Toon posts:

Design je op een TFT(lcd) of nog steeds een CRT?

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Waar op ontwerp je met bijvoorbeeld photoshop foto's enz op een tft of nog op een oude crt scherm?

Ik ben hier wel benieuwd naar want ik zit nu nog met een oude 17' crt en zit te denken om over te gaan naar een tft maar weet niet of het wel een goede zet is en dan beter een 20 of 21' crt te nemen.

Ben benieuwd waar jullie zoals op ontwerpen.

Poll: ik gebruik een ... scherm voor ontwerpen
een tft (lcd) scherm
een crt scherm
of beide
Afbeeldingslocatie: http://poll.dezeserver.nl/results.cgi?pid=151292&layout=2&sort=prc
Ook een poll maken? Klik hier

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 19:50 ]

• Cablekevin
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-07 10:53

Cablekevin

CCCP Baby!

Ik design nu op een LCD (iiyama prolite E430S).
En op mijn laptop, maar toch design ik toch liever op een CRT, die zijn toch gewoon mooier van kwaliteit scherper, en mooier van kleur.
Gelukkig heb op op me'n LCD geen last van dat ik onder hoeken moet kijken om te goed te kunnen zien omdat het altijd goed zichtbaar is, maar toch heb ik liever een CRT.
CRT's zijn gewoon te groot voor mij.

• misterw
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-08-2025
ik doe alles nog op een goeie ouwerwetse crt... om een lcd te kopen kost veel geld en voorlopig doet mijn crt het prima..dus voor mij (nog) geen reden om over te stappen

"There will be very difficult days but you deal with it - that's what makes the experience richer"

• Liquid-Man
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-07 18:42
Cablekevin schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 19:55:
...maar toch design ik toch liever op een CRT, die zijn toch gewoon mooier van kwaliteit scherper, en mooier van kleur.

...
Op wat voor een gare LCD design jij dan? Ik heb gewoon een goede kwaliteit 19" LCD gekocht en een wereld van verschil. Het beeld staat tenminste stil en het beeld is veel scherper! Misschien moet je eens uitkijken naar een wat duurde LCD?

• André
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-07 01:02

André

Analytics dude

Tja, dit is meer een hardware topic en niet zozeer een Graphics topic, dus ik move hem naar Videoplanken & Beeldkanonnen

Verwijderd

Ik design tegenwoordig op een dell 19 inch ultrasharp flatscreen,
Ben er heel erg tevreden over, voor mij haalt geen enkele crt het bij dit scherm...

• Qilion
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09-2025

Qilion

ICT student

Ik doe weinig speciaals met photoshop maar vind een LCD/TFT toch fijner werken.
Vooral als je er lang achter zit geeft toch een rustiger gevoel aan mijn ogen dan een crt.
(met crt heb nog wel is last van koppijn ookal draai ik op 70+ hertz)

en kleuren en alles zijn gewoon goed bij mij en werk toch op een wat oudere LCD monitor

Just be your self today ok?

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 30-07 12:06
Mijn buurman is foto graaf, als ik hem hoor over de tft's van zijn werk, zegt hij dat de crt's bij hem thuis en ook op zijn werk veel fijner werken voor hem omdat dat toch beter scherper beeld geeft schijnbaar, dat zegt zijn vrouw ook die doet hetzelfde werk als haar man.

Verwijderd

whiplash1990 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:50:
Mijn buurman is foto graaf, als ik hem hoor over de tft's van zijn werk, zegt hij dat de crt's bij hem thuis en ook op zijn werk veel fijner werken voor hem omdat dat toch beter scherper beeld geeft schijnbaar, dat zegt zijn vrouw ook die doet hetzelfde werk als haar man.
persoonlijk vind ik een goede tft zoals mijn dell 19 inch ultrasharp beter vergeleken mijn 19 inch colorsync (van apple) aangesloten op mijn powermac, die gemaakt ik om mee te designen.
Maargoed mischien dat iemand anders die colorsync veel beter vindt.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 21:04 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:58:
[...]

persoonlijk vind ik een goede tft zoals mijn dell 19 inch ultrasharp beter vergeleken mijn 19 inch colorsync (van apple) aangesloten op mijn powermac, die gemaakt ik om mee te designen.
Maargoed mischien dat iemand anders die colorsync veel beter vindt.
welke dell is het dan die jij gebruikt?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:08:
[...]

welke dell is het dan die jij gebruikt?
http://accessories.euro.d...s=dhs&cs=nldhs1&sku=53786

maargoed dan moet ik wel toegeven dat ik niet zo gek veel vergelijkmateriaal heb qua tft monitors.

EDIT:
Ik lees op die site dat er een vergrendel meganisme op moet zitten, dus ik zoeken, druk ik een verkeerd knopje in, alleen weet ik niet meer waar hij op stond.
ik kan kiezen uit:
anologe of digitale input,,, wat is beter ?

