Ik kom niet verder met de installatie van Vista

Pagina: 1
Acties:

• tescione
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2025
Ik heb sinds een weekje een nieuwe pc met de volgende specs.

AMD Athlon X2 3800+ socket AM2 dual core met boxed AMD koeler
Moederbord: Asrock AM2NF6G-VSTA met Gbit LAN
Geheugen: 1024 MB DDR2 667MHz dual channel
Harde schijf: 160GB Maxtor Diamond Max SATAII
Videokaart: Geforce 7300LE 256MB PCI-E
DVD±RW: Nec 5170 16x dual layer

Nou zit ik ook bij dat windows programma en ben ik uitgenodigd om Vista te testen.
Het booten van de cd gaat goed, alleen wanneer ik de schijf moet kiezen waarop ik Vista wil installeren dan kom ik niet verder.
Ik heb de maxtor verdeeld in 2 partities. 1 partitie van 10 gb is bestemd voor windows, dus blijft er nog 150 gb HD over. Daarnaast heb ik nog een oudere ide-HD van 80 gb.
De partitie van 150 gb wordt zelfs niet herkend in het installatiemenu terwijl de schijf van 80 gb wel wordt herkend.
Kies ik nu deze laatste schijf dan krijg ik een melding dat de schijf niet voldoet aan de eisen om Vista te installeren.
Ik heb die compatiblity-check gedaan op de site van Windows en ik krijg een grote groene vink! (dwz dat er geen problemen zijn gevonden).

Eigenlijk wil ik Vista op de SATAII schijf hebben, maar die ziet hij dus niet eens. Iemand een tip wat ik kan doen, of een verwijzing naar een site waar dit uitgelegd staat? Ik kan het namelijk nergens vinden.

• low_n_slow
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-12-2025
heb je voor een SATA drive geen extra drivers nodig?

en als die 10gb de primaire partitie is dan zal hij em niet willen installeren op die andere dacht ik.. (kan er naast zitte)

je moet minimaal 15gb (primair) hebben om hem te installeren

*mompelt iets over centraal vista topique

[ Voor 13% gewijzigd door low_n_slow op 07-11-2006 13:42 ]

• tescione
Kleine toevoeging:
die 10 gb is bedoeld voor de installatie van XP (de er al op staat en goed draait), dus daar hoef ik in principe niets aan te doen.

En drivers, ik neem dan aan 64-bits drivers?

• low_n_slow
  • Laatst online: 08-12-2025
waar staat dat je 64-bit gebruikt?

• tescione
Ik heb namelijk de 64-bits versie gedownload. Dus vandaar dat ik bij 64-bits drivers uitkom :).

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Lompe oplossing die wel werkt: ontkoppel je 80GB ide drive eens en kijk dan of je wel op je SATA schijf kan installeren. Na installatie kan je de IDE drive dan weer aankoppelen. Op de een of andere manier (misschien dat iemand die vraag kan beantwoorden, tis best relevant) pakt Windows (bij mij was het XP) de IDE schijf boven alles en was installeren op de SATA drive onmogelijk totdat ik de IDE schijf verwijderde uit het systeem.

• TheVMaster
  • Laatst online: 10:56

TheVMaster

Moderator WOS
tescione schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 13:37:
[..]

Eigenlijk wil ik Vista op de SATAII schijf hebben, maar die ziet hij dus niet eens. Iemand een tip wat ik kan doen, of een verwijzing naar een site waar dit uitgelegd staat? Ik kan het namelijk nergens vinden.
Op het moment dat je in het scherm bent waar je dus de partitie kunt kiezen waar je Windows Vista op wilt installeren kun je ook kiezen voor een button 'Add Driver' of 'Load Driver'.
Als je daar op klikt en even de cdrom (of usbstick) met SATAII drivers plaatst zal de driver geladen worden en 'ziet' de setup je 150 Gb SATAII schijf wel.
Windows Vista heeft namelijk om op een SATA/SCSI schijf te kunnen installeren nog steeds een driver-disk nodig :)

Je kunt dan die schijf selecteren om Windows op te installeren.

