Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Winterbanden in grotere maten

Pagina: 1
Acties:
  • 368 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb een aantal tests gelezen over winterbanden. Ik moet mijn keus nog maken.

De Vredestein Snowtrac en Goodyear UltraGrip komen steevast goed uit de tests.

Echter, de tests worden meestal uitgevoerd met 14 en 15 inch banden. Ik zelf heb grotere banden (17 inch) hoewel ze niet echt breed zijn (205), en ben niet van plan andere velgen te nemen.

Wie weet er tests, of heeft ervaring, met > 17 inch winterbanden? Uit ervaring weet ik dat een band van 1 type in maat X vaak toch anders is dan maat Y.

• Wouter!
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-11 14:03
Als je kijkt op www.autobandenmarkt.nl en je band opzoekt dan krijg je tests te zien. Alle van dat type geteste maten worden getoond. Ik denk echter niet dat je maat erbij zit aangezien ze enkel de meest gangbare maten testen (een 14" maat, en met name 195/65R15 en 205/55R16).

Weet je overigens dat het met winterbanden verstandig is om een smallere band te monteren (en daarmee samenhangend wellicht overstappen naar 15" of 16" stalen velgen). Je krijgt dan namelijk meer druk per vierkante cm en daardoor betere grip op glad wegdek.

De Goodyear Ultragrip 7 presteert momenteel in verschillende maten erg goed, bij de Win- en Snowtracs (2) van Vredestein zit er nogal eens een aanzienlijk verschil in prestaties tussen hun verschillende maten t.o.v. andere merken.

Op www.adac.de kun je ook zoeken naar de meest recente bandentest en komende week staat er een test in de AutoWeek.

• BootVluchteling
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 15:06
Wouter! schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 18:52:
Als je kijkt op www.autobandenmarkt.nl en je band opzoekt dan krijg je tests te zien. Alle van dat type geteste maten worden getoond. Ik denk echter niet dat je maat erbij zit aangezien ze enkel de meest gangbare maten testen (een 14" maat, en met name 195/65R15 en 205/55R16).

Weet je overigens dat het met winterbanden verstandig is om een smallere band te monteren (en daarmee samenhangend wellicht overstappen naar 15" of 16" stalen velgen). Je krijgt dan namelijk meer druk per vierkante cm en daardoor betere grip op glad wegdek.

De Goodyear Ultragrip 7 presteert momenteel in verschillende maten erg goed, bij de Win- en Snowtracs (2) van Vredestein zit er nogal eens een aanzienlijk verschil in prestaties tussen hun verschillende maten t.o.v. andere merken.

Op www.adac.de kun je ook zoeken naar de meest recente bandentest en komende week staat er een test in de AutoWeek.
true that! ik zou gewoon ff korte tijd met kleinere velgen rijden..

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Volvo levert winterbanden op stalen velgen in 17" voor de XC90, misschien kan je daar eens verder naar zoeken mbt type en testresultaten.

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Wouter!
Hydraulik-Phunk schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 19:54:
Volvo levert winterbanden op stalen velgen in 17" voor de XC90, misschien kan je daar eens verder naar zoeken mbt type en testresultaten.
Om welke bandenmaat gaat het eigenlijk? Want de XC90 heeft dan wel 17" maar wel met 'n hoge wang. Ook niet echt standaard dus ...

• Bramster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:27
ik ga effe je topic kapen :P
ik zoek namelijk winterbanden voor kleine maten

ik heb namelijk 14" velgjes onder mijn daf er daar zou 145-80 op moeten liggen, maar ik kan nergens winterbanden vinden voor die maat, heb eventueel ook nog 13" velgen liggen waar 155 op kan

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:51
Skuzz schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:04:

ik heb namelijk 14" velgjes onder mijn daf er daar zou 145-80 op moeten liggen, maar ik kan nergens winterbanden vinden voor die maat, heb eventueel ook nog 13" velgen liggen waar 155 op kan
Kun je niet iets te brede banden + velgen erop zetten? Of moet je dan eerst de wielkasten uitkloppen?