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 21:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok jah ik heb net ff zitten kijken naar de samsung 931c en 971p

931c link

971p link

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 21:31 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:41
Altijd op een TFT, veel rustiger beeld, dan hou ik het langer vol.
Zit nu op een 1980x1050 scherm en daar kan je zeer goed op designen :)

Airco draadloze temperatuur sensor - ClimaControl voor smarthomes. Mitsubishi, Panasonic, LG.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-06 23:57
Als je nu in de winkels kijkt zie je dat CRT's toch wel significant slechter te krijgen zijn. Ik hoor altijd maar hier dat dat onzin is, maar zelf snap ik niet waar dat dan op gebasseerd is. Als ik een willekeurige computer winkel binnenloop zie ik zelfs helemaal geen CRT's meer staan.

Over mischien nog een jaar of 2 ofzo zal de CRT mischien wel een soort van status symbool worden, een middel om je als profesioneel af te zetten tegen de massa (net zoals DJs draaitafels gebruiken, fotografen analoge rolletjes, en video editors VHS recorders)

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

Ik gebruik de samsung 192T PVA scherm voor video en foto bewerking. En ik moet zeggen dat ik het veel pretiger vind werken dan me crt scherm die ik hier voor had. CRT schermen kunne inderdaad wel aardig mooi beeld hebben, maar jammer genoeg verlopen ze op ten duur waardoor je ze steeds moet kalbirenen en op den duur is gewoon de beeldbuis op.

Vandaar dat ik erg blij ben met me PVA paneel, elktijd kaasrecht beeld en lekker scherp. En ook 100% vlak beeld zonder die twee irritante lijnen.

Geloof me maar flowerp,
Video editors gebruiken echt geen VHS, maar Betacam, DV of in somige gevallen nog Umatix. Maar VHS :r

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 21:27 ]

• mellemat
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-07 21:25
Ben overgegaan van een 22 +19 inch Iiyama CRT naar een Samsung 24 inch 244T TFT 1920x1200
Bevalt enorm goed , prachtige kleuren en een lust om er foto 's en video mee te bewerken

• flowerp
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:24:
Geloof me maar flowerp,
Video editors gebruiken echt geen VHS, maar Betacam, DV of in somige gevallen nog Umatix. Maar VHS :r
Aha, dat wist ik niet. Ik dacht dat profesionals altijd gewoon de consumenten produkten van vroeger gebruikten, hoewel dan mischien wel in een duurdere uitvoering. In dit geval was het dan waarschijnlijk beter om te zeggen dat video editors nog analoge tape gebruiken ipv VHS.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde probleem. Het grote voordeel van CRT is dat je probleemloos over kan schakelen op een andere resolutie. Met een TFT zit je toch eigenlijk vast aan een bepaalde res. (Toch?) Ik speel nu bijvoorbeeld games op verschillende resoluties maar ook andere programma's (bijvoorbeeld Sonar) draai ik op een hogere res dan m'n standaard res.

Maar ja, zo'n TFT is wel lekker (echt) plat, kost minder stroom, minder plek...
Lastig, hoor...

Verwijderd

Heb een TFT gehad, maar gebruik nu 3 CRT schermen omdat deze gewoon scherper en mooier van kleur zijn. Hoewel ik nu wel het probleem heb dat bij 1 scherm de kleuren iets anders zijn.

EDIT:
1x Dell Trinitron 19"
2x Dell Trinitron 21"

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-11-2006 10:09 ]

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11-07 13:27
TFT's zijn duidelijk superieur, tenminste als je een goeie hebt. Punt is dat vaak een goede crt wordt vergeleken met een matige TFT. Bij een TFT worden de pixels individueel en onafhankelijk aangestuurd, terwijl het electronenkanon van de crt slechts ongeveer de pixels weet te raken.

Wat een TFT minimaal nodig heeft:
- kijkhoek van 178 graden, zowel horizontaal als verticaal. Een kleinere kijkhoek heeft een negatieve invloed op de kleurechtheid en geeft die typische 'LCD look'.
- Contrastverhouding van minimaal 1000, zwart moet zwart zijn....
- Aansluiting via DVI kabel. Bij analoog verlies je signaalkwaliteit door de onnodige A/D en D/A conversies. Dit merk je vooral bij hogere resolutie. Als je twee schermen wil, koop dan een videokaart met 2xDVI, XFX kaarten hebben dat bijna allemaal, Asus zelden.

Een roterend scherm vind ik persoonlijk ook erg fijn, ik gebruik mijn Samsungs vaak in portret stand omdat dit bij web en office toepassingen veel natuurlijker is. Een A4 gebruik je immers ook meestal in portret stand...

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

het designen dat ik doe (is niet extreem veel op zich) doe ik gewoon op een TFT scherm. Een goed scherm doet niet onder voor een CRT en ze zijn gewoon stukken scherper dan dat CRT dingen zijn.

