[antec sonata II]voedingfan aansluiten?

Pagina: 1
Acties:

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:38
Ik zit met een paar probleempjes bij mijn nieuwe pc. Ik heb net een antec sonata II gekocht i.c.m. een Asus P5VD2-MX (http://www.asus.com/produ...10&model=1200&modelmenu=1) en die heb ik aangesloten. Probleem is dat de fan (4cm) niet draait in de voeding. Ik ga er dus vanuit dat die verkeerd is aangesloten. Volgens de handleiding is dit de blauw-zwarte kabel (3pins) en die heb ik op het moederbord geprikt [imghttp://www.asus.com/999/images/products/1200/1200_l.jpg[/img] op het kleine witte 3puntsblok naast de pci sloten (tussen pci-e 1x en pci), maar hij draait nu niet. Het lijkt dus dat hij óf defect is, of dat ik op het verkeerde punt aangesloten heb. Kan iemand mij hierover uitsluitsel geven? In de handleiding van de Sonata II staat het niet (alleen dat ie aangesloten dient te worden) en op het moederbord wordt dit aangegeven als chassis fan (als enige, de andere fan is de cpu fan)

Een tweede probleem, wellicht opvolgend uit het eerste, is dat ik geen beeld krijg bij het aansluiten van de monitor op de PCI-E 16x X550 van Asus. Ik denk dat dit komt doordat de videokaart standaard op onboard staat, maar dit moet ik nog testen. Maar ook de onboard videokaart doet niks. De monitor werkt wel op mijn oude pc. Iemand hier nog tips?

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

De fan van de voeding moet het automagisch al doen. Of de fan is temperatuur-afhankelijk. ;)

Er zit een Antec Smartpower 450W in als ik het goed heb. Daar staat over op de website:
Unique Dual Fans Technology: exhaust fan starts to spin when the power supply reaches certain temperatures to ensure proper airflow, the second fan spins on power up
Dus de fan zou kapot kunnen zijn, maar ik acht die kans in dit geval niet erg groot. :)

Daarnaast zou ik in het BIOS even de graphics adapter op PCIe of PEG zetten.

[ Voor 12% gewijzigd door _the_crow_ op 07-11-2006 19:07 ]

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Paultje3181
ik zag niks draaien, dus dat lijkt me sterk dat ie niks hoeft te doen... De voeding is nl wel goed, want de grote 12 cm fan doet het wel... Ik moet eerst nog in het bios kunnen komen, want dat doet ie dus nu niet...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Volgens mij is dat stekkertje dat uit de voeding komt alleen om het toerental van de fan te monitoren (dat is tenminste wel zo bij mijn sonata 1). En zoals in de reply van the_crow te lezen klopt het dat die 2de fan niet draait.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 25-05 18:13

Plato112

Da is toch nie normaal!

Heb ook de sonata 2 en de fan draait hier ook niet, misschien wel als ik vol aan t gamen ben, maar dan heb ik geen tijd om daar naar te kijken. Ik weet wel dat deze fan niet hoeft te draaien staat ook in de faq op antec dus daar had je misschien zelf wel even kunnen kijken, maar ik geef toe het staat bij de voeding en niet de kast dus zou je gemist kunnen hebben iig http://www.antec.com/ec/s...AQ.php?Qnumber=1&FAQno=19
Niks aan het handje dus, alleen maar extra stil

[ Voor 5% gewijzigd door Plato112 op 07-11-2006 23:20 ]

Speed limits are like herpes.

• Paultje3181
hmm, ok dan is dat best goed dus... dan is probleem 1 opgelost denk ik... dan moet ik dit weekend alleen nog gaan kutten met de videokaart en het bios...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Nou, als ie op beide videokaarten geen beeld geeft dan ligt het probleem denk ik ergens anders dan bij de videokaart. Dat je geen beeld krijgt is nl. een algemeen symptoon dat optreedt als er 'iets' niet goed is. Kan van alles zijn. Zie de faq van dit forum voor wat algemene dingen die je kunt checken.

[edit] kan die betreffende faq niet direct vinden, maar het komt erop neer om gewoon 1 voor 1 alle hardware uit te bouwen en opnieuw erin te zetten. Begin zo kaal mogelijk, dus zonder overbodige insteekkaarten en met 1 reepje geheugen. Kijk ook of het moederbord geen kortsluiting maakt met de kast (beginners monteren het moederbord nog wel eens zonder spacers). En ga na of de cpu-koeler correct is gemonteerd.