• tazzman
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

PWM schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 18:40:

Echter, de tests worden meestal uitgevoerd met 14 en 15 inch banden. Ik zelf heb grotere banden (17 inch) hoewel ze niet echt breed zijn (205), en ben niet van plan andere velgen te nemen.

Wie weet er tests, of heeft ervaring, met > 17 inch winterbanden? Uit ervaring weet ik dat een band van 1 type in maat X vaak toch anders is dan maat Y.
Ik rij zelf op Dunlop M2 17" 205 winterbanden en tot dus ver bevallen die mij prima - ik kon de 17" BMW velgen en gebruikte winterbanden overnemen van een collega die zijn E46 coupe in geruild heeft voor een nieuwe 335 Coupe en dit setje was over gebleven. (Normaal koop ik geen gebruikte banden maar ik ken mijn collega en zijn rijgedrag goed en dat zit wel snor ;) ).

Volgende winter moeten er wel nieuwe banden onder en ik zit te denken om inderdaad Vredestein Snowtrac's eronder te zetten.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:05

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Skuzz schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:04:

wat voor auto is het? Kan ik even op zoek voor je...

155/70, 155/80 en 155/65 13 zijn wel te krijgen...

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2006 15:13 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PWM schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 18:40:

Ik heb gisteren GoodYear UltraGrip Performance banden onder m'n auto gezet... Die zijn er volgens mij ook wel in jouw maat... Wat is de precieze maat? (hoogte dus?)

Ze zijn in 205/50/17 te krijgen... Anders zou je voor een iets bredere (215/45) band moeten gaan of een wat kleinere velg met een wat smallere band (wat overigens de voorkeur verdient)

[ Voor 11% gewijzigd door MikeyMan op 08-11-2006 15:16 ]

• Wouter!
TS heeft nog niet gemeld welke bandenmaat hij exact moet hebben. Tot nu toe weten we alleen "205/??R17" ... (hij heeft overigens nog helemaal niet gereageerd ...)

Ik lees hierboven trouwens ergens "die bevallen me prima" maar da's natuurlijk wel heel subjectief hè. Daarvoor zijn er dus onafhankelijke bandentests waarin verschillende banden tegen mekaar worden getest. ShinCheng-banden van een 10'tje per stuk bevallen hun eigenaar mogelijk ook prima, maar daarom kunnen de prestaties natuurlijk wel dramatisch zijn (bij wijze van spreken). Ik wil overigens ook niet zeggen dat de genoemde band niet goed presteert hoor maar probeer alleen aan te geven dat een ervaring met één band niet zoveel zegt ;).

En nogmaals, als je kunt, neem dan 15" stalen velgjes (of lichtmetaal, wat je wil) met 195-banden ( (of zelfs 185) in de overeenkomende hoogte-maat (195/65R15 of 185/(65 of 70?)R15).
MikeyMan schreef op woensdag 08 november 2006 @ 15:12:
[...]

Ze zijn in 205/50/17 te krijgen... Anders zou je voor een iets bredere (215/45) band moeten gaan of een wat kleinere velg met een wat smallere band (wat overigens de voorkeur verdient)
Met een winterband moet je nooit breder gaan dan je zomerband, als 't kan moet je altijd smaller nemen! Zoals eerder gemeld wordt de druk per vierkante centimeter contact met het wegdek dan groter wat zorgt voor meer grip op glad wegdek.

[ Voor 27% gewijzigd door Wouter! op 09-11-2006 00:43 ]

• tazzman
  • Laatst online: 08-09 11:52

tazzman

a real boardmonkey

Wouter! schreef op donderdag 09 november 2006 @ 00:36:
Ik lees hierboven trouwens ergens "die bevallen me prima" maar da's natuurlijk wel heel subjectief hè. Daarvoor zijn er dus onafhankelijke bandentests waarin verschillende banden tegen mekaar worden getest. ShinCheng-banden van een 10'tje per stuk bevallen hun eigenaar mogelijk ook prima, maar daarom kunnen de prestaties natuurlijk wel dramatisch zijn (bij wijze van spreken). Ik wil overigens ook niet zeggen dat de genoemde band niet goed presteert hoor maar probeer alleen aan te geven dat een ervaring met één band niet zoveel zegt ;).
Ben je op je snuit gegaan terwijl je die enorme open deur probeerde in te trappen? ;)

