Het Olympus SP-510 uz ervaringen topic

Pagina: 1
Acties:

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-01 14:25
Afbeeldingslocatie: http://www.olympus.nl/consumer/images/SP-510UZ-front_m.jpg
De SP-510 UZ is een camera voor mensen die graag professioneel foto's willen maken maar hier het geld niet voor hebben of geen zin hebben om met meerdere losse onderdelen te gaan zeulen. De camera kost momenteel €217,49 volgens de pricewatch . De 510 UZ is de opvolger van de 500 UZ die momenteel een paar euro meer kost in de pricewatch.
De bestaansreden van dit topic is om verschillende eigenaren en andere kundige mensen over de camera te laten praten zodat ik zelf kan bepalen of ik deze moet kopen ter vervangen van mijn vorige olympus die naar de eeuwige fotovelden is gegaan :'(

de specs in het kort

7,1 miljoen megapixels
xD picture card
jpeg, raw, mov
10X optische zoom (38-380)
iso 50-4000

De specs uitgebreid
Beeldsensor
Effectief aantal pixels 7,1 miljoen pixels
Beeldsensor 1/2,5” CCD met 7,4 miljoen pixels (vastestofbeeldsensor)
Kleurenfilter Primaire kleurenfilter (RGB)

Lens
Optische zoom 10 x
Vergelijkbare brandpuntsafstand 38 mm - 380 mm (bij een 35-mm camera)
Max. diafragma 2,8 (groothoek) / 3,7 (tele)
Constructie 11 lenzen in 7 groepen, inclusief 2 asferische glazen elementen
Brandpuntsafstand 6,3 mm - 63 mm
Filterdiameter 45,6 mm

Digitale zoom
Digitale zoom 5x (50x indien gecombineerd met de optische zoom)

LCD
Afmeting display 6,4 cm
Aantal pixels 115.000 pixels

Zoeker
Elektronische zoeker 201.000 pixels

Scherpstelsysteem
Scherpstelsysteem TTL iESP-autofocus met contrastdetectie
Spot focus 143 AF-gebieden
Standaardmodus 0,6 m (groothoek) / 2 m (tele) - oneindig
Macromodus 0,07 m (groothoek) / 1,2 m (tele) - oneindig
Super Macro-modus Tot op 3 cm
Predictive AF
Handmatige focus

Lichtmeting
ESP-lichtmeting, spot-meting, centraal gewogen gemiddelde-meting, histogram in de opnamemodus

Belichtingsfuncties
Automatisch, voorgeprogrammeerd automatisch, voorrang brandpuntsafstand, voorrang sluiter

Scèneprogramma's
Aantal scèneprogramma's 21 (portret, landschap, landschap met portret, nachtscène, nachtscène met portret, sport, binnen, kaarslicht, zelfportret, 'available light', portret, zonsondergang, vuurwerk, museum, keuken, achter glas, documenten, veiling, shoot & select 1, shoot & select 2, strand, sneeuw)

Belichtingssysteem
Sluitertijd B, 1/2 s-1/1000 s (tot 4 sec. bij nachtscène, tot 15 sec, bij Bulb )
My Mode Bewaart 4 instellingen
Belichtingscompensatie ± 2 EV in stappen van 1/3 EV
Bracketing 5 opnamen in stappen van 0,3 EV

Gevoeligheid
Automatisch Automatisch geselecteerd
Handmatig ISO 50, 100, 200, 400, 800, 1600, 2500*, 4000* (* met BrightCapture-technologie)

Witbalans
Witbalans iESP II, zonlicht, bewolkt, gloeilamp, TL 1, TL 2, TL 3
Handmatige witbalans('one-touch)
Witbalansaanpassing -7 rood tot +7 blauw

Ingebouwde flitser
Bereik ingebouwde flitser 0,3 m - 4,5 m (groothoek) / 1,2 m - 3,4 m (tele)
Functies Automatisch, rode-ogen-reductie, invulflitsen, uitgeschakeld, rode-ogen-reductie plus invulflitsen, trage synchronisatie
Flitsercompensatie +/- 2 EV

Repeterende opnamen
Repeterende opnamen 1,7 fps bij een maximum van 3 opnamen (high speed)
Intervalopnamen

Beeldverwerking
TruePic TURBO, ruisreductie, pixel-mapping

Functieverwerking
Panorama Panorama (bij gebruik van de optionele Olympus xD-Picture Card)

Beeldbewerking
Zwart-wit, sepia, formaataanpassing, bijsnijden, RAW-bewerking, kader toevoegen, titel toevoegen, kalender toevoegen, opmaak toevoegen, rode-ogen-reductie, helderheidsaanpassing, verzadigingsaanpassing

Filmbewerking
Filmbewerking, index

Filmverwerking
Digitale beeldstabilisator

Fotoweergave
Kalender, album, index, zoom, diavoorstelling, rotatie, histogram in weergavemodus Histogram in weergavemodus

Filmweergave
Beeld voor beeld, versneld vooruit, achteruit, index

Filmopnamesysteem
Filmopnamesysteem QuickTime Motion JPEG® met geluid
640 x 480, 30 fps afhankelijk van de capaciteit van de geheugenkaart
640 x 480, 15 fps afhankelijk van de capaciteit van de geheugenkaart
320 x 240, 30 fps afhankelijk van de capaciteit van de geheugenkaart
320 x 240, 15 fps afhankelijk van de capaciteit van de geheugenkaart

