Toon posts:

van 2.5 naar 3.2 op FSB

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey iedereen, dit is mijn eerste post hier en hoop dat jullie mij misschien wat op weg kunnen helpen.

Ik heb mijn Intel Pentium 4 van 2.53 naar 3.23 ghz gekregen met alleen de FSB freq aan te passen. Ben nog nieuw op het gebied van overclocken.. heb 2 dagen het internet afgezocht naar allerlei guides en tutorials en begrijp het nu redelijk en so far so good. Mn pc is nog steeds stabiel en maakt verder geen fouten oid.

Ik heb nog niks met de Vcore enzo gedaan het enige wat ik heb gedaan is mn AGP/PCI gelockt.

Ik heb een p4p800 E moederboard, geforce 6600gt en mn cpu komt nog uit m'n HP desktop computer (waar ik dus mee begonnen ben maar inmiddels alles behalve 1 DDR ram plaatje en het CPU vervangen heb.

Ik ben best tevreden met 3.2 ghz maar aangezien er nog niks fout gaat vraag ik me af of ik verder kan gaan ? De temperatuur van mn cpu ligt nu op 34 C graden idle, als ik cs:source speel ligt ie tegen de 50C. Ik heb opgezocht tot welke temperatuur een 3.5ghz CPU functioneerd en dat is tot 71C maar vraag me af hoe dicht ik daar tegen aan mag zitten.

Verder is mn Bus speed Multiplier 19.0 keer, is dat niet vrij hoog ? Zover ik weet is mn CPU gelocked en kan ik dat niet aanpassen.

Ik vraag me ook af of ik nog niets met het memory moet/kan doen en hoe doe ik dat in mijn bios, kan het nergens vinden. Hij draait nu 1:1 (FSB:DRAM) en freq is 170 mhz.

Alvast bedankt !

Afbeeldingslocatie: http://www.kaizu.nl/OC.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 18:30 ]

• -ErikE-
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-01 19:41
Wat belangrijk is om te weten is wat voor geheugen je hebt. Als je DDR400 geheugen hebt, kan je nog wel even doorklokken. Als je DDR333 geheugen hebt is het eigenlijk al een beetje aan het overclocken. (166MHz en je draait nu 180MHz).

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

19*133 = 2.53Ghz ;)

Zolang je geen fouten in spellen etc merkt, kan je gerust door gaan met oc'en. Als je echt zeker wilt zijn dat je OC stabiel is, dan kan je ff Superpi draaien op 32M :)

offtopic:
Welkom op GoT :)

[ Voor 6% gewijzigd door MensionXL op 06-11-2006 18:35 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
@ ErikE

Ik denk dat het DDR333 is aangezien ik hem niet hoger krijg in de bios..
Ik weet ook dat ik 2 verschillende geheugen kaartjes erin heb zitten, 1 totaal onbekend merk (met dank aan HP) en 1 die ik er zelf in heb gezet. Misschien beter om er 2 dezelfde in te zetten dan.

@MensionXL

Superpi zit ook in Hot CPU tester pro, die heb ik al gedraaid en geeft verder geen fouten.
Ik gebruik verder mn pc vandaag nog even op 3.2 Ghz en ga morgen verder als ie het goed blijft doen.

Zit alleen nog een beetje met die temperatuur, volgens mij is 50C toch al best hoog, ookal is het de max temp.

En bedankt voor de snelle reply !

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 18:41 ]

• Cardo
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06-01 21:20
Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:40:
@ ErikE

Ik weet ook dat ik 2 verschillende geheugen kaartjes erin heb zitten, 1 totaal onbekend merk (met dank aan HP) en 1 die ik er zelf in heb gezet. Misschien beter om er 2 dezelfde in te zetten dan.

@MensionXL

Superpi zit ook in Hot CPU tester pro, die heb ik al gedraaid en geeft verder geen fouten.
Ik gebruik verder mn pc vandaag nog even op 3.2 Ghz en ga morgen verder als ie het goed blijft doen.

Zit alleen nog een beetje met die temperatuur, volgens mij is 50C toch al best hoog, ookal is het de max temp.

En bedankt voor de snelle reply !
50C is een temp waar je je echt niet druk over hoeft te maken;)

En desnoods zet je er een andere cooler op, artic freezer fzo, voor het geld hoef je het niet te laten en als je je processor toch 1 ghz of meer harder door kan laten lopen, is mooi meegenomen! _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door Cardo op 06-11-2006 18:47 ]

Een dag niet leechen is een dag niet leven ! :p

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-01 10:17

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:40:
@ ErikE

Bij CPU-z zit ook een mooi tabje genaamd 'Memory' waar je het een en ander over je geheugen kan vinden. Op die manier kan je misschien uitvinden wat voor geheugen erin zit.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Je zal wel dicht bij de grens liggen al denk ik. Je kunt er ook nu genoegen mee nemen, want je zult er niet veel meer uit gaan halen. Wel kun je proberen te testen met prime95 en memtest of cpu en geheugen stabiel zijn.

