PC geeft melding 'te weinig stroom'

Pagina: 1
Acties:
  • 279 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wes46
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 15:16

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
Ik heb in augustus 2005 een nieuwe pc gekocht. In elkaar laten zetten door een kennis. Maar hij werkte niet goed, ik had in 3dmark artifacts.

Ik dus die videokaart terugbrengen (6800GT) en een nieuwe gekregen (6600GT). Nu waren de artifacts verdwenen, maar kreeg ik telkens de melding dat de kaart te weinig stroom kreeg. Daardoor kon ik geen spel fatsoenlijk meer spelen door een flinke FPS drop.

Vervolgens heb ik mijn voeding teruggebracht en een nieuwe gekregen. Toen leek het probleem verholpen. Maar na een paar dagen kwam het probleem weer tevoorschijn.

Nu heb ik een aantal maanden geleden mijn moederbord laten controleren en die bleek dus inderdaad defect te zijn. Nieuw moederbord opgehaald, met de gedachte dat het dan nu eindelijk goed moest zijn. Alles weer in elkaar gezet, maar nog weer gaf hij die melding. Tot overmaat van ramp kon ik ook niets meer installeren door steeds een foutmelding aan het begin van de installatie. Echter was deze foutmelding bij elk spel/programma verschillend.

Ik had van allerlei drivers geprobeerd en ook steeds goed verwijderd en geïnstalleerd. Ik heb windows erop nieuw opgezet. Andere molex kabels geprobeerd en ook alleen de vga kaart apart dus zonder hd en dergelijke. Dus dat kon het ook niet wezen.

Toen heb ik mijn pc weggebracht naar een kennis. Die heeft een aantal maanden lang vanalles en nog wat geprobeerd. Als hij mijn videokaart in zijn pc zet heeft hij geen problemen en draait alles vlekkeloos. Ook als hij met mijn pc bij hem speelde, nadat hij een probleem had gevonden, draaide alles ook vlekkeloos. Dus dacht hij dat alles goed moest wezen nu.

Inmiddels een jaar na de aankoop…..

Ik heb de pc toen opgehaald maar ik kon nog steeds niets installeren. Gelijk weer heen gebracht met spellen. Hij kon echter wel alles installeren op 1 spel na maar dat was typisch een microsoft probleem en was ook zo verholpen. Ik helemaal verbaast dat hij wel kon installeren en ik niet. Ik dus weer de pc ophalen. Gelijk natuurlijk een spel spelen. Maar geeft de pc toch weer de melding van te weinig stroom. Echter had ik nu niet zo’n FPS drop als eerst (weet niet precies of ik een FPS drop had) maar ik kon nog wel doorspelen in een spel zonder dat het hinderlijk was. Maar ik kon nog steeds geen spellen installeren. Na eens goed nagedacht te hebben kwam ik erachter dat ik op mijn kamer geen stopcontacten met aardedraad (aardeaansluiting of hoe je het wil noemen) heb. Dus ik de pc proberen in huis bij een stopcontact die dat wel had. Nu kon ik ineens wel mijn programma’s en spellen installeren. Maar het vreemde was de volgende dag kon het weer niet want toen gaf hij weer de foutmeldingen. Ook had het andere stopcontact geen effect op de te weinig stroom melding.

Nu heb ik alleen mijn videokaart weggebracht die zouden ze doormeten en zo konden ze te weten komen of er iets mis was met mijn kaart. Dit bleek niet het geval dus ik weet nu ZEKER dat het NIET aan mijn kaart ligt.

Ik en mijn kennis zijn helemaal ten einde raad want we weten het allebei niet meer. De pc werkt bij hem helemaal vlekkeloos terwijl die dat bij mij niet doet. Je zou dus zeggen er is iets mis bij mij thuis maar wat? Ik weet het niet.

Daarom post ik dit dus om jullie te vragen of jullie het wel weten. Ik heb al meer dan EEN JAAR LANG NIET fatsoenlijk gebruik kunnen maken van mijn PC.

