Oven aansluiten op lusterklem of wagoklem of niet ?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.443 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KloyenZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Hallo,

Ik zit hier met een dilemma:

Mogen een oven en microgolfoven aangesloten worden op het electriciteitsnet met lusterklemmen of wago klemmen ?

1 electricien zegt van wel en 1 zegt van niet.
Nu had ik graag jullie mening willen weten.

Mvg,

Kevin Loyens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Ik zou zeggen sla de nen1010 er even op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:41
Megamind schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 10:44:
Ik zou zeggen sla de nen1010 er even op na.
Ik denk dat de TS een belg is, dus dat gaat niet werken. Lusterklem is vlaams voor kroonsteen?

Waarom zou je dat eigenlijk willen, ik neem aan dat aan de magnetron gewoon een geaarde stekker zit, dan kun je toch veel beter gewoon een WCD aanleggen?

Als je het toch gaat doen gebruik dan adereindhulzen.

[ Voor 29% gewijzigd door Pino op 07-11-2006 10:58 ]

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan-marten
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-07 16:14
Kroonsteen, maximale stroom ~ 3 Ampere..

Eigenlijk kun je er alleen lampen mee aansluiten toch? Aan een oven/magnetron zit toch meestal een stekker?

Owhja, als je dus een magnetron van 1000 Watt hebt gaat het met een kroonsteentje niet goed!

[ Voor 16% gewijzigd door jan-marten op 07-11-2006 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

3 amp, 230volt... 700 watt?
Of reken ik nu te rechtlijnig? Zal wel weer een andere berekening voor zijn ivm AC.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

McKaamos schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:18:
Of reken ik nu te rechtlijnig? Zal wel weer een andere berekening voor zijn ivm AC.
bij ac is dat gewoon zelfde dacht ik

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pino
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:41
jan-marten schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:15:
Kroonsteen, maximale stroom ~ 3 Ampere..

Eigenlijk kun je er alleen lampen mee aansluiten toch? Aan een oven/magnetron zit toch meestal een stekker?

Owhja, als je dus een magnetron van 1000 Watt hebt gaat het met een kroonsteentje niet goed!
Onzin, kroonstenen heb je in verschillende uitvoeringen en diktes. In de meeste wasmachines en ovens zit de aansluitkabel met een kroonsteenverbinding gemonteerd.

"If you don't know where you are going, any road will take you there"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
Een Wago is een lasdop, waar je de draad in steekt.
De versie die ik ken is voor draad met een masieve kern.
Bij een kroonsteen moet je opletten dat er een draadbeschermer in zit of een adereindhuls gebruiken.

Maar nu de vraag, wat mag of niet.
In Nederland is de NEN1010 het aangewezen boekwerk.
Als ik me goed herinner is de centrale vraag of een apparaat verplaatsbaar is of niet.
Bij een vaste opstelling, dus apparaat vastgeschroefd, erg zwaar etc, moet er zelfs een vaste aansluiting zijn.
Dan is dus een stekker en wandcontactdoos niet eens toegestaan.
Wel moet er in zo'n geval heel vaak een werkschakelaar zijn, zodat het apparaat ook spanningsloos kan worden gemaakt. Dit is met name het geval als de spanning op de hele groep niet kan of mag worden uitgeschakeld. Bij een woonhuis zal dit nauwelijks aan de orde zijn.

Guus Assmann

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 18-07 12:31
McKaamos schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:18:
Je hebt het geluk dat ze vroeger daar rekening mee hebben gehouden. Die 230V die je noemt, is de effectieve wisselspanningswaarde op het stopcontact (ook gekend als de RMS waarde). In het geval van een sinus is de piekwaarde van de sinus dan vierkantswordel(2) keer de effectieve waarde, de piekwaarde van de netsinus is dus ongeveer 315V.
Waarom die effectieve waarde, en niet de piekwaarde? ==> met de effectieve waarde kan je gewoon de stroom * effectieve spanning = vermogen doen. Je berekening klopt.

