Je hebt het geluk dat ze vroeger daar rekening mee hebben gehouden. Die 230V die je noemt, is de effectieve wisselspanningswaarde op het stopcontact (ook gekend als de RMS waarde). In het geval van een sinus is de piekwaarde van de sinus dan vierkantswordel(2) keer de effectieve waarde, de piekwaarde van de netsinus is dus ongeveer 315V.
Waarom die effectieve waarde, en niet de piekwaarde? ==> met de effectieve waarde kan je gewoon de stroom * effectieve spanning = vermogen doen. Je berekening klopt.
TS: persoonlijk zou ik het niet doen met lusterklemmen, maar gewoon er een stopcontact op hangen, bij ons thuis (
* naftebakje is belg) zijn er stopcontacten voorzien voor de oven, microgolfoven, gasfornuis (piëzo-ontsteking) en frigo, dus dat zal wel volgens de normen zijn.[/me]
Ik zou zeker niet vertrouwen op wago-klemmen, die geven een bepaalde veerkracht, die je niet onder controle hebt, dus een veel slechter contact dan een goed vastgedraaide lusterklem (daarbij zal je koperdraad plastisch vervormen ==> gigantisch veel groter contactoppervlak).
[
Voor 27% gewijzigd door
naftebakje op 07-11-2006 20:10
]
Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.