Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 14:22:
Zelfs zonder scsi zou ik zelf een soort van staggered spin up voorzien. Dit zorgt ervoor dat de peakstroom nodig bij het opstarten gehalveerd kan worden, waardoor je veel meer hd's kan aanhangen.
Onderstel 2.8A per hd bij het opstarten, 1.5A bij zware HD-load:
Zonder staggered spin-up
12V1: 17A / 2.8A = 6 HD's
12V2: 15A / 2.8A = 5 HD's
Totaal: 11 HD's
stel met staggered spin-up waarbij 2/3 van de hd's opstarten in een eerste fase en 1/3 opstart in een 2de fase
12V1: 17A*3 / (2*1.5 + 1*2.8) = (17A*3) / (5.8A) = 8 HD's
12V2: 15A*3 / (2*1.5 + 1*2.8) = (15A*3) / (5.8A) = 7 HD's
Totaal: 15 HD's
4 HD's meer is toch wel de moeite lijkt mij.
Dit gaat alleen over de 12V lijn, 5V lijn is sowieso ruimschoots voldoende.
Welke kast is dat???
de kast ga ik zelf maken, ergens n topicje in casemodding
-thnx voor de replies, ik ga even kijken wat ik kan met staggered spinup.
-de hdd's worden allemaal SATA, 2 raptors, de rest schijven in raid5
-11 hdd's zal idd niet echt voldoende worden... dan liever die staggered spinup.
-ik merk al aan jullie reacties dat het swiezo wijs wordt om de 12V lijn van mn mainpsu dr bij te halen
vragen:
-wat is er met de 5V lijn... daar kun je toch geen hdd's aan hangen? de hdd maakt er wel gebruik van geloof ik, maar dit zal toch nooit n limiting factor zijn?
-staggered spinup (ga ik zelf ff naar zoeken, maar is dit mogelijk voor SATA?)
-uit de psu komen iets van 4 molex-lijnen... hoe doe ik dat nou? verbind ik die allemaal samen? of kan dat niet zomaar? of hang ik gewoon 4 schijven per molex-lijn ofzo?
-edit- ff wezen zoeken... de raidcontroller die ik wil kopen heeft Staggered drive spin-up support... de schijven zijn SATAII, dus die zullen dat ook supporten (schijnt standaard te moeten zijn bij SATAII) dus dat probleem is de wereld uit... dan zouden 18 schijven ook best kunnen schat ik.
owjah... aan theo: dr zit nu n terra in mn pc... en dat blijkt niet genoeg te zijn (en onveilig, want zit nu op mobo in raid0) dus wil naar meer schijven, in raid5. de raptors wil ik voor de snelheid, aangezien ik dan 2 fysieke partities heb, en dingen overschrijven en uitpakken (dvd's) n stuk sneller zal gaan.
[
Voor 17% gewijzigd door
Mr Alfabet op 07-11-2006 22:00
]