Verwijderd

De vraag blijft dan of het prijsverschil gerechtvaardigd is. Vergelijk je een crt van €200 met een tft van €800 en kijk je alleen naar kwaliteit of neem je de prijs mee in de vergelijking?

• Phusebox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 23:14
hier op een Dell 2007FPW, en Eizo S2110W...

beter dan mijn oude Iiyama CRT van destijds (2001) 1300 Deutsche Mark

xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing

Verwijderd

Tot nog toe geen enkele tft tegengekomen die betere beeldkwaliteit geeft dan mijn iiyama hm704utc 17inch crt (1280*1024 @ 85hz), in welke prijsklasse dan ook.

• Phusebox
Verwijderd schreef op donderdag 09 november 2006 @ 17:09:
Tot nog toe geen enkele tft tegengekomen die betere beeldkwaliteit geeft dan mijn iiyama hm704utc 17inch crt (1280*1024 @ 85hz), in welke prijsklasse dan ook.
en dan heb je ook naar echte goede schermen gekeken? Eizo bijvoorbeeld... of alleen naar de consumer crappy tft's die bij een mediamarkt staan ofzo

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Een tft scherm, maar wel een apple cinema display van 20" :P

Verwijderd

Phusebox schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 08:57:
[...]

en dan heb je ook naar echte goede schermen gekeken? Eizo bijvoorbeeld... of alleen naar de consumer crappy tft's die bij een mediamarkt staan ofzo
Tft schermen in de gemiddelde pc store, tot en met 500 euro.
Het kan misschien zijn dat als je 800 euro dokt, dat de kwaliteit wel goed zit, maar zover ben ik niet bereid te gaan.

• MrNOnamE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 30-07 10:50
Als je een tft vergelijkt met een crt dan moet je in mijn ogen wel een tft vergelijken met een goede crt. En niet met een standaard 17" schermpje.

De kleuren worden op een crt gewoon beter weergegeven. Zit meer leven in vind ik.

Nu word gezegt dat een tft rustiger werkt. Maar ga maar is met een crt werken die op 100+ Hz staat. Dat werkt net zo fijn. Ik zit hier zelf op een 21" crt te werken op 1600*1200 @ 140Hertz. Mijn scherm kan een veel hogere resolutie aan, maar dan staat het beeld niet zo stil als nu.

Een nadeel is wel dat dit scherm erg groot is. Het voordeel : de prijs 50 euro op marktplaats :)

☀️ 39 Panelen |⚡SolarEdge SE12.5K | 🔆 Panasonic 7KW KIT-WC07J3E5 | ❄❄❄❄ Mitsubishi SRK 20ZSX-W

• Phusebox
MrNOnamE schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 10:54:
Als je een tft vergelijkt met een crt dan moet je in mijn ogen wel een tft vergelijken met een goede crt. En niet met een standaard 17" schermpje.

De kleuren worden op een crt gewoon beter weergegeven. Zit meer leven in vind ik.

Nu word gezegt dat een tft rustiger werkt. Maar ga maar is met een crt werken die op 100+ Hz staat. Dat werkt net zo fijn. Ik zit hier zelf op een 21" crt te werken op 1600*1200 @ 140Hertz. Mijn scherm kan een veel hogere resolutie aan, maar dan staat het beeld niet zo stil als nu.

Een nadeel is wel dat dit scherm erg groot is. Het voordeel : de prijs 50 euro op marktplaats :)
toch ben ik het hiermee niet eens... ik heb een high-end CRT naast een high-end TFT staan, en de kleuren op de tft zijn toch beter, meer detail op een of andere manier, en komen dichter bij de kleuren van het drukwerk
daarnaast is een tft gewoon scherper... als je een dual monitor setup hebt, en je sleept een venster van je tft naar crt dan merk je pas echt het verschil in scherpte

Verwijderd

Tja, MrNOnamE zal wel een van de velen zijn die alleen TN tft schermen kent ;) . En die zijn inderdaad erg brak in kleure weergaven, maar een goede PVA / MVA scherm 8)

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Gebruik zelf vaak tft (op me laptop), maar voor zaken dat de kleur-echtheid belangrijk is (drukwerk) gebruik ik toch men CRT ( op men desktop). Maar zou ik geld hebben zou ik zeker een tft kopen, gewoon omdat je makkelijker een groot scherm kan kopen, zonder de helft van je bureau kwijt te zijn.

Maar een goed tft scherm is direct wat duurder dan een "gewoon" tft scherm. Dus moet je zelf uitzoeken wat je er wilt aan besteden.

• flowerp
MrNOnamE schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 10:54:
1200 lijnen bij 140Hz? Dan synched dat ding rond de 184Khz (hor. freq). Wat voor merk en type heb je dan? Het is namelijk heel, heel erg zeldzaam dat schermen tot zo hoog kunnen gaan. Zelfs de gemiddelde profesionele 24" komt in de regel niet echt hoger dan 140Khz.

Pagina: 1