1 GBIT NIC intern, 1 100mbit nic internet.

Pagina: 1
Acties:
  • 103 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik heb de volgende opstelling:

Modem/Router (5 ports, 100mbit) ---> Router (5 ports, GBIT) --> Switch (24 ports, 100mbit).

Ik wil graag dat ik de 3 servers zowel met de 5 ports router kan verbinden als met de switch.
Elke server heeft daarom ook een 100mbit kaart + een 1000mbit kaart.
Maar nu is het de bedoeling dat alle data overdracht intern. over het gbit gaat.
En al het internet over de 100mbit switch.
Kan dit? Het enige wat ik me kan bedenken is vanuit de router al het internet verkeer naar de GBIT kaartjes blokeren. Maar dit lijkt me niet de meest nette oplossing.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-03 12:59

Haan

dotnetter

Maar als de router aan die switch hangt, hoef je er toch niet ook nog apart een kabel heen te leggen, dat gaat dan via de router al?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• battler
Dat was de vraag niet, ik wil dus dat het interne verkeer op 1bit komt en externe verkeer op 100mbit.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 28-03 12:59

Haan

dotnetter

En wat gebeurt er dan als pc's die aan je Gbit router hangen het internet op willen? Dat gaat dan toch via de router naar je modem toe, ofwel via 100 Mbit? \

Oftewel: werkt het dan nu al niet zoals je wilt?

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Big4SMK
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-03 20:04
Dat is volgens mij vrij simpel. Als je bij de GBit kaart geen gateway instelt, en bij de 100MBit kaart wel, dan zal je internetverkeer (wat naar je gateway gestuurd moet worden) dus automatisch via je 100MBit kaartje gaan. Als je dan die GBit zooi(je locale netwerk) in een ander subnet hangt, dan ben je helemaal klaar.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:32

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Ik vermoed dat Haan bedoelt dat als je de router en de switch omdraait al je interne netwerkverkeer al over gbit gaat :)
Voor de rest gewoon een kwestie van ip's en subnetten goedzetten, lijkt me?

Rail Away!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 19:50
dus als ik het goed begrijp:

code:
1
2
3
4
5
6
7
                                 Internet
                                    |
 Router met GBit switch     ----------- Switch 24 p 100mbit
         |                                     |   /Internet
         |                                   100Mbit
         |___________________1000MBit - Server
               Lokaal

[ Voor 34% gewijzigd door storeman op 07-11-2006 11:37 ]

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

• MadMurdock
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wat bedoel je met dataoverdracht intern? Alleen tussen de servers of tussen de servers en de werkstations? En hangen die werkstations in een ander subnet? Wat voor routers/switches zijn het? Wat voor besturingssystemen gebruik je?

offtopic:
NFI, maar ik vind je TS/reageer-ratio nogal laag :|

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
Dit soort opstelling zie je wel eens bij webhosters.

Mischien is dit ook topic starter zijn doel :)

Er wordt dan gebruik gemaakt van een 100mbit switch voor internet en een gbit switch voor backups en database koppelingen

Maar er wordt hier en daar gezegt dat je geen gateway op moet geven op de gbit kaart. En natuurlijk een andere subnet Private Class A B of C gebruiken. Dit zou al genoeg moeten zijn. Het kan zijn dat je name resolving (dns/wins/netbios) roet in het eten gooit omdat hij leert dat server 1 zowel op zn 1e netwerkkaart als op z`n 2e netwerkkaart is te vinden. Ik neem namelijk niet aan dat alle pc`s op hun 100mbit aansluiting een publiek ip adres hebben.

http://winhlp.com/IpAddressesPrivate.htm

En dan het stukje

Detailed Information on Private Address Space

Gaat dus om de

10.x
172.x
192.x

Mischien kan je op je internet poort ook nog iets doen met subnetten, zodat de pc wel kan connecten richting router maar niet onderling maar ik weet niet precies hoe dat ook alweer zat.

[ Voor 43% gewijzigd door raymonvdm op 07-11-2006 12:14 ]

• battler
Het gaat om 3 servers (windows 2003, Windows XP, Linux).
Dit zijn tot nu toe de enige systemen met GBIT kaarten.
In de toekomst moet dit uitgebreid worden met client pc's die dan ook GBIT kaarten krijgen.
Alle servers en client systemen staan in 1 zelfde subnet.
De switch is 19ich 24 ports sweex switch (arme 18jarige student)
De 5 ports router is een D-Link DLG-4300 (Router + Wifi).

