Nieuw Ram geheugen fout

Pagina: 1
Acties:

• Coeluh
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-10-2025
Hoi,

ik heb vandaag mijn 512 mb met 1 gig uitgebreid. Alleen nu ik hem er in stop loopt mijn pc ontzettend raar. Firefox wil niet lekker lopen, games zoals cod lopen niet lekker. Ik heb MEMTEST gedaan (wat hier ergens op tweakers staat) na een korte tijd (voor de 1%) al 6 errors, allemaal dezelfde. Ze zeggen dat hij niet "accurately" (kan zo snel de vertaling niet bedenken) genoeg in het ram geheugen data kan zetten. Weet iemand hoe ik dit kan oplossen?

Verwijderd

Iets meer gegevens?

Moederbord?
Processor?
Biosversie?
Standaard snelheid geheugen module 1? Timings module 1? Merk?
Standaard snelheid geheugen module 2? Timings module 2? Merk?
Ingestelde snelheid waar het geheugen op draait?

Verwijderd

probeer eens met de reepjes apart, en andere banken
als dat niet wil lukken kan het zijn dat de module kapot is en je RMA moet aanvragen

• Coeluh
Specs die gevraagd werden:

Moederbord:
CPU Type Intel Pentium 4A, 2800 MHz (5.25 x 533)
Moederbordnaam Onbekend
Moederbord Chipset SiS 651
Systeemgeheugen 1536 MB (DDR SDRAM)
BIOS Type Award Modular (04/08/04)
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:53:
probeer eens met de reepjes apart, en andere banken
als dat niet wil lukken kan het zijn dat de module kapot is en je RMA moet aanvragen
Sorry ik snap dat met reepjes appart en banken niet |:( :?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Stop je geheugenreepjes eens in andere slots. Dus reepje 1 eens in slot 2 en reepje 2 in slot 1, ed. En probeer ze eens afzonderlijk, dus één van de twee reepjes.

• Coeluh
Ga ik nu proberen, ik edit de post met resultaten!

Verwijderd

Coeluh schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:57:

[...]

Sorry ik snap dat met reepjes appart en banken niet |:( :?
reepje = RAM geheugen module
bank = langwerpige slot op je moederbord waar je je RAM geheugen in doet :)

Kun je achter de snelheid van je geheugen modules komen en van de snelheid waar je moederbord het op draait?
Google ff op CPU-z, kun je een screenshot maken van het tabblad Memory en SPD van beide modules?

• Coeluh
Snelheid van beide geheugen modules (hier zal het vast wel bij zitten)
pc3200 200 MHz

Bij de memory tab staat allen 1536 mb, alle andere vakken zijn leeg

Screen

Heb net de reepjes in andere bankjes gedaan :D En tot nu toe loopt ie goed. Waar zal dat aan kunnen liggen?

Verwijderd

Het zou kunnen dat je chipset alleen deze volgorde van groottes ondersteunt (al dan niet officieel, het lijkt mij dat je eigenlijk alle combinaties zou moeten kunnen gebruiken)

Geeft memtest geen fouten? Het zou erg vervelend zijn als je alsnog BSOD's krijgt terwijl je denkt dat alles goed werkt.

edit:
Modules hebben dezelfde timings, daar ligt het dus niet aan ;) .

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 21:25 . Reden: toevoeging ]

• Coeluh
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:24:
Het zou kunnen dat je chipset alleen deze volgorde van groottes ondersteunt (al dan niet officieel, het lijkt mij dat je eigenlijk alle combinaties zou moeten kunnen gebruiken)

Geeft memtest geen fouten? Het zou erg vervelend zijn als je alsnog BSOD's krijgt terwijl je denkt dat alles goed werkt.

edit:
Modules hebben dezelfde timings, daar ligt het dus niet aan ;) .
BSOD's?? Leg uit :9

PS: Als je zo kijkt naar mijn screen, heb ik dan flut dingen of valt het mee?

[ Voor 7% gewijzigd door Coeluh op 07-11-2006 21:27 ]

Verwijderd

Nou kijk, als je geheugen stabiel lijken (je draait nu zonder problemen) hoeven ze niet echt 100% tot het uiterste super super super rock solid stabiel te zijn. Ze zouden bij zware belasting toch foutjes kunnen vertonen, daarvoor hebben ze memtest uitgevonden :)

3-4-4-8 timings zijn niet het snelste wat er is voor DDR, daarvoor moet je 2-2-2-5 hebben (lagere timings = minder tijd verloren bij het zoeken naar data en het transport enz.). Maar je hebt een Intel CPU, die hebben niet zoveel last van tragere timings. AMD heeft meer baat bij latere timings, aangezien die een geheugencontroller in de CPU zelf hebben. Intel heeft dit niet, bij Intel regelt de chipset de communicatie met het geheugen. Zo zit het ongeveer, hang me er niet aan op ;) Ik ben geen expert

