Harddisk problemen

Pagina: 1
Acties:

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 23:24
Sinds enige weken na een stukke voeding wat toch het het een en ander had beschadigd een systeem upgrade moeten doen.

Nieuwe moederbord aangeschaft
Asus AM2 M2V-TVM moederbord met 2x IDE en 2 x Sata (1,5gb)
AMD64 3500+ etc..

Maxtor 6L160PO (160gig Ultra Ata-133) (nieuwe gekregen van Maxtor)
Maxtor Sata 6V160EO (interface Sata II 300Mb/s gedowngrade via jumper naar 150MB/s)

Alles is netjes aangesloten en nu komt het probleem..

Als ik in de bios etc kijk dan komt de Maxtor IDE schijf maar op UDMA5 wat inhoud ATA100 en dus geen 133

De Sata schijf komt niet boven de 133 en kan wel daar gewoon windows op installeren zonder dat er een diskette voor nodig is.

Flat kabel van de IDE hardeschijf eens vervangen voor een ronde 80 polige kabel maar ook dan nog zonder resultaat.

In de Bios is bij IDE de udma niet op 6 te zetten..
Als ik Sata drivers installeer voor dat ik XP installeer neemt XP instal deze wel mee maar vraagt voor rest niets over de schijf en er veranderd ook niets in de snelheid van de schijf.

Het moederbord maakt gebruik van de Via chipset en als ik eens andere drivers probeer maar dan die van Via dan maakt hij van mijn Sata schijf een verwisselbare schijf die ik als ik wil via windows veilig kan verwijderen.. Alleen lastig als daar Windows op staat en vraag me af wat het nut daarvan is als de HD intern is.

Wie kent dit probleem ook en wat zou ik er aan kunnen doen?
Is dit een Bios fout die Asus moet oplossen of niet?
Moederbord is pas een paar maanden op de markt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je enige probleem is dus eigenlijk dat je op UDMA 5 draait ipv 6? Ik zou me daar geen zorgen om maken, immers, het verschil tussen ATA100 en ATA133 is er nagenoeg niet. ATA133 is voornamelijk een leuke marketing term, maar in de praktijk maakt het totaal geen verschil of je op ATA100 of ATA133 werkt.

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-02 23:24
Terw_Dan schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:37:
Je enige probleem is dus eigenlijk dat je op UDMA 5 draait ipv 6? Ik zou me daar geen zorgen om maken, immers, het verschil tussen ATA100 en ATA133 is er nagenoeg niet. ATA133 is voornamelijk een leuke marketing term, maar in de praktijk maakt het totaal geen verschil of je op ATA100 of ATA133 werkt.
Bedankt voor je antwoord.

Het viel me gewoon op dat sinds dat ik een nieuwe moederbord heb dit opeens anders is.
Maar wat ook vreemd is dat als ik in de bios even de IDE hardeschijf uitschakel en XP op de Sata schijf wil installeren (SATA eerste schijf in de bios gemaakt en als boot gezet) de IDE schijf toch zichtbaar is in WinXP setup en dan ook nog wel bovenaan staat.. Moederbord spreekt IDE als eerste aan. Ik moet dan voor dat ik XP bijvoorbeeld wil installeren eerst systeemkast geheel open maken en de stekker van de IDE schijf los koppelen om vervolgens verder te kunnen om XP op een nette manier op de Sata schijf te installeren, Maar ook om de partities c,d,e van de Sata schijf bovenaan te houden ipv dat de partities van de Sata en IDE in XP door elkaar zijn bv C,F,D,G,E
Klopt het dat IDE en SATA schijven niet lekker naast elkaar kunnen draaien en dit problemen kan opleveren in bijvoorbeeld XP?