[Canon] AF modus

Pagina: 1
Acties:
  • 1.640 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wrcveen
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-12-2025
Welke AF modus gebruiken jullie het meest?

One Shot; voor stil staande onderwerpen
AI Focus; voor stil staande onderwerpen die eventueel kunnen gaan bewegen
AI Servo; voor bewegende onderwerpen

Lijkt mij toch dat je nooit iets anders hoeft te gebruiken dan AI Focus, want dat is een combinatie van beide?

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10:02
Ik meen dat het verschil tussen de laatste twee zit in het schieten in bursts. AI Focus focust alleen vooraf gaand aan eerste shot van burst en AI Servo focust ook tussen de shots van de burst door nog.
Klopt dit, heren Canon bezitters?

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Zowel AI focus, als AI servo.

AI Servo als ik weet dat ik continous focus nodig heb, bij bijvoorbeeld aan autorace.

AI Focus gebruik ik normaal, maar de camera heeft even tijd nodig om bewegende objecten te herkennen. Maar het is fijn als je plotseling snel moet reageren omdat er iets onverwachts gebeurts tijdens "normaal"fotograferen.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik gebruik ook wel eens one shot als ik stilleven/macro/af en toe portret fotografeer. kan dan de camera bewegen om te focussen...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
wrcveen schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:18:
Lijkt mij toch dat je nooit iets anders hoeft te gebruiken dan AI Focus, want dat is een combinatie van beide?
Het is een algoritme welke de juiste modus voor de gebruiker kiest. Echter ben ik het als gebruiker vaak genoeg niet eens met de keuze. :P
Maar goed, ik doe dus ook AI Servo bij sport/actie en AI Focus de rest van de tijd.

{signature}

Verwijderd

Ik gebruik ook eigenlijk altijd Al Focus, en bij sport Al Servo.

• guillaumemay
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-12-2025
Altijd AF One Shot en bij bewegende onderwerpen AF Servo.

Verwijderd

zowel AI focus al AI service, AI focus als ik het scherstel punt elders wil leggen dan het midden en AI servo bij bewegende onderwerpen

Verwijderd

Altijd one-shot en 9 van de 10 keer het meest rechter focuspunt in portret mode (mijn onderwerpen mogen niet bewegen ;))

• Pollewob
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 07:28:
zowel AI focus al AI service, AI focus als ik het scherstel punt elders wil leggen dan het midden en AI servo bij bewegende onderwerpen
Bij servo kan je je focuspunt ook aanpassen :)

Ik gebruik voornamelijk AI Servo, veel bewegende onderwerpen :)

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 09:24

Sharky

Skamn Dippy!

One Shot en AI Servo gebruik ik altijd. Kan me niet herinneren ooit AI focus gebruikt te hebben

This too shall pass

• ajhaverkamp
  • Laatst online: 26-01 21:23

ajhaverkamp

gewoon Arjan

99,99% op One Shot
rest op AI Servo

Maar gezien jullie opmerkingen zal ik nog eens kijken naar de bruikbaarheid van de andere opties :)

[ Voor 5% gewijzigd door ajhaverkamp op 08-11-2006 13:44 ]

This footer is intentionally left blank

Verwijderd

One Shot; voor stil staande onderwerpen
AI Focus; voor stil staande onderwerpen die eventueel kunnen gaan bewegen

Wat is de verschillende werking van deze twee dan?

Verwijderd

AI servo steld continu scherp bij als je de knop half ingedrukt houdt en je onderwerp dus opeens gaat bewegen dan reageert AI servo daar direct op . bij AI focus werkt dat niet zo snel, doch het werkt daarbij wel sneller dan one shot.

is wel dat als iets niet scherp is te krijgen met AI focus dan lukt het ook niet met AI servo, in dat geval zijn de lichtomstandigheden gewoon te slecht en of moet je dat enge AF assist licht aanzetten of een ST-E2 hebben voor infrarood scherpstellen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2006 23:32 ]

• Vuvuzela
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10:59

Vuvuzela

My spire is forming

Wat is het voordeel van "One shot" boven "AI Focus" eigenlijk? In welke situatie zou ik voor One shot kiezen?

I served in a company of heroes.

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Nu online

Marc H

- - Is wakker - -

Maciek schreef op donderdag 09 november 2006 @ 23:58:
Wat is het voordeel van "One shot" boven "AI Focus" eigenlijk? In welke situatie zou ik voor One shot kiezen?
Voor stilstaande dingen in bewegende omgeving.

Voorbeeld: iemand die voor een draaimolen staat. bij AI focus heb je dan kans dat de camera de bewegende draaimolen ziet, en dan overgaat naar continuous AF.

