[Ubuntu] install....en mij lukt het weer eens niet

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:37
Hallo, allemaal

mij is gezegd dat de install van Ubuntu o zo makkelijk is, dus ik proberen.

Ik wil een dualboot systeem dus ik heb ene partitie vrijgemaakt op mn windows xp bak.

Ik boot de cd na een restart en heb meteen al het volgende probleem: mijn USB toetsenbord werkt niet bij het keuze menu. Naja hij doet toch automatisch de juiste optie(install) dus ik ga verder.

dan krijg ik dit:
Afbeeldingslocatie: http://graphics.tudelft.nl/~dylan/ubuntuERR.jpg

nou gebruiksvriendelijk hoor,

huilend ga ik terug naar Bill....

kunnen jullie mij misschien helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:47

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Misschien is het handig dat je wat meer systeemspecs plaatst en informatie over welke versie en welke CD je van ubuntu pakt. Er zijn er namelijk nogal een aantal.

Voor de rest zou ik denken dat het iets te maken heeft met je Graka. Maar dat kan ik niet ruiken omdat ik voor de rest niets weet. ;)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
mijn specs:

Intel Pentium 4, 1 Gig DDR
Nvidia GeForce 6800GT AGP
usb muis, usb toetsenbord

ubuntu 6.10 desktop i386 CD

het probleem is dus dat ik en gaar beeld krijg en geen werkend toetsenbord heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Werkend toetsenbord moet denk ik gewoon via PS2 Zo heb ik het ook gedaan. Daarna ben ik de rest gaan instaleren. ( het is alleen voor het eerste menu. Daarna laad hij de USB drivers en kan je het toetsenbord en muis WEL gebruiken)

Probeer eens een nieuwe CD te branden. Misschien 6.06LTS en dan de alternate instal CD( zonder grafische interface)

[ Voor 20% gewijzigd door Touchdomex op 07-11-2006 19:37 ]

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Als je met google zoekt op usb + keyboard + edgy vindt je in ieder geval al meer mensen met je eerste probleem. Vaak wordt er dan als oplossing aangedragen om usb keyboard emultation in je BIOS te enablen..

Edgy is in mijn ogen ook niet primair bedoeld als gebruikersvriendelijk, in theorie kan het onverwachte dingen doen en kun je dus beter beginnen met 6.06 LTS. Dan weet je in elk geval zeker dat je problemen niet veroorzaakt worden door Beta software.

[ Voor 38% gewijzigd door Drgn op 07-11-2006 19:50 ]

Leave the gun, get the canoli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
het lukt mij even controle over mijn toetsenbord te krijgen door usb legacy support aan te zetten in bios, maar ubuntu liep even later weer vast. Ik volg je tip op en ga de 6.06 LTS proberen. Het zal me toch potverdikkie een keer lukken.

* jaapstobbe probeert al 3 jaar tevergeefs een linux distributie te installen

[ Voor 37% gewijzigd door jaapstobbe op 07-11-2006 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

kan ik trouwens met Ubuntu met 2 beeldschermen werken want in andere distro's wil dit niet volgens mij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Niet online
Vast? Vast als in:

Je keyboard doet het weer niet?
Je complete pc loopt vast met/zonder foutmelding? Wanneer met foutmelding, wat is de melding dan?
Je komt wel/niet iets verder dan voorheen? Tot waar kom je dan nu precies?

@Calvijn:
Waar komt jouw vraag ineens vandaan? Misschien handig om een eigen topic te openen, anders gaan de discussies door elkaar lopen.

[ Voor 23% gewijzigd door Drgn op 07-11-2006 20:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

jaapstobbe schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 19:59:
het lukt mij even controle over mijn toetsenbord te krijgen door usb legacy support aan te zetten in bios, maar ubuntu liep even later weer vast. Ik volg je tip op en ga de 6.06 LTS proberen. Het zal me toch podverdikke een keer lukken.