Spraakopnamen
Spraakopnamen Wave

Foto-opnamen
JPEG, RAW, EXIF 2.21, PIM III, DPS, DPOF

Geheugen
Intern geheugen, xD-Picture Card 21 MB

Beeldformaat
3072 x 2304 SHQ / HQ
3072 x 2048 (3:2)
2560 x 1920 SQ1
2304 x 1728 SQ1
2048 x 1536 SQ1
1600 x 1200 SQ2
1280 x 960 SQ2
1024x768 SQ2
640x480 SQ2

Interface
Gecombineerde A/V- en USB-uitgang, DC-ingang

Overige functies
Zelfontspanner

Afmetingen
Afmetingen 105,5 x 74,5 x 70 mm(bxhxd)
Gewicht 325 g (zonder batterij en geheugenkaart)

Eksit

Verwijderd

Hmmz, 38-380, bij een 1/2.5" sensor? klinkt als dezelfde lens als in de S5600, geeft soms wat CA. Maar ik denk niet dat je veel moet verwachten van de ISO 4000 setting. Raar getal ook.

Verwijderd

ik heb m een maand of zo geleden gekocht.....
geen slechte camara.........maar idd die hoge ISO waarde stelt niks |:( .
maar voor de rest vind ik dat ie prima werkt....en de batterijen houden echt vol om meer dan 600 fotos te kunnen nemen

een vb van z'n qualiteit
http://myaviation.net/search/photo_search.php?id=00880874

Afbeeldingslocatie: http://i143.photobucket.com/albums/r155/senor_barriga/KopievanPA080041.jpg

• Morgion
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-01 23:18
Het blijven allemaal een beetje wannabe camera's met die kleine beeldsensoren, want dat is juist een van de sterke punten van een SLR...

• PelicanPete
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-03-2023
Ik heb hem al een tijdje en ben er zeer tevreden over. Om dit een wannabe camera te noemen vind ik overdreven. Het is nu eenmaal geen SLR, en dat moet je er dan ook niet van verwachten. Dit is gewoon een van de beste cameras die je kunt vinden voor die prijs, tenminste voor mensen met beperkt budget die toch iets meer willen dan een standaard compact... Een goed overgangstoestelletje die natuurlijk voor het echte werk nog veel te kort komt maar miss wel net die interesse kan aanwakkeren om daarna voor een echte SLR te gaan?

De kwaliteit van de foto's is iig ronduit goed, al moet ik zeggen dat ik er nog niet zo heel veel heb gemaakt, maar dat komt nog.
Verder ligt hij heel goed in de hand, is het scherm duidelijk verbeterd (nog steeds waardeloos bij fel licht maar toch veel beter dan in vorige modellen van olympus). Over de bediening is goed nagedacht en er zijn genoeg instellingen om maanden mee zoet te zijn! :p

De 10X optische zoom is leuk om mee te spelen maar zonder fatsoenlijke (optische) beeldstabilisatie toch nog steeds vrij waardeloos zonder statief of supervaste hand. (en dan nog...)
Zeer zuinige camera ook, en over de snelheid mogen we ook al niet klagen.

Kortom, zeker een interessant model voor de doelgroep (en die is tegenwoordig best groot).

• Morgion
Begrijp me niet verkeerd. Ik zeg niet dat dit een slecht toestel is, in tegendeel. Ik vind het alleen altijd zonde van al die mooie features en een mooie zoom in combinatie met een piepkleine sensor.

• Eksit
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 26-01 14:25
als ik het goed begrijp zijn jullie allemaal redelijk enthousiast over de SP-510 maar is het formaat van de
CCD echt een probleem of is het een gemiste kans om hem beter te maken

Eksit

Verwijderd

PelicanPete schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:12:
De 10X optische zoom is leuk om mee te spelen maar zonder fatsoenlijke (optische) beeldstabilisatie toch nog steeds vrij waardeloos zonder statief of supervaste hand. (en dan nog...)
Zeer zuinige camera ook, en over de snelheid mogen we ook al niet klagen.

Kortom, zeker een interessant model voor de doelgroep (en die is tegenwoordig best groot).
Met een sluitertijd van 1/100 kun ik mijn Fuji s5600 op 380mm best goed stil houden hoor. Dus overdag kun je best wat hebben aan die 10x zoom

• Morgion
Eksit schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 23:12:
als ik het goed begrijp zijn jullie allemaal redelijk enthousiast over de SP-510 maar is het formaat van de
CCD echt een probleem of is het een gemiste kans om hem beter te maken
Het is geen probleem, maar een gemist kans. Bij een grotere sensor kun je stukken beter spelen met de DOF en levert minder ruis op bij dezelfde resolutie.

[ Voor 5% gewijzigd door Morgion op 08-11-2006 17:11 ]

Verwijderd

Morgion schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:11:
[...]

Het is geen probleem, maar een gemist kans. Bij een grotere sensor kun je stukken beter spelen met de DOF en levert minder ruis op bij dezelfde resolutie.
Grotere sensors zijn ook duurder.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:08:
ik heb m een maand of zo geleden gekocht.....
geen slechte camara.........maar idd die hoge ISO waarde stelt niks |:( .
maar voor de rest vind ik dat ie prima werkt....en de batterijen houden echt vol om meer dan 600 fotos te kunnen nemen

een vb van z'n qualiteit
http://myaviation.net/search/photo_search.php?id=00880874

[afbeelding]
Ik vind het dynamisch bereik van de sensor wel slecht.
Ik weet wel dat je voor dat geld niet veel moet verwachten, maar de lucht op deze foto is onnodig uitgebeten.
Pagina: 1