Ik zou degene die mij de oplossing kan bieden voor EEUWIG DANKBAAR zijn!

Mijn specs:

AMD Athlon 64 3500+ Venice
AsRock 939 Dual-SATA2 (of iets in die richting, in elk geval AGP en PCI-e aanwezig)
Club3D NVidia GForce 6600GT 128Mb DDR3
Kinston ValueRam 2x512Mb 3-3-3-8 in Dual Channel
SilentMaxx 580 Watt PSU

Mijn eerste vga kaart was een Asus Nvidia GForce 6800GT 128Mb DDR
Mijn eerste moederbord was een Asus A8V-Deluxe

Mocht je verder nog wat willen weten vraag het gerust.

iRacing

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:42
Volgens mij is het enige wat je nog niet getest hebt, je geheugen en je HDD.

Brak geheugen kan je zeer vage errors mee krijgen. Van die errors waardoor je helemaal niet aan het geheugen zou denken. Test je geheugen eens met memtest86+ en je HDD met een tooltje van de fabrikant.

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
Ok, ik zal het geheugen testen. Echter heb ik op dit moment de videokaart nog niet weer terug. Dus het kan nog wel 2 dagen duren voordat ik hem kan testen.

HD lijkt me sterk aangezien ik eerst 1 had die het helemaal niet deed en deze het wel gewoon doet. En het lijkt me ook sterk dat die invloed daarop heeft maar ik kan het altijd proberen, ik heb niets meer te verliezen volgens mij :9 .

Verder zou ik nog wel graag nog meer mogelijke oplossingen horen mochten die er zijn dus denk niet er heeft al iemand wat gezegt, je helpt me er alleen maar mee

Alleen heeft de kennis van mij, mijn pc bij hem getest en deed alles het wel zoals je kon lezen in mijn lange verhaal :P

[ Voor 10% gewijzigd door Wes46 op 07-11-2006 22:23 ]

iRacing

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Dat andere stopcontact waar je het over hebt... ik neem aan dat dat ook echt een andere groep in het huis was? :)

Ik heb ook de topictitel even wat duidelijker gemaakt.

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
jah dat andere stopcontact was ook op een andere groep

iRacing

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hmm, die voeding moet toch echt wel genoeg zijn. Maar for the record, wat zijn je voltages?
Kun je in je BIOS het PCIe voltage aanpassen? Zo ja, waar staat die nu op en wat doet je systeem als je die ietsjes verhoogt.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 12:57
Wat een raar probleem zeg! Het enige wat ik kan verzinnen is dat moederbord: ik heb zelf ook anderhalve maand lang rare problemen gehad met een ASRock 939Dual-SATA2, ik heb dit toen ook niet kunnen oplossen (het bord was prima, het geheugen was ook prima in een andere pc bijv..) maar het was gewoon niet 100% compatible ofzo. Soms werkte het ook voor een paar dagen goed, en dan crashte hij weer opeens zonder aanwijsbare reden. Het moederbord in deze pc vervangen voor een Epox 9NDA3i heeft al mijn problemen toen verholpen. Ook ondersteund het ASRock 939Dual-SATA2 geen C&Q, hij kan je FAN speed niet langzamer laten lopen waardoor je dus een lawaaierige pc hebt. Ik ben dan ook blij ik ben overgestapt naar een ander moederbord destijds. Misschien kun je eens proberen een ander merk moederbord te testen? Ik vermoed dat dat het probleem oplost... (en ja, het moederbord doormeten heeft dan dus geen nut want het moederbord opzich is wel goed, maar het gaat over de combinatie tussen het moederbord en jouw specifieke hardware)

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
@ TargetX: Ik denk niet dat het aan mijn moederbord ligt aangezien mijn pc het wel helemaal goed deed bij een kennis van mij.

