Proof-of-concept-virus voor Mac OS X gespot

Pagina: 1
Acties:

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021
Mac OS X-gebruikers die zich volledig immuun wanen voor digitaal ongedierte, doen er goed aan hun mening te herzien. Nadat Sophos in februari claimde het eerste virus voor dit besturingssysteem ontdekt te hebben, hebben onderzoekers nu een nieuw proof-of-concept-exemplaar voor deze software ontdekt. Het stukje malware kreeg de naam 'OSX.Macarena' toegewezen en richt geen echte schade aan. Het virus infecteert elk bestand dat het in de map waar het opgeslagen is tegenkomt, maar heeft verder geen payload om rare streken uit te halen. De digitale ziektekiem wordt dan ook vooral als een 'wake up call' voor Apple-gebruikers beschouwd. Symantec stelt dat er tot nu toe minder dan vijftig dansende Apples aangetroffen zijn.
Het blijkt weer zo ver te zijn. Moeten we nu echt wel aan de virusscanner? Wat moet ik geloven van dit bericht, of van macfriend.nl?

Ik zie het wel, ik installeer helemaal niks van cpu opslokkende antivirus systemen tot letterlijk elke krant en elke apple site een fatsoenlijk verhaal heeft, met duidelijke bronnen.

Aangezien GoT me een betere basis is voor een discussie dan het T.net nieuwsbericht, wil ik graag weten wat jullie hiervan vinden :)

Ik dans de macarena iig niet mee :+

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsja. Op elk platform kan ik wel een 'virus' schrijven dat m'n eigen files aantast. Ik vind dit nog niet echt nieuwswaardig. Kom maar terug als dit virus zichzelf installeert, uitvoert en files aantast die niet van de gebruiker zelf zijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• bart155
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11-02 15:08
Ik kan niet dansen want ik heb een Mac! :) Heb de geen-virus-voor-Mac discussie al te vaak gevoerd en ik heb pas sinds mei een Mac! 8)7 Eerst zien dan geloven!

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 19:55

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Ik vind het ook nogal onbegrijpelijk dat dit 'nieuws' is... Storm in een glas water, dit is imo niet eens een proof-of-concept titel waardig...

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
domi235 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 14:26:
Ik zie het wel, ik installeer helemaal niks van cpu opslokkende antivirus systemen tot letterlijk elke krant en elke apple site een fatsoenlijk verhaal heeft, met duidelijke bronnen.
Is er al wel een virusscanner voor de mac dan?? :x

• R4NCOR
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-02 19:55

R4NCOR

eigenlijk gewoon Niels

Eswip schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 14:49:
[...]

Ja, het zou mij dan ook niets verbazen als deze fabrikanten een beetje geholpen hebben aan het in de wereld brengen van dit bericht... Levert ze cash op ;)

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021
R4NCOR schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 15:15:
[...]

Ja, het zou mij dan ook niets verbazen als deze fabrikanten een beetje geholpen hebben aan het in de wereld brengen van dit bericht... Levert ze cash op ;)
Dat is dus ook precies wat er op www.macfriend.nl staat...

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 16:05

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Eswip schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 14:49:

Het bericht komt af van een van de weinige fabrikanten hiervan..
Symantec en Sophos hebben een mac-virusscanner en beiden hebben nu ook een virus 'aangetroffen'.

Zowel OSX/Leap.A (het virus van Sophos) alswel OSX.Macarena (Symantec) zijn enkel uitvoerbaar als deze door een gebruiker worden uitgevoerd door erop te klikken en kunnen dan de bestanden binnen de eigen directory 'aantasten'.

nee, ik ben geen voorstander van het doen alsof een mac-gebruiker 'onkwetsbaar' is en geen aandacht aan zijn veiligheid zou moeten besteden, maar ik acht de kans dat een redelijk gevaar ooit afkomst van deze vorm van traditionele 'virussen' vrijwel nihil...
eerder denk ik dat een groot mogelijk gevaar af zal kunnen komen van direkte persoonlijke aanvallen, via rootkits of trojans die gericht op een gebruiker kunnen worden afgestuurt, hen mogelijk via trucjes overhalen toch de benodigde rechten toe te kennen ... Een goede beveiliging daartegen zou ook een ander concept van virussscanner benodigen, anders dan de traditionele achtergrondidnetsne die al het inkomend verkeer monitoren en scannen op virusdefinities of heursistic scanning.

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Verwijderd

ik denk dat geen enkel systeem "virus-vrij" is... maar veel hang volgens mij ook af van de gebruiker...
ff maar op een verkeerde link klikken of snel tijdens het downloaden van iets teveel op "accept" klikken en je hebt het al vlaggen....

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Op MacFixIt staat wel een aardig stukje over dit virus. Het komt er op neer dat het zelfs niet door kan gaan als een waarschuwingsschot, maar meer het bewijs hoe moeilijk het is om een effectief virus te schrijven voor Mac OS X.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Een zogenaamd Belgisch virus dus: Pak nu uw computer en gooi 'm op de grond

Het is altijd goed om waakzaam te blijven, maar zulke virussen zijn IMHO gewoon vals alarm. Als je Mac een beetje als server draait in je meterkast zal 'ie na een jaar net zo vrolijk doordraaien, dat is waar de echte vervelende virussen op inspringen en dat is waar de Mac nog steeds onkwetsbaar voor is.
En ergens kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat anti-virusbedrijven een nieuwe markt aan het creeeren zijn.

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Mac is een sterke groeimarkt. Er zijn een hoop mensen die gezeik met virussen en spyware in Windows spuugzat zijn en daarom overstappen naar de Mac. Dat betekent dus voor de anti-virusbedrijven dat ze klanten kwijtraken, omdat het gebruik van een virusscanner op een Mac vooralsnog totaal niet nodig is. Alleen om de Windows virussen uit bestanden te halen, of omdat je werkgever een virusscanner vereist op elke computer, zou je een virusscanner op een Mac installeren. Door de nodige FUD van o.a. McAfee, Intego, Symantec en Sophos, schaffen mensen toch maar een virusscanner aan 'voor het geval dat'. Vooral voormalige Windows gebruikers zijn hier erg gevoelig voor, gezien de eerdere ervaringen.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• MYST
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-04-2024
ecteinascidin schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 18:16:
Een zogenaamd Belgisch virus dus: Pak nu uw computer en gooi 'm op de grond

Het is altijd goed om waakzaam te blijven, maar zulke virussen zijn IMHO gewoon vals alarm. Als je Mac een beetje als server draait in je meterkast zal 'ie na een jaar net zo vrolijk doordraaien, dat is waar de echte vervelende virussen op inspringen en dat is waar de Mac nog steeds onkwetsbaar voor is.
En ergens kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat anti-virusbedrijven een nieuwe markt aan het creeeren zijn.
Waarom moet dat zo nodig Belgisch genoemd worden :( :P
Maar ik ben het wel met je eens, een virus dat je zelf moet runnen kan ik zelfs in mijn meest dronken bui geen virus noemen, dat is gewoon een onhandige tooltje... Een virus moet de volledige pc kunnen besmetten, en dit onzichtbaar en zonder user-interaction kunnen doen voor het in mijn ogen als virus bestempeld kan worden. Lijkt mij idd bangmakerij van (anti-)virusbedrijven...
Pagina: 1