* jaapstobbe probeert al 3 jaar tevergeefs een linux distributie te installen
Een paar dingen ;)
1 Niet vloeken. Is nergens voor nodig
2 Ik ben ook al zolang bezig met linux proberen. Heb sinds 2 maanden ook pas een werkende install( welliswaar direct ook een windows vervanger. Ben nog maar een paar keer naar windows gegaan. Om mijn mp3 vol te gooien met muziek)

[ Voor 0% gewijzigd door zomertje op 07-11-2006 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
Ook de 6.06 LTS loopt vast:
het volgende gebeurt:

ik kom bij het hoofdmenu
ik kies install
hij laadt vanalles en nog wat
dan komt er een scherm(dat er niet goed uit ziet, zie plaatje boven)
waarop ook het keyboard niet meer werkt
hij gaat nog even door met ratelen en hoor een prachtig muziekje
maar er gebeurt verder niets en ik kan verder niets
bmn monitor hud zegt dat ie ineens op 1280x1024 resolutie staat (kan dat er iets mee te maken hebben?)

ik wil zo ontzettend graag een keer dat het me lukt...ik moet sowieso in linux gaan werken en ubuntu is me geadviseerd.
touchdomex schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:10:
[...]

Een paar dingen ;)
1 Niet vloeken. Is nergens voor nodig
2 Ik ben ook al zolang bezig met linux proberen. Heb sinds 2 maanden ook pas een werkende install( welliswaar direct ook een windows vervanger. Ben nog maar een paar keer naar windows gegaan. Om mijn mp3 vol te gooien met muziek)
1 Pardon - hersteld
2 Dat verklaart waarom windows populair is en blijft het is gewoon 1000x beter ;) Linux is echt voor de die-hards of mensen met geluk

[ Voor 30% gewijzigd door jaapstobbe op 07-11-2006 20:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16:40

MBV

Je zou die alternate cd eens moeten proberen. Kennelijk wordt je videokaart niet goed ondersteund door de installer, die verderop wel zouden werken. Ook blijft in text-mode je bios voor usb-toetsenbord zorgen.

2 gaat gedeeltelijk op. Ken je het probleem dat Firefox heeft met sommige websites? Ze zijn gewoon gemaakt voor IE, en zeggen bij firefox soms zelfs: "wij doen het lekker niet". Zo is hardware soms ook gemaakt.
Bijna niemand geeft de specs vrij, waardoor linux-mensen niet eens kunnen proberen om het werkend te krijgen (ok, met veel hacken lukt het soms). En als er een keer ergens een standaard voor is (bijv ACPI) wordt die zo slordig geimplementeerd, dat je wel een heel ziek OS moet hebben wil dat gaan werken. Zelfde zie je bij sommige websites: gaan uit van de fouten van IE voor een goede weergave.
Maar het moet je hobby wel zijn, voor een eenvoudig te installeren OS moet je (voorlopig) nog bij Bill langs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
maar hoeveel kans geef je me dat de alternate cd wel werkt?

ik download hem maar vast...dat is iso nummer 3 -_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuinstoel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-01 16:36
Hey,

Dit probleem ondervind ik ook met allerlei linux distro's.
Ik heb ook vanalles geprobeerd; Kubuntu 6.06 32 bit & 64 bit, Xubuntu 64 bit, Ubuntu 62 & 32 bit, Fedora Core 4 32 bit, 64 bit, Fedora Core 5 32 & 64 bit, zo heb ik daar heel wat uren aan verprutst, maar het moet volgensmij aan de videokaart liggen.

Ik heb zelf een AMD X2 4200+ op een AsRock939 Dual Sata II met een XFX GeForce 6800 GS PCI-E.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Niet online
Wat je ook nog zou kunnen proberen is gewoon je grafische kaart er uit trekken en het met de onboard vga support van je moederbord doen...nvidia driver ondersteuning kun je later ook nog installeren.