TS: persoonlijk zou ik het niet doen met lusterklemmen, maar gewoon er een stopcontact op hangen, bij ons thuis ( * naftebakje is belg) zijn er stopcontacten voorzien voor de oven, microgolfoven, gasfornuis (piëzo-ontsteking) en frigo, dus dat zal wel volgens de normen zijn.[/me]
Ik zou zeker niet vertrouwen op wago-klemmen, die geven een bepaalde veerkracht, die je niet onder controle hebt, dus een veel slechter contact dan een goed vastgedraaide lusterklem (daarbij zal je koperdraad plastisch vervormen ==> gigantisch veel groter contactoppervlak).

[ Voor 27% gewijzigd door naftebakje op 07-11-2006 20:10 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schapie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-02 21:48

Schapie

Bleh...

Ligt er aan. Belangrijk hier om te weten zijn de volgende punten:
Hoeveel vermogen trekt je oven en is dit een gewone oven met een gewone stekker of met perilex?
Als je trouwens wago's wilt gebruiken dan zal het je denk met gewone wago's niet lukken.
Want aan de meeste consumenten apparaten zit een stekker met soepele kabel en de standaard wago klemmen zijn voor enkel stugge kabel.
Er bestaan echter ook soepel>stugge wago's ideaal voor deze toepassing.

Echter zou ik er voor kiezen als de situaties het toelaat een stopcontact te gebruiken en een gewoon snoer er tussen. Dit ivm veiligheid als je de oven verwijderd om de een of andere reden.

No signature found

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-07 21:24

Part

Helemaal niets.....

guus.assmann schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 14:19:
Een Wago is een lasdop, waar je de draad in steekt.
De versie die ik ken is voor draad met een masieve kern.
Bij een kroonsteen moet je opletten dat er een draadbeschermer in zit of een adereindhuls gebruiken.

Maar nu de vraag, wat mag of niet.
In Nederland is de NEN1010 het aangewezen boekwerk.
Als ik me goed herinner is de centrale vraag of een apparaat verplaatsbaar is of niet.
Bij een vaste opstelling, dus apparaat vastgeschroefd, erg zwaar etc, moet er zelfs een vaste aansluiting zijn.
Dan is dus een stekker en wandcontactdoos niet eens toegestaan.
Wel moet er in zo'n geval heel vaak een werkschakelaar zijn, zodat het apparaat ook spanningsloos kan worden gemaakt. Dit is met name het geval als de spanning op de hele groep niet kan of mag worden uitgeschakeld. Bij een woonhuis zal dit nauwelijks aan de orde zijn.
Mijn NEN1010 boek is ook al jaren geleden zoek geraakt maar volgens mij mogen vaste apparaten wel via een wandcontactdoos aangesloten worden.
Kijk bv maar naar:
Gasfornuizen (lampje en gril)
Wasmachines en drogers.
Boilers en keuken boilers.
Deze kunnen allemaal via een wandcontactdoos aangesloten worden ook al zijn ze zwaar of zelfs vastgeschroefd.

Bij een vaste opstelling,mag een vaste aansluiting gebruikt worden en bij verplaatsbare apparaten niet.

Probleem met de magnetron is dat ook al staat hij vast de aansluiting vaak niet geschikt is voor een directe verbinding aan het net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• software
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-01 09:26
Volgens mij mag het wel maar is het niet aan te raden om oven en micro op dezelfde kring te zetten.
In school (BE) hebben ze gezegt dat het best is oven op een kring apart te zetten. Een oven een grote verbruiker.

Ik ga ervan uit dat je in Belgie woont.
Aansluiting combi-oven
Een combi-oven met een vermogen van 3560 W verbruikt een stroom van 3560 W/230 V = 15,5 A. Voor een combi-oven (= geen elektrisch fornuis) worden geen specifieke voorschriften opgelegd, zodat 2,5 mm² volstaat voor de voeding van het stopcontact. Eventueel mag deze stroombaan nog andere stopcontacten bevatten, hoewel dit af te raden valt omwille van het grote vermogen van de combi-oven.
Bron
Pagina: 1