hoeveel HDD's kan deze voeding aan?

Pagina: 1
Acties:

• Mr Alfabet
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-11-2025
t gaat om n chieftec voeding, HPC -360-202 model (helemaal onderaan in plaatje)

Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.com/products/psu/PIC/b2.jpg

ding is 360W, 2 12V lijnen, resp. 17A en 15A... ik wil het ding dedicated gebruiken voor mn HDD's, als 2e psu... heb ruimte in mn kast voor 18 HDD's... trektie dat?

de bedoeling is 2 raptors... en dan zoveel mogelijk 250 of 320gig hdd's dr in... moet ik dan de 12V lijnen van mn andere voeding dr ook bij halen? of zou dit dingetje dat wel in zn 1tje trekken?

van mn huidige samsung 250gig schijven:
Spin Up Current (max.)

650 / 1900 mA

dus zeg maar 2A...

wat denken jullie?

[ Voor 35% gewijzigd door Mr Alfabet op 07-11-2006 12:41 ]

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 15:17

Theo

moederbord

Ik denk wel dat hij dat aankan. Je gebruikt max 18*1.9 = 34 amperres als alle schijven druk zijn. Mij lijkt dit iets dat niet echt voor zou komen, of je moet met 18 schijven een dikke raid nul array maken B)

Je voeding kan je schijven dus aan als er max 17 het heel erg druk hebben en een maximale stroomopname hebben.

Je kan echter "voor de zekerheid" aan de voeding die in je pc zit ook een paar HD's hangen, gewoon aan de losse voedingstekkers (misschien iets van drie). Zo weet je 100% zeker dat al je schijven voldoende prik krijgen.

beetje offtopic, maar waar heb je eigelijk18 schijven voor nodig??

Nu met WP, PV, EV en PC

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:12

Ravefiend

Carpe diem!

http://www.seagate.com/do.../ds_barracuda_7200_10.pdf
-> max. 2,8A op 12VDC (+- 10%).

Dan kom je dus al gauw uit op 2,8 * 18 = 50,4A en ga je niet voldoende stroom kunnen leveren met die voeding die je nu hebt.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je SCSI disks gebruikt zou je eens kunnen kijken of je een staggered spinup kunt realiseren. Duurt wel even voordat alle schijven draaien, maar ze slaan niet allemaal tegelijkertijd aan :)
of het met IDE disks lukt weet ik eigenlijk niet, maar SCSI kan het iig wel.

Verwijderd

Zelfs zonder scsi zou ik zelf een soort van staggered spin up voorzien. Dit zorgt ervoor dat de peakstroom nodig bij het opstarten gehalveerd kan worden, waardoor je veel meer hd's kan aanhangen.

Onderstel 2.8A per hd bij het opstarten, 1.5A bij zware HD-load:

Zonder staggered spin-up
12V1: 17A / 2.8A = 6 HD's
12V2: 15A / 2.8A = 5 HD's

Totaal: 11 HD's

stel met staggered spin-up waarbij 2/3 van de hd's opstarten in een eerste fase en 1/3 opstart in een 2de fase
12V1: 17A*3 / (2*1.5 + 1*2.8) = (17A*3) / (5.8A) = 8 HD's
12V2: 15A*3 / (2*1.5 + 1*2.8) = (15A*3) / (5.8A) = 7 HD's

Totaal: 15 HD's

4 HD's meer is toch wel de moeite lijkt mij.

Dit gaat alleen over de 12V lijn, 5V lijn is sowieso ruimschoots voldoende.

Welke kast is dat???

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 14:25 ]

• Mr Alfabet
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 14:22:
Zelfs zonder scsi zou ik zelf een soort van staggered spin up voorzien. Dit zorgt ervoor dat de peakstroom nodig bij het opstarten gehalveerd kan worden, waardoor je veel meer hd's kan aanhangen.

Onderstel 2.8A per hd bij het opstarten, 1.5A bij zware HD-load:

Zonder staggered spin-up
12V1: 17A / 2.8A = 6 HD's
12V2: 15A / 2.8A = 5 HD's

Totaal: 11 HD's

stel met staggered spin-up waarbij 2/3 van de hd's opstarten in een eerste fase en 1/3 opstart in een 2de fase
12V1: 17A*3 / (2*1.5 + 1*2.8) = (17A*3) / (5.8A) = 8 HD's
12V2: 15A*3 / (2*1.5 + 1*2.8) = (15A*3) / (5.8A) = 7 HD's

Totaal: 15 HD's

4 HD's meer is toch wel de moeite lijkt mij.

Dit gaat alleen over de 12V lijn, 5V lijn is sowieso ruimschoots voldoende.