[ Voor 18% gewijzigd door Drgn op 07-11-2006 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuinstoel
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-01 16:36
Drgn schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:20:
Wat je ook nog zou kunnen proberen is gewoon je grafische kaart er uit trekken en het met de onboard vga support van je moederbord doen...nvidia driver ondersteuning kun je later ook nog installeren.
Als ik weer eens tijd heb dan kan ik een oude AGP kaart tevoorschijn halen, ik heb immers PCI-E en AGP support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Niet online
Het was voor TS bedoeld, maar het is waarschijnlijk idd op jullie allebei van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
Drgn schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:20:
hoezo denk je dat mijn mobo onboard vga heeft is dat standaard tegenwoordig? ik heb het iig niet.

Mara goed ik ben dus fucked vanwege mijn videokaart?
Ik heb wel gelzen over dit probleem en dat je via de console het een en ander kan fixen, maarja...mijn toetsenbord werkt niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

jaapstobbe schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:54:
2 Dat verklaart waarom windows populair is en blijft het is gewoon 1000x beter ;) Linux is echt voor de die-hards of mensen met geluk
Kom op man, dat jij het na 3 jaar nog niet aan de gang hebt, terwijl ik 6 jaar geleden Linux al aan de gang kreeg (toen Linux nog niet zo gebruikersvriendelijk was) zegt meer over jou(w computer) dan over Linux. Het is dus niet alleen voor de die-hards, ik beschouw m'n ouders niet als computer die-hards, terwijl ze al 2 jaar zonder enige problemen met Linux werken.

Het is een goedkope opmerking wat je maakt en het ergste is nog wel dat je potentiele Linux gebruikers onnodig bang maakt (FUD verspreiden). Dat zie je op de Frontpage ook vaak: mensen die negatieve ervaringen hebben (terecht of onterecht) en vervolgens potentiele gebruikers die dat lezen bang maken. Dat vind ik nou echt heel erg. Net zo erg als dat mensen die geen informatica willen studeren omdat ze denken dat het een geavanceerde cursus Word is ;(

[ Voor 16% gewijzigd door terabyte op 07-11-2006 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 07:34
Kun je niet de text-installatie gebruiken ipv de grafische installatie? Dat zou eventuele problemen met je videokaart verhelpen. Als je het vervolgens geïnstalleerd hebt kun je de Nvidia-glx drivers proberen en hopen dat X daarmee wel gaat werken.
jaapstobbe schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:50:
nou gebruiksvriendelijk hoor,

huilend ga ik terug naar Bill....
Sja, met zo'n instelling kun je net zo goed bij Windows blijven. Wat Windows heeft namelijk helemaal nooit problemen..... (nofi)

[ Voor 94% gewijzigd door robbert op 07-11-2006 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-03 13:38
Als ik het goed zie ondersteunt je video de refresh rate niet.

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

robbert schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:36:
Kun je niet de text-installatie gebruiken ipv de grafische installatie? Dat zou eventuele problemen met je videokaart verhelpen. Als je het vervolgens geïnstalleerd hebt kun je de Nvidia-glx drivers proberen en hopen dat X daarmee wel gaat werken.

[...]

Sja, met zo'n instelling kun je net zo goed bij Windows blijven. Wat Windows heeft namelijk helemaal nooit problemen..... (nofi)
Dit is al aan het begin van dit topic genoemd. Maar hij probeerde het later pas. Wat zegt dat over de poster >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
touchdomex schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:48:
[...]

Dit is al aan het begin van dit topic genoemd. Maar hij probeerde het later pas. Wat zegt dat over de poster >:)
Ach, ik zie het ;) Maar heb je daar een andere (de alternative) cd voor nodig, kun je niet gewoon bij het booten kiezen tussen text en grafisch (mijn ubuntu installaties doen het al 2 jaar, dus heb geen idee hoe het momenteel is....).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
terabyte schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:34:
[...]

