mm (H)

suc6
ik ging ook even uit van het geheel dat ronddraait. Die koperen vinnen kun je er namelijk wel vanaf halen of in elkaar duwen.

Het is trouwens ook zo dat je de koelers iets verder uit elkaar kunt zetten. Je hebt namelijk 2 beugeltjes (een blauwe en een zilvere). De zilvere steekt iets verder uit dan de blauwe, dus als je die zilvere aan de buitenkant van de sockets zet en de blauwe op het punt waar ze bij elkaar komen dan heb je ongeveer een halve cm meer ruimte, en dat kan net zat zijn.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4fe802d17574bee43f808a2a556a7bbc/full.jpg
Op dit plaatje kun je zien dat de ene iets verder uitsteekt dan de ander. De zilveren zitten bij mij overigens aan de bovenkant omdat ik anders niet uitkwam met de zalman koeler op mijn videokaart :P.

Als je voor deze oplossing kiest kan ik je wel aanraden even op het gewicht te letten. 2 van die koelers wegen namelijk zo'n 1550gram bij elkaar en je mobo buigt aardig door als je ruim anderhalve kilo eraan hangt (vandaar dat mijn koelers ook niet aan het mobo vastzitten maar aan de backplate).

• Fauna
Ik weet niet of dit systeem ook voor S940/939 geldt? Want zo te zien heb jij een Socket A bord.

• Fauna
Ok, ik denk dat ik eruit ben. De Titan Siberia heeft eigenlijk alle kenmerken die ik zoek, en zelfs meer:

- 80x80mm base met koperen inleg
- hitte van de heatsink gaat in de lengterichting weg
- draaibare 120mm fan foto1 foto2 animated gif

Als het goed is steekt deze dus niet te ver over aan een van de zijkanten. Voor mezelf zal ik hem iets moeten modden, zodat de fan naar de andere kant uitsteekt. Feitelijk de fan dus een kwart slag draaien zoals op deze pic mooi is te zien:
Afbeeldingslocatie: http://www.3dnews.ru/documents/9447/titan/fan_bracket.jpg
Zo kan ik er hopelijk voor zorgen dat de twee fans straks mooi uitgelijnd op het moederbord zitten.

Met de breedte zit het dus wel snor, en het ding schijnt ook nog best goed te koelen.

Als iemand nog zinnig commentaar heeft hoor ik het graag, anders is dit de primaire kandidaat. :)

Die twee zalman's vallen mijns inziens toch af, omdat ik anders een fors gedeelte van allebei de koelers af zal moeten slopen, en om daar 2x 27 euro voor te lappen vind ik nogal zonde...

[ Voor 11% gewijzigd door Fauna op 14-11-2006 23:29 ]

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Fauna schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 23:08:

Als iemand nog zinnig commentaar heeft hoor ik het graag, anders is dit de primaire kandidaat. :)
Een fotootje en een mooi verhaaltje als ie ingebouwd is. Ben nu wel benieuwd. Hoor ik daar iets van een product survey !?

P.S. Dat Titan nog bestaat, na mijn eerste socket A koelertje heb ik niets meer van ze gehoord :? .

Geen Ping, wel Pong

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

http://www.coolermaster-e...-L8E1-GP+X%20Dream%20K641 <-- probeer deze eens.
Heb em zelf ook iig. De clip loopt in de riching van de fins, dus niet dwars over. Daarmee wordt de lucht dus niet tussen de CPU's geparkeerd.

Daarnaast issie ook nog eens lekker stil :)

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Pagina: 1