@ Cybersteef: Ik heb AGP en mijn voltages waren altijd goed dus daar is volgens mij niets mis mee.

iRacing

• TargetX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 27-05 12:57
Maar ik had met dat moederbord ook enkele dagen dat ie dan wel stabiel werkte en dan weer een crash... maar het kan natuurlijk ook goed dat het iets anders is :-) ik wilde het je in ieder geval niet onthouden :)

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
neej zoiets moet je me ook niet onthouden want je kunt me er alleen maar mee helpen. In elk geval bedankt daarvoor. Hopelijk komen er nog meer reacties.

iRacing

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

zit je overigens op een geaard stopcontact?

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
jah ook dat heb ik geprobeerd. had ik eerst niet maar haalt dus ook niets uit.

iRacing

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 29-07 22:06
Mss mogeljikheid om eens een andere voeding te gebruiken?

http://specs.tweak.to/16567

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
Dit mag niets uitmaken omdat mijn pc bij een kennis het wel deed

iRacing

• stijnos1991
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 29-07 16:51
Ook voor meerdere dagen?

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
volgens mij wel durf dat niet met 100% zekerheid te zeggen maar hij heeft gewoon een aantal uur zitten gamen en testen met mijn videokaart en ook met mijn hele pc en er was niets aan de hand. Bij mij, als ik age of empires 3 opstart, komt er na 5 minuten spelen al de melding dat de kaart te weinig stroom krijgt.

iRacing

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Koppel anders eens "overbodige" dingen af als je DVD speler/brander, extra HD's enz..
Ben benieuwd of je die melding dan nog krijgt. Overigens kun je ook eens andere drivers proberen, heb gelezen dat sommige drivers sneller met die melding komen dan andere. Klinkt vreemd, maar het overwegen waard.

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Dat nog niemand met de suggestie is gekomen om eens te kijken of de videokaart een stroomaansluiting heeft en daar een stekker in de proppen...
Sommige videokaarten hebben nl een extra stroom aansluiting waarmee ze stroom aftappen van de voeding omdat de AGP/PCIe poort niet genoeg kan leveren...
In dat geval krijg je idd een melding dat er niet genoeg stroom is.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• roy-t
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 08:49
McKaamos schreef op woensdag 08 november 2006 @ 22:56:
Dat nog niemand met de suggestie is gekomen om eens te kijken of de videokaart een stroomaansluiting heeft en daar een stekker in de proppen...
Sommige videokaarten hebben nl een extra stroom aansluiting waarmee ze stroom aftappen van de voeding omdat de AGP/PCIe poort niet genoeg kan leveren...
In dat geval krijg je idd een melding dat er niet genoeg stroom is.
Dit is met een 6600GT AGP inderdaad het geval,

maar zou in mijn ogen niet verklaren waarom de pc het bij zijn vriend wel deed.

Hele rare fouten modus: gebruikt je vriend dezelfde stroom kabels? of heb je echt alleen de kast er heen gesleept... probeer alle randapparatuur er af te halen (vooral USB-Apparaten (ook je usb-muis) die zijn ev1l!) Miss zit er een breuk in een stomme stroomkabel, je weet het maar nooit.

~ Mijn prog blog!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

weet je zeker dat alle contacten nog goed zijn en ze bij het vervoer naar die vriend net een beetje zo gerommeld zijn dat het contact net voldoende is?
denk hieraan idd aan bijv. de molex stekker achterop de kaart...

verder schijnt het ook soms in de drivers fout te gaan dat er niks aan de hand is en hij toch die melding geeft, hier denk ik aan omdat je nu volgens eigezeggen geen problemen behalve dat pop-up ding hebt

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
Drivers kunnen het probleem niet zijn omdat de pc het bij mn kennis ut wel deed.
Dat van die stekker in de kaart kan natuurlijk wel dat ie onder het vervoeren wat losser is komen te zitten. Daar kan ik nog even naar kijken. Ik heb natuurlijk wel de molex stekker erin zitten :P

Ik wil ook nog even proberen of een andere voedingskabel helpt, andere monitor, andere stroomkabel van de monitor en ander toetsenbord en muis dat zijn eigenlijk de enige dingen die anders zijn bij mij dan bij hem. Verder nog de stopcontacten ook dat wil ik nog even doormeten.

