Kortsluiting voeding, hoe moet het nu verder?

Pagina: 1
Acties:

• Elvis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2017

Elvis

Echo Lima Victor India Sierra

Topicstarter
Goeiemorgen GoT-ers,

Ik heb recent een stel nieuwe RAMlatjes gekocht om mijn RAM wat te upgraden.
2 x 256MB => 2 x 1024MB

Toen ik deze op mijn moederbord installeerde heb ik eerst de voeding apart uitgezet en losgekoppeld van de netspanning.
Door de kabels in mijn kast een beetje opzij te duwen, om ruimte te maken voor een gemakkelijke plaatsing van mijn RAM, heb ik blijkbaar een losse voedingskabel*(zie onderaan deze post) in de kast met de contacten tegen een schroefje aangeduwt.
Natuurlijk heb ik dit niet gemerkt, totdat ik mijn voeding weer aansloot, aanzette en mijn PCtje opstarte.
Een vonk, een ZAP en rook en stank komende van mijn voeding, was het spijtige gevolg van mijn nalatigheid. |:( |:(

De voeding is gefrituurd, daar bestaat geen twijfel over.
Mijn mobo waarschijnlijk ook.
Maar ik zou wel graag weten hoe het gesteld is met m'n RAM en (in mindere mate) m'n processor.
Ook had ik pas sinds vorige kerst een ATI Radeon X1800 in mijn kast gestoken, die me toen ook een flinke duit heeft gekost.
En dan heb ik het nog niet over mijn schijven of DVD-drives...

Is er een manier om deze dingetjes veilig te testen op fouten of eventuele kortsluiting?
Ik zou natuurlijk ook gwoon mijn hardware op het mobo van m'n broer kunnnen aansluiten. Maar stel dat om wille van de kortsluiting in m'n voeding er 2 baantjes of contactjes van m'n grafische kaart zijn samengesmolten, dan blaas waarschijnlijk het mobo van m'n broer ook op!

Tweakers, if you're out there. Please hear my desperate cry for help!

losse voedingskabel* daar bedoel ik zo'n ding mee.
Afbeeldingslocatie: http://www.isellsurplus.com/productimages/150x150/CAB-IDEPWR-1-sm.jpg
Eén van de 2 "benen" van de "Y" van de kabel was aangesloten op een schijf (of DVD-drive, kan me niet juist herinneren)
Het ander "been" hing dus gwoon wat los te bengelen, en dat heb ik dus perongeluk tegen een schroef gedrukt...

[GoT] TF2 Clan

• egkunst
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-06-2025
Er zit niks anders op dan de componenten in een andere computer te testen. Je zou eventueel naar een computerwinkel kunnen gaan en vragen of ze die willen testen. Kost wel iets maar dan ben je er ook achter.
Ik denk overgens niet dat die contactjes zijn samengesmolten. Maar bekijk de hardware goed voordat je hem wilt gaan testen in bv de pc van je broer.

• Totalmind
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-07-2022

Totalmind

Division Brabant

Veel anders zit er niet op inderdaad. Computerwinkel is een optie idd, maar dat kost je wat, misschien kun je sommige dingen op garantie spelen? Moet je natuurlijk niet zeggen dat jij de oorzaak was :P

http://www.divisionbrabant.nl

• pyther
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-02 19:44
ik zou eerst proberen alleen een andere voeding te plaatsen... mss heb je geluk :/

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:56

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Een beetje kwaliteitsvoeding heeft een kortsluitbeveiliging. Dwz, mijn Tagan 380 Watt deed het gewoon weer toen de stekker eruit was geweest. (Was toen kortsluiting in een fan)

Maar ik zou idd beginnen met een andere voeding. Als deze gerookt en gestonken heeft, zou ik hem niet meer vertrouwen, zelfs al zou die het nu weer doen.

Het is overigens niet bepaald netjes om dit op garantie af te schuiven, aangezien je zelf een fout maakt.

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

• Totalmind
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-07-2022

Totalmind

Division Brabant

Klopt, zou het zelf niet zomaar doen, maar bij 1 zaak waarbij de boel plofte nadat zij een geheugenmodule hadden geplaatst (mag je zelf niet onzin) en ze nog de schuld op mij afschuifde :o heb ik daar geen problemen mee. Twee weken zitten strijden om de schade toen niet te hoeven betalen. Daarbij zit ik niet krap bij kas, maar zit je dat wel en je hebt de pc nodig, dan moet je wat natuurlijk.

[ Voor 15% gewijzigd door Totalmind op 07-11-2006 09:32 ]

http://www.divisionbrabant.nl

Verwijderd

Elk onderdeel apart testen. Ik acht de kans reeel dat enkel de voeding kapot is. Als de 5V/12V lijn tegen een schroefje is geduwd, maakt je via de behuizing kortsluiting naar de massa. Je krijgt dus een gesloten circuit:
Voeding-> voedingskabel -> schroefje -> behuizing -> voedingsomhulsel -> massa van voeding
Normalerwijze gaat er geen enkele andere hardware in betrokken zijn.

het was toch een schroefje in contact met de behuizing?

Kortom: alles testen en de defecte onderdelen rma'en.

Zoals gezegd zou inderdaad een beetje kwalitaitieve voeding hiertegen beschermd moeten zijn.

• Elvis
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18-11-2017

Elvis

Echo Lima Victor India Sierra

Topicstarter
Totalmind schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 09:31:
Daarbij zit ik niet krap bij kas, maar zit je dat wel en je hebt de pc nodig, dan moet je wat natuurlijk.
Ik heb mijn pc niet écht nodig, omdat ik dit jaar voor school een laptop heb moeten kopen...
Maar ik vindt het natuurlijk wel idioot dat mijn pc'tje nu stof staat verzamelen...
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:12:
het was toch een schroefje in contact met de behuizing?
Inderdaad
Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:12:

Zoals gezegd zou inderdaad een beetje kwalitaitieve voeding hiertegen beschermd moeten zijn.
Chieftec voeding die bij de kast kwam...

Bedankt voor de reacties, allemaal.
Ik zit op dit moment op kot, maar als ik dit weekend thuiskom zal ik proberen mijn voeding te vervangen en zien hoe het afloopt.
I'll keep you updated... :)

[ Voor 10% gewijzigd door Elvis op 07-11-2006 17:22 ]

[GoT] TF2 Clan

Pagina: 1