[ Voor 44% gewijzigd door TheVMaster op 07-11-2006 16:21 ]

• tescione
Oke ik heb weer stof om nodige nodige uurtjes achter mijn pc te kunnen vertoeven. Even nog een klein vraagje over die sataII drivers. Waar haal je deze vandaan, moet je dan bij de fabrikant van je HD kijken, of juist die van je moederbord?

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
tescione schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:55:
Oke ik heb weer stof om nodige nodige uurtjes achter mijn pc te kunnen vertoeven. Even nog een klein vraagje over die sataII drivers. Waar haal je deze vandaan, moet je dan bij de fabrikant van je HD kijken, of juist die van je moederbord?
Als het goed is staan die gewoon op de cd van het moederbord en anders op de website van de leverancier (maar dan wel ff downloaden voordat je gaat installeren en ze ff uitpakken op een USB-stick ofzo ).

Maar eh...uurtjes achter je pc te vertoeven? De installatie van de laatste build duurt nog maar 20 min ofzo :p

[ Voor 9% gewijzigd door TheVMaster op 07-11-2006 17:07 ]

• tescione
Ach ja als je er maar vanuit gaat dat het langer duurt dan kan het alleen maar mee vallen. Het is lekker prutsen B) in elk geval.

En op een usb-stick plaatsen is inderdaad een goeie, maar hij zal het toch ook wel kunnen lezen vanaf de cd?

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
tescione schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:20:
Ach ja als je er maar vanuit gaat dat het langer duurt dan kan het alleen maar mee vallen. Het is lekker prutsen B) in elk geval.

En op een usb-stick plaatsen is inderdaad een goeie, maar hij zal het toch ook wel kunnen lezen vanaf de cd?
Ja hoor. 'k had zelf mijn SATA driver al een keer apart op een cd gebrand. Hij herkende hem niet van de originele cd die bij mijn MB zat, dus gewoon even een driver van de Asus website (in mijn geval) gedownload.

• tescione
update:
Ik heb mijn ide-schijf losgekoppeld, de drivers op een flash-kaart gezet en opnieuw met de installatie begonnen. Helaas mocht het allemaal niet baten. Ik zie in het scherm waar je de partitie moet kiezen nu helemaal geen harde schijf meer staan.
KLik ik nu op load driver dan vind hij inderdaad de sataII drivers die nodig zouden zijn. Maar als ik er eentje aanvink dan gaat hij even laden en kom ik weer in het scherm terug zonder dat er een harde schijf zichtbaar is.

Bij het load-driver scherm staat ook een optie om de drivers te verbergen die niet compatible zijn met mijn hardware. Wanneer ik deze aanklik dan verdwijnen alle drivers en kan ik dus niet kiezen. Het lijkt erop dat de drivers niet juist.

Iemand nog een idee?

Verwijderd

Ik weet niet of het helpt maar zelf heb ik hier het probleem dat je in de bios voor de opstartschijf moet kiezen. Nou lijkt mij dat jou moederbord etc. wel normaal de drives enzo zou moet herkennen. Probeer eens in de bios bij boot 1st bootdisk op die SATA schijf te zetten dat moet ik bij mij doen wil ik booten vanaf mijn SATA schijf.

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
tescione schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:13:
update:
Ik heb mijn ide-schijf losgekoppeld, de drivers op een flash-kaart gezet en opnieuw met de installatie begonnen. Helaas mocht het allemaal niet baten. Ik zie in het scherm waar je de partitie moet kiezen nu helemaal geen harde schijf meer staan.
KLik ik nu op load driver dan vind hij inderdaad de sataII drivers die nodig zouden zijn. Maar als ik er eentje aanvink dan gaat hij even laden en kom ik weer in het scherm terug zonder dat er een harde schijf zichtbaar is.

