[Airport Express + iMac] Problemen met toewijzing IP-adres

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 09:40
Een maandje terug heb ik mijn iBook 12" verkocht en een iMac (Core 2 Duo 2Ghz, 17", 2GB RAM, 250GB HDD) aangeschaft. Echt een super apparaat, maar er is iets wat elke keer weer dwars zit.

Elke keer als de iMac opstart krijgt deze geen IP-adres toegewezen. Mac OS X stelt dan zelf een IP-adres in, maar dan heb ik natuurlijk geen internet verbinding.

Ik heb een Draytek 2200W staan. Die is ingesteld als DHCP server. De WLAN functionaliteit van de Draytek router gebruik ik niet voor mijn iMac. De verbinding redt het namelijk niet tot de zolder. Daarom heb ik een kabel naar boven getrokken die weer op een Airport Express is aangesloten.

De Airport Express is als volgt geconfigureerd:
http://img404.imageshack.us/img404/7445/screen1wj3.png

http://img404.imageshack.us/img404/1383/screen2sw6.png

http://img481.imageshack.us/img481/517/screen3fc9.png

Verder heb ik nog WPA2 (persoonlijk), toegangscontrole en Airtunes geconfigureerd.

Het gekke is dat, als ik de verbinding verbreek en weer opnieuw maak, er wel een IP-adres wordt toegewezen en ik gewoon kan internetten. Dit moet ik echter elke keer doen als ik de iMac opstart en dat begint nogal vervelend te worden.

Wat ik al geprobeerd heb:
- De IP-adressen uit laten delen door de Airport Express zelf. Zowel met een vast IP-adres als met een dynamisch IP-adres voor de Airport Express. Ook heb ik zowel DHCP en NAT als alleen DHCP geprobeerd. Het lijkt dus niet met de DHCP server te maken te hebben.
- Alle instellingen verwijderd van de iMac.
- De Airport Express volledig gereset.

Ook heb ik al gerommeld met andere typen beveiliging, kanalen, modes en ruisonderdrukking, maar niets helpt.

Heeft iemand enig idee wat ik nog zou kunnen proberen?

Zelf heb ik het idee dat het aan de iMac ligt, want met de iBook werkten alle bovengenoemde configuraties prima. Ik heb echter geen idee waar ik zou moeten zoeken op de iMac.

edit:
Plaatjes vervangen door links, aangezien het waarschijnlijk niet aan de Airport Express ligt.

[ Voor 11% gewijzigd door -Mous- op 09-11-2006 13:12 ]

• -Mous-
Het is nu iets beter. Ik heb op de iMac ingesteld dat hij moet blijven zoeken naar de meest recente netwerken. Dan duurt het wel iets langer dan normaal voordat er verbinding is, maar ik hoef tenminste niets handmatig te doen.

Is er echt niemand die een idee heeft?

edit:
Onder Windows wordt er trouwens wel meteen en zonder problemen verbinding gemaakt. Het lijkt dus inderdaad niets met de Airport te maken te hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door -Mous- op 09-11-2006 13:08 ]

• JC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

JC

- minimalistic -

Ik heb volgens mij soortgelijke problemen. Ik heb daar gisteren een topic voor geopend. Mijn conclusie is op dit moment dat het inderdaad aan de Aiport ligt. Of het de drivers zijn of de hardware zelf, weet ik niet. Ik vermoed de drivers. Tot nu toe nog geen reactie of oplossing van Apple gelezen, alhoewel heel wat gebruikers het probleem hebben gemeld bij Apple.

Afwachten dus ;)

Verwijderd

Post anders ook even de netwerkinstellingen van je iMac.

Heb zelf een keur aan draadloze doosjes hier in huis gehad voordat een en ander vlekkeloos werkte.

Heeft die draytek trouwens geen roaming/WDS-functionaliteit? Dat werkt nu bij mij perfect, maar niet met een draytek doosje. Dan plug je op de tussenverdieping die express ertussen en werkt het vlekkeloos.

• alienfruit
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-02 23:26

alienfruit

the alien you never expected

Draytek ding werkt hier perfect! Alleen de USRobotics router in het studentenhuis kan niks met mijn Apple.

• -Mous-
Huh? Begint ineens mijn topic weer te lopen. 8)7 :P

Ik ga vanavond wel even al mijn instellingen posten. Maar zoals gezegd: dezelfde instellingen werkten op mijn iBook prima, en onder Windows werkt alles ook prima. De Airport zelf is dus in orde, er moet iets op de iMac verkeerd zijn.

edit:
Het heeft er trouwens ook even op geleken dat Parallels problemen gaf. De maakt namelijk van die virtuele netwerkadapters aan o.i.d. Maar helaas, zonder Parallels had ik dezelfde problemen.
Verwijderd schreef op woensdag 29 november 2006 @ 15:00:
Post anders ook even de netwerkinstellingen van je iMac.

Heb zelf een keur aan draadloze doosjes hier in huis gehad voordat een en ander vlekkeloos werkte.

Heeft die draytek trouwens geen roaming/WDS-functionaliteit? Dat werkt nu bij mij perfect, maar niet met een draytek doosje. Dan plug je op de tussenverdieping die express ertussen en werkt het vlekkeloos.
Die Draytek kan dat wel aan, maar dan krijg ik helaas maar een 11Mbit verbinding en ik had juist vanwege de hogere snelheid een Airport Express aangeschaft. Tevens heb ik dan nog steeds (!) hetzelfde probleem. Weer een teken dat de iMac waarschijnlijk de boosdoener is.

[ Voor 69% gewijzigd door -Mous- op 29-11-2006 16:23 ]

Pagina: 1