Uiteraard zegt mijn mening niet zoveel maar die onafhankelijke banden tests neem ik doorgaans ook met een maatje zout.. ik heb in het verleden welk vaker zulke tests gelezen die in een ander blad weer tegen worden gesproken en ook worden banden soms lager beoordeeld op criteria die ik minder belangrijk vind dan de tester.

Het nieuwe speelgoed: een Saab 9-3 Aero (absoluut, helemaal en compleet fantastisch....)

• Wouter!
tazzman schreef op donderdag 09 november 2006 @ 01:02:
[...]

Ben je op je snuit gegaan terwijl je die enorme open deur probeerde in te trappen? ;)
:?
Uiteraard zegt mijn mening niet zoveel maar die onafhankelijke banden tests neem ik doorgaans ook met een maatje zout.. ik heb in het verleden welk vaker zulke tests gelezen die in een ander blad weer tegen worden gesproken en ook worden banden soms lager beoordeeld op criteria die ik minder belangrijk vind dan de tester.
Daar kan ik 't wel mee eens zijn ja, inderdaad niet alle bandentests zijn heel erg veelzeggend of nuttig.

De test op intitiatief van ADAC waaraan o.a. ook de ANWB meewerkt lijkt me echter wel behoorlijk zinvol. Zij testen grip op ijs, sneeuw, droog en nat wegdek, rolweerstand, geluidsproductie en slijtage op verschillende (met name veel voorkomende) auto's. Dat lijken me toch de voornaamste criteria om een band te beoordelen. In die test is het dan ook meestal zo dat een paar types uitblinken in het meerendeel van deze testcriteria of in elk geval overwegend hoog scoren. Je kunt dan toch voorzichtig aan wel aannemen dat je een goede band hebt.

't Is inderdaad ook zo dat verschillende tests mekaar nog wel eens tegenspreken maar toppers uit de tests toch vaak in meerdere vergelijkingen wel goed uit de bus komen. Zo is de Goodyear Ultragrip-serie (momenteel de Ultragrip 7) al een aantal jaar een topper gebleken in verschillende tests, zo ook dit jaar weer.

Ik vind 't verschil tussen verschillende maten van hetzelfde type band soms overigens wel opvallend. De Ultragrip 7 is hier overigens weer een positieve uitzondering op de regel.

In 17" echter zit je al gauw aan een soort van sport/winterband, die maten worden niet of nauwelijks getest en de in andere maten geteste banden zijn vaak niet te krijgen in die maat. De Vredestein Wintrac Xtreme of Goodyear Ultragrip Performance die hierboven ook ergens werd genoemd komen bijvoorbeeld wel in aanmerking.

[ Voor 8% gewijzigd door Wouter! op 09-11-2006 02:41 ]

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Mwah, de test die in de autoweek staat klinkt redelijk goed, ze zeggen daar terecht dat een winterband op het droge en in de regen slechter is dan een zomerband, zelfs onder nul op een droog wegdek is de remweg met een zomerband korter. Maar... Een winterband is in de sneeuw en met ijzel zo ontzettend veel beter dat je je af moet vragen of je de tekortkomingen in ander weer niet op de koop toe moet nemen en gewoon een beetje meer afstand moet houden met winterbanden op je auto.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wouter! schreef op donderdag 09 november 2006 @ 00:36:
[...]

Met een winterband moet je nooit breder gaan dan je zomerband, als 't kan moet je altijd smaller nemen! Zoals eerder gemeld wordt de druk per vierkante centimeter contact met het wegdek dan groter wat zorgt voor meer grip op glad wegdek.
Ja, ik zeg het niet voor niks...
Als de mogelijkheid er is, inderdaad smaller nemen... Maar aangezien dat lastig wordt, geef ik een andere mogelijkheid...

