Toon posts:

P Core2Duo PC configuratie

Pagina: 1
Acties:
  • 719 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik wil een snelle pc voor weinig geld (Duh). Via de bbg guide - na wat wijzigingen - ben ik op de volgende config gekomen:

ALPS Diskette Drive 1,44MB (3,5", Zwart)
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
Arctic Cooling Silentium T3 (ATX, 350W, Zwart/Zilver)
Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2 (PCI-e, 1xDVI) EN7600GS Silent/HTD/256M
BenQ DW1655 16x (Dual-layer, LightScribe, Zwart)
Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 2x1.86GHz, 2MB, 1066MHz FSB, Boxed)
2 * Maxtor DiamondMax 10, 160GB (7200rpm, SATA, 8MB, NQ, NCQ(RoHS))
MSI P965 Platinum, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394)

Mijn vraag is:

Ik wil Core2Duo en RAID0 voor een snel systeem. Gamen ga ik niet doen dus een snelle videokaart heb ik niet nodig. Als ik de goedkopere versie van het MSI moederbord neem zit daar geen RAID op. Merk je snelheidsverschil dat in de praktijk?
Ik wil met VMWare workstations bijv Win2003 draaien waarop SQLserver2005 /PHP/Coldfusion draait. Is RAID 0 dan aan te bevelen?

Zijn deze onderdelen compatible?

Is er een link voor zelfbouw - welke tools heb je nodig?
Ik heb niet eerder een pc in elkaar geschroefd. Alle tips zijn welkom.
Bedankt.

• Bio
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 01-01 19:01

Bio

ik mis het werkgeheugen?
zeker als je met vmware gaat werken zou ik 2gb aanschaffen.

Verder zou ik de grafische kaart omruilen voor bijvoorbeeld een 7300gs als je toch niet gamed. is dit zeker overkill. :)

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:19
Snelheidswinst met RAID0 merk je wel. Toch zou ik wel ervoor zorgen dat je data altijd veilig gebackupt is, buiten de RAID set. Mocht er één schijf kapot gaan (waarvan ik heel veel ervaringen van heb gehoord met Maxtor schijven) ban je alles kwijt.

Ik denk niet dat RAID0 de noodzaak is voor VMWare, maar het werkt wel lekker snel.

Verder eens met Jo-hannes over geheugen en videokaart. Is er nog een bepaald budget?

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Werkgeheugen mist inderdaad. Neem gewoon geheugen wat in de QVL staat. Kingston is een aanrader ivm levenslange garantie. Of het compatible is kun je zelf ook checken, maargoed, ja, het is compatible. En bij Raid0 zou ik inderdaad backups maken van je belangrijkste bestanden.
Is de reden dat je voor die 7600GS hebt gekozen het feit dat ie passief gekoeld is? Zo niet kun je beter voor een goedkopere kaart gaan zoals Jo-Hannes ook al aangeeft.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt.
RAM inderdaad vergeten. Kingston DDR2 533 leek me een goede optie vanwege bandbreedte (2*533=1066 en dat is max voor MSI Platinum). Wat heb je nodig als je alle onderdelen in elkaar wil zetten?

• RoD
  • Niet online

RoD

Een schroevendraaier :P
Overigens is DDR2 533mhz niet het maximum voor het bordje hoor, hij kan ook PC6400 geheugen van 800mhz aan. Maar 533mhz loopt mooi synchroon dus dat is prima.

Verwijderd

Topicstarter
rsmits schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 13:29:
Mocht er één schijf kapot gaan (waarvan ik heel veel ervaringen van heb gehoord met Maxtor schijven) ban je alles kwijt.
Zijn andere schijven (Seagate, Caviar etc) beter dan Maxtorin een RAID config van minimaal 320 GB?

• RoD
  • Niet online

RoD

Seagate maakt snelle schijven, en wordt hier ook vaak aanbevolen. Dus opzich zouden 2 van die schijven nog meer performance bieden. Maar ik denk dat je met een Raid0 config met je huidige eisen sowieso voldoende snelheid hebt.

