Toon posts:

Server alleen bereikbaar via DNS vanaf 1 subnet

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers, helluuuuuuuup! :/

Bij mij op het werk hebben we sinds enkele maanden 2 subnetten; 1 voor de werkstations en 1 voor de overige computers en apparatuur (servers, beheer pc's printers e.d.). En op 1 van onze servers (Windows 2003 sp1) hebben we een xammp webserver draaien die alleen voor "intern gebruik" bedoelt is. De site die op deze server draait is zonder problemen via de DNS naam te bereiken vanaf het subnet voor de servers, maar vanaf het subnet voor de werkstations is de site echter alleen te bereiken via het IP adres.

Op de DNS servers heb ik precies dezelfde records aangemaakt als er voor andere servers aanwezig zijn (host naam en ip adres natuurlijk wel aangepast) en de andere servers, die in hetzelfde subnet zitten als deze probleem server, zijn wel gewoon bereikbaar via hun DNS naam vanaf beide subnetten. Ook heb ik al geconstateerd dat de NetBios service wel aan staat en dat geen firewall of virusscanner actief is.

Ik hoop dat ik hiermee voldoende informatie heb verschaft voor jullie om me te kunnen vertellen wat ik fout doe.

P.S. Het aanpassen van het HOSTS bestand op de werkstations is geen optie, dan laten we onze gebruikers nog liever naar het IP adres surfen. En via google/microsoft KB of dit forum heb ik tot nu toe geen oorzaak/oplossing kunnen vinden. Als blijkt dat dit topic wel al bestaat hier bij tweakers en ik dus gewoon er overheen heb gekeken a.u.b. ook vermelden waar ik dat topic dan vind en niet alleen verwijzen naar de spelregels (die ken ik al :P ).

Alvast bedankt voor je interesse.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Wat voor subnetten en maskers gebruik je ?
Waar staat je dns server ?
Hoe hangen de subnetten aan elkaar fysiek ?

Ofwel maak eens een mooie tekening / schema, zodat we mee kunnen kijken.

Abort, Retry, Quake ???

• WaSteiL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16-02 08:48
Wat gebeurd er als je NSLOOKUP uitvoert naar de betreffende server vanuit het subnet wat niet werkt?

Verwijderd

WaSteiL schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 15:46:
Wat gebeurd er als je NSLOOKUP uitvoert naar de betreffende server vanuit het subnet wat niet werkt?
en gewoon een ping (de ping hoeft niet te werken, maar een ping op naam, zou wel het goede ip moeten teruggeven).

Verwijderd

Topicstarter
Zowel NSLookup als Ping geven het juiste ip adres weer als ik op host/dns zoek.

Wat betreft een tekening/overzicht van de subnetten.......
Er zijn maar 2 subnetten:

10.117.22.0 / 255.0.0.0 alleen voor de werkstations (behalve de afdeling automatisering)
10.117.19.0 / 255.0.0.0 voor alle servers, printers en overige netwerkappartuur.
Gateway: 10.117.19.23 / 255.0.0.0 (Router)
Proxy: 10.117.19.44 /255.0.0.0 (alleen nodig voor internet verbinding vanaf de werkstations)

In deze opstelling zijn o.a. aanwezig een Intranet, (web interface van) Exchange, Windows Server Update Services, proxy server, dns servers en geen van deze servers geeft een probleem, behalve dan deze ene server :(

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:48
Als het alleen deze applicatie is die problemen heeft, dan zou ik eerst eens door de config van de applicatie heen lopen.

Juist een webserver kijkt over het algemeen ook naar de gebruikte hostname en misschien is 'ie wat stringent geconfigureerd, waardoor verkeer vanaf dat subnet niet mogelijk is met die hostname ?

Overigens: alle servers achter een router ? Da's net zoiets als *al* het verkeer van de A2, A27, A28 en A12 over de Oude Gracht te sturen.Of je moet een dikke L3 switch hebben staan, of heel weinig clients hebben

[ Voor 7% gewijzigd door StevenK op 08-11-2006 09:43 ]

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 09:36:
Zowel NSLookup als Ping geven het juiste ip adres weer als ik op host/dns zoek.

Wat betreft een tekening/overzicht van de subnetten.......
Er zijn maar 2 subnetten:

10.117.22.0 / 255.0.0.0 alleen voor de werkstations (behalve de afdeling automatisering)
10.117.19.0 / 255.0.0.0 voor alle servers, printers en overige netwerkappartuur.
Gateway: 10.117.19.23 / 255.0.0.0 (Router)
Proxy: 10.117.19.44 /255.0.0.0 (alleen nodig voor internet verbinding vanaf de werkstations)

In deze opstelling zijn o.a. aanwezig een Intranet, (web interface van) Exchange, Windows Server Update Services, proxy server, dns servers en geen van deze servers geeft een probleem, behalve dan deze ene server :(
je hebt maar 1 subnet, omdat je subnetmask niet deugt.... (oftewel je clients denken dat je servers in hetzelfde subnet staan en andersom).

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 11:19 ]

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:48
Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 11:17:
[...]

je hebt maar 1 subnet, omdat je subnetmask niet deugt.... (oftewel je clients denken dat je servers in hetzelfde subnet staan en andersom).
Hoeft niet noodzakelijk: het kan zijn dat er gebruik gemaakt wordt van proxy-arp of iets dergelijks.

Maar na deze zeer scherpe opmerking van jou, vermoed ik dat er helemaal geen router is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Pagina: 1