• Coeluh
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:35:
Nou kijk, als je geheugen stabiel lijken (je draait nu zonder problemen) hoeven ze niet echt 100% tot het uiterste super super super rock solid stabiel te zijn. Ze zouden bij zware belasting toch foutjes kunnen vertonen, daarvoor hebben ze memtest uitgevonden :)

3-4-4-8 timings zijn niet het snelste wat er is voor DDR, daarvoor moet je 2-2-2-5 hebben (lagere timings = minder tijd verloren bij het zoeken naar data en het transport enz.). Maar je hebt een Intel CPU, die hebben niet zoveel last van tragere timings. AMD heeft meer baat bij latere timings, aangezien die een geheugencontroller in de CPU zelf hebben. Intel heeft dit niet, bij Intel regelt de chipset de communicatie met het geheugen. Zo zit het ongeveer, hang me er niet aan op ;) Ik ben geen expert
Je klinkt wel als een expert :9 :P _/-\o_

:D Daar word je wijzer van :D Bedankt he, hij lijkt het nu goed te doen

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10:15

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:24:
De SiS651 ondersteunt maximaal 3GB aan RAM. De chipset heeft 6 datalijnen en kan per datalijn 512Mb aansturen. Je zou dus met chips van 64MB (64MB chips zijn 512Mb) geen probleem moeten hebben. Dat wil zeggen, single-sided modules van 512MB. De grootste DDR-SDRAM DIMM die je dus plaatsen kunt is een 1024MB module met 16 chips van 64MB :)
Coeluh schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:21:
Heb net de reepjes in andere bankjes gedaan :D En tot nu toe loopt ie goed. Waar zal dat aan kunnen liggen?
Volgens de specs van de SiS651 kun je ook maximaal 166MHz DDR-SDRAM (DDR333, PC2700) draaien. In dat geval is het wellicht verstandig om het geheugen handmatig op 166MHz (DDR333) te zetten zodat je de boel niet aan het overclocken bent (dat mogelijk instabiliteit oplevert). Ik lees dat het probleem nu reeds opgelost is maar wellicht heeft het omwisselen van de DIMM's de klokfrequentie aangepast van 200MHz DDR-SDRAM (DDR400, PC3200) naar 166MHz DDR-SDRAM (DDR333, PC2700). Dat is slechts een kwestie van het uitlezen van de SPD en deze afstemmen op de waardes die het moederbord aankan. Wellicht zal de éne DIMM het zaakje op 200MHz (DDR400, PC3200) forceren waar de andere DIMM het wél netjes met 166MHz (DDR333, PC2700) doet.

Let hierbij op dat je niet beide DIMM's op een verschillende klokfrequentie kunt draaien. Beide DIMM's zullen op dezelfde frequentie draaien ongeacht er een snellere of tragere inzit. (Ze zullen gaan draaien op de ingestelde frequentie, in de meeste gevallen de instellingen van de traagste DIMM tenzij deze DIMM overclocked wordt)

Oh ja, over dual-channel hoef je je geen zorgen te maken. Deze chipset ondersteunt dat niet :z.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

^^^^ dit is de expert ;) (Thandor dus)

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 22:45 ]

• Coeluh
Thandor schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:04:
[...]
De SiS651 ondersteunt maximaal 3GB aan RAM. De chipset heeft 6 datalijnen en kan per datalijn 512Mb aansturen. Je zou dus met chips van 64MB (64MB chips zijn 512Mb) geen probleem moeten hebben. Dat wil zeggen, single-sided modules van 512MB. De grootste DDR-SDRAM DIMM die je dus plaatsen kunt is een 1024MB module met 16 chips van 64MB :)

[...]
Precies wilde ik net zeggen 8)7 :?

Toch blijft hij zeggen dat het 200 mhz is? Hoe kan ik dat "terugklokken" of is dat niet nodig?

• Zagosch
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 25-05 19:37
Coeluh schreef op woensdag 08 november 2006 @ 14:49:
[...]

Precies wilde ik net zeggen 8)7 :?

Toch blijft hij zeggen dat het 200 mhz is? Hoe kan ik dat "terugklokken" of is dat niet nodig?
Dit zul je in je bios moeten doen, ik weet niet of je bekend ben in de bios?

Je zult moeten kijk naar:" spd configuration, dram configuration" dit staat vaak in het advanced menu.

weet je het niet zeker controleer je moederbord handleiding daar staat het in beschreven als het goed is.

veel suc6 >:)
Pagina: 1