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

• nose
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Pollewob schreef op woensdag 08 november 2006 @ 08:03:
[...]

Bij servo kan je je focuspunt ook aanpassen :)
Volgens mij kan je altijd je focuspunt aanpassen hoor. Behalve in de volautomatische programma's. Maarja, dat wil je toch niet.

P R N D

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Marc H schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 00:11:
[...]

Voor stilstaande dingen in bewegende omgeving.

Voorbeeld: iemand die voor een draaimolen staat. bij AI focus heb je dan kans dat de camera de bewegende draaimolen ziet, en dan overgaat naar continuous AF.
of wanneer je wilt scherpstellen op een punt dat niet op het scherpstelpunt van je camera ligt. Als in; je wilt scherpstellen op iemand's ogen maar de camera na het scherpstellen nog opzij bewegen terwijl je de sluiterknop half ingedrukt houdt.

This too shall pass

• Voutloos
  • Niet online
Gewoon de vanzelfsprekende situaties waar je zelf de controle wil hebben ipv een algoritme gebruiken welke zou kunnen falen. :P

{signature}

Verwijderd

[b][message=26821099,noline]... of een ST-E2 hebben voor infrarood scherpstellen ;)
Werkt dat goed? Want ben aant twijfelen tussen een 580EX II flash of een lekker compacte ST-E2.

Groeten

ps: ik shiet altijd op one shot maar ken der ook nog geen bal van (n00b)

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-01 14:38
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 02:08:
[...]

Werkt dat goed? Want ben aant twijfelen tussen een 580EX II flash of een lekker compacte ST-E2.

Groeten

ps: ik shiet altijd op one shot maar ken der ook nog geen bal van (n00b)
Waarvoor ga je dan niet voor een iets goedkopere 430EX II?

Optopic:
Schiet bijna eigelijk altijd op One-Shot, binnenkort maar eens AI Focus proberen :)

[ Voor 11% gewijzigd door NeOTheMaTriXM op 26-01-2009 08:01 ]

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

ajhaverkamp schreef op woensdag 08 november 2006 @ 13:43:
99,99% op One Shot
rest op AI Servo

Maar gezien jullie opmerkingen zal ik nog eens kijken naar de bruikbaarheid van de andere opties :)
LOL, momenteel is het dus 99,99% op AI Servo. Voortschrijdend inzicht, zullen we maar zeggen :)

• Trent900
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-12-2022
AI Focus is wat mij betreft een overbodige functie. Je kiest of voor One Shot of voor AI Servo en niet iets wat er tussenin ligt.

Met AI Focus geef je gewoon de controle weg en zal je (lees: de camera) vaker misfocussen. Ik verbaas me dan ook dat hier vnl. AI Focus wordt gebruikt. Ook lees je op verschillende plekken op internet dat het gewoon niet zo goed werkt.

[ Voor 28% gewijzigd door Trent900 op 26-01-2009 09:40 ]

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Trent900 schreef op maandag 26 januari 2009 @ 09:32:
AI Focus is wat mij betreft een overbodige functie. Je kiest of voor One Shot of voor AI Servo en niet iets wat er tussenin ligt.

Met AI Focus geef je gewoon de controle weg en zal je (lees: de camera) vaker misfocussen. Ik verbaas me dan ook dat hier vnl. AI Focus wordt gebruikt. Ook lees je op verschillende plekken op internet dat het gewoon niet zo goed werkt.
AI Focus is echt zo'n stand dat áls je cam dan doorhebt dat je een onderwerp wilt volgen, je foto al misfocussed is.

Heerlijk om die stand gewoon niet te hebben :+

Verwijderd

NeOTheMaTriXM schreef op maandag 26 januari 2009 @ 08:00:
[...]

Waarvoor ga je dan niet voor een iets goedkopere 430EX II?

Optopic:
Schiet bijna eigelijk altijd op One-Shot, binnenkort maar eens AI Focus proberen :)
De 430EX'en laten niet toe om de flash uit te zetten om enkel de AF assist beam te gebruiken. En die zou naar het schijnt ideaal om te kunnen focussen in low light condities. (voor feesten en andere marginale toestanden :))

Verwijderd

AI One Shot voor stilstaande objecten, AI Servo voor bewegende. AI Focus heb ik ook wel geprobeerd, werkt prima bij stilstaande objecten maar zodra er beweging in komt duurt het voor mij te lang voordat de camera dit doorheeft, wat meestal leidt naar dat ik gewoon opnieuw focus en direct doordruk, en dan hopen dat ik iets fatsoenlijks hebt.