• Wouter!
MikeyMan schreef op donderdag 09 november 2006 @ 08:43:
[...]

Ja, ik zeg het niet voor niks...
Als de mogelijkheid er is, inderdaad smaller nemen... Maar aangezien dat lastig wordt, geef ik een andere mogelijkheid...
Oh ja sorry, overheen gelezen :). Maar dan nog ... dezelfde maat zal toch wel verkrijgbaar zijn, nooit breder gaan in elk geval! Da's dus niet zo'n goede "andere mogelijkheid".

[ Voor 5% gewijzigd door Wouter! op 09-11-2006 10:56 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Waarom niet...? De kans dat er geen band in dezelfde maat beschikbaar is is niet ondenkbaar...

En dan kun je in de sneeuw beter met een wat bredere winterband zitten dan met een smallere zomerband...

Maar aangezien we de hoogte van de band niet weten, valt hier niet zoveel over te zeggen...

• Janoz
  • Laatst online: 22-11 13:46

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik had juist altijd begrepen dat een winterband voor de grip juist smaller moest zijn. Bij winterbanden gaat het niet om een zo groot mogelijk contact oppervlak, maar om een zo hoog mogelijke druk. Dat bereik je door smalelre banden te nemen (kijk ook maar eens naar winter proeven bij rally's. Het lijkt wel alsof ze dan op fietsbandjes rijden)

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Janoz schreef op donderdag 09 november 2006 @ 11:54:
Ik had juist altijd begrepen dat een winterband voor de grip juist smaller moest zijn. Bij winterbanden gaat het niet om een zo groot mogelijk contact oppervlak, maar om een zo hoog mogelijke druk. Dat bereik je door smalelre banden te nemen (kijk ook maar eens naar winter proeven bij rally's. Het lijkt wel alsof ze dan op fietsbandjes rijden)
Dat klopt ook, maar dan moet er wel een band bestaan in die maat...

• PWM
  • Niet online
Mijn volledige bandenmaat is 205/50/17.

De Euromaster kwam met 1 of andere Thais merk aan, dat gaan we dus niet doen. Ik heb wel door dat banden lastig te krijgen zijn atm.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je een prius ofzo?

Pirelli heeft een SOTTOZERO in die maat, maar die is ook runflat... En dan kost ie ineens 200euro per stuk...

Overigens, kijk eens op autobandenmarkt.nl...

Daar staat gewoon een hele rij banden in jouw maat hoor... Bridgestone Blizzak, Dunlop Wintersport, GoodYear UltraGrip Performance, stuk voor stuk puike bandjes...

Waarvan de ultragrip zelfs een hogere snelheidsindex heeft...

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701
Als ik jou was zou ik een complete set nemen, dus inclusief velg. Het wisselen van banden om dezelfde velg is behoorlijk onhandig en een setje stalen velgen is in de winter qua prijs niet zo boeiend. Pekel is toch alleen maar slecht voor je lichtmetaal. Of biets wat bij de dealer, vaak zijn er wel acties waarbij je een set velgen voor een gereduceerde prijs een tweede set lichtmetaal kunt krijgen.

• PWM
  • Niet online
Daniel schreef op donderdag 09 november 2006 @ 12:47:
Als ik jou was zou ik een complete set nemen, dus inclusief velg. Het wisselen van banden om dezelfde velg is behoorlijk onhandig en een setje stalen velgen is in de winter qua prijs niet zo boeiend. Pekel is toch alleen maar slecht voor je lichtmetaal. Of biets wat bij de dealer, vaak zijn er wel acties waarbij je een set velgen voor een gereduceerde prijs een tweede set lichtmetaal kunt krijgen.
Het is een V50 in de Lease :)

Van de Leasemij mag ik wel zelf de banden uitzoeken, maar helaas niet de velgen erbij.