Kom op man, dat jij het na 3 jaar nog niet aan de gang hebt, terwijl ik 6 jaar geleden Linux al aan de gang kreeg (toen Linux nog niet zo gebruikersvriendelijk was) zegt meer over jou(w computer) dan over Linux. Het is dus niet alleen voor de die-hards, ik beschouw m'n ouders niet als computer die-hards, terwijl ze al 2 jaar zonder enige problemen met Linux werken.

Het is een goedkope opmerking wat je maakt en het ergste is nog wel dat je potentiele Linux gebruikers onnodig bang maakt (FUD verspreiden). Dat zie je op de Frontpage ook vaak: mensen die negatieve ervaringen hebben (terecht of onterecht) en vervolgens potentiele gebruikers die dat lezen bang maken. Dat vind ik nou echt heel erg. Net zo erg als dat mensen die geen informatica willen studeren omdat ze denken dat het een geavanceerde cursus Word is ;(
hmm ik heb mijn BSc Technische informatika al een tijdje binnen, maar het is gewoon frustrerend dat ubuntu te koop loopt met zn simpele en gebruiksvriendelijke installaties...terwijl het bij windows altijd gewerkt heeft (mijn windows XP is in 4 jaar tijd 0 keer vastgelopen) en bij ubuntu gaat het dus meteen fout.
pinockio schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:38:
Als ik het goed zie ondersteunt je video de refresh rate niet.
60hz, moet mn Iiyama Crt toch aankunnen...

[ Voor 23% gewijzigd door jaapstobbe op 07-11-2006 21:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
jaapstobbe schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:55:
hmm ik heb mijn BSc Technische informatika al een tijdje binnen, maar het is gewoon frustrerend dat ubuntu te koop loopt met zn simpele en gebruiksvriendelijke installaties...terwijl het bij windows altijd gewerkt heeft (mijn windows XP is in 4 jaar tijd 0 keer vastgelopen) en bij ubuntu gaat het dus meteen fout.
Dat je je BSc technische informatica binnen hebt hoeft ook niet alles te zeggen, als ik zie wat er bij ons (universitaire informatica) voor een lui rondlopen. (geen flame richting jou hoor ;) )

Maar goed, Linux (en dus ook Ubuntu) is altijd vrij kieskeurig met hardware, je zal daar mee moeten leren leven. Die vergelijking met Windows als je iets niet lukt vind ik ook zo krom, ik gebruik zowel Ubuntu, Debian en Windows en moet zeggen dat ze allemaal hun problemen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Niet online
hoezo denk je dat mijn mobo onboard vga heeft is dat standaard tegenwoordig? ik heb het iig niet.
Jammer, veel moederborden hebben het wel. Niet toevallig een ander agp kaartje liggen?
De tekstmode suggesties zou je ook nog kunnen proberen, want zoals ik het van je begrijp doet je toetsenbord het dus in eerste instantie wel, maar later - wanneer het scherm niet meer doet wat je verwacht - niet meer..

En aan iedereen die linux offtopic in een goed daglicht probeert te zetten:
Ik snap TS prima hoor. Het is superfrustrerend als een install voor de zoveelste keer mislukt. Je kunt niet verwachten van iemand die er net mee begint dat die ook al begrip heeft voor waarom Linux niet altijd meteen werkt.
Feit is dat het - ook in dit geval - prima kan werken en dat het hartstikke leuk is als het eenmaal werkt. Het enige wat er nu nodig is, is wat doorzettingsvermogen.

[ Voor 36% gewijzigd door Drgn op 07-11-2006 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
de text based install gaat goed...alleen komt er een moment waar ik ga twijfelen..

ik heb een partitie D: op schijf 1 die ik wilde gebruiken, maar ubuntu vindt de 9 gig blijkbaar te klein.
Hij zegt datie de C: schijf wil resizen en de vrije ruimte daarvan (30 gig) wil gebruiken voor ubuntu...

nu raadt je het al..ik ben bang dat alles op c: verprutst wordt, terwijl ik het prima vind als ie die ruimte op C: wil gebruiken. kortom: is dit veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

Start hij ook niet als LiveCD op? Vanuit daar kun je hem namelijk makkelijk via de GUI installeren.

