[ADSL]Ineens lage snelheid

Pagina: 1
Acties:

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18:00
Sinds februari 2006 heb ik een adsl verbinding, eerder was het niet mogelijk omdat er gewoon geen linesync was.

Ik kon een maximale 1550/256 verbinding krijgen omdat een 3000 er gewoon te vaak uitklapte.
Om vergissingen te voorkomen, ik woon d8 ik ongeveer 6km van de wijkcentrale af.

Nou goed, de verbinding had zijn up's and downs bij regen/onweer de hele tijd er uit klappen, 1 tot 5x per dag std eruit klappen, maar ik kon er mee leven want hij was voor mij lekker snel.

Maar goed toen kwam het, 7 weken terug merkte ik dat mijn verbinding omlaag zakte, van 1500 naar 1200, naar 1000 naar 800 naar 500 tot rond de 400. Dit stapsgewijs met ongeveer een week tijd er tussen.
En toen gebeurde er iets wonderbaarlijks, ik bleef 2 weken op een 450kbit zitten zonder dat hij er ook maar 1x uitklapte en dat had ik nog nooit gehaald, max was iets van 3 dagen. Na die 2 weken begon de ellende weer, het zakte door naar 150 - 400kbit :'(

Ik dus gebeld met kpn, na in totaal wel 5 uur bellen met alle miscommunicaties en computercrashes daarginds zijn ze eindelijk naar de wijkcentrale gaan kijken, hun conclusie daaruit was dat er al het maximaal aantal spoelen op de lijn zaten en het lijn signaal gewoon niet beter kon, waarop mijn vraag natuurlijk was waarom ik mijn normale snelheid niet meer haalde? Kpn zijn antwoord hierop was dat mijn lijn gewoon slechter was geworden??

Nou ja, nu is mijn vraag wat is er met mijn lijn aan de hand? Wat kan ik hier nu nog aan doen? Want het is soms gewoon echt niet leuk meer ik heb pas 3 dagen op 130kbit gezeten :|
En het lijkt me persoonlijk erg sterk dat in een paar weken tijd mijn lijn linear verslechterde.

[ Voor 8% gewijzigd door Strider op 07-11-2006 21:55 ]

BlaBlaBla

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-02 11:23
Goed, ik mis 1 belangrijk punt (Wat KPN ook met gemak wel zou moeten kennen): Wat voor modem heb je?

Toevallig een Speedtouch 510 serie van een jaar of 2 oud? En toevallig begint ie ook steeds meer piepgeluiden te maken?

Steeds langzamer intrainende snelheden icm speedtouch 510 serie = doode speedtouch. Bekend probleem. Oorzaak: brakke condensatoren.

edit: feb 2006 werden die speedtouchen niet meer geleverd voor zover ik weet. Denk dus niet dat het condensatorprobleem van toepassing is. (had TS niet gelezen omtrend data).

Heb je wel zonder splitter eens gekeken waar ie op intrainde?
En wat voor lijnwaardes krijg je verder? Lijkt meer op vocht oid in de kabel.

[ Voor 31% gewijzigd door DJSmiley op 07-11-2006 22:07 ]

• Strider
Euhm ik heb een speedtouch 546, ik heb er zelfs 2 van (foutje van kpn ooit hehe) en bij die andere doet hij precies hetzelfde.

En ik heb inderdaad wel eens zonder splitter gekeken, maar het resultaat was hetzelfde.

Met lijnwaardes bedoel je?? Ik check al mijn snelheden via de modempagina, en op dit moment zit ik op 256/320. Mijn upload is overigens altijd hetzelfde.

BlaBlaBla

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Met 6km afstand mag je blij zijn dat je niet met een telefoonmodem in hoeft te bellen en ADSL kunt krijgen... Zelfs een 33k6 kieslijn modem begint het op die afstand moeilijk te krijgen.

Je hebt een marginale verbindings kwaliteit vanwege de afstand. Daar is weinig aan te doen, behalve dichter bij de centrale gaan wonen. Je kunt een paar verschillende modems proberen om te zien of er een bij zit die beter is dan de anderen.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-02 21:14

slaay

Natuurbeleven.com

Wat betreft het slechter worden van je lijn. Dat is mogelijk zodra er meer mensen ADSL nemen en dus storing geven op jouw lijn.
Des te drukker het wordt, des te groter is de kans dat er lijnen elkaar storing gaan geven.
En met een afstand van 6 km (verbinding naar wijkkast daar gelaten) heb je dus enorm veel kans op storing van andere lijnen.

Dich bis echt unne foëzen haas

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 19:34

BHQ

Inderdaad, overspraak is funest voor lange lijnen. Eventueel kan je met KPN (als dat mogelijk is) een vast lijnprofiel proberen. Zelfs als dit 256/128 is, het is tenminste stabiel ;)

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
Strider schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:42:
En het lijkt me persoonlijk erg sterk dat in een paar weken tijd mijn lijn linear verslechterde.
Je had dit kunnen meten door de verbindingskwaliteitgegevens uit de Speedtouch te vissen.
Wat geven ze nu weer? (telnet, en dan adsl:info geven)

Verwijderd

Wat zijn de afstanden van de israpunt-splitter-adsl modem?
Je zou ook even een andere adsl modem kunnen proberen.

• slaay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08-02 21:14

slaay

Natuurbeleven.com

Hij heeft een speedtouch modem.
Deze trainen over het algemeen het beste in op een KPN ADSL verbinding.

Dich bis echt unne foëzen haas

• Strider
Arnout schreef op woensdag 08 november 2006 @ 12:30:
[...]
Je had dit kunnen meten door de verbindingskwaliteitgegevens uit de Speedtouch te vissen.
Wat geven ze nu weer? (telnet, en dan adsl:info geven)
Naja, daar heb ik toen helemaal niet aangedacht helaas.
Verder, ik heb er 's nachts ook last van, en dan zul je toch weinig te maken moeten hebben met andere mensen op je lijn?

Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~pete6247/telnet.jpg

BlaBlaBla

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 22:41
Strider schreef op woensdag 08 november 2006 @ 15:17:
[...]

Naja, daar heb ik toen helemaal niet aangedacht helaas.
Verder, ik heb er 's nachts ook last van, en dan zul je toch weinig te maken moeten hebben met andere mensen op je lijn?

[afbeelding]
Margin - This is a measure (in dB) of how good your data signal is. Higher numbers are better. If this number drops below 6, you'll start to have sync problems.

Attenuation - Measures (in dB) how much signal loss there is on the line - this should be a low number and in any case should be no more than around 60-65 dB.
Downstream heb je zeker een probleem, veel loss. Daarnaast heb je hoge waardes voor wat betreft CRC errors.

Ik weet niet of je zo upstream vs downstream mag vergelijken in deze maar dan is je downstream signaal belabberd slecht.

Krijg je met die andere modem ongeveer dezelfde resultaten?

Als andere mensen net als jij hun modem aan hebben staan 's nachts dan heb je daar wel last van ja.

Hoe heb je de boel aangesloten, zit het modem vlakbij het isra punt of zit er veel kabel tussen ISRA -- splitter -- modem ?

• Strider
Ik heb wel eens getest vanaf het isra punt, en dat gaf niet echt een verbetering kwa up/download.

BlaBlaBla

Pagina: 1