Bij het load-driver scherm staat ook een optie om de drivers te verbergen die niet compatible zijn met mijn hardware. Wanneer ik deze aanklik dan verdwijnen alle drivers en kan ik dus niet kiezen. Het lijkt erop dat de drivers niet juist.

Iemand nog een idee?
Enneh..je SATA kabels zitten goed vast? Is het een Vista of een XP driver? :) Volgens mij maakt het niet uit, maar je weet maar nooit.
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:47:
Ik weet niet of het helpt maar zelf heb ik hier het probleem dat je in de bios voor de opstartschijf moet kiezen. Nou lijkt mij dat jou moederbord etc. wel normaal de drives enzo zou moet herkennen. Probeer eens in de bios bij boot 1st bootdisk op die SATA schijf te zetten dat moet ik bij mij doen wil ik booten vanaf mijn SATA schijf.
Het enige probleem is dat indien je Windows wilt installeren je eerst een SATA driver zult moeten laden (net zoals bij SCSI drives dus),

[ Voor 45% gewijzigd door TheVMaster op 07-11-2006 20:55 ]

• tescione
Enneh..je SATA kabels zitten goed vast? Is het een Vista of een XP driver? :) Volgens mij maakt het niet uit, maar je weet maar nooit.
De kabels zitten goed vast want ik draai gewoon Windows Xp van diezelfde schijf (andere partitie natuurlijk :) )
Verder zijn het XP drivers, die op de cd-rom staan. Het moederbord heeft zelfs de aanduiding VSTA, wat volgens mij gewoon op vista ondersteuning duidt??

Ik heb heb net een beetje beter gezocht net op GOT en het volgende topic gevonden : [Vista] Installatie mislukt
Dus ik heb de dvd-speler op slave gezet, maar wéér helaas!!

Het probleem blijft hetzelfde :(

• Appie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-03 15:24

Appie

F1RST Racing

Staat je partitie wel op active? Zoals ik nu uit je verhaal opmaak heb je 1 160GB hd met 1 primaire partitie van 10gb en een logishe partitie van 150gb. Wordt de 10gb partitie ook niet herkend of wel?

[ Voor 72% gewijzigd door Appie op 07-11-2006 21:17 ]

You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!

• tescione
de partitie van 10 GB wordt ook niet herkend! Voel ik een oplossing aankomen? :)

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Appie_Pils schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:14:
Staat je partitie wel op active? Zoals ik nu uit je verhaal opmaak heb je 1 160GB hd met 1 primaire partitie van 10gb en een logishe partitie van 150gb. Wordt de 10gb partitie ook niet herkend of wel?
Jij had vast hetzelfde probleem en gaat Tescione nu ff aan een oplossing helpen of niet? O-)

• rodie83
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
TheVMaster schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 20:53:
[...]

[...]

Het enige probleem is dat indien je Windows wilt installeren je eerst een SATA driver zult moeten laden (net zoals bij SCSI drives dus),
Ik durf het laatste toch écht tegen te spreken. Ik heb nog NOOIT drivers gedurende de Windows XP (SP2 slipstreamed) install moeten gebruiken om Windows XP op mijn SATA schijf te installeren. Alleen als je gebruik wil maken van RAID heb je daar mee te maken voor zover ik weet. Ook bij Vista werden de SATA schijven in mijn systeem gewoon automatisch, zonder verdere input van mijn kant herkend.

Nu maak ik gebruik van een Nforce4 board en misschien dat daar verschil in zit - maar om toch even duidelijk te stellen dat het géén driver probleem hoeft te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door rodie83 op 07-11-2006 21:59 ]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

rodie83 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 21:54:
[...]