• Voutloos
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 14:25:
[...]
De 430EX'en laten niet toe om de flash uit te zetten om enkel de AF assist beam te gebruiken. En die zou naar het schijnt ideaal om te kunnen focussen in low light condities. (voor feesten en andere marginale toestanden :))
Ism een aantal bodies kan dit wel. ;)

{signature}

Verwijderd

Voutloos schreef op maandag 26 januari 2009 @ 14:48:
[...]
Ism een aantal bodies kan dit wel. ;)
Ahja idd. :Y
Maar heb een 450D dus. Toevallig geen idee of die AF assist beam veel nut heeft als je niet flashed?
Want anders heb ik niet zo direct een flash nodig en tis toch pak geld voor gewoon wat partypics te maken voor de lol.

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:36

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Verwijderd schreef op maandag 26 januari 2009 @ 17:09:
[...]
Toevallig geen idee of die AF assist beam veel nut heeft als je niet flashed?
Als je te weinig licht hebt om normaal te focussen wel, anders niet natuurlijk ;)

* Gizz is laatst flink de mist ingegaan met servo..

Ik heb mijn camera 99,9% van de tijd op one shot staan. Vlak voor een feestje heb ik even iemand mijn camera laten zien en verschillende standen uitgelegd, waaronder servo. Per ongeluk op servo laten staan en toen dat feest gaan schieten.

Dan vraag je je dus het eerste uur (ik wel iig :P ) erg af waarom je assist beam niet meer wil werken! Na flink wat onscherpe foto's en 3x het menu van de flitser en camera (custom functions) doorgelopen te hebben kwam ik erachter dat ik hem op servo had staan en dan werkt de beam niet :z

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Sharky

Sharky

Skamn Dippy!

Gizz schreef op maandag 26 januari 2009 @ 17:15:
[...]

Als je te weinig licht hebt om normaal te focussen wel, anders niet natuurlijk ;)

* Gizz is laatst flink de mist ingegaan met servo..

Ik heb mijn camera 99,9% van de tijd op one shot staan. Vlak voor een feestje heb ik even iemand mijn camera laten zien en verschillende standen uitgelegd, waaronder servo. Per ongeluk op servo laten staan en toen dat feest gaan schieten.

Dan vraag je je dus het eerste uur (ik wel iig :P ) erg af waarom je assist beam niet meer wil werken! Na flink wat onscherpe foto's en 3x het menu van de flitser en camera (custom functions) doorgelopen te hebben kwam ik erachter dat ik hem op servo had staan en dan werkt de beam niet :z
Ik heb exact hetzelfde gehad ooit, en dat terwijl ik beide functies gebruik en het gewoon moeten bedenken. Heb ook alle menu's enzo doorgelopen en dacht de hele tijd m'n lens op MF stond ofzo.
Was wel opgelucht toen ik er achter kwam.

This too shall pass

• Henk
Sharky schreef op maandag 26 januari 2009 @ 23:23:
[...]

Ik heb exact hetzelfde gehad ooit, en dat terwijl ik beide functies gebruik en het gewoon moeten bedenken. Heb ook alle menu's enzo doorgelopen en dacht de hele tijd m'n lens op MF stond ofzo.
Was wel opgelucht toen ik er achter kwam.
Ben ik dan de enige die het pauper vindt dat je met een 1D niet zelf kan verzinnen dat je je flash-batterijen leegt wilt zuigen met AI-servo en AF-Assist? Krijg de krampen met je batterylife, vuur gewoon dat rode raster constant af, en laat mij besluiten of ik de functie nuttig vind in AI-servo, desnoods icm een CFn waarbij je het aan of uitzet...

Je koopt zo'n body toch voor de controle? Niet om vervolgens vast te zitten aan iets dat volgens Canon engineers 'beter' is. net zoiets als 19 selectable focuspunten bij een 1DIII ipv het volle raster van een 1DII. Dat moet een custom function zijn. User-selectable. Niet iets dat je door de strot wordt geramd door een of andere engineer die denkt dat dat beter werkt.

[/rant] :P

[ Voor 25% gewijzigd door Henk op 27-01-2009 08:26 ]

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Net zoals velen voor mij, 99,9999% op One shot staan.
Ai focus is niets voor mij: als je toch al de volledige controle over je foto wilt hebben (want daarom koop je o.a. een dSLR), dan laat ik mijn toestel niet voor mij kiezen waar op scherp gesteld wordt.

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

ThunderNet

Flits!

