[Nikon D50] Hahnel / Delta Grip mini-review

Pagina: 1
Acties:
  • 305 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-01 11:10
Even een kleine review over de D50 Delta Grip zoals deze te koop is bij Aq4u.nl

Normaal gesproken zou ik dit via de productsurvey doen maar aangezien het product hier nog niet in staat doe ik het maar zo. Zodra ik de survey kan toevoegen zal ik hem ook daar even invoeren.

Ik heb de grip gekocht voor 62,-. Hier heb ik tevens 2 1800Mha accu's gekocht. Voor 10,- p stuk. In totaal was ik dus 82,- euro kwijt. De Hahnel Grip heb ik voor 119,- te koop zien staan op marktplaats en voor zo'n 150,- gewoon in de winkel. De Hanhel wordt echter wel inclusief accu's geleverd (geen idee hoeveel ampere)

Voor zover ik het heb kunnen zien is deze exact hetzelfde als de Hahnel Grip. Bevestigingsschijf, batterijklepje en de mould lijnen zitten op dezelfde plaats.
Net zoals de Hahnel wordt de Delta Grip ook geleverd met een penlite houder om ook reguliere AA batterijen te kunnen gebruiken. Deze (of is het 'dit accessoire' :S) accessoire sla ik over omdat ik (net als de rest van de wereld) gewoon accu's gebruik.

Bouw
Je merkt heel goed dat het materiaal niet zo massief is als van de body. Helemaal als je de grip zonder accu's vast hebt. Zelf met de batterijen merk je dat het zwaartepunt meer aan de bovenkant van de camera ligt dan in het midden, zoals eigenlijk de bedoeling is van een grip. Helaas maar gelukkig merk je dat de camera toch flink wat stabieler wordt met de grip.

De aerodynamica is echter... als een eend met een zwemband om... ronduit bagger. Mooi kan ik het geheel niet echt noemen en de randen hadden naar mijn mening wat beter afgewerkt kunnen worden. Aan de andere kant blijft het een losse grip en kun je van je D50 geen D1X maken :)

Het soort plastic komt wel overeen met de body. Ietswat minder structuur maar opvallen doet het niet.

Bevestiging
Gelukkig staat in de handleiding dat je het batterijklepje in een hoek van 45 graden zo los kunt trekken. Een kind (met wat beleid) kan de was doen. Het zou toch klote zijn als het klepje zou afbreken... ;)
OM de grip te bevestigen gebruik je de statiefschroef. Eenmaal aangedraaid zit hij goed vast en zal hij nimmer losschieten van je camera. Echter, voel je dat er nog een miniscule speling in zit. Ik ga het waarschijnlijk oplossen door er een dun reepje vilt tussen te leggen. Al is het alleen maar voor het gevoel.

Op diverse fora heb ik dezelfde ervaringen gelezen over de hahnel grip wat alleen maar kan bevestigen dat het om hetzelfde product gaat.

Al met al is het toch een mooi product. Het zachte prijsje maken de tekortkomen goed. is er dan iets anders te krijgen voor de d50 :(

Beetje onconventioneel maar wellicht dat iemand iets aan deze gebruikerservaring heeft ;)

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 31-01 16:47

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Heb je misschien wat foto's van de grip en de grip+camera? Dat zou een mooie toevoeging zijn op je recensie. Top trouwens dat je zo'n stuk getypt hebt voor je mede D50 eigenaren _/-\o_

This footer is intentionally left blank

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 11:14
De hähnel is in de winkel ook gewoon te koop voor rond de 120 euro... bij kamera-express bijvoorbeeld.

De accu's in deze grip zijn 1500mAh/stuk, en je krijgt er twee. Verder is het volgens mij precies dezelfde grip...

[ Voor 15% gewijzigd door Henk op 09-11-2006 12:34 ]

Verwijderd

Wat zijn de grote voordelen van zo`n grip. Want voor de extra accu`s hoef ik het niet te doen en volgens mij zit er toch ook geen extra sluiterknop op. Als het echt alleen de accu`s zijn lijkt het me voor de meeste mensen niet de moeite waard.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 15:16:
Wat zijn de grote voordelen van zo`n grip. Want voor de extra accu`s hoef ik het niet te doen en volgens mij zit er toch ook geen extra sluiterknop op. Als het echt alleen de accu`s zijn lijkt het me voor de meeste mensen niet de moeite waard.
veel mensen vinden het fijner vasthouden...ruimte voor hun pinkie enzo
Verder zorg dat je camera wat zwaarder is, wat icm een zware lens ook een beter balans op kan leveren.
Kortom, vooral voor het vasthouden

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 31-01 11:14
nomad85 schreef op donderdag 09 november 2006 @ 15:18:
[...]

veel mensen vinden het fijner vasthouden...ruimte voor hun pinkie enzo
Verder zorg dat je camera wat zwaarder is, wat icm een zware lens ook een beter balans op kan leveren.
Kortom, vooral voor het vasthouden
Inderdaad. Ik heb laatst voor de grap mijn grip eens van mijn D50 afgehaald en dan geprobeerd vast te houden met een zware lens eraan en een flitser on top. Even lukt dat nog wel, als je een dag rondloopt wordt je helemaal para.

Verwijderd

Klopt, naast de verticale shutter vind ik de betere balans hét voordeel van een grip. Handstrap draagt trouwens ook erg bij aan het draagcomfort, ik heb een avond zonder grip met een 70-200/2.8IS gelopen (1,5KG) en dan heb je behoorlijk lamme pootjes. Na een middag met grip gelopen te hebben met dezelfde lens: geen schijntje pijn :)

• kalechinees
Ik heb de grip puur gekocht voor stabiliteit. Je merkt meteen dat je op een langere sluitertijd ook strakke foto's kunt maken.

Handstrap vind ik zelf niet fijn. Zelf doe ik het volgende met de standaard band:
Maak het koord precies zo lang dat hij 2x om je pols heen kan.
Pak de camera bij het handvat vast. En draai de band om je pols heen (naar je toe draaien).
Het uiteinde pak je weer vast met je rechterhand. Het gewicht van de camera hangt nu meer aan je pols / onderarm ipv je hand... Ik schiet er in ieder geval een stuk stabieler mee :)

Verwijderd

mja, ik ken de handstrap niet van deze grip, bij de Canon's werkt het meesterlijk: nog meer stabiliteit en je kunt de camera lekker laten bungelen (plus dat het lekker zacht leer is :) )

• kalechinees
@neo
ik bedoel de standaard band van je camera :) ik zou wel een foto willen maken maar ik heb maar een camera :)

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Daar hebben ze een spiegel voor uitgevonden ;)

Maar misschien ken je iemand met een digicam? De buren ofzo?

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:11
Kun je al die nep accu's gewoon opladen met de originele Nikon D50 lader?

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Morgion schreef op maandag 13 november 2006 @ 00:17:
Kun je al die nep accu's gewoon opladen met de originele Nikon D50 lader?
uiteraard.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Pagina: 1