• Wouter!
Janoz schreef op donderdag 09 november 2006 @ 11:54:
Dat werd ook al een aantal maal gezegd hierboven ;)

De test die nu in de autoweek staat is inderdaad ook wel een goede maatstaaf. Minpunt is wel dat ze enkel 195/65R15 testen. Tegenwoordig lijkt 't me toch in elk geval ook nuttig om 205/55R16 in de tests mee te nemen omdat deze twee maten 't meest gebruikt worden op nieuwe auto's. Wel jammer trouwens dat bij de testuitslag alle fotootjes van de banden bij het verkeerde type staan afgebeeld :/.

Via www.autobandenmarkt.nl moet het bestellen van banden niet zo'n probleem opleveren denk ik hoor. Ik heb 'r laatst ook banden besteld en laten monteren. Ik heb ze bestel via de Duitse site (www.reifendirekt.de) en laten bezorgen en monteren bij de montagepartner in Gronau, net hier over de grens bij Enschede. Dat scheelt ongeveer 50 Euro op 'n set en het monteren is ook goedkoper :). Alles was binnen een week geregeld. Dan moet je wel een kennis in Duitsland hebben van wie je 't adres kunt opgeven ...

[ Voor 3% gewijzigd door Wouter! op 09-11-2006 15:05 ]

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Trouwens; nog over dat autoweek-artikel...

Ik vind het wel een beetje vreemd dat deze test ook in de volgorde tussen de winterbanden hele andere uitslagen laat zien dan bijvoorbeeld een ADAC test waarin exact dezelfde banden worden getest... :?

• Wouter!
MikeyMan schreef op donderdag 09 november 2006 @ 15:09:
Trouwens; nog over dat autoweek-artikel...

Ik vind het wel een beetje vreemd dat deze test ook in de volgorde tussen de winterbanden hele andere uitslagen laat zien dan bijvoorbeeld een ADAC test waarin exact dezelfde banden worden getest... :?
Ja, inderdaad. Enige wat er iets mee te maken kan hebben is misschien dat de ADAC-test nog van vorig jaar is ... maar dat zou in principe niet uit moeten maken wanneer dezeflde banden worden getest.

• Rejgun
  • Laatst online: 21-11 23:34

Rejgun

Leven is Bier drinken

Ik heb deide tests dit jaar (nog) niet gelezen, maar zou het wellicht kunnen zijn dat de eindbeoordeling in de Nederlandse test gericht is op de Nederlandse weersomstandigheden en de Duitse test op de Duitse weersomstandigheden?

Audi: Vorsprung durch Technik

• Wouter!
Rejgun schreef op zaterdag 11 november 2006 @ 18:45:
Ik heb deide tests dit jaar (nog) niet gelezen, maar zou het wellicht kunnen zijn dat de eindbeoordeling in de Nederlandse test gericht is op de Nederlandse weersomstandigheden en de Duitse test op de Duitse weersomstandigheden?
Nee, ze testen allemaal min of meer dezelfde criteria en bepalen daarvan de resultaten. De beste over-all score krijgt simpelweg de hoogste klassering :).

• PWM
  • Niet online
Goodyear, Vredenstein en Michelin leveren mijn maat weer eind february, begin maart :+

Toch maar eens wat anders zoeken. Iemand ervaring met Kleber?

• JJ Le Funk
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

JJ Le Funk

:twk

Daniel schreef op donderdag 09 november 2006 @ 12:47:
Het concept is idd snel omwisselen door aparte set te hebben (velg + band).
In Duitsland altijd maf om te zien hoe peperdure bakken dan opeen rondrijden met zwarte stalen velgen. Schijnt overigens op dit moment in NL nog pimperish te zijn, zo van 'kijk mij met m'n winterbanden'.

d:)b :henk d:)b

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

PWM schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 12:44:
Goodyear, Vredenstein en Michelin leveren mijn maat weer eind february, begin maart :+

Lees anders wat tests...

Verwijderd

PWM schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 12:44:

Ik heb zelf 16" Kleber ook via Euromaster (gewoon op eigen velg, al het andere ziet er niet uit imo) en rijdt werkelijk waar heerlijk, ook bij deze zomerse omstandigheden :+

• PWM
  • Niet online
Dat heb ik gedaan. Echter, de laatste test met Winter Klebers (waarvan ik ook nog de taal begrijp) kom uit 2004.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah... Voor mij vallen klebers niet onder de a-merken...