Welke kast is dat???
de kast ga ik zelf maken, ergens n topicje in casemodding

-thnx voor de replies, ik ga even kijken wat ik kan met staggered spinup.
-de hdd's worden allemaal SATA, 2 raptors, de rest schijven in raid5
-11 hdd's zal idd niet echt voldoende worden... dan liever die staggered spinup.
-ik merk al aan jullie reacties dat het swiezo wijs wordt om de 12V lijn van mn mainpsu dr bij te halen

vragen:
-wat is er met de 5V lijn... daar kun je toch geen hdd's aan hangen? de hdd maakt er wel gebruik van geloof ik, maar dit zal toch nooit n limiting factor zijn?
-staggered spinup (ga ik zelf ff naar zoeken, maar is dit mogelijk voor SATA?)
-uit de psu komen iets van 4 molex-lijnen... hoe doe ik dat nou? verbind ik die allemaal samen? of kan dat niet zomaar? of hang ik gewoon 4 schijven per molex-lijn ofzo?

-edit- ff wezen zoeken... de raidcontroller die ik wil kopen heeft Staggered drive spin-up support... de schijven zijn SATAII, dus die zullen dat ook supporten (schijnt standaard te moeten zijn bij SATAII) dus dat probleem is de wereld uit... dan zouden 18 schijven ook best kunnen schat ik.

owjah... aan theo: dr zit nu n terra in mn pc... en dat blijkt niet genoeg te zijn (en onveilig, want zit nu op mobo in raid0) dus wil naar meer schijven, in raid5. de raptors wil ik voor de snelheid, aangezien ik dan 2 fysieke partities heb, en dingen overschrijven en uitpakken (dvd's) n stuk sneller zal gaan.

[ Voor 17% gewijzigd door Mr Alfabet op 07-11-2006 22:00 ]

Verwijderd

Mr Alfabet schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 17:10:
de hdd maakt er wel gebruik van geloof ik, maar dit zal toch nooit n limiting factor zijn?
Inderdaad.
-uit de psu komen iets van 4 molex-lijnen... hoe doe ik dat nou? verbind ik die allemaal samen? of kan dat niet zomaar? of hang ik gewoon 4 schijven per molex-lijn ofzo?
Doorverbinden zou ik niet doen. 18schijven met Y-splitters over 4molex connector verdelen is misschien te belastend voor de bekabeling, misschien ook niet. Allenszins zit je dan met heel veel kabelrommel en een nette oplossing is het niet. Er bestaan verloopstukjes van 1molex naar 5(of4) molex. Er zijn ook al topics geweest van mensen die zelf zulkse dingen maken, en dit zelfs met meer dan 4 schijven op 1 kabel.
Voorbeeldjes:
Verwijderd in "Terabytes aan opslag?"
BigOnE 30 HD's in 1 case

Je kan ook de voeding open doen en zelf deftige bekabeling solderen op de 12V1 en 12V2 soldeereilandjes op de printplaat. Als je je kabel dik genoeg kiest kan je 1 kabel per 12V rail kiezen, kortom 2 kabelbomen waar je vervolgnes alle 18 schijven aanhangt. Is veel netter maar krijpt wel wat werk in en je hebt alle connectoren nodig.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 10:17 ]

• Mr Alfabet
mjah... maar in die topics wordt niet echt duidelijk ingegaan op de stroom... hoe merk ik of de schijven niet genoeg stroom krijgen?

overigens is kabelzooi niet echt n probleem, de psu zit recht boven de schijven, en daartussen zit nog een soort "dubbele bodem" van 1.5cm waar alle kabels kun weg kunnen vinden.
check t plaatje maar van mn case:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/theplague/pc.JPG
de lightwave cred gaat naar Viperrr

[ Voor 4% gewijzigd door Mr Alfabet op 09-11-2006 00:04 ]

Pagina: 1