Het idee van de Gateway + subnet leek me goed, probleem is alleen dat de andere
clients die voorlopig alleen nog maar een 100mbit nic hebben. Ook bij de server data moeten komen.
Dit gaat dus niet als die op een andere subnet zit.

[ Voor 42% gewijzigd door battler op 07-11-2006 12:15 ]

• raymonvdm
Dan moet je zorgen dat je 100mbit werkstations ook dubbele netwerkkaarten hebben.

• battler
Dus zolang dit niet het geval is, is het niet mogelijk?
Er zijn geen andere oplossingen? Ik dacht er zijn vast meer mensen,
die zoiets willen hebben. Best handig als je tussen servers data aan het overpompen bent,
en dan tog nog iemand rustig je website kan bezoeken, of je ftp kan benaderen.

• raymonvdm
Maar wat haan zegt is ook een snelle methode. Koppel alles op gbit aan je router en hang de switch met 100mbit achter deze router. Je gebruikt dan op alle Clients en Servers 1 netwerkkaart. Dat wat gigabit heeft dat haalt ook gigabit op deze manier. En de andere clients hangen op 100mbit achter de andere switch.

Je methode van 1gbit lan en 100mbit wan zie je alleen bij colocation omgevingen omdat je daar ook zit met security en betaald dataverkeer maar dat is volgens mij niet wat je nodig hebt.Wil je het toch op die manier doen dan moet je zorgen dat al je machines voorzien zijn van 2 netwerkkaarten en dan alle 100mbits op de 100mbit switch koppelen en alle gbits op gbit switch. De WAN kant voorzien van gateway en de LAN kant voorzien van een apart subnet.

Verder is het zo dat wanneer jij met gbit van poort 2 naar poort 3 op je router kopieerd de rest op poort 1 en 4 daar niks van moet merken. De switch zorgt ervoor dat het verkeer bestemd voor een poort ook alleen maar op die poort wordt aangeboden.

En er is weinig onmogelijk. Je kan natuurlijk zoiezo je gbits aan elkaar knopen probleem is dan wel dat je niet gbit pc`s via de wan kant van je server de data moeten benaderen totdat deze ook op de lan kant gekoppelt zijn ( al dan niet met gbit) dan kan het via de lan kant

[ Voor 25% gewijzigd door raymonvdm op 07-11-2006 12:29 ]

• battler
En als ik dan wil dan wil dat zowel en 1gbit en 100mbit met lan en wan zijn verbonden.
En ik vanuit een client data verplaats naar de server, gaat hij dan automatisch eerst via GBIT,
of hoe zit dat?

Mijn opstelling is trouwens nu al zo dat de switch achter de gbit router staat.
Aan het koppelen van de gbit nics had ik ook gedacht, alleen vond ik dit niet echt
een oplossing gericht op de toekomst, en hoopte dus dat er een makkelijkere oplossing zou zijn.

[ Voor 41% gewijzigd door battler op 07-11-2006 12:30 ]

• raymonvdm
Welke route het datapakket zal volgen is afhankelijk van welke route je opgeeft:

Stel wan is 192.168.100.1 en lan is 10.0.0.1 voor je server en 192.168.100.2 en 10.0.0.2 voor je client

Kopieer je naar \\192.168.100.1\c$ dan zal hij kopieren via je wan ( 100mbit verbinding)
Kopieer je naar \\10.0.0.1\C$ dan zal hij kopieren via je lan ( 1000mbit verbinding)

Kopieer je naar \\servernaam\c$ dan is het maar net de vraag welk ip adres hij vind als servernaam is dit 192.x dan kopieer je wan is dat 10.* dan kopieer je lan.

Maar dan heb ik nog een vraag routing is toch een onderdeel van CCNA ? CCNP moet het zeker in voorkomen

• battler
Dat is logish maar wat ik dus wil is dat in kopieer naar servernaam. En dat hij zowel en de gbit als de 100mbit pakt. Is dit een kwestie van DNS instellen.
Volgens mij is dit het punt waarop ik erachter kom dat heel mijn vraag zinloos is/was.
Ik kan gewoon alles laten forwarden vanuit mijn router naar de 100mbit kaarten (externe data).
Alle computername's met gbit NIC aan elkaar koppelen. Dan als het goed is heb ik externe data via 100mbit en intern via gbit |:(

En klopt ik heb dit ook gehad bij CCNA ik ben nu alleen bij cemester 3 en juist hier wordt daar meer op ingegaan.

