[2003] Bestaande windows 2003 server

Pagina: 1
Acties:

• AMD 64
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
ik ben sindskort begonnen bij een bedrijf waar ik de taak serveronderhoud op me ga nemen. Het is dus al een bestaande server met exchange erop. ook met de nodige probleempjes. Mijn vraag aan jullie is hebben jullie tips om een al bestaande server makkelijk te leren kenne? (dus alle instellingen, hoe de rechten gaan etc). Ik denk dat ik voor mezelf (en ook voor andere is dat misschien handig) een lijst ga maken met alle rechten. Volgens mij is er ook een programma voor waarmee je alle rechten zo uit kunt printen, daar ga ik nog achteraan.

Ik heb in de FAQ al wat rond gekeken voor optimalisaties, maar dat topic ging meer over windows 2003 server gebruik als desktop. Exchange doet ook vreemd op de server maar daarvoor is er wel een troubleshoot in de FAQ die ga ik nog doornemen.

Waterchiller te koop 250 euro. Mail voor info!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-02 09:41
Er is nu natuurlijk iemand waar je de taak van overneemt. Kijk een tijdje over zijn schouder mee als er iets moet gebeuren. Je ziet meteen waar alles staat en hoe het is ingesteld.

In een mum van tijd heb je de machine door, als de server tenminste beetje logisch in geconfigureerd...

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Dat is juist het moeilijke, ik neem niet echt de taak van iemand over. Daarvoor werd het systeem onderhouden door een bedrijf en die hebben pas tijd over ~1 week om mij het systeem uit te leggen.

• ErikCornelissen
Wat je ook kan doen is het volgende, lekker rondsnuffelen op de server. Kijk naar de instellingen en configuratie, mappen structuur, gedeelde mappen met bijbehorende rechten. Open een keer het back-up prog. en kijk daar naar de instellingen...

Gewoon rond snuffelen dus :) leer je veel van... Dus zoveel mogelijk schermpjes openen en bekijken. Dan niet vergeten om op annuleren te drukken als je het afsluit want je zal niet de eerste zijn die zo een wijziging doorvoert :P ;)

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Is er totaal geen documentatie beschikbaar?

Wat je alvast kan doen:
1. Praat met je users! Ga na wat de problemen/irritaties zijn e.d. Documenteer dit, schrijf alle wensen e.d. op. Uiteindelijk werk jij om hen hun werk te kunnen laten doen.
2. Zoek de problemen op de server op, start met het instellen van logging e.d. Doe performance monitoring enzovoorts. Ook hier weer documenteren wat er niet goed loopt.
3. Onderzoek cq. bepaal de SLA overeenkomst e.d. Hoe snel zijn problemen op te lossen e.d. Wat wordt er van je verwacht?
4. Kan je eigenlijk wel met de beschikbare voorzieningen servers/software/uren/enz dit voldoen aan de gestelde eisen?

Oftwel: Inventariseren voor je begint. Hoe de server precies geconfigureerd is e.d. is niet je meest belangrijke punt waar je rekening mee moet houden.

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Er is niet zo veel documentatie aanwezig. Ik ga daar verandering in brengen, dat zowiezo. Aan jullie tips heb ik wel wat. Bedankt!. Ik vind het wel lastig om zomaar wat rond te gaan kijken zonder doel. Heb namenlijk ook een probleempje met rechten, dat is:

Niemand kan een usb stick gebruiken. Behalve ik en een collega. Nu gaat een andere collega dus ook een usb stick gebruiken. Ergens staat dat dus in de policy's maar dat heb ik nog niet kunnen vinden, ik weet ook niet op welk nivo dat ingesteld is. en er zijn zoveel rechten ingesteld :P. Zoiets als dat is dus lastig omdat ik zowiezo niet precies weet welke policy ik moet hebben en ook niet hoe de structuur precies in elkaar zit.

• ErikCornelissen
Is het dan misschien niet handig dat je je eerst gaat verdiepen in Windows 2003 :) want als ik dat zo hoor, kan je wel wat meer kennis gebruiken. Is niet als flame bedoelt! Maar je zit natuurlijk in een live omgeving die je moet onderhouden.

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Me er in verdiepen ga ik zowiezo wel doen. Vervelend is dat ik op school Windows 2003 server enterprise edition gekregen heb. Maar welk mkd bedrijf gebruikt dat nou 8)7. Ik zit hier nu met small business wat ook logisch is. Veel dingen zijn anders dat is wel erg vervelend, maar ik kom er wel uit. Het gaat me nu even om, om het systeem goed te leren kenne en op welke manier ik dat het beste kan doen.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-02 13:44
Je kunt dat toch redelijk eenvoudig zien met de policy editor in Windows 2003? Dan zie je precies welke policies over elkaar uitgevoerd worden op een bepaalde OU.

