Suse linux 10.1 + Cedega 5

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-08 06:57

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
ik heb nu (op een nieuwe moederbord) linux aan het lopen, alles werkt en de computer werkt opper best, alleen kan ik nog geen windows spellen spelen, ik ben echt een beginner hierin, maar ik wil geen vista begin volgend jaar dus ik wil over naar linux.

ik heb een abo op cedega genomen en heb dit geinstalleerd op mijn computer ik kan flight simulator starte en spelen, echter heb ik 2 makkkelijke vragen..

1. het spel wordt geinstalleerd in "/Home/Dennis/.cedega/flightsimx" en ik zou het graag op een hardeschijf hebben staan die ik hiervoor heb aangeschaft een 250GB disk voor spellen en de data dier daar bij hoort met als mount point /Games.
Dit zou met een symlink (ofzo) moeten werken, maar het lukt me niet om het goed te krijgen, kan iemand mij vertellen hou ik dit doe ?

2. ik wil graag mijn Trustmaster Fox2 joystick installeren en gebruiken onder linux, ik weet dat het kan maar het is me nog niet gelukt.
onder windows is het een simpele HID-Device met 3 assen, een gashendel en 4 knoppen en ben ik geen drivers nodig.
cedega zegt bij toevoegen van de joystick "please enter the result from jstest" eeh, wat bedoel ze hiermee en hoe kom ik aan de gegevens ? en of hoe krijg ik dit werkend, ik kan het nergens vinden.

Ik heb d’r nich veur keuzn Tukker te wean, ik heb gewoon onmeunig mazzel had!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:09

Cyphax

Moderator LNX
Trekkerkearl schreef op woensdag 08 november 2006 @ 11:57:
ik heb nu (op een nieuwe moederbord) linux aan het lopen, alles werkt en de computer werkt opper best, alleen kan ik nog geen windows spellen spelen, ik ben echt een beginner hierin, maar ik wil geen vista begin volgend jaar dus ik wil over naar linux.

ik heb een abo op cedega genomen en heb dit geinstalleerd op mijn computer ik kan flight simulator starte en spelen, echter heb ik 2 makkkelijke vragen..

1. het spel wordt geinstalleerd in "/Home/Dennis/.cedega/flightsimx" en ik zou het graag op een hardeschijf hebben staan die ik hiervoor heb aangeschaft een 250GB disk voor spellen en de data dier daar bij hoort met als mount point /Games.
Dit zou met een symlink (ofzo) moeten werken, maar het lukt me niet om het goed te krijgen, kan iemand mij vertellen hou ik dit doe ?
Dat kan nog makkelijker eigenlijk, maar dan onder de voorwaarde dat je de HD alleen maar DAAR gebruikt (en niet voor andere gebruikers nog elders, of je moet alsnog linkjes gaan maken):

Mount de HD in /home/Dennis/.cedega/files ofzo, dan komt alles standaard op die HD terecht en hoef je niet met symlinkjes te werken. Iets makkelijker mbt permissies op zich.

Met symlinkjes zou je de HD moeten mounten op een plekje (in /mnt/Games of in /media/Games zou ik doen, moet je ook helemaal zelf weten verder) en dan van /home/Dennis/.cedega/files (of andere naam dus) een symlinkje maken naar het mountpoint van je HD. Symlinkje maken doe je trouwens met `ln` (man ln voor info, let op dat het een lowercase L is en niet een uppercase I :P). Let op de permissies dan.
2. ik wil graag mijn Trustmaster Fox2 joystick installeren en gebruiken onder linux, ik weet dat het kan maar het is me nog niet gelukt.
onder windows is het een simpele HID-Device met 3 assen, een gashendel en 4 knoppen en ben ik geen drivers nodig.
cedega zegt bij toevoegen van de joystick "please enter the result from jstest" eeh, wat bedoel ze hiermee en hoe kom ik aan de gegevens ? en of hoe krijg ik dit werkend, ik kan het nergens vinden.
jstest is een programma'tje dat je moet draaien blijkbaar.
[edit]
Ik heb even gekeken voor je, er is best veel te vinden over jstest met Google. :)
http://transgaming.org/fo...d639389f5e5cae8c779deb210