[ Voor 37% gewijzigd door battler op 07-11-2006 12:45 ]

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Je kunt in je routetabel "kosten" / prioriteit van een route opgeven.

Is in één van de vele gigabit topics wel ergens besproken.

Abort, Retry, Quake ???

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
En waarom wil je dit? Denk je hier echt een sneller netwerk mee te krijgen? Je kan die twee netwerk kaarten wel bridgen maar of dit lekker zal werken? Wat voor Switches zijn het en hoe snel is hun backplain (snelheid van de interne verbindingen) want uiteindelijk heb je in deze opstelling alleen extra snelheid tussen de servers. Maak eerst eens een netwerk tekening van wat je wil en wat iedere server doet.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• battler
Die netwerk tekenening is er al, alleen is in visio dus niet egt makkelijk te posten.
En het uiteindelijk doel hiervan is om een sneller netwerk tussen servers te maken (uiteindelijk ook tussen clients). En dat komt nu toch goed naar voren?

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

battler schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 14:40:
Die netwerk tekenening is er al, alleen is in visio dus niet egt makkelijk te posten.
En het uiteindelijk doel hiervan is om een sneller netwerk tussen servers te maken (uiteindelijk ook tussen clients). En dat komt nu toch goed naar voren?
Je kan die tekening met visio gewoon exporteren naar JPG / PNG (Save as...)
dit geeft misschien een duidelijker beeld van wat je wil en hebt.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

Verwijderd

battler schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 12:36:
En dat hij zowel en de gbit als de 100mbit pakt.
Ik ruik load-balancing >:)

offtopic:
Battler, hro??

[ Voor 84% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 17:17 ]

• battler

Verwijderd

Ik snap hier eigenlijk niet zo veel van. Dat komt denk ik omdat je met een oplossing komt, maar ik geen idee kan vormen van wat nou precies je probleem is.

Even op een rijtje:

- Volgens mij wil je dat je servers met elkaar, maar ook met "het internet" (dus via je router) over Gbit ethernet praten; da's simpel: gewoon allemaal met de Gbit eth nics op de Gbit router prikken, zelfde subnet, klaar
- Vervolgens hebben je clients geen Gbit ethernet poorten, en ook je router zit vol, dus die wil je via de 100 Mbit switch laten gaan; geen probleem, switch naar router, clients naar switch, 100 Mbit, zelfde subnet (want de switch is geen IP hop, dus je zit gewoon in dezelfde IP cloud), klaar
- Access point kan nog aan je router misschien, niet dat het strikt noodzakelijk is, maar iedere poort op je router die je vrij hebt zou ik gebruiken, simpelweg omdat de route dan altijd korter is (op eth niveau gezien)

Met deze oplossing, wat is er dan mis? Waarom zou je nog een directe link tussen switch en servers willen? Welke van die machines doet dan dat aparte subnet? En je bent dan behoorlijk inflexibel, want of je clients of je servers kan je niet via DHCP configureren; op die switch kan maar 1 DHCP server, anders krijg je een conflict (zijn wel oplossingen voor, maar dat is echt onzin).

• battler
Ik wil dus dat me servers onderling verbonden zijn via de router (vanwege gbit verbinding)
Maar ook naar de switch vanwege het feit dat ik dan kan laten forwarden op de router,
naar een 100mbit verbinding. En dat wanneer ik dus files overgooi vanuit de servers,
en iemand tegelijkertijd download hij in precies geen vertraging ondervindt.
Natuurlijk is dit in theorie in praktijk heb je ook te maken met schijfsnelheden, en proc. belasting.

@kryz, jou 'oplossing' is het huidige netwerk. Wat ik dus wil zowel en gbit als 100mbit.

[ Voor 9% gewijzigd door battler op 08-11-2006 09:32 ]

