nu raid of wachten op hybrid disk

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
Ik wil graag de snelheid van mijn hd's hoger zetten door een raid installatie aan te leggen.

Nu is mijn vraag:
Is het verstandig om nu gewoon 2 hd's te kopen en in raid te zetten of kan ik nog beter even wachten op de hybrid hd's (maakt niet uit hoe lang dat nog duurt?), en zou een hybrid hd net zo snel zijn als een raid installatie van normale hd's? Want ik wil het liefste maar 1hd in mijn pc i.v.m. herrie.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, hybrid disks zijn nog niet echt commercieel verkrijgbaar, ik zou dus gewoon voor een raid array gaan. en 2 stille disks hoor je op zich niet, dus ook met een raid array is je bak stil te houden hoor :)

• danielkraak
Terw_Dan schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:06:
Tja, hybrid disks zijn nog niet echt commercieel verkrijgbaar, ik zou dus gewoon voor een raid array gaan. en 2 stille disks hoor je op zich niet, dus ook met een raid array is je bak stil te houden hoor :)
Het is ook vooral met het oog op de portemonnee, ben pas 14 (werkloos :) :) :) ). En ik heb gelezen dat hybrid disks even duur zouden worden en vooral laadtijden verhogen.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Tja, als je een beperkt budget hebt dan kun je natuurlijk altijd kiezen om te wachten. Maar zolang hybrid disks nog niet commercieel verkrijgbaar zijn zullen we ook nog geen real life benchmarks hebben en zonder die dingen is het natuurlijk moeilijk te zeggen of het daadwerkelijk een snelheidswinst is en zoja, waar die zit.

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Wat zijn hybrid disks? Linkje? :P (Ken wel hybrid RAIDS waarbij bijv. een gedeelte 0 is, en een andere gedeelte 1.

• danielkraak
m0nkey schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:18:
Wat zijn hybrid disks? Linkje? :P (Ken wel hybrid RAIDS waarbij bijv. een gedeelte 0 is, en een andere gedeelte 1.
Harde schijven die magneet + flash geheugen hebben, het flash dient volgens mij als cache ofzo iets waardoor je hele snelle laadtijden krijgt. Windows vista zou bijv. in een paar seconden opstarten. _/-\o_
http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_drive
zoek op google naar hybrid drives.

Oke als ik microsoft moet geloven heeft hybrid drive veel voordelen, ik wacht nog wel even.

[ Voor 17% gewijzigd door danielkraak op 07-11-2006 22:29 ]

Verwijderd

Op het moment ben je dan beter af met Raid, aangezien hybrid nog op zich laat wachten :)

gebruik van slechte Raid controller (budget / onboard) is ook een drop in je performance. Hardware-matige raid kaarten zijn daarom ook stukken beter, maar daar betaal je ook voor.

• danielkraak
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:25:
Op het moment ben je dan beter af met Raid, aangezien hybrid nog op zich laat wachten :)

gebruik van slechte Raid controller (budget / onboard) is ook een drop in je performance. Hardware-matige raid kaarten zijn daarom ook stukken beter, maar daar betaal je ook voor.
ik heb p5w dh deluxe daar zit toch wel goede raid op?

• m0nkey
Ja ik heb iets dergelijks wel gezien, maar dan gewoon een stel harde schijven + een riser met DDR RAM, heel Windows XP werdt er naartoe gekopieërd en het was echt ziekelijk snel gereset:
scherm zwart, scherm licht weer op (toonde Mobo screen etc.) en toen was XP opeens opgestart! :D

Verwijderd

"p5w dh deluxe" zegt me weinig hoor... ff een snelle zoek op google leverde me ook niet echt nuttige info over je raid-controller op :)

Maar doelde dus meer op Budget dat eventueel ook onboard kan zitten, en dus niet onboard in het algemeen, er zijn vaak juist wel goede Onboard raid controllers.

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 18:37
danielkraak schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:23:
[...]

Harde schijven die magneet + flash geheugen hebben, het flash dient volgens mij als cache ofzo iets waardoor je hele snelle laadtijden krijgt. Windows vista zou bijv. in een paar seconden opstarten. _/-\o_
http://en.wikipedia.org/wiki/Hybrid_drive
zoek op google naar hybrid drives.
Klopt! Alleen een paar sec. is misschien wel wat overdreven. De grote vraag is natuurlijk of die hybride schijven zoveel sneller gaan zijn dan gewone schijven. Volgens mij moet je sowieso windows vista gebruiken om gebruik te maken van het "onboard" flashdeel. Als deze veronderstelling juist is, dan ben ik ook heel benieuwd naar het verschil tussen een hybride schijf, een gewone schijf en een gewone schijf met apart flashgeheugen. Vergeet namelijk niet dat je ook gewoon een usb-flashdrive kan gebruiken als cache in vista.
Ik denk persoonlijk dat je het best voor RAID-0 kan gaan en dan een flashdrive van 2GB ofzo erbij pluggen op een usb2.0 poort.

• doeternietoe
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 26-02 20:09
Voor huis-tuin-en-keuken-raid is die controler prima. raid1 en raid0 moet goed lopen, raid5 zal wat minder zijn. (lijkt me toch al niet verstandig)

[ Voor 10% gewijzigd door doeternietoe op 07-11-2006 22:32 ]

• danielkraak
Gurneyhck schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:30:
[...]

Klopt! Alleen een paar sec. is misschien wel wat overdreven. De grote vraag is natuurlijk of die hybride schijven zoveel sneller gaan zijn dan gewone schijven. Volgens mij moet je sowieso windows vista gebruiken om gebruik te maken van het "onboard" flashdeel. Als deze veronderstelling juist is, dan ben ik ook heel benieuwd naar het verschil tussen een hybride schijf, een gewone schijf en een gewone schijf met apart flashgeheugen. Vergeet namelijk niet dat je ook gewoon een usb-flashdrive kan gebruiken als cache in vista.
Ik denk persoonlijk dat je het best voor RAID-0 kan gaan en dan een flashdrive van 2GB ofzo erbij pluggen op een usb2.0 poort.
Vista ondersteunt het inderdaad alleen, misschien dat zo'n flashdrive ook wat is maar ik weet niet of dat voor opstarten bedoeld is, volgens mij alleen voor superfetch. :(

• m0nkey
Flash-geheugen is toch helemaal niet goed eigenlijk? Kan niet 'oneindig' gelezen en beschreven worden in tegenstelling tot normaal RAM geheugen...
Pagina: 1