Temperaturen hoef je je niet druk om te maken zo te zien.

Ik zou proberen de max op te vinden van cpu en geheugen en daar wat onder gaan zitten. Je hebt nu al een redelijke extra performance te pakken het zullen hooguit enkele procenten nu zijn dat je sneller kan.

Ook je videokaart al overgeclocked? Daar zit vaak ook wel wat rek in, soms juist behoorlijk. Scheelt veel voor de meeste games iniedergeval.

Verwijderd

Topicstarter
Paddixx schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:44:
[...]

Bij CPU-z zit ook een mooi tabje genaamd 'Memory' waar je het een en ander over je geheugen kan vinden. Op die manier kan je misschien uitvinden wat voor geheugen erin zit.
Ja dat had ik gezien maar wordt er niet veel wijzer van, 1 plaatje is gewoon merkloos ofzo.
Daarbij ben ik nogal nieuw bij het hele OC-en dus misschien zien jullie hier iets wat ik niet zie.

Afbeeldingslocatie: http://www.kaizu.nl/mem1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.kaizu.nl/mem2.jpg

Verwijderd

Topicstarter
ToFast schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:51:
Je zal wel dicht bij de grens liggen al denk ik. Je kunt er ook nu genoegen mee nemen, want je zult er niet veel meer uit gaan halen. Wel kun je proberen te testen met prime95 en memtest of cpu en geheugen stabiel zijn.

Temperaturen hoef je je niet druk om te maken zo te zien.

Ik zou proberen de max op te vinden van cpu en geheugen en daar wat onder gaan zitten. Je hebt nu al een redelijke extra performance te pakken het zullen hooguit enkele procenten nu zijn dat je sneller kan.

Ook je videokaart al overgeclocked? Daar zit vaak ook wel wat rek in, soms juist behoorlijk. Scheelt veel voor de meeste games iniedergeval.
Videokaart nog niks mee gedaan, ook nog niet uigezocht hoe dat moet. Zal ik ook maar eens gaan doen dan. Op mijn vorige videokaart zat gewoon een overclock functie (ATI radeon kaartje) dus dat was makkelijk.
Nouja eerst mijn CPU en geheugen op zn max krijgen zodat het toch stabiel blijft, daarna uitzoeken hoe ik mijn videokaart OC.

Bedankt voor de replies iedereen :)

Verwijderd

Die 6600GT kun je ook nog aardig overklokken. De spellen spelen merkbaar beter. Je kunt daarvoor ook gewoon AtiTool gebruiken, die werkt ook bij Geforce kaarten. Dan kun je die gewoon je maximum van je kaart op laten zoeken. Dit is een veilige methode want er wordt gelijk getest of er artifacten op treden.

Succes verders met overklokken.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm AtiTool werkt niet op mn kaart, zegt ie meteen "No Ati cards found" en kan alleen op artifacts zoeken, maximum opzoeken enzo werkt niet.

Maar toch bedankt :)

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 25-11-2025

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

1.6 Vcore op een northwood?

Ik weet niet of je water koeling gebruikt, maar zo niet dan verwacht niet dat hij het lang vol gaat houden. :Y)

Let op dat alles, boven de 50 graden slecht is voor deze processor op lange termijn.
Dus je hebt de max wel bereikt eigenlijk.

Ik heb zelf een 2,66 GHz Northwood op 3,20 GHz gehad 24/7.
Stock Vcore.
Samen met de Zalman FS-C77 (Fatal1ty) koeler werd hij 42 graden stressed :z ).

[ Voor 54% gewijzigd door Da_maniaC op 06-11-2006 19:14 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 18:55:
[...]

Ja dat had ik gezien maar wordt er niet veel wijzer van, 1 plaatje is gewoon merkloos ofzo.
Daarbij ben ik nogal nieuw bij het hele OC-en dus misschien zien jullie hier iets wat ik niet zie.

[afbeelding]
[afbeelding]
Volgens deze pics heb je 1 reep PC2300 (142 MHz) en 1 reep PC2100 (133 MHz) geheugen. Het is blijkbaar lekker geheugen, aangezien ze allebei de 170 MHz stabiel halen :9

Ik zou gewoon verder gaan met overclocken en als je overclock op een gegeven moment onstabiel wordt of je PC boot helemaal niet meer, dan zou ik er een geheugendivider op gooien, zodat je geheugen wat langzamