Effectieve hoogte webpagina

Pagina: 1
Acties:

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-10 05:55
Na vele topics en andere websites door gelezen te hebben kwam ik nog steeds niet tot een antwoord op mijn vraag. Veel topics gaan over de breedte en hoogte van een webpagina die men maakt. Maar mij kan de resolutie van alle users in Nederland helemaal niets schelen. Veel mensen surfen niet op hun maximale resolutie of er staan allemaal werkbalken langs het beeld waardoor de effectieve resolutie veel kleiner wordt.

Als ik nu dit topic bekijkt, of eigenlijk dit topic in de maak, dan zie ik de volledige breedte van mijn scherm, 1024 pixels. Dat zal voor mensen die gemaximaliseerd surfen meestal zo zijn neem ik aan (of een andere breedte nav je resolutie). Maar de hoogte van de effectieve ruimte, de ruimte waar het forum van GoT op te zien is is veel kleiner. Eerst heb je wat standaard balken van Firefox, daarna heb ik een snelstart balk, een add-on en daaronder de tabbladen. Onderaan heb ik nog eens een zoekscherm staan en daaronder weer een downloadbalk, het houdt nooit op want ik heb ook nog de statusbalk met een winamp add-on. Daarnaast maak ik nog gebruik van een dubbele Windows startbalk.

Mijn vraag is aan jullie, wat is de beste hoogte die ik aanhouden. En dan bedoel ik dus de effectieve hoogte, de hoogte die te gebruiken is door mij.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

• M-ThijZ
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:56

M-ThijZ

Riding on Rails

Daarom moet je er ook voor zorgen dat je website dynamische afmetingen heeft, een paar jaar geleden was 800x600 of 1024x768 als standaard te nemen, maar tegenwoordig zijn er zoveel verschillende afmetingen schermen (mede door widescreen) dat 'fixed' groottes gewoon not done zijn.

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:09

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Daar hebben ze toch scrollbalken voor uitgevonden? Veel minder hoog dan 400 pixels zul je weinig desktop-computers tegenkomen, dus als je iets direct in beeld wilo hebben zal het daar moeten gebeuren. Bij mobiele apparaten passen soms alleen de eerste paar woorden op het scherm.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al in je startpost :)

De hoeveelheid verticale ruimte is, zelfs bij een gelijke resolutie, 9 van de 10 keer verschillend. Er is dus geen enkele pijl op te trekken. Wil je een richtlijn, zet dan je scherm op 800*600 (of 1024*768) met al je toolbars, etc. zichtbaar en meet de beschikbare ruimte op.