En anders lijkt me de tekstmode install (die moeilijk klinkt maar het _zeker niet_ is) idd proberen.
Mooi he, Linux.. vrij in je keuzes. Werkt het ene niet, dan werkt het andere wel ;)

beetje laat :/

9 GB moet btw meer dan genoeg zijn lijkt me :?
Ik zou iig van je C: afblijven ( /dev/hda1 dus waarschijnlijk) want hij gaat iig een ander filesystem neergooien!
Denk er ook om (heb zelf nooit echt Ubuntu geinstalleerd) dat je waarschijnlijk ook een partitie voor de swap nodig hebt (zoals windows een pagefile heeft, heeft linux zijn eigen partitie daarvoor kort door de bocht).

[ Voor 42% gewijzigd door DeMoN op 07-11-2006 22:37 ]

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Niet online
Je hoeft 'm toch niet te resizen? Mooi laten zoals het is als dat ook werkt, laat de partitioner die 9G maar herpartitioneren voor je SWAP partitie.

@robbert \/
snap ik wel, en jullie hebben ook gelijk, maar het heeft nu niet zo veel zin. Laat 'm eerst die installatie maar eens fixen.

[ Voor 63% gewijzigd door Drgn op 07-11-2006 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
Drgn schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:16:
Ik snap TS prima hoor. Het is superfrustrerend als een install voor de zoveelste keer mislukt. Je kunt niet verwachten van iemand die er net mee begint dat die ook al begrip heeft voor waarom Linux niet altijd meteen werkt.
Feit is dat het - ook in dit geval - prima kan werken en dat het hartstikke leuk is als het eenmaal werkt. Het enige wat er nu nodig is, is wat doorzettingsvermogen.
offtopic:
Het enige wat ik zeg (en andere ook proberen duidelijk te maken) dat het nogal onzinnig is om gelijk te gaan vergelijken met Windows als je iets niet lukt met Linux.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
ik probeer het morgen nog wel een keer, met een geforce 2 MX...hopelijk is die oud genoeg. Zet ik mn pc beneden direct aan het inet, want wirleless instellen zal ook wel weer ene hel zijn :)

en ja dorozettingsvermogen heb ik, want het zal me lukken...maar de frustratie is er niet minder om. Ome Bill heeft me veel te veel verwend... :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Drgn schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:16:
[...]

Jammer, veel moederborden hebben het wel. Niet toevallig een ander agp kaartje liggen?
De tekstmode suggesties zou je ook nog kunnen proberen, want zoals ik het van je begrijp doet je toetsenbord het dus in eerste instantie wel, maar later - wanneer het scherm niet meer doet wat je verwacht - niet meer..

Of gewoon een degelijke chipset
jaapstobbe schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:47:
ik probeer het morgen nog wel een keer, met een geforce 2 MX...hopelijk is die oud genoeg. Zet ik mn pc beneden direct aan het inet, want wirleless instellen zal ook wel weer ene hel zijn :)

en ja dorozettingsvermogen heb ik, want het zal me lukken...maar de frustratie is er niet minder om. Ome Bill heeft me veel te veel verwend... :+
Wie zegt dat je oude crap nodig hebt om linux (makkelijk) werkend te krijgen ? Ik heb een tijd een pc in gebruik gehad met een GeForce 6600 GT. Maar ik schijn een soort demi-goddelijke macht te hebben om onderdelen te kopen die perfect werken onder elk OS. Wireless instellen is trouwens helemaal niet moeilijk als je network-manager-gnome installeerd.

[ Voor 29% gewijzigd door Jungian op 07-11-2006 22:50 ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbert
jaapstobbe schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:47:
want wirleless instellen zal ook wel weer ene hel zijn :)
Als je kaartje hier tussen staat: http://live.gnome.org/NetworkManagerHardware dan heb je het binnen 2 klikken aan de praat (althans ik meende NetworkManager tegenwoordig standaard bij Ubuntu zit).