Parle85 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 08:15:
Ai focus is niets voor mij: als je toch al de volledige controle over je foto wilt hebben (want daarom koop je o.a. een dSLR), dan laat ik mijn toestel niet voor mij kiezen waar op scherp gesteld wordt.
Sjah, dan kun je natuurlijk beter Manual Focus gebruiken, zit je immers direct spot-on op waar jij gekozen hebt dat ie moet scherpstellen?
Als ik burst met AF-C doe ik dat met een reden, en dat is dat ik een bepaald shot wil halen. En die camera kan zo veel beter en sneller scherpstellen dan ik zelf kan. Zoals zoveel functies, het is een hulpmiddel :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Voutloos
  • Niet online
Henk schreef op maandag 26 januari 2009 @ 23:43:
...laat mij besluiten of ik de functie nuttig vind in AI-servo...

...User-selectable. Niet iets dat je door de strot wordt geramd door een of andere engineer die denkt dat dat beter werkt.
Volledig eens. Het stomme is ook dat dergelijke opties ook niet zo bijster moeilijk te implementeren moet zijn. Het lastigste eraan is nog wel hoe je het netjes in de interface opneemt.

Het is echt zo gruwelijk makkelijk om meer customizaton opties te bedenken welke zonder significante extra hardware eraan geflatst moet kunnen worden.

Maar goed, misschien gebeurt het wel niet omdat de firmware code een waar gedrocht is. :P

{signature}

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Parle85 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 08:15:
Ik bepaal het scherpstelpunt, de camera houdt dan vervolgens het onderwerp achter dat scherpstelpunt scherp. Mijn onderwerpen bewegen voortdurend, dus heb ik niks aan One-shot (hoogstens de enkele keer dat ik een gebouw op de foto zet).

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
ajhaverkamp schreef op woensdag 08 november 2006 @ 13:43:
99,99% op One Shot
rest op AI Servo

ajhaverkamp schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 09:32:
Ik bepaal het scherpstelpunt, de camera houdt dan vervolgens het onderwerp achter dat scherpstelpunt scherp. Mijn onderwerpen bewegen voortdurend, dus heb ik niks aan One-shot (hoogstens de enkele keer dat ik een gebouw op de foto zet).
:? changed your mind?

Ik gebruik ook voor 95% mijn center AF punt en richt dan mijn camera in de juiste compositie. In dat geval gaat je AI focus echt wel steigeren!

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:15
Ik gebruik om m'n Konica Minolta 5D focuspunt selectie met afhankelijk van de omstandigheid AF-S of AF-C.
Parle85 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 09:54:
Ik gebruik ook voor 95% mijn center AF punt en richt dan mijn camera in de juiste compositie. In dat geval gaat je AI focus echt wel steigeren!
Lock en recompose vind ik zo griezelig. 1) je dof verschuift 2) je onderwerp kan besluiten er vandoor te gaan terwijl jij vrolijk aan het recomposen ben.
Henk schreef op maandag 26 januari 2009 @ 23:43:
Je koopt zo'n body toch voor de controle? Niet om vervolgens vast te zitten aan iets dat volgens Canon engineers 'beter' is.
Voor controle blijkt maar weer eens moet je bij Minolta/Sony zijn. Gewoon de functie AF Assist ON/OFF ;)

[ Voor 43% gewijzigd door martijn_tje op 27-01-2009 15:35 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Henk
martijn_tje schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 15:28:
[...]

Voor controle blijkt maar weer eens moet je bij Minolta/Sony zijn. Gewoon de functie AF Assist ON/OFF ;)
Maar dan heb ik weer maar één focuspunt :'(

@martijn_tje hieronder: je miste het punt ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Henk op 27-01-2009 16:21 ]

• ajhaverkamp

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Parle85 schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 09:54:
[...]
:? changed your mind?

Ja, zei ik hier ook al :) Ik doe (bijna) nooit aan focus recompose, dat is ook vragen om problemen omdat je scherstelvlak dan veranderd. Als je DoF dan klein is, zit je scherpte zo verkeerd. Echter zul je dan inderdaad wel moeten werken met "Single Shot".
Ik kies dan voor één van de (minder gevoelige) hoekpunten (rechts/links boven/onder). Maar wij fotografen ook heel verschillenden dingen. :)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 28-01 19:15
Henk schreef op dinsdag 27 januari 2009 @ 15:29:
Maar dan heb ik weer maar één focuspunt :'(
Zelfs op 18mm en gebruik van de buitenste AF punten blijft ie braaf licht geven. Klein detail is dat de buitenste punten pas vanaf ongeveer 24mm binnen het patroon het het AF hulplicht vallen. ;)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1