Verwijderd

battler schreef op woensdag 08 november 2006 @ 09:30:
Ik wil dus dat me servers onderling verbonden zijn via de router (vanwege gbit verbinding)
Maar ook naar de switch vanwege het feit dat ik dan kan laten forwarden op de router,
naar een 100mbit verbinding.
Wederom beschrijf je eerst een oplossing, zonder uit te leggen wat nou het probleem is.
En dat wanneer ik dus files overgooi vanuit de servers, en iemand tegelijkertijd download hij in precies geen vertraging ondervindt.
Okay, dit is al een beetje een probleemomschrijving. Maar dat vertelt me nog niet alles. Wie gaat er vertraging ondervinden als je servers onderling data uitwisselen? En vooral: waarom? Denk je echt dat je je Gbit ethernet zo zwaar belast dat dit in je huidige opzet je 100 Mbit netwerk overbelast? Dat kan ik me _niet_ voorstellen. Sterker nog, ik denk dat je door die complexe opzet het alleen maar langzamer maakt, door het introduceren van een extra ethernet hop voor je servers als het gaat om internet verkeer, en de extra load op de switch, en dus ook de ethernet poort van de router. Daarbij levert een extra NIC in je servers ook extra CPU load op, en zoals je zelf al zegt heeft dat ook impact op je transferspeeds. Ik denk zelfs, maar durf dat niet met zekerheid te zeggen zonder wat onderbouwd meetwerk, dat dit nog meer impact heeft dan je netwerk oplossing.
@kryz, jou 'oplossing' is het huidige netwerk. Wat ik dus wil zowel en gbit als 100mbit.
Mijn "oplossing" kijkt naar wat je probleem is (wat ik nu hoop te begrijpen, al weet ik het nog niet zeker), en levert daarbij de meest logische netwerkopzet bij. Dat dat toevallig de opzet is die je nu al gebruikt wil niet zeggen dat het niet de oplossing is. Met andere woorden: ik heb het gevoel dat je een probleem probeert op te lossen dat er niet is.

• battler
Ik denk wel dat een huidige server 2 netwerk kaartjes tog wel moet aankunnen :|
Zoals je al zegt, klopt het dat er eingelijk geen probleem is. Alleen in mijn veronderstelling;
2 nic's, zou het niet mooi zijn om dit optimaal te gebruiken?
Ik moet zeggen dat ik niet geloof dat dit juist vertraging oplevert. Maar mischien dat je hier goede redenenen voor hebt om dit te bedenken, en zoniet dan mischien iemand anders wel?

Verwijderd

Het gebruik van de PCI bus kost sowieso CPU tijd, dus het kost je altijd wat. Maar ik zeg ook niet dat dat een probleem is. Ik zeg alleen dat dat waarschijnlijk eerder een beperking is dan de bandbreedte op je netwerk.

Beantwoord de volgende 2 vragen eens, voor de grap:

1) Klopt het dat je enige winst, in de oplossing zoals jij hem verzonnen hebt, zit in het sturen van je internet data over je 100 Mbit netwerk ipv je Gbit netwerk, waardoor je Gbit netwerk niet belast wordt met publiek internet traffic van de servers?
2) Als het antwoord op vraag 1 ja is: denk je werkelijk dat je internet verkeer over je Gbit ethernet netwerk je bottleneck is mbt datatransfer snelheid? Oftewel, snoept je internet verkeer capaciteit van je Gbit netwerk af dat je daadwerkelijk gebruikt?

• battler
Antwoord op 1; Ja
Antwoord op 2; Nee

Maar ik zie het zo,
2 baans snelweg.
Auto's links, vrachtwagens rechts.
Als dan de linkerbaan vrij is, gaan de vrachtwagens tog ook niet ineens links rijden?

De manier hoe ik het wil, lijkt me ook veel beter qua overzicht en structuur.

[ Voor 16% gewijzigd door battler op 08-11-2006 13:43 ]

Verwijderd

Qua overzicht en structuur maak je het alleen maar lastiger denk ik. Je moet bijhouden welke NIC welke gateway gebruikt, je moet verschillende subnets maken en deze toch aan elkaar linken, en je kan maar 1 subnet dat op de switch zit voorzien van IP adressering via DHCP, de rest moet statisch zijn. Het toevoegen van een server of verplaatsen van functionaliteit van de ene naar de andere server maak je hiermee een stuk complexer.

En over het verkeer: ik zie de analogie niet helemaal, maar zolang je snelweg nog lang niet vol is, wat maakt het dan uit waar je vrachtwagens en waar je auto's rijden? :)

• battler
Hoe ik het nu dus heb draaien, zijn tog het interne en externe verkeer gescheiden d.m.v 2 kaarten.
En ik maak geen gebruik van meerdere subnetten e.d (wat idd het beheer een stuk moeilijker maakt).
Alle internet porten worden geforward naar het 100mbit ip. En alle interne data verkeer is met DNS gekoppelt aan de gbit nic. Nu is dit nog niet helemaal 100% omdat wanneer ik ga internetten niet kan bepalen welke nic hij daarvoor moet gebruiken o.i.d. Maar dichterbij dan dit ben ik nog niet gekomen.

Pagina: 1