En als je gaat kijken wat het verschil is tussen de winnaar van de a-merkentest en de b-merken die dit jaar getest zijn, zou ik dus niet voor die klebers gaan... Maarja, aangezien je vrij laat bent, heb je niet veel keus meer... neem aan dat de leasert je verplicht winterbanden te monteren?

• PWM
  • Niet online
MikeyMan schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 13:58:
Tsjah... Voor mij vallen klebers niet onder de a-merken...

En als je gaat kijken wat het verschil is tussen de winnaar van de a-merkentest en de b-merken die dit jaar getest zijn, zou ik dus niet voor die klebers gaan... Maarja, aangezien je vrij laat bent, heb je niet veel keus meer... neem aan dat de leasert je verplicht winterbanden te monteren?
Niet verplicht, maar ik ga wel wintersporten. Wintersport op zomerbanden vind ik zelf ook onverantwoord.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Nouja, slechte winterbanden zijn beter dan zomerbanden zullen we maar zeggen...

• Wouter!
Heb je 't al via www.autobandenmarkt.nl geprobeerd? Of anders via de Duitse variant (als je in de grensstreek woont).

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06:29
Heb naar volle tevredenheid een setje uniroyal (215/45/17) onder m'n auto liggen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Wouter! schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 14:23:
Heb je 't al via www.autobandenmarkt.nl geprobeerd? Of anders via de Duitse variant (als je in de grensstreek woont).
Die hebben ook niet veel meer in die maat...

Verwijderd

Bij mij bepaalt de leasemaatschappij gewoon welke banden er gekozen worden... hoezo moet jij daar zelf achteraan dan :?

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Omdat het bij hem blijkbaar niet verplicht is...

Verwijderd

Bij mij ook niet... maar winterbanden meeleasen betekent bij ING dat zij dat regelen, jij hoeft alleen maar een afspraak te maken.

• PWM
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 18:23:
Bij mij ook niet... maar winterbanden meeleasen betekent bij ING dat zij dat regelen, jij hoeft alleen maar een afspraak te maken.
Dat doen ze bij ons ook :) Echter, ik wil gewoon mijn eigen banden uit kunnen zoeken, en gelukkig bieden ze die mogelijkheid bij mijn leasemij.

Overigens doe ik dit vooral voor de zomerbanden, omdat ik daarvan heel goed weet welke ik wel en welke ik niet wil.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Al met al zit je dalijk dus alsnog met butt-banden :P

• PWM
  • Niet online
MikeyMan schreef op zondag 19 november 2006 @ 15:31:
Al met al zit je dalijk dus alsnog met butt-banden :P
True :+

Ik doe het echter al jaren op deze manier, en tot nu toe is het altijd goed gegaan. Zomerbanden zijn ook nooit een probleem. Voor de volgende keer: Winterbanden door Leasemij, Zomerbanden door mezelf :)

• _JGC_
  • Nu online
MikeyMan schreef op vrijdag 17 november 2006 @ 14:23:
Nouja, slechte winterbanden zijn beter dan zomerbanden zullen we maar zeggen...
Een slechte winterband is niet veilig als het niet winter is. Ik heb nu Toyo Snowproxes onder mijn auto liggen, waar ik normaal op Toyo Proxes CF1 rijd. Met dat 15 graden weer van afgelopen week heb ik een flinke remactie mogen doen, waarbij mijn auto nog een stuk vooruitschoof. Met mijn zomerbanden had ik hier absoluut geen last van. Je moet bij winterbanden ook naar prestaties op droog oppervlak kijken, doe je dat niet, dan mag je elke keer banden gaan wisselen naarmate de onstandigheden.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

_JGC_ schreef op zondag 19 november 2006 @ 18:23:
[...]

