invloed netspanning op utp

Pagina: 1
Acties:
  • 449 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 195909

Topicstarter
Hallo allemaal,

Doordat ik een utp cat 5 kabel parallel langs een 220V leiding moet trekken (afstand 10 cm)
vraag ik mij af of dit invloed heeft op de netwerkverbinding qua storing.

Alvast bedankt voor de reactie,

Chris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163846

Uhm uit je profiel: Opleiding: Kabeltv technicus

Lijkt me dat je dan wel wat weet over invloed van elektrische geleidende voorwerpen op andere voorwerpen, neem iets zoals twee kabels. Zegt Lorentz jou iets? :?

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 163846 op 07-11-2006 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-07 23:15
Ja, dat maakt uit

Vorig jaar als 5de jaars secundair Informaticabeheer nog gehad, rechterhandregel ?
Wanneer er stroom door een geleider gaat wekt deze in de richting die de rechterhandregel gebied een magnetisch veld op.

Rechterhand regel:
Neem je rechterhand, neem de draad vast, je duim wijst in de richting van de plus-pool. Als je nu de richting van je wijs/middel/ringvinger en pink volgt, zie je dat er een draairichting is, in deze richting wordt er dus een magnetisch veld opgewekt.

Een magnetisch veld op zich langs een geleider zal ook weer stroom opwekken in die geleider. Data door een UTP-kabel is ? Je raad het al: STROOM ! Dus dan ga jij eventjes de stroompjes in die utp beïnvloeden.

Ik weet wel niet of 230V (tis 230 btw) UTP in die mate beïnvloedt. Wil je toch op zeker spelen, kan je een STP kabel leggen (shielded twisted pair ipv UNshielded twisted pair)

EDIT: euhm, bedoel je met die 10cm dat die kabel er maar 10 cm samenloopt met de netspanning, of bedoel je dat je ongeveer een iets langer kabeltje gaat maken als 10 cm ? Bedenk wel dat ethernetkabels (dus UTP in jouw geval) zeker ALTIJD langer moeten zijn als 0.5 meter, en pak voor alle zekerheid maar 1meter.

[ Voor 15% gewijzigd door HyperBart op 08-11-2006 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
HyperBart schreef op woensdag 08 november 2006 @ 00:10:
EDIT: euhm, bedoel je met die 10cm dat die kabel er maar 10 cm samenloopt met de netspanning, of bedoel je dat je ongeveer een iets langer kabeltje gaat maken als 10 cm ? Bedenk wel dat ethernetkabels (dus UTP in jouw geval) zeker ALTIJD langer moeten zijn als 0.5 meter, en pak voor alle zekerheid maar 1meter.
Waarom minimaal 50cm? ik heb wel vaker stukjes UTP van zo'n 15 tot 40cm gemaakt, werken perfect voor een klein verbindinkje (router met modem of AP of switch verbinden) of als patch-kabeltje tussen switch en patch-panel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

maximaal 1 meter is geen probleem, valt binnen de specs.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-07 23:15
Cisco (CCNA1) richtlijnen (en algemene "hoe leg je een netwerkje aan"richtlijen) schrijven voor dat (om collision te vermijden en CSMA CD goed zijn werk te laten doen) je kabel UITERST MINIMUM 0.5 meter mag zijn, en het liefst eigenlijk 1 meter zou moeten zijn.
Ik geloof je als je zegt dat het goed werkt, maar om op zeker te spelen toch liever die 1meter als het kan

[ Voor 3% gewijzigd door HyperBart op 08-11-2006 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berik
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 05-12-2023
Geldt die minimum van 50cm (1m) voor elke kabeltje in het traject of voor de gehele kabel.

Dat een kabeltje van 15cm tussen een router en AP niet mag begrijp ik wel.
Maar mag je wel een kabeltje van 15cm gebruiken tussen een switch en patchpanel (vanaf het patchpanel gaat er dus nog wel langere kabel naar de betreffende pc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Met die 10 cm bedoel ik de afstand tussen de netwerkkabel en de netspanning.

Ik ben mij er wel van bewust dat dit invloed heeft op elkaar en als je een prof.netwerk zou aanleggen dit waarschijnlijk nooit zou doen. Dan zou het vast in in metelen goten worden gelegd of een STP kabel worden gebruikt.

Maar wat ik mij dus afvraag is of dit nou zo grote invloed heeft op de verbinding dat deze slecht te gebruiken zou zijn. Zou deze invloed zo erg zijn dat je netwerkverbinding daar veel last van heeft?

De mate van beinvloeding hangt ook denk ik af van het soort verbruiker wat op de netspanning is aangesloten.

groet,
Chris
Chris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

Dat kan gewoon naast elkaar hoor. Alles word differentieel verstuurd over UTP, dus daar merk je bijna niks van. Het enige wat nog wel eens problemen oplevert is hele grote magnetische velden met hele sterke wisselingen. ( door frequentie en stroom bijv. elekromoteren die worden aangestuurd door frequentie regelaars)

Je zou voor de zekerheid STP kunnen gebruiken, maar dan moet je wel van die specale stekkers gebruiken met zn metalen kap, en het aan beide kanten aarden.

[ Voor 8% gewijzigd door Reinstein op 08-11-2006 21:34 ]

PC based oscilloscope

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

Het 'leuke' aan een twisted pair, is dat de paren getwist zijn (duh). Als er door magnetische storing, bv een volt op de positieve draadje komt, dan komt er ook een Volt op de negatieve bij. En je hebt nog altijd dezelfde spanningsverschil tussen de 2 draden. Zo wordt de storing geëlimineerd (voor zover het mogelijk is).

Dus we leggen gewoon utp naast de stroomkabels met slechts een tussenschotje in de kabelgoot ertussen. Zo volgen we ook de regeltjes ivm het scheiden van stroomkabels en signalenkabels (je wilt toch geen 230V op je netwerkkabels?).

In geval van sterke storingen, bv netwerkkabels door een werkplaats met zware elektrische machines (bv draaibanken, frezen,...). Dan zou je STP overwegen, men kan ook ineens naar glasvezel overstappen om volledig van elektromagnetische storingen af te geraken.

[ Voor 19% gewijzigd door rapture op 08-11-2006 21:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:02

bakvis

Tweakers.Nerd

gewoon legge, gaat geen probleem oplevere neem ik aan. Je netwerkkabel licht toch ook vaak genoeg langs je voeding's kabel? Levert dat problemen? volges mij niet ;)

Mijn Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Berik schreef op woensdag 08 november 2006 @ 20:58:
Geldt die minimum van 50cm (1m) voor elke kabeltje in het traject of voor de gehele kabel.

Dat een kabeltje van 15cm tussen een router en AP niet mag begrijp ik wel.
Maar mag je wel een kabeltje van 15cm gebruiken tussen een switch en patchpanel (vanaf het patchpanel gaat er dus nog wel langere kabel naar de betreffende pc)
50cm tussen actieve delen. Patchpanels zijn passief (i.e. ze doen niks met het signaal) en gelden daarom als kabel.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.
Uiteraard liggen netwerk en 220V gescheiden van elkaar in pijp. Zelf had ik het gevoel dat eventuele
storing in de praktijk wel mee zou vallen maar ik hoorde liever ook de mening van andere forumleden.
Het is ook geen prof. netwerk maar een eenvoudig netwerkje thuis waar ik het over heb dus het hoeft natuurlijk niet aan alle specs. te voldoen.

Nogmaals iedereen bedankt,

Groet,
Chris.
Pagina: 1