[ Voor 11% gewijzigd door Cyphax op 08-11-2006 12:15 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
oke, dat met die simlink snap ik dan wel, maar die joystick werkt nog steeds niet....en deze link had ik ookal gevonden.

ik yast heb je een lijst met voorgeprogrammeerde joystick en dit is er een die daar niet bij staat, het lijkt me echter aangezien het een hid compliant device is, dat hij wel moet werken, enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg...ik heb jtest al gedaan maar die zegt dat er geen joystick gevonden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Trekkerkearl schreef op woensdag 08 november 2006 @ 12:55:
ik yast heb je een lijst met voorgeprogrammeerde joystick en dit is er een die daar niet bij staat, het lijkt me echter aangezien het een hid compliant device is, dat hij wel moet werken, enig idee hoe ik dit voor elkaar krijg...ik heb jtest al gedaan maar die zegt dat er geen joystick gevonden wordt.
Hij kan 'm dus echt niet vinden? :(
't Spijt me zeer, maar ik heb nog nooit gespeeld met joysticks in Linux dus ik heb daar weinig nuttigs over te zeggen op het moment, helaas. Als het een standaard HID-device is zou 'ie 'm best moeten kunnen vinden maar blijkbaar is het geen HID-dinges dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
This device is fully compliant with the "Human Interface Device" specifications.

We have developed the device in such a way that it will be recognize under the Microsoft Operating systems (Windows 98 series, Me, 2000 and Windows XP) as an "HID compliant Game Device".

By simply connecting your Thrustmaster game controllers to the computer’s USB port, it will become available in Windows Game Controller / Gaming Option.

The drivers provided by Microsoft will ensure you a perfect compatibility with any games using DirectX technology (100% of today's games!).
Hij is dus wel hid compliant, maar dit staat er in de lijst niet bij....... :X
Wel staat er een "ThrustMaster FCS compatibles with additional hat" in de lijst met joysticks, mischien dat ik die vanavond is moet proberen...maar anders weet ik het ook niet meer. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Trekkerkearl schreef op woensdag 08 november 2006 @ 14:23:
Hij is dus wel hid compliant, maar dit staat er in de lijst niet bij....... :X
Wel staat er een "ThrustMaster FCS compatibles with additional hat" in de lijst met joysticks, mischien dat ik die vanavond is moet proberen...maar anders weet ik het ook niet meer. 8)7
MOET 'ie per se in die lijst staan dan? Je kunt niet zelf een soort custom controller opgeven zoals bij Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
:9 hoe moet ik weten of er een mogelijkheid is tot custom devices ?, ik werk zelf nog maar 2 weken met linux, en ben sinds gisteren pas door de setup heen gekomen (nadat er een nieuw mamaplankje is gekomen)

met alle respect, als er zo'n oplossing is, zou ik het niet weten, daarom vraag ik het hier O-)
ik heb al wel wat geexpirimenteerd, maar daar hoorde de joystick niet bij. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trekkerkearl

Trekkerkearl

Twentse Boer en ICT'er

Topicstarter
Op verzoek van cherwin hier de oplossing tot dit probleem....
Ik heb met yast het pakket "input-driver(s)" geinstalleerd....die van het linux input driver project.
volgens mij worden die standaard geleverd met suse 10.1.

vervolgens sloot ik mijn joystick aan keek ik waar het apparaat werd geinstalleerd.
dat doe je door de gaan naar systeem->monitoring->usb devices en vervolgens kijk je in de details van je joystick. (bij mij stond er /dev/input/js0)

dan ga je naar een terminal en typje jstest /dev/input/js0 (gebruik je eigen joystick locatie natuurlijk)
en vul de gegevens die hier boven in staan in bij cedega, en het werkt al...

ik heb 4 assen en 10 knoppen en ales werkt

_/-\o_ bedantk suse support team _/-\o_

Pagina: 1