Ik heb al eens de dvd enz. afgekoppeld en nog steeds gaf ie toen die melding.

Ik krijg vanmiddag om een uur of 4 mijn videokaart weer terug, die had ik weer naar hem toegebracht om te laten doormeten, dus dan kan ik alles even proberen.

Tot die tijd mogen jullie natuurlijk altijd nog met mogelijke oplossingen komen.

iRacing

Verwijderd

uhm heb je toevaliig pieken op je stroom net zitten thuis ?
is je lokale stroom toevoer wel stabiel ?

zit je niet per ongeluk naast een hennep plantage die je stroom pikt >?

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
ik heb hier mijn stroom gemeten en ik kwam uit op iets wat ik wel vreemd vond.

hij gaf in het begin 229V aan en daarna zakte hij zo af tot 220 en bij het laatst kwam hij zelfs op 219 uit dit lijkt me wel wat weinig:S

Voor zo ver ik weet zit er hier in de buurt geen hennep plantage :9

[ Voor 13% gewijzigd door Wes46 op 09-11-2006 11:35 ]

iRacing

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-07 10:03

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

Wes46 schreef op donderdag 09 november 2006 @ 11:34:

hij gaf in het begin 229V aan en daarna zakte hij zo af tot 220 en bij het laatst kwam hij zelfs op 219 uit dit lijkt me wel wat weinig:S

Voor zo ver ik weet zit er hier in de buurt geen hennep plantage :9
die 219 moet eigenlijk 230 v zijn., 219 kan dit wel veroorzaken: het is een significant verschil. Maar dat naar beneden zakken, gebeurt dat bij steeds meer belasten van je pc? of gebeurt dat onregelmatig? Bij meer belasten van je pc en dan pas inzakken, dan heb je teveel op die groep zitten. Dan moet je andere groep pakken waar bijvoorbeeld niet de vaatwasser/wasmachine op aangesloten zit.

T60P Widescreen

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
neej ik heb gewoon gemeten zonder dat mijn pc nog draaide. Verder stond er ook maar weinig aan op die groep.

iRacing

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
ik heb net een andere voedingskabel,andere voedingskabel voor monitor en een andere monitor geprobeerd maar geen van drieen hielp.

iRacing

• TgR_KILLER
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-03 17:18
Mischien een domme opmerking.. maar probeer ergens eens een goedkope ( 2de hands ? ) UPS op de kop te tikken ?

als het echt aan je stroomnet ligt moet de UPS het verschil wel opvangen.

( als t al gezegt is sorry niet allen 100% gelezen :x )

AMD Ryzen 5 2600, 8 GB RAM, GigaByte GTX1050Ti 4G, MSI B450M, 970 EVO 500GB+160 GB, CM 550watt, AOC 24”
Lenovo IdeaPad Pro 5 14APH8, AMD Ryzen 7 7840HS, 32GB RAM, 1TB SSD

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-07 14:52

keur0000

-------- N O N E --------

Conform de NEN1010 (voorschriften 230V) mag de netspanning een max. afwijking hebben van -5%.

230V - 5% = 218.5 Volt, er is dus geen probleem (volgens jouw meting)

Een gemiddelde netvoeding van een PC werkt echter, conform de voorschriften, tussen de 200 - 240 Volt. Kijk maar eens op het plaatje aan de achterkant ;). Dit komt doordat er een geschakelde voeding in zit ipv. transformator.

conclusie:
De netspanning kan dus niet de oorzaak zijn.
Seesar schreef op donderdag 09 november 2006 @ 12:56:
[...]

die 219 moet eigenlijk 230 v zijn., 219 kan dit wel veroorzaken: het is een significant verschil. Maar dat naar beneden zakken, gebeurt dat bij steeds meer belasten van je pc? of gebeurt dat onregelmatig? Bij meer belasten van je pc en dan pas inzakken, dan heb je teveel op die groep zitten. Dan moet je andere groep pakken waar bijvoorbeeld niet de vaatwasser/wasmachine op aangesloten zit.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
Wat is een UPS?

op mijn plaatje van de voeding kan ik niets zien van die 200-240 volt. Er zit wel een schakelaartje op met een beschemfolie die op 230 staat.

iRacing

• X-t-r-e-m-e
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-07 16:53
Sluit eens de PC van je kennis bij jou thuis aan, kijk wat er dan gebeurt. Als die het ook niet doet bij jou thuis is het een probleem met je stroomnetwerk. Als zijn PC het bij jou thuis wel doet, dan ie er iets vreemds aan de hand met jou PC i.c.m. het stroomnetwerk bij jou thuis.