[ Voor 28% gewijzigd door robbert op 07-11-2006 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
robbert schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:49:
[...]

Als je kaartje hier tussen staat: http://live.gnome.org/NetworkManagerHardware dan heb je het binnen 2 klikken aan de praat (althans ik meende NetworkManager tegenwoordig standaard bij Ubuntu zit).
"Als" ja, maar mn sitecom staat er helaas niet tussen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 23:05

smokalot

titel onder

als ik jou was zou ik pas moeilijk gaan doen omdat wireless het niet doet als wireless het niet doet. Installeer nou eerst maar eens de boel van de CD, en als je wireless dan nog niet werkt kun je altijd nog wired gebruiken.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

jaapstobbe schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 23:07:
[...]

"Als" ja, maar mn sitecom staat er helaas niet tussen
als ik een lijst van fietsmerken maak, zeg jij dan ook "mijn mountainbike staat er niet tussen"?

Volgens mij hebben de meeste sitecoms Ralink chipsets, en als ik dan zie
Supports unencrypted and WEP networks when used with NetworkManager. While the driver supports WPA, it does not use Linux Wireless Extensions for WPA support, which is required for NetworkManager.
zou ik zeggen dat je dus die kaart kan gebruiken, tenzij je WPA wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

..
'hmm ik heb mijn BSc Technische informatika al een tijdje binnen,'
jaapstobbe schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 22:30:
de text based install gaat goed...alleen komt er een moment waar ik ga twijfelen..

ik heb een partitie D: op schijf 1 die ik wilde gebruiken, maar ubuntu vindt de 9 gig blijkbaar te klein.
Hij zegt datie de C: schijf wil resizen en de vrije ruimte daarvan (30 gig) wil gebruiken voor ubuntu...

nu raadt je het al..ik ben bang dat alles op c: verprutst wordt, terwijl ik het prima vind als ie die ruimte op C: wil gebruiken. kortom: is dit veilig?
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
installing ubuntu.... :)

oude geforce2 doet wonderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMoN
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-09 12:38

DeMoN

Pastafari

jaapstobbe schreef op woensdag 08 november 2006 @ 10:53:
installing ubuntu.... :)

oude geforce2 doet wonderen
Toch blijft het raar.. die 6800 en die MX kunnen allebei prima draaien op de 'nv' opensource driver.
Ik zelf draai Debian met een 7800GS XT en dat gaat perfect.

Gamertag: Cosmicv0id
"Het woord Gods is voor mij niets meer dan een expressie en het product van menselijke zwakheid. De Bijbel is een verzamelwerk van legendes die achtenswaardig zijn maar ook primitief en kinderachtig.'' - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:06

Cyphax

Moderator LNX
Ik heb dat bij mijn ouders ook gezien. Die hebben een Asus T2 barebonen en Ubuntu 6.06 en Eft starten *NIET*. Probleem met de IDE. Misschien wel op te lossen maar toch: rottig dat het verkeerd gaat.

Ik ben een tikkie nieuwsgierig of 'ie wel op gaat starten als je die MX weer vervangt door je andere kaart.
DeMoN schreef op woensdag 08 november 2006 @ 11:52:
[...]

Toch blijft het raar.. die 6800 en die MX kunnen allebei prima draaien op de 'nv' opensource driver.
Het zal ook wel niet zozeer die kaart zijn maar een combinatie van factoren. Eigenlijk moeten we weten wat de default Xorg configuratie, daar is misschien wat uit te halen.

[ Voor 42% gewijzigd door Cyphax op 08-11-2006 11:56 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeMoN schreef op woensdag 08 november 2006 @ 11:52:
[...]

Die nvidia's doen het net zo goed als iedere andere 'vesa 3' compatible kaart, mocht het zo zijn dat je 'rare' beelden ziet, simpelweg even 'save graphical install mode' selecteren bij het opstarten.

Nofi hoor, maar iemand die op universitaire niveau is afgestuurd in informatiewetenschappen
en niet weet hoe je informatica schrijft :N :')

-edit/tip: zorg er iig altijd voor dat je in je bios 'legacy usb mode' aan hebt staan (zoals al zovaak is aangegeven), anders bestaat er een grote kans dat je je toensenbord /muis niet kan gebruiken.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapstobbe
Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 12:18:
[...]

Die nvidia's doen het net zo goed als iedere andere 'vesa 3' compatible kaart, mocht het zo zijn dat je 'rare' beelden ziet, simpelweg even 'save graphical install mode' selecteren bij het opstarten.
ook safe graphical mode werkte bij mij niet. Mn 6800GT werkte pas nadat ik de xorg.config file had gewijzigd. En sowieso zat er bij de niet "aternate" iso's geen text based install. Het is gewoon ene kwestie van gare support, niet meteen de users de schuld geven, want zo vanzelfsprekend is dit hele gedoe niet.

[ Voor 18% gewijzigd door jaapstobbe op 08-11-2006 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drgn
  • Niet online
Maar heb je de installatie nou voor elkaar, of niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

'het is gewoon ene kwestie van gare support, niet meteen de users de schuld geven'

Je klinkt erg ondankbaar op deze manier, en ik heb ook het idee dat je niet weet waar je over praat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terabyte
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-07 23:08

terabyte

kan denken als een computer

jaapstobbe schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:55:
hmm ik heb mijn BSc Technische informatika al een tijdje binnen,
Dat zegt natuurlijk helemaal niets, aangezien WO Informatica niet gaat over het instelleren van een besturingssysteem. Maar weet je hopelijk zelf ook wel. Het verwijzen naar je B.Sc is derhalve een zwakte.

Wat nog erger is, is dat de combinatie van een B.Sc titel in de informatica met 'het lukt mij niet om Linux te installeren' de FUD een nog grotere impact geeft.

Misschien denk je nu: "kijk, een prototype Linux-klootzak waar de Linuxwereld zijn negatieve imago aan te danken heeft". Nou, ik ben geen Linux-klootzak, maar aan je posts waarin je vergelijkt met de ideale Windows wereld kan ik gewoon zien dat je niet de juiste instelling hebt.
Ik kreeg vroeger ook niet alles in een keer voor elkaar, maar wat ik dan *niet* deed was een vergelijking met Windows maken. Dat is onzinnig. Tel maar eens hoeveel uur van je leven je met Windows hebt gewerkt en hoeveel uur van je leven je met Linux heb gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

terabyte schreef op woensdag 08 november 2006 @ 18:58:
Dat zegt natuurlijk helemaal niets, aangezien WO Informatica niet gaat over het instelleren van een besturingssysteem.
Oh, en als je nog eens iets mag zeggen over de opleiding bij jullie: de geprefereerde manier om over partities te spreken is *niet* C: of D:, maar liever een exacte manier, die niet afhangt van welk OS je toevallig draait. De linux manier is al een stuk beter, omdat die tenminste geen informatie weggooit (/dev/hda1 is gewoon de eerste partitie van de primary master), maar er zijn natuurlijk wel meer dingen mogelijk, die gegarandeerd de boodschap overbrengen.

maar goed, probeer nou ns systematisch te werken. Probeer erachter te komen of t nou je videokaart of je monitor was (weet je nu dus al, maar voor de volgende keer). Als blijkt dat t je videokaart is, kun je bedenken wat je eraan kunt doen.