[ Voor 40% gewijzigd door Palomar op 08-11-2006 00:01 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Kijk ook zeker na of je de P4 voedingsstekker niet vergeten bent. Als je die aansluit krijg je namelijk geen beeld en dat is het eerste ding wat ik dan altijd laat nakijken :)

• whimbrel46
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-03 08:19

whimbrel46

Don't ask why

Voor wat betreft de fan van de voeding:

Bij de 450W Smartpower van de Antec Sonata II draait de fan aan de achterkant (dus die achterop de kast zichtbaar is) standaard niet en slaat pas aan bij een hogere temperatuur. Een label met een toelichting was bij mijn Sonata II tussen de kast en de voedig geklemd. De fanaansluiting die uit de voeding komt is inderdaad alleen om het toerental van een van de fans in je voeding naar het moederbord terug te koppelen.
Als ik in jouw verhaal lees, zie 12cm en 4 cm fan staan, terwijl er in de/mijn 450 W Smartpower 2 80 mm fans zitten. (Heb net de website nog gecheckt). Vind ik op zich wel vreemd.

Geen beeld:

Sluit je via DVI of Analoog aan? Misschien kun je op monitor schakelen tussen analoge input en DVI? Je Asus X550 videokaart heeft een analoge en een DVI aansluiting. Ik heb hier op GoT meer posts gezien mbt een zwart beeld bij het opstarten waarbij dit DVI/analoog probleem speelde.
Ook in je Bios je primary adapter goed gezet?

• Paultje3181
whimbrel46 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 13:55:
Voor wat betreft de fan van de voeding:

Bij de 450W Smartpower van de Antec Sonata II draait de fan aan de achterkant (dus die achterop de kast zichtbaar is) standaard niet en slaat pas aan bij een hogere temperatuur. Een label met een toelichting was bij mijn Sonata II tussen de kast en de voedig geklemd. De fanaansluiting die uit de voeding komt is inderdaad alleen om het toerental van een van de fans in je voeding naar het moederbord terug te koppelen.
Als ik in jouw verhaal lees, zie 12cm en 4 cm fan staan, terwijl er in de/mijn 450 W Smartpower 2 80 mm fans zitten. (Heb net de website nog gecheckt). Vind ik op zich wel vreemd.

Geen beeld:

Sluit je via DVI of Analoog aan? Misschien kun je op monitor schakelen tussen analoge input en DVI? Je Asus X550 videokaart heeft een analoge en een DVI aansluiting. Ik heb hier op GoT meer posts gezien mbt een zwart beeld bij het opstarten waarbij dit DVI/analoog probleem speelde.
Ook in je Bios je primary adapter goed gezet?
Die grote fan aan de achterkant is volgens mij 12 cm (iig gewoon de standaard kastfan), zal dan wel 8 cm zijn, maar hij lijkt groter. Ik kan niet in het bios komen, dus instellen werkt ook niet. Ik ga morgen de X550 eruit halen en dan puur op moederbord (analoog dus) aansluiten en kijken of dat werkt.

Het moederbord zit iig goed gemonteerd op spacers (die tussenschroefjes bedoel je toch gewoon neem ik aan?) en ze zitten er alle 6 onder. De processorkoeler zit goed vast zoals in het filmpje bij de installatie (hier via de FAQ te vinden), dus daar zoek ik ook het probleem niet.

Wat wordt bedoeld met de P4 stekker? Is dat die 4 punts PCI-Xpress stekker? Want die kon ik op het moederbord nergens vinden en heb ik volgens mij niet aangesloten... Als ik het nu zo hoor, gok ik dat ik hem op de videokaart moet zoeken... En dat kan dan ook meteen het probleem zijn...

Het betreft deze videokaart: http://www.asus.com/produ...01&model=1192&modelmenu=1

• _the_crow_
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-03-2025

_the_crow_

Rare vogel

Paultje3181 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 14:27:
Wat wordt bedoeld met de P4 stekker? Is dat die 4 punts PCI-Xpress stekker?
Nee, de P4 stekker is de bovenste stekker in het volgende plaatje: Afbeeldingslocatie: http://img361.imageshack.us/img361/9949/p4endsaf5.jpg

Die hoor je hier aan te sluiten: Afbeeldingslocatie: http://img295.imageshack.us/img295/6039/1200lqh1.jpg

Maar dit zal vast ook allemaal in de manual staan. ;)

Schrödingers cat: In this case there are three determinate states the cat could be in: these being Alive, Dead, and Bloody Furious.

• Paultje3181
alles nog maar een keer opnieuw aangesloten enzo en nu zit ik hier op een nieuwe bak te typen :D Hij werkt dus... Ik gok dat er toch iets verkeerd gezeten heeft of dat de koelpasta niet goed was, maar hij doet het nu in ieder geval. Dankjulliewel voor de hulp!
Pagina: 1