Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Wat voor soort motor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor een school project zijn we een propellorklok aan het maken gebasseerd op die van http://www.ladyada.net/make/spokepov/. De grootte van het hele geval, dachten we aan ongeveer 20" inch

inplaats van dat wij de printjes in een wiel maken, willen we hem op een motor plaatsen. De snelheid moet ook aangestuurd worden via de seriele poort. In iedergeval hij moet via de seriele poort kunnen worden gestart, snelheidsregeling mag eventueel ook via potmeters.

Omdat deze propellor wat groter word dan die van de "normale" klok die overal word besproken, is de ventilatorfan die overal word gebruikt te zwak.

Heeft iemand advies over wat we hiervoor het beste kunnen gebruiken. En hoe we dit het beste kunnen aansturen via de seriele poort.

alvast bedankt

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

Misschien een grote stappenmotor. zware modelbouw electromotor moet ook lukken denk ik.

als je trouwens goed kijkt op de site zie je dat er eentje is die hem gebruikt op een vechtrobot. misschien dat je daar wat info uit kan halen

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Topicstarter
Is het niet zo dan dat een stappen motor vooral word gebruikt bij hoekverdraaiingen zoals bij robots. Aangezien dit eigenlijk gewoon een propellor en dus alleen maar hard rond hoeft te draaien met een functie voor verschillende snelheden. Zou een stappen motor hier wel geschikt voor zijn dan?

Ik heb niet zo heel veel verstand van motoren, dus verbeter me als ik fout zit.

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

20" is best groot, normaal gesproken zijn de koppen van videorecorders erg fijn, omdat ze al spoeltjes hebben zodat je de spanning via inductie kunt overbrengen, maar ik vrees dat die niet genoeg vermogen hebben.

Maar waarom heb je snelheidsregeling nodig? Zolang de microcontroller maar weet hoe hard het wiel draait komt het goed, en kun je de text of afbeeldingen prima stil laten staan.

Verwijderd

Topicstarter
We moeten iets bewijzen. Hierdoor zijn we op het idee gekomen om het P.O.V (Persistence Of Vision), P.A.I. ( Positive After Image) of in het Nederlands het nabeeld bewijzen.

Door het verschil goed zichtbaar te laten worden hebben we die automatische aanpassing van de LED's eruit gehaald. Zodat het verschil goed zichtbaar word als de propellor met verschillende snelheden draait.

Maargoed, aan mij de taak om uit te zoeken wat voor motor we gaan gebruiken. Ik studeer dan wel elektronica. Maar ik heb geen enkel verstand van motoren, en ook geen idee wat ik nou het beste kan gebruiken en wat voor mogelijkheden er allemaal zijn.

Verder moet ik het geheel ook het liefst regelbaar zien te krijgen via de serieele poort. Iedergeval minimaal het geheel starten via de serieele poort. Hier heb ik nog niet echt naar gekeken maar ik dacht zo via een relais of FET maar dit nog nader uit te zoeken.

Iedergeval ieder advies zeer welkom

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 18:21 ]

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
viade seriele port wordt lastig, je zal een frequentie regelaartje oid moeten hebben en een flinke motor... Je kan eens zoeken bij de betere modelwinkel, die hebben vaak wel aardige dingetjes staan. Ook op marktplaats worden wel leuke dingetjes aangeboden.

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Misschien kan je kijken naar de motor van een 12V accuboor machine. (Of een andere spanning, maar het gaat om het idee. ;) )

Je sloopt gewoon de behuizing weg en je hebt een motor. En je kan ze al heel goedkoop krijgen, voor een paar tientjes heb je er eentje van de Gamma. Ik denk dat die goedkope dingen al genoeg kracht hebben hiervoor.
Vooral als je de as gewoon door een lager laat lopen en het gewicht dus daar op steunt en de motor alleen hoeft aan te drijven.
Let alleen ook op wat voor schijf je gebruikt. Ik neem aan dat je daar een fietswiel voor gebruikt oid aangezien je anders last kan gaan krijgen van een slinger effect door dat de cirkel niet perfect rond is en dus uitbalans raakt.

No signature found

Verwijderd

hehe mijn eindwerk van 3 jaar geleden :-) gewoon de motor van een videorecorder, en de snelheid moet je niet regelen alleen aflezen (dmv een sensor) en u controller past de leds dan aan, je moet wel de plaat 100% balanseren

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:56:
hehe mijn eindwerk van 3 jaar geleden :-) gewoon de motor van een videorecorder, en de snelheid moet je niet regelen alleen aflezen (dmv een sensor) en u controller past de leds dan aan, je moet wel de plaat 100% balanseren
Lees nog eens het topic door, hij wil het nabeeld bewijzen.
Oftewel hij wil niet de led's alleen aan kun passen (of niet), maar juist/ook de motor. ;)

Anders was het idd gewoon zo eenvoudig.

No signature found

Verwijderd

Topicstarter
Precies. De LED's moeten op 1 snelheid duidelijk leesbaar zijn, en zo blijven. En doormiddel van het varieren van de snelheid willen we de verschillen aantonen.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Motorsnelheid kun je varieren met Puls Breedte Modulatie. Dan is een eenvoudige gelijkstroom motor prima afdoende.

• NielsNL
  • Laatst online: 18-11 08:08

NielsNL

DigiCow

Omdat je de snelheid wilt regelen, zou ik voor het gemak een gelijkstroom motor pakken. Heel veel kracht heb je niet nodig, tenzij je snel wilt vertragen en versnellen.
Neem (zoals hierboven al genoemd) gewoon een accuboor, de meeste hebben al een snelheidsregeling d.m.v. een potmeter.
En natuurlijk hier je project showen!

M'n Oma is een site aan het haken.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Zoals al gezegd is: Motor uit Accuboor machine.
Die heeft naar mijn ervaring de beste prijs/kracht verhouding.

Dan kan je vervolgens met een PWM schakeling die draaisnelheid instellen. Misschien kan je zelfs de schakeling overnemen uit de boor...

gewoon ff langs de gamma

U vraagt, wij antwoorden.

Verwijderd

Topicstarter
Mensen, bedankt!

Hier ben ik al heel erg mee opgeschoten.

Het volgende ga ik doen:

Ik ga het PWM signaal van een microprocessor gebruiken. Deze ik ga aansturen via de serieële poort van de computer. Om het PWM gedeelte maak ik een schakeling met een tor en fet voor de motor.
Pagina: 1