Toon posts:

Voip via een etth netwerk

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op een recreatiebedrijf laten wij internet via coax aanleggen. Dit gebeurd middels een Etth netwerk. Dat betekend dat iedere gebruiker een soort modem krijgt, en het internet via de coax loopt middels een vpn verbinding.

Nu zal Voip via een software matige oplossing (zoals Skype) geen problemen opleveren, maar dit systeem heeft een belangrijk nadeel en dat is dat de computer aan moet staan.

Is het mogelijk dat de gebruikers zelf een Voip abonnement afsluiten (met eigen telefoonnummer) en bereikbaar zijn via een hardware matige oplossing (voip gateway)? De gebruikers krijgen namelijk een intern ip-adres.

Het netwerk is nog niet aangelegd, dus ik kan niet testen of zaken wel/niet werken.

Het zal gaan om 30 - 150 gebruikers.

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Ik denk dat dit enkel mogelijk is, als je zelf voor de infrastructuur zorgt

Dit wil zeggen:
Je zorgt zelf voor 30-150 telefoonnummers + IPBX om te telefoonoproepen te routeren over je netwerk.

Verwijderd

Topicstarter
Mmmm dat is een scenario dat ik probeer te vermijden, omdat de aanschaf en beheerskosten behoorlijk hoog zullen zijn.

Ik heb ook al gekeken naar een Voip hosting oplossing van een internet provider, maar de site geeft niet genoeg informatie om te kijken of dit geschikt is of niet. Ook heeft de provider geen antwoord gegeven op mijn informatievraag (slechte zaak trouwens)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 09:01 ]

• bartgabriels
Wat is trouwens de bandbreedte van de bestaande lijn?

Anders kan je wel beroep doen op een externe SIP leverancier. Zoals VoIP Cheap of VoIP buster. Daarbij krijg je een VoIP in nummer, waarnaar de mensen kunnen bellen. Voordeel is ook dat je naar veel landen gratis kan uitbellen.

Probleem zal echter zijn, dat wanneer er heel veel calls binnenkomen (wij gebruiken de standaardregel: aantal gebruikers / 4 om gelijktijdige calls te bereken, dus 150/4 = 35) zal je toch wel wat bandbreedte ter beschikking moeten hebben (afhankelijk van de gebruikte codec: vb. G.711: 64kbps).

Voordeel is ook dat ze hun oude bestaande telefoons kunnen blijven gebruiken, door gewoon een ATA te kopen (zeg maar, een RJ11 - RJ45 adaptor)

Verwijderd

Topicstarter
De bandbreedte op het interne netwerk is 10mbit. De adsl aansluiting (bottleneck) willen wij laten meegroeien met het aantal gebruikers.

Zo'n externe sip leverancier + Ata heb ik ook overwogen, maar ik vraag mij af of dat gaat werken, omdat de gebruikers een intern ip-nummer hebben. Of zie ik "teveel beren op de weg?"

• bartgabriels
Inderdaad, even niet aan gedacht :)

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09-2025

Robinski

A.K.A. RHarmsen

aangezien je alleen interne IP adressen gebruikt heb je vrees ik wel een PBX oid nodig om van buiten naar binnen alles goed door te routeren.

ik weet niet of er SIP / ATA oplossingen zijn die zelf een verbinding maken naar buiten en geen inkomende (TCP) verbinding nodig hebben

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Westereen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-02 17:22
Is een KPN / Alcatel centrale met VoIP toestellen geen oplossing?

• tweakmiv
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 09:32:
De bandbreedte op het interne netwerk is 10mbit. De adsl aansluiting (bottleneck) willen wij laten meegroeien met het aantal gebruikers.

Zo'n externe sip leverancier + Ata heb ik ook overwogen, maar ik vraag mij af of dat gaat werken, omdat de gebruikers een intern ip-nummer hebben. Of zie ik "teveel beren op de weg?"
Probeer een voip provider te vinden die IAX kan leveren. Met een IAX compatible ATA (S101 of IAXy) kunnen je mensen dan zelf een telefoon nummer regelen. Een intern ip-adres en NAT is voor IAX geen enkel probleem. Ik weet dat er een NL provider is die IAX leverd maar ik kom even niet zo snel op zijn gegevens. IAX wordt ondersteund door de PABX software Asterisk (zie http://www.asterisk.org)

• bartgabriels
tweakmiv schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 13:41:
[...]

Probeer een voip provider te vinden die IAX kan leveren. Met een IAX compatible ATA (S101 of IAXy) kunnen je mensen dan zelf een telefoon nummer regelen. Een intern ip-adres en NAT is voor IAX geen enkel probleem. Ik weet dat er een NL provider is die IAX leverd maar ik kom even niet zo snel op zijn gegevens. IAX wordt ondersteund door de PABX software Asterisk (zie http://www.asterisk.org)
Het probleem om zelf een Asterix serveer in te schakelen, is wel dat hij zelf de nummers moet gaan beheren. Ik denk dat dat nu net hetgeen was dat hij niet wilde ... Voor de rest is Asterix een schitterend programma.

• tweakmiv
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-10-2025
bartgabriels schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 14:03:
[...]

Het probleem om zelf een Asterix serveer in te schakelen, is wel dat hij zelf de nummers moet gaan beheren. Ik denk dat dat nu net hetgeen was dat hij niet wilde ... Voor de rest is Asterix een schitterend programma.
Mijn advies was niet om zelf Asterisk te gaan gebruiken. Alleen via de Asterisk website kun je info vinden of de IAX ata devices en IAX zelf. En eventueel als ze het toch zelf willen ook over Asterisk.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips allemaal. Ik zal eens in de IAX ata devices en voip aanbieders duiken!!

Verwijderd

het is wel mogelijk...er is nu oplossing via outsourced sip pbx
elk intern sip toestel met intern ip kan zich aanmelden hierop.

ps: de coax oplossing met modems is niet ideaal, wij adviseren
3coax, dat is 100 mb ethernet, zonder modem bij gebruiker,
ca 200 euro per aansluiting (netto prijs)
Pagina: 1