Probleem: mijn videokaart wordt niet ondersteund door de vrije nv driver.
Oplossing 1: andere videokaart erin zetten die wel ondersteund wordt door de vrije nv driver.
Oplossing 2: andere videokaart kopen die wel ondersteund wordt door een vrije driver, r300 bijvoorbeeld, of nog beter: een intel.
Oplossing 3: niet-vrije driver installeren, volgens de handleiding die daarvoor bestaat (en daar staat ook in dat je een regeltje moet veranderen in je xorg.conf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12:44

killercow

eth0

jaapstobbe schreef op woensdag 08 november 2006 @ 15:04:
[...]

ook safe graphical mode werkte bij mij niet. Mn 6800GT werkte pas nadat ik de xorg.config file had gewijzigd. En sowieso zat er bij de niet "aternate" iso's geen text based install. Het is gewoon ene kwestie van gare support, niet meteen de users de schuld geven, want zo vanzelfsprekend is dit hele gedoe niet.
Neuh, zo vanzelf spreken is het mischien neit, maar omdat meteen te gaan lopen janken (want ja dat ben je aan het doen), dat het allemaal kut is, is gewoon compleet niet netjes naar de mensen (ook gebruikers) die hier elke dag hun tijd en moeite in stoppen.

Dat jij al 3 jaar loopt te kunnen zegt of iets over je hardware, of toch over jouw kunnen.

Heb je al een bug-gefiled bij ubuntu? je hebt plaatjes van je probleem scherm, je hebt een lijst met welke hardware je gebruikt, en je hebt kennelijk de tijd. Als ze niet horen van jouw probleem, (en niemand anders het heeft), hoe moeten ze het dan in gods naam fixen?

Ik en vele andere linux gebruikers met je willen je graag helpen (getuige de vele posts in dit topic), maar je additude is gewoon erg niet rechtvaardig tegenover de mensen die jouw een gratis alternatief proberen te bieden.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OMX2000
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:40

OMX2000

By any means necessary...

Hmmm ik heb hier een beetje dubbele gevoelens bij. Ik heb toevallig vandaag geprobeerd Edgy te installeren. Ik heb een nVidia GT6600 kaart. X werkt dus out of the box niet, ook niet in safe mode. Mijn textmode is default (vga) beetje onwerkbaar zonder een zichtbare cursor. Doordat ik al een dikke 12 jaar regelmatig met Linux werk, weet dat ik tijdens het booten bepaalde grafische/text modi kan instellen. Dit zal een Windows gebruiker niet zomaar in zijn hoofd halen, want die verwacht dat dat gewoon werkt. Dat soort dingen maken het voor een Windows gebruiker in eerste instantie frustrerender. Die is verwend. En eerlijk gezegd ben ik er zelf ook gewend aan geraakt. De distributies van tegenwoordig doen al zo ontzettend veel dingen automatisch, dat je er aan een kant lui van wordt en aan de andere kant onmogelijk bij kunt houden hoe de dingen inelkaar zitten. Dus ook de linux gebruikers worden lui.
Ik vind het tekenend dat het bijv niet echt duidelijk is dat je misschien beter een "alternate" image kunt gebruiken wanneer je videokaart het niet goed doet. Waarom is er uberhaupt gekozen om altijd , middels de livecd, grafisch te installeren?

Ja natuurlijk kun je als gebruiker je steentje bijdragen, maar je moet je ook kunnen voorstellen dat je behoorlijk gefrustreerd kunt raken als je na uren zoeken de juiste Howto vindt, en dat dan je installatie op 90% crasht :(

Dus ja, ik zal en moet het aan de praat krijgen, zoals ik dat ik X draaiend kreeg op mijn S3Virge AMD 486DX40 met 4MB, en ik de horizontale en verticale refreshrates met de hand in vulde. (The good old days :P )

Dè developers podcast in je moerstaal : CodeKlets Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

OMX2000 schreef op woensdag 08 november 2006 @ 20:49:Dus ja, ik zal en moet het aan de praat krijgen, zoals ik dat ik X draaiend kreeg op mijn S3Virge AMD 486DX40 met 4MB, en ik de horizontale en verticale refreshrates met de hand in vulde. (The good old days :P )
Ik heb toevallig laatst nog op een Pentium 3 met een S3 Virge wat distro's geprobeert (met succes), ik neem aan dat dit dus een probleem uit het verleden is :P

0.0

Pagina: 1