Een slechte winterband is niet veilig als het niet winter is. Ik heb nu Toyo Snowproxes onder mijn auto liggen, waar ik normaal op Toyo Proxes CF1 rijd. Met dat 15 graden weer van afgelopen week heb ik een flinke remactie mogen doen, waarbij mijn auto nog een stuk vooruitschoof. Met mijn zomerbanden had ik hier absoluut geen last van. Je moet bij winterbanden ook naar prestaties op droog oppervlak kijken, doe je dat niet, dan mag je elke keer banden gaan wisselen naarmate de onstandigheden.
Das bij mij ook de overweging geweest... Heb uiteindelijk voor banden gekozen die het in pure sneeuw en ijs-omstandigheden wat minder deden, maar wel goed uit de verf kwamen met regen en droogte...

• PWM
  • Niet online
Uiteindelijk was het maar lastig om de juiste band te krijgen, en uiteindelijk heb ik sinds 3 dagen de:

Michelin Pilot Aplin Winterband in maatje 205/50/R17

Ik kan wel janken, zo slecht:
  • Rechtuit Stabiliteit is er niet. Continu aan het corigeren
  • Bij hogere snelheid (130-140) zwalk, glijd ik bijna over de weg
  • Bochten neem ik op halve snelheid, en nog ben ik bang dat ik er uit vlieg
Vanmiddag reed een vriend van mij mee die ook een V50 had. Op de snelweg riep hij opeens uit dat het leek of ik een lekke band had. Niets is minder waar helaas.

Ik snap er niets van :?

De banden gedragen zich echt abnormaal, onacceptabel. Wat kan dat zijn? Ik heb al gekeken of ze in de juiste rijrichting staan. Ik wil morgen even naar de Volvo Dealer om te kijken hoe het met de bandenspanning is, maar die lijkt me ok.

De banden zijn overigens geleverd en gemonteerd door Euromaster (in alle drukte nog niet kunnen bellen, en morgen natuurlijk dicht).

Iemand ideeen?

EDIT:

Overigens heb ik het controleren van de goede rijrichting gedaan met mijn boerenverstand. Op de band staan 3 dingen achter elkaar die lijken op pijltjes. Ik weet niet of dit de goede methode is om te kijken?

[ Voor 10% gewijzigd door PWM op 30-12-2006 00:01 ]

Verwijderd

heb je je bandenspanning al gecontroleerd?
en hebben ze dit al vanaf het begin gedaan?
meestal zijn idd die pijltjes de draai richting of er staan outside/inside op

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
PWM schreef op vrijdag 29 december 2006 @ 23:57:
Uiteindelijk was het maar lastig om de juiste band te krijgen, en uiteindelijk heb ik sinds 3 dagen de:

Vanmiddag reed een vriend van mij mee die ook een V50 had. Op de snelweg riep hij opeens uit dat het leek of ik een lekke band had. Niets is minder waar helaas.

Ik snap er niets van :?

De banden gedragen zich echt abnormaal, onacceptabel. Wat kan dat zijn? Ik heb al gekeken of ze in de juiste rijrichting staan. Ik wil morgen even naar de Volvo Dealer om te kijken hoe het met de bandenspanning is, maar die lijkt me ok.

De banden zijn overigens geleverd en gemonteerd door Euromaster (in alle drukte nog niet kunnen bellen, en morgen natuurlijk dicht).

Iemand ideeen?

EDIT:

Overigens heb ik het controleren van de goede rijrichting gedaan met mijn boerenverstand. Op de band staan 3 dingen achter elkaar die lijken op pijltjes. Ik weet niet of dit de goede methode is om te kijken?
DUH! Michelin komt er bij mijn auto dus echt niet onder! 1x een auto gehad waar al Michelins onder zaten, ik was erg blij toen ik mijn Vredestein Quatrac 2 eronder had zitten.

De rij richting word altijd aangegeven met een pijl waarbij de text "rotation" bij staat.
Winterbanden bestaan uit een wat zachter zijkant mengsel waardoor ze wat meer "doorzakken" dit kun je verminderen door wat meer druk in de banden te doen.

