Toon posts:

Java client distributie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

voor het distribueren van onze Java client/server-applicatie maken wij momenteel gebruik van DeployDirector. Dit is een applicatie dat het updaten van de client software verzorgt door gebruik te maken van een Client Application Manager (CAM) op de client en te communiceren met een Server Application Manager (SAM) op de server. Op deze manier wordt de distributie van deze client gemanaged, omdat we ongeveer 250 centrale servers hebben, waarop 10 LANs zijn aangesloten met elk ongeveer 4 werkplekken (dus 40 clients).

Op het moment dat de CAM ontdekt (bij het opstarten van de client-pc), dat de server nieuwe client software heeft (ongeveer 70 mb!!), wordt een download geiniteerd. Helaas nagenoeg allemaal tegelijk (maandagochtend 9 uur :P, dit is niet in ons beheer) waardoor de lijntjes overbelast raken (zakelijk KPN Epacity , iets in de grootte van 256kb) per LAN. We hebben dus 10 lijntjes (1 lijntje per lan)x 256 kbit / 9 (omrekenen naar Kbyte = ongeveer 240 kb/s ter beschikking voor 40 werkplekken dus 6 kb/s per werkplek. Het duurt dus ongeveer 3,5 uur voordat die zeventig mb binnen is, en dat betekent dus downtime voor de applicatie omdat de client dan niet kan functioneren. de server is immers al up-gedate en kan niet werken met de oudere versie client-software.

Op het moment van updaten van de server moeten de grote client bundels dus al aanwezig zijn op de clients. Heeft iemand (ervaring met) een goede tool/software voor Java client/server-applicaties deployment?

DeployDirector is inmiddels heeft inmiddels al een end-of-life status bereikt. :+

• NDF82
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 20:53

NDF82

Doomed Space Marine

De meeste rich client platformen zoals Eclipse RCP en Netbeans RCP bieden hier API's voor.

Pentium 233MHz MMX + Diamond Monster 3D 3DFX Voodoo II

• Soultaker
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:58
Dit klinkt als een situatie waarin auto-update gewoon helemaal niet handig is. Kan dat bedrijf geen lokale mirror maken? Dan moet jullie programma natuurlijk ook ondersteuning bieden om updates van een andere site te halen én iemand moet die update daar neerzetten, dus dan moet je van te voren een upgrade aankondigen en de nodige software aanbieden aan je klanten, zodat een systeembeheerder in/voor het week-end de nieuwe client-software kan kopiëren.

Alternatief kun je aan iets als BitTorrent denken, waarmee gebruikers binnen het bedrijf onderling ook data kunnen delen, maar dat is waarschijnlijk lastig te integreren in het bestaande programma.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Ik heb zelf geen ervaring in deze, maar wel een vraag. Is het standaard mechanisme van java (webstart) niet geschikt voor deze situatie?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 01-12 20:19

Gerco

Professional Newbie

Het handigst lijkt het me om in elk LAN de update op een lokale server neer te zetten en de clients daarmee te laten controleren. Dan is het downloaden binnen een paar seconden gebeurd en de update naar de lokale server doe je gewoon 's nachts nadat je de centrale server geupdate hebt.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Verwijderd

Topicstarter
Het is inderdaad de bedoeling dat Bittorrent-client functionaliteit in de applicaties gaat worden ingebouwd. De lijntjes van de server naar de client zijn zoals gezegd erg klein, en op deze manier neemt de belasting gemiddeld met een factor vier af (gemiddeld vier clients per LAN). Nog mooier zou zijn dat alle clients van de LAN's onderling client-data kunnen uitwisselen, dat levert een factor 40 (4 clients x 10 LANs) minder belasting op. Vanwege beveiliging is dit volgens mij niet mogelijk..

Het lastige is echter dat DeployDirector niet alleen voorziet in het simpelweg 'verplaatsen' van de data, maar ook de gehele installatie verzorgt, controle of de juiste JRE/Virtual Machine is geplaatst. Mijn vraag is of er dus geen open-source (of eventueel commerciele) tool is, die voorziet in zulke zaken? De bedoeling is gewoon een uitfasering van de DeployDirector tool op de lange termijn (end-of-life=geen support en geen ontwikkeling=geen vooruitgang :+ )

Daarnaast hoop ik ook advies te kunnen krijgen van mensen die in Clients distrubueren voor een netwerk van dergelijke grootte (265 servers x 10 LAN's x 4 werkplekken = ruim 10000 clients, goed voor bijna 1 terabyte aan transfer wat betreft clientsoftware)

Verwijderd

Topicstarter
Niemand die ervaring heeft met het deployen van Thick Clients over een groot netwerk? Geen goede open source tools gevonden |:(

• TukkerTweaker
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:18
Verwijderd schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:01:
Niemand die ervaring heeft met het deployen van Thick Clients over een groot netwerk?
Jawel hoor, gebruik gewoon Java Webstart en splits mijn library's zo op dat de regelmatige updates nooit meer dan 1 tot 2 MB zijn, meestal is een update 200Kb. De complete applicatie is echter al gauw 20 MB.

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
TukkerTweaker schreef op dinsdag 14 november 2006 @ 15:06:
[...]
Jawel hoor, gebruik gewoon Java Webstart
Dat was dus ook mijn eerste opmerking. @ts, waarom voldoet Java webstart niet voor jou?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat Webstart volgens mij niet voorziet in een mechanisme om updates terug te rollen, het plannen van updates op een bepaald tijdstip, logging, overzicht van aangelogde clients.. zulke dingen regelt DeployDirector. Heb nog niet echt een mooie vervanger kunnen vinden
Pagina: 1