Toon posts:

Van PS Album naar iPhoto

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een vraag met betrekking tot de overstap van Photoshop Album (onderdeel van PS elements 4.0, windows editie) naar iPhoto. Ik heb veelvuldig gebruik gemaakt van de tag functie van PSE. Bij het overzetten van een backup worden deze echter niet overgenomen. Ik heb begrepen dat PSE de foto's zelf niet tagged maar een apart bestand bijhoudt met daarin de verwijzingen en tags. Ik zou eventueel PSE voor de mac kunnen kopen, maar ik denk dat iPhoto voor mij volstaat. De mac versie van iPhoto en PSE schijnen overigens prima met elkaar te kunnen samenwerken.

Ik ben er na zoeken nog niet achter hoe ik de tags alsnog in iPhoto kan laten omzetten in trefwoorden.

Heeft iemand hier ervaring mee? Is het uberhaupt mogelijk?

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 23:23 ]

Verwijderd

Ik heb dit ook willen doen maar spijtig genoeg is het mij niet gelukt dit te doen, ook bestaat photoshop album niet voor de mac enkel photoshop :(

ik had ook alles met tags gebruikt maar aangezien ik toch volledig naar mac wilde overstappen is dit een prijs die je moet betalen.... tis wel ff wennen met iphoto, maar het lukt ook wel best zo

met iphoto kan je wel je foto's zelf tags geven, maar adobe maakt deze link in zijn database file denk ik...

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik heb wel een idee voor een oplossing, maar dit heb ik zelf niet getest en het vereist wat handigheid met de Terminal en XML-verwerking.

Het programma exiftool is een soort van duizendpoot voor het werken met getagde foto's. Het heeft echter (voorzover ik weet) geen grafische front-end. Volgens de handleiding kan het alle tags van een map vol foto's in één keer exporteren:

code:
1
2
3
-htmlDump[OFFSET]
Generate a dynamic web page containing a hex dump of the EXIF information.
This can be a very powerful tool for low-level analysis of EXIF information.

Vervolgens moet je de inhoud van dat bestand zien te combineren met de gegevens in AlbumData.xml, bijvoorbeeld met een XSLT conversie, een bash-script, of met een rijtje zoek-en-vervang regular expressions in TextWrangler.

Verwijderd

Topicstarter
Dat zou in principe kunnen werken, maar PSE verandert 'helaas' niets aan het bestand zelf. De tags en verwijzingen worden in een apart bestand gezet, en dat bestand is niet bruikbaar onder OSX. Ik kwam er laatst wel achter dat er toch sommige tags zijn meegekomen. Het gaat hierbij om bestanden waar een verandering op toegepast is en waarvan dus een kopie is gemaakt door PSE. Bijvoorbeeld met het verwijderen van rode ogen werd een tweede bestand aangemaakt waar de aanpassing in was gedaan. En juist in deze bestanden staan wel de tags vermeldt.

Wat ik dus zou kunnen proberen is de bestanden vanuit PSE te exporteren ipv een simpele backup te maken vanuit het programma zelf en dan hopen dat de tags mee worden gestuurd in de bestanden zelf, ipv in het back-up bestand. Ik heb echter op dit moment geen pc staan waarop ik dit zou kunnen proberen, maar ik bewaar voorlopig de backup van PSE om dit te testen. Misschien kan iemand dit in de tussentijd uitproberen? Mijn dank zou groot zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Sorry voor het kicken van dit topic, maar na wat verder onderzoek ben ik erachter gekomen dat je in photoshop elements de tags ook in de files zelf kan laten zetten. Er schijnt bij voorkeuren een optie te zijn die dit voor je doet. Misschien is het verder ook handig om te weten dat iPhoto ook geen tags (keywords) bij de files zelf schrijft. Verschillende mensen hebben dit al gemerkt bij het delen van foto's met andere macs in een netwerk. Programma's als iView Pro kunnen wel direct de tags in het bestand zelf veranderen, en met de optie van PSE kan dit dus ook. Hoewel ik iPhoto een mooi programma vind, is dit wel een serieus nadeel.