Ik durf het laatste toch écht tegen te spreken. Ik heb nog NOOIT drivers gedurende de Windows XP (SP2 slipstreamed) install moeten gebruiken om Windows XP op mijn SATA schijf te installeren. Alleen als je gebruik wil maken van RAID heb je daar mee te maken voor zover ik weet. Ook bij Vista werden de SATA schijven in mijn systeem gewoon automatisch, zonder verdere input van mijn kant herkend.

Nu maak ik gebruik van een Nforce4 bord en misschien dat daar verschil in zit - maar om toch even duidelijk te stellen dat het géén driver probleem hoeft te zijn.
Tsja, lastig als je het niet geloofd als het bij jou nooit gebeurd is :)
Ik heb al aardig wat problemen verholpen met die drivers bij nieuwe install van XP, zelfs zonder gebruik van RAID

Edit na aanleiding van jou edit:
Het hoeft het probleem niet te zijn nee, maar net vatte ik je eerste tekst op als: 'drivers zijn het probleem niet'.
Dat was het weer

[ Voor 8% gewijzigd door Kixtart op 07-11-2006 22:02 ]

☻/
/▌
/ \

• tescione
Nou die vreugde was ook van korte duur, door de partitie op active te zetten leek het er wel op dat de installatie verder kwam, maar uiteindelijk kwam er een foutmelding in het scherm (iets van 0x0000009). Weet het niet meer precies, maar in ieder geval wilde ik vervolgens weer windows opstarten maar dat ging helaad niet meer. Hij mistte de LBDR (? afkorting kan iets verschillen).

Uiteindelijk maar besloten om windows opnieuw te installeren :( . Misschien wat rigoreus, maar ik was het even zat.
Hij staat er bijna weer op en dan denk ik maar dat het project morgen verder moet.

Genoeg gerotzooid
bedankt voor de ondersteuning vandaag!

• tescione
maakt het misschien uit dat ik de rc1 gedownload heb en niet de RC2- versie? Die laatste is namelijk niet meer te downloaden.

En even nog voor de zekerheid moet ik de 32bits versie kiezen of de 64bits? Ik heb een 64 bits processor die die zou de 64 bits versie aan moeten kunnen, toch?

Nou vanavond is er weer wat tijd ingepland, dus ik hou jullie op de hoogte.

[ Voor 49% gewijzigd door tescione op 09-11-2006 12:12 ]

• ilovetechno
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 24-11-2025
tescione schreef op donderdag 09 november 2006 @ 12:06:
maakt het misschien uit dat ik de rc1 gedownload heb en niet de RC2- versie? Die laatste is namelijk niet meer te downloaden.
Op MSDN is hij nog gewoon te vinden. Je moet hier natuurlijk wel toegang tot hebben

• tescione
nou ik heb Vista draaien, misschien niet op de manier waarop ik het wilde maar ik ben nog geen problemen tegengekomen.

Ik heb de 32-bits versie gedownload en heb deze gewoon vanuit Windows XP gestart. Hij vraagt dan of je wilt upgraden of opnieuw installeren. Ik heb gekozen voor upgraden en 1,5 uur later :z stond hij er op! d:)b

Ik wilde eigenlijk voor een dualboot gaan, misschien dat ik windows XP nog op een aparte schijf zet, maar tot nu toe is er eigenlijk geen reden toe!

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
tescione schreef op vrijdag 10 november 2006 @ 11:44:
nou ik heb Vista draaien, misschien niet op de manier waarop ik het wilde maar ik ben nog geen problemen tegengekomen.

Ik heb de 32-bits versie gedownload en heb deze gewoon vanuit Windows XP gestart. Hij vraagt dan of je wilt upgraden of opnieuw installeren. Ik heb gekozen voor upgraden en 1,5 uur later :z stond hij er op! d:)b

Ik wilde eigenlijk voor een dualboot gaan, misschien dat ik windows XP nog op een aparte schijf zet, maar tot nu toe is er eigenlijk geen reden toe!
Mooi dat het uiteindelijk alsnog gelukt is :)
Pagina: 1