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:19
Zelf heb ik 2x een Seagate 7200.10 van 320 gb p/st in RAID0 draaien. Schijven doen ruim 100 mb/s. Ik zou je deze setup aan kunnen bevelen (wellicht met kleinere schijven, maar deze waren beste prijs per gb).

Belangrijke files staan bij mij op een andere computer als backup.

edit:

Rekensommetje leert dat de 250 gb en 320 gb nu een gelijke prijs per gb hebben

[ Voor 15% gewijzigd door rsmits op 07-11-2006 15:27 ]

• kapert
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-01 06:32
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 13:11:

Is er een link voor zelfbouw - welke tools heb je nodig?
Ik heb niet eerder een pc in elkaar geschroefd. Alle tips zijn welkom.
Bedankt.
http://www.hardware.info/...p_Bouw_je_eigen_PC_video/

Filmpje + tekst, erg handig voor een beginner :)

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Schroevendraaier en duct tape 8)

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:03

Theo

moederbord

Vergeet het (bank)pasje niet voor het uitsmeren van de koelpasta! En ook kan een klein tangetje makkelijk zijn voor het verstellen van jumpers.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
theodouma schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:14:
Vergeet het (bank)pasje niet voor het uitsmeren van de koelpasta! En ook kan een klein tangetje makkelijk zijn voor het verstellen van jumpers.
of je nagels laten groeien ;)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de tips. Nog ff een paar vragen:
Als ik een voeding los koop bepaalt het aantal SATA connectors dan meteen aantal SATA drives? Ik overweeg een SATA dvd burner dus dan zou ik er minimaal 3 nodig hebben.

Is een pentium core2duo processor die boxed komt kwalitatief even goed als een duo met losse processor koeler? In dat laatste geval heb je ook geen pasta enzo nodig.

thanx

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08-01 16:19
theodouma schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:14:
Als 'ie een boxed (zoals in de TS genoemd) Core 2 Duo koopt dan hoeft 'ie niet te prutsen met koelpasta.
Verwijderd schreef op woensdag 22 november 2006 @ 10:47:
Is een pentium core2duo processor die boxed komt kwalitatief even goed als een duo met losse processor koeler? In dat laatste geval heb je ook geen pasta enzo nodig.
Ja, het is precies dezelfde processor, alleen in een mooi doosje, bedoeld voor consumenten om los te kopen, in plaats van voor bedrijven die computers in elkaar schroeven. Een Core 2 Duo is trouwens geen Pentium.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb alles binnengekregen. Met een verschil - heb een Asus GA 965P-S3 mobo. Kom ik er nu pas achter dat dat geen firewire (IEEE1394) heeft :| ... Ik dacht dat dat standaard was.
Geeft niet, als ik t nodig heb koop ik een kaart. Maar mijn case (Coolermaster Centurion 5) heeft wel een aansluiting IEEE1394. De aansluitingstekker daarvoor past precies op de USB aansluiting op t mobo... Ik weet dat t niet hoort maar wat als ik m daarop aansluit?

• Quacka
  • Laatst online: 03-09-2020
Verwijderd schreef op dinsdag 28 november 2006 @ 23:01:
Ok, ik heb alles binnengekregen. Met een verschil - heb een Asus GA 965P-S3 mobo. Kom ik er nu pas achter dat dat geen firewire (IEEE1394) heeft :| ... Ik dacht dat dat standaard was.
Geeft niet, als ik t nodig heb koop ik een kaart. Maar mijn case (Coolermaster Centurion 5) heeft wel een aansluiting IEEE1394. De aansluitingstekker daarvoor past precies op de USB aansluiting op t mobo... Ik weet dat t niet hoort maar wat als ik m daarop aansluit?
dan doet ie t niet... :-)

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

Pagina: 1