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Policy editor weet ik eigenlijk niet te zitten(of bedoel je daarmee Group policy management?). Ik kijk altijd bij apart bij elke group policy (zijn er niet zo super veel) en dan settings, dan krijg je een hele lijst met alle instellingen. Maar natuurlijk niet welke voor gaat. Kun je misschien eens uitleggen wat jij precies bedoelt?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tsja, als het eerst door een bedrijf gedaan werd en jij het nu overneemt, mag er ook gewoon sprake zijn van een inwerkpreiode hoor ;)
Ze zullen al wel eerder zonder ondersteuning hebben gezeten - dan kan een week er ook nog wel bij :)
Ik zou ook zoals gezegd eens met mijn gebruikers gaan praten. Knelpunten in kaart brengen en vervolgens met het externe bedrijf gaan praten :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• ErikCornelissen
AMD 64 schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 16:22:
Policy editor weet ik eigenlijk niet te zitten(of bedoel je daarmee Group policy management?). Ik kijk altijd bij apart bij elke group policy (zijn er niet zo super veel) en dan settings, dan krijg je een hele lijst met alle instellingen. Maar natuurlijk niet welke voor gaat. Kun je misschien eens uitleggen wat jij precies bedoelt?
Dat kan je idd heel gemakkelijk zien mbv Group policy management MMC. Als het allemaal een beetje logisch in elkaar zit, kan je in een oogopslag de structuur er vanaf lezen...

En idd wat Eagle zegt, er zal dan sprake zijn van een inwerkperiode. Maar als ik jou was, zou ik in het begin niet te veel op je nemen. Problemen rustig op papier zetten en op je eigen tempo oplossen. Één probleem tegelijk en niet alles in één weekend proberen op te lossen. :) Maak het niet moeilijker dan het al is.
Ik zeg dus niet dat je een lakse houding aan moet nemen... O-)

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Ik denk ook dat het beste is wat jullie zeggen. Al heb ik vorige week en deze 2 dagen toch al aardig veel kunnen doen. en daar ben ik blij mee. Enkel zit ik nu met dat usb probleem waar ik niet uit kom :P. Ik weet niet of het mag om zo nog een vraag te stellen. maar waar kan ik in hemelsnaam de policys vinden over de USB?.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Die zijn er niet (niet standaard).

Kijk liever wat de symptomen zijn waardoor jij erachter komt dat het niet werkt :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
hmm ik las inderdaad dat om USB uit te schakelen je de template moet veranderen. en voor zover ik zie is dat niet het geval. Station letters, dat is het volgende waar ik naar ga kijken :)

• Invisibal
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13-02 14:07
Hier bij ons op het werk komt vaak het volgende "probleem" voor: je steekt een usb stick/schijf in, die wordt wel herkend maar wordt gemapt op een drive letter waar al een netwerk folder op gemapt is. Het volstaat dan van die netwerkmap te disconnecten. Dit is natuurlijk een tijdelijke workaround, maar als het zo werkt kan je een betere mapping uitdokteren

• Andre_J
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:43
@Invisibal

Probeer het volgende eens :)

Start Diskpart.exe
list volume
Tel het aantal volumes onthoudt dit...
Exit (einde diskpart)

Maak een snelkoppeling met :
%windir%\System32\Diskpart.exe /S usbtoewijzen.txt

usbtoewijzen.txt :
code:
1
2
3
Select Volume (aantal volumes + 1 zie boven)
Assign Letter=Z
Exit

Dit start je na het inpluggen van een nieuwe/andere usbstick......

• Invisibal
bedankt voor de oplossing :)

Nu als je als systeembeheerder beslist welke netwerkdrives voor de users gemapt worden is een best practice om dergelijke dingen te vermijden gewoon beginnen bij Z en zo omlaag mappen.

• ErikCornelissen
Dat is toch ook zo standaard in windows? Beginnend bij z en naar beneden.

• Invisibal
ErikCornelissen schreef op woensdag 08 november 2006 @ 11:12:
Dat is toch ook zo standaard in windows? Beginnend bij z en naar beneden.
Idd, echter wanneer het voor je gedaan wordt dmv een vbscript (logonscript, group policy) kiest de vbscript-man welke driveletters er genomen worden

• ErikCornelissen
Ik neem aan dat voordat het VBscript is gemaakt, over dit soort dingen nagedacht is :) maja, beetje mosterd na de maaltijd...

• AMD 64
  • Niet online

AMD 64

gathering of google

Topicstarter
(overleden)
Ik heb zelf de server niet ingesteld, zoals je kunt lezen. Het USB probleem is opgelost trouwens :). Bij mij zag hij hem wel bij andere collega's ook. enkel bij die ene collega neit, maar die had meer Drive letters, vanwegen de functie. Dus heb ik de USB stick op drive "Z" gezet. En dat werkt.

Ik ben al wel achter veel dingentjes gekomen. Group policy management is echt erg handig en heeft me veel geholpen, Misschien een tip voor andere die dit topic lezen.

• Dutch2007
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-09-2025
http://www.xtremeweb-hosting.net/USBDLM/

miss wel een handig programma'tje

je installeerd het ergens (bijv op netwerkschijf, als je meerdere workstations hebt, en 1)

install het even met admin rights, of je maakt er een MSI van en distribute het over het netwerk ;), en
door het progje kan je zeggen, ok 1e usb --> Z, 2e --> Y, 3e --> X, etc, etc ;)

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Jammer genoeg heeft de Topicstarter er niets meer aan :'(

Overlijden trouwe DOC ganger...

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Pagina: 1