• Klaus_1250
  • Laatst online: 22-07 00:10
Die 219 Volt die je hebt gemeten, kan natuurlijk ook 218 zijn als je niet een heel goede / geijkte meter gebruikt, maar dat is off-topic.

Als ik alles toch zo doorlees, zou ik toch een goed kijken naar de stroomvoorziening en andere storingsbronnen. UPS is zoals eerder gezegd de beste manier om het te testen, maar aan de andere kant, als het stroomnet echt het probleem is (spanningspieken / dippen / te lage/hoge frequentie) zou je dit ook op andere apparaten moeten merken. Zijn er opvallende zaken mbt tot het stroomnet? Naast/in een industrie-terrein, apparaten die vaak kapot gaan, lampen die vaak filkkeren, etc).
X-t-r-e-m-e schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 12:51:
Sluit eens de PC van je kennis bij jou thuis aan, kijk wat er dan gebeurt. Als die het ook niet doet bij jou thuis is het een probleem met je stroomnetwerk. Als zijn PC het bij jou thuis wel doet, dan ie er iets vreemds aan de hand met jou PC i.c.m. het stroomnetwerk bij jou thuis.
Dat zou ik niet 1-2-3 doen. Maakt sowieso al uit wat voor voeding die kennis gebruikt en als het probleem door bv spanningspieken e.d. word veroorzaakt loop je natuurlijk het risico dat er iets in de kennis zijn PC overlijdt. (zeker omdat TS al problemen mijn zijn moedebord gehad heeft, wat mogelijk een gevolg van problemen met de stroomvoorziening zou kunnen zijn)

[ Voor 50% gewijzigd door Klaus_1250 op 10-11-2006 13:02 ]

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
ik heb nog nooit wat opvallends opgemerkt aan ons stroomnet. Alle andere apparaten werken goed. Beneden staat ook een computer die wel gewoon werkt en sinds gister heeft ook mijn broertje een eigen computer en ook die werkt gewoon.

Jullie hebben het steeds over UPS dat wil ik wel proberen maar ik weet niet wat dat is en hoe ik er aan kan komen. Dus als iemand mij dat even wil uitleggen zou dat fijn zijn.

iRacing

• Klaus_1250
  • Laatst online: 22-07 00:10
UPS = Uninteruptable Power Supply. Apparaat met daarin een accu, die ervoor zorgt dat o.a. stroomuitval niet zorgt dat je PC uitvalt. Voordeel ervan is, dat vanwege de opbouw, de stroom niet rechtstreeks loopt vanuit het stroomnet, maar via de accu. De netwstroom voedt de accu en de accu voedt je PC. (dit is een heel korte omschrijving, en technisch gezien niet helemaal correct, maar you get the idea. Voor meer info ff googlen :-) )

• MoZe
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:11
Wes46 schreef op donderdag 09 november 2006 @ 11:34:

Dit wijst meer op een goedkope multimeter dan op een probleem met de netspanning ben ik bang...

VAO: K'nex Big Ball Factory 63045

• Wes46

Wes46

Keep it simple.

Topicstarter
dat zou heel goed kunnen. Ik geloof ook niet dat de netspanning niet goed is. We hebben nog 2 computers en die werken wel probleem loos.

Maar ik geloof ook niet dat het aan mijn pc ligt omdat de pc het bij mijn kennis wel goed doet.

Er moet dus iets niet goed zijn bij mij wat bij hem wel (al dan niet toevallig) wel goed is. maar wat :?

iRacing

Pagina: 1