De al eerder genoemde Quatrac2 zijn trouwens all season banden die door Duitsland goedgekeurd zijn alszijnde winterbanden. Met deze banden heb ik ook zeer goede ervaringen opgedaan tijdens de hevige sneeuwval in november 2005.
Voor mij geen andere banden meer dan de Quatrac2.

Een linkje naar een pdf bestand waar alle winterbanden en de allseasons van Vredestein staan.

Of maak ik nu weer teveel reclame voor mijn werkgever? :+

• StevenK

Het kan zijn dat je bandenspanning te laag is, maar waarschijnlijk merk je gewoon dat het profiel uit lamellen bestaat. Vergeleken met een zomerband voelt een winterband aan alsof er een spons onder zit. Overigens kan het ook zijn dat je banden niet geschikt zijn voor het gewicht van je auto.

Het vreemde is overigens dat ik onder zowel m'n GTI als m'n T5 Uniroyal winterbanden heb. Onder de T5 zijn 't lompe 16" dingen en ondanks (of misschien wel dankzij) dat het ding 2 ton weegt, kan ik daar op winterbanden net zo mee uit de voeten als met zomerbanden. Ik merk wel dat 'ie minder precies stuurt en ik wat eerder last van onderstuur, maar verder valt 't mee. Onder GTI moet ik met winterbanden echt een stuk rustiger rijden dan met zomerbanden. Uiteraard niet in vergelijkbare omstandigheden, want ik heb de winterbanden eronder gedaan toen ik met de zomerbanden echt geen grip meer had, maar 't is me al een paar keer gebeurd dat ik onbedoeld spectaculair overstuur had.

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-11 06:42

Daniel

Kapitein NCC-1701

Vreemd, lijkt me toch niet normaal. Ik heb op mijn Megane ook Alpin's gehad, alleen dan een maatje kleiner (205/55/R16) en die voldeden prima. Ik merkte weinig verschil met de zomerwielen.
Heb onder mijn V50 nu Continental WinterContact zitten en die zijn ook OK. Wel iets minder grip in bochten maar dat went snel genoeg.

Verwijderd

StevenK schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 08:54:
[...]
want ik heb de winterbanden eronder gedaan toen ik met de zomerbanden echt geen grip meer had, maar 't is me al een paar keer gebeurd dat ik onbedoeld spectaculair overstuur had.
Wanneer heb jij de afgelopen weken geen grip gehad en onder welke omstandigheden? Kan me geen vorst of sneeuw of hagel herrineren en regen telt niet wat zomerbanden zijn ook gemaakt om in regen goed te kunnen rijden.

• _JGC_
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 09:31:
[...]

Wanneer heb jij de afgelopen weken geen grip gehad en onder welke omstandigheden? Kan me geen vorst of sneeuw of hagel herrineren en regen telt niet wat zomerbanden zijn ook gemaakt om in regen goed te kunnen rijden.
Er zijn ook mensen die graag op slicks rijden, en dan is mist voldoende om te glijden :X

Heb vorig jaar in de zomer toen ik bij een autoshop werkte zo iemand over de vloer gehad, of ik ff kon kijken of zijn profiel nog wel voldoende was, want hij gleed overal en nergens heen: nog geen milimeter profiel meer op de voorbanden en het was mistig :D

• PWM
  • Niet online
Daniel schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 09:22:
[...]

Vreemd, lijkt me toch niet normaal. Ik heb op mijn Megane ook Alpin's gehad, alleen dan een maatje kleiner (205/55/R16) en die voldeden prima. Ik merkte weinig verschil met de zomerwielen.
Heb onder mijn V50 nu Continental WinterContact zitten en die zijn ook OK. Wel iets minder grip in bochten maar dat went snel genoeg.
Het verschil is echt enorm. Zoiets als zomer en winter :+

Hoeveel bar heb jij in de winterbanden onder je V50?

• StevenK
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2006 @ 09:31:
[...]

't Was afgelopen woensdagavond, volgens de boordcomputer 1 graad boven nul, dus het wegdek kan heel goed onder nul geweest zijn. 't Regende op dat moment niet.

[ Voor 3% gewijzigd door StevenK op 30-12-2006 13:49 ]

Pagina: 1