Problemen met Abit NF7-s (rev 2.0)

Pagina: 1
Acties:

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Ik zal alles eerst vertellen, dan een duidelijke probleemschets en een wat-ik-al-heb-geprobeerd-lijstje maken

Verhaaltje
Ik heb van de week een Abit NF7-s rev 2 moederbordje ingebouwd in mijn PC.
De oude was stuk, zat met mijn RAID0-array, en heb succesvol dus een broertje van mijn plankje kunnen vinden.

Ik heb dit plankje afgelopen Zaterdag dus ingebouwd.
Na alles ingebouwd en gedaan te hebben, kwam ik uiteindelijk vanaf mijn RAID-array in Windows.
Yay! :)

Dacht ik...

Kwam later nog wat geheugen tegen (wat ik eerst niet vinden kon) dus heb dat gelijk ingebouwd.
Heb toen ook weer andere instellingen gehad qua FSB en MP (resp. 200x10).
Dit bleek echter niet te werken, dus ik de BIOS gereset. Na dit gedaan te hebben, deed opeens mijn toetsenbord het niet meer om de een of vage reden.

Ik heb gekeken of het aan het toetsenbord lag, maar dit bleek niet het geval, daar er ook een ander toetsenbord mij geen toegang wilde verschaffen tot de BIOS (kreeg melding van CPU unworkable or has been changed).

Ik heb verder van alles nagekeken en geprobeerd, zoals andere processor en BIOS-chip (je weet maar nooit!) maar toen ik een andere processor probeerde, begon mijn PC gek te doen... Kreeg geen POST meer... :( Processor wéér verwisseld, nog steeds geen POST.
Eens proberen zonder geheugen... Oók geen POST... :( BIOS-chip weer verwisseld een kreeg opeens het bekende gepiep dat het geheugen mistte...

Heb geheugen geplaatst... En wederom krijg ik géén POST meer... :(

Problemen
  • Geen toetsenbord, waardoor ik niet meer in het BIOS kan komen
  • Geen POST, waardoor ik nu in feite niets kan met de PC
Specs
  • Abit NF7-s rev 2.0 moederbord
  • 2x 256MB PC3200 Kingston Value RAM, CAS2,5 CH5 chips... :)
Wat heb ik al geprobeerd
  • CPU's verwisseld, je weet maar nooit, heb er toch 4 liggen, so why not?
  • BIOS-chip verwisseld, kan ik afaik gewoon doen, heb twee dezelfde moederborden van hetzelfde merk en type
  • Geheugen getest, zowel in mijn PC als een andere PC. Deze laatste test is alleen niet geheel goed gegaan. Ik heb 2x 256 MB reepjes en bij de eerste kreeg ik een andere foutmelding dan bij de eerste.
  • Geheugen van andere PC geprobeerd. Ook dan geeft mijn PC geen POST
  • Mijn geheugen in andere PC getest, deze tests zijn (itt eerdere tests) wel gelukt, dus het geheugen werkt...
Wat ik nog kan proberen
  • Geheugen van andere PC in mijn PC proberen, kan dit morgen pas doen, ben nu druk met werk en vanavond andere dingen aan mijn hoofd... :)
  • Jullie tips
Ik zoek eigenlijk ook een verklaring, waarom ná die BIOS-reset het toetsenbord (2 stuks om precies te zijn) het niet meer doen, dat vind ik eigenlijk ook een groot mysterie. Kan niet zijn dat ie stuk is, want paar minuten ervoor deed ie het nog gewoon, toen ik in Windows zat... :)

[ Voor 8% gewijzigd door CH4OS op 09-11-2006 09:37 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:39

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Geheugen getest, zowel in mijn PC als een andere PC. Deze laatste test is alleen niet geheel goed gegaan. Ik heb 2x 256 MB reepjes en bij de eerste kreeg ik een andere foutmelding dan bij de eerste.
Ik denk dat je dus het geheugen eerst goed moet testen :)

Zit er op jouw moederbord ook geen BIOS jumpertje die je eraf kan halen zodat je hem goed flasht? Het lijkt wel alsof sinds jij je FSB omhoog hebt gegooid dat je PC gekke dingen doet. Dus FSB omlaag schroeven zou ik als eerste doen als je in je BIOS kan komen.

Wauw, een sig!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Outerspace schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 08:30:
Ik denk dat je dus het geheugen eerst goed moet testen :)
Moet ik wel goed kunnen testen met een PC... ;) En dat kan dus schijnbaar niet, want als ik reepje voor reepje test, krijg ik bij beide reepjes een andere beep-error... ;)
Zit er op jouw moederbord ook geen BIOS jumpertje die je eraf kan halen zodat je hem goed flasht? Het lijkt wel alsof sinds jij je FSB omhoog hebt gegooid dat je PC gekke dingen doet. Dus FSB omlaag schroeven zou ik als eerste doen als je in je BIOS kan komen.
Ik heb de BIOS gereset, dan staat hij altijd op 600MHz (100x6). Dat werkt altijd gewoon.

Bedenk me trouwens wel, dat ik de BIOS-chip die in dat moederbord oorspronkelijk zat, niet meer kan resetten, dan blijft de PC gewoon draaien? :?
Met de andere (uit het andere, voor mij 'oudere' moederbord) werkt dat wel gewoon? :?

• Rone
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
GJ-tje schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 08:33:
[...]
Moet ik wel goed kunnen testen met een PC... ;) En dat kan dus schijnbaar niet, want als ik reepje voor reepje test, krijg ik bij beide reepjes een andere beep-error... ;)
Zoek dan eens even op wat die verschillende beepcodes inhouden. ;)
[...]
Bedenk me trouwens wel, dat ik de BIOS-chip die in dat moederbord oorspronkelijk zat, niet meer kan resetten, dan blijft de PC gewoon draaien? :?
Hoe bedoel je? Reset anders eens door het batterijtje uit het moederbord te halen.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
r00n schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 08:35:
Zoek dan eens even op wat die verschillende beepcodes inhouden ;)
Die eerste code weet ik wel, dat is omdat er geen geheugen in zou zitten, wat dus zou betekenen dat het reepje dood is.

Volgens mij werkt het geheugen wel, want die Zaterdagmiddag had ik wel beide reepjes werkend gehad, (nog iets wat ik vergat te zeggen |:() De BIOS gaf namelijk wel 512MB aan geheugen aan... :)
Hoe bedoel je? Reset anders eens door het batterijtje uit het moederbord te halen.
Ja kan ik ook nog proberen, maar heb nu de BIOS-chip van de andere NF7-s rev 2 in dat mobo hangen, dat werkt ook.. :)

[ Voor 9% gewijzigd door CH4OS op 07-11-2006 08:47 ]

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Topicstarter
Gisteren weer even aan de slag gegaan en ik vrees dat het plankje nu al dood is, door mijn gespeel... Jullie zijn dus mijn laatste hoop zo ongeveer... O+

Ik heb gisteren uit een andere PC het geheugen gehaalt, ook dan geeft mijn PC geen POST... :(
Maar ik heb nu wel de zekerheid, dat er met mijn geheugen niks mis is, want mijn geheugen doet het in die andere PC wel... :)

Heb voor de zekerheid ook met zo min mogelijk apparaten geprobeerd te booten, dus zonder optical drives en ook zonder floppydrive, maar ook dit mocht niet baten... :(

Hebben jullie nog ideeën die ik zou kunnen uitproberen vanavond? :)

Heb voor de makkelijkheid de TS even bijgewerkt... :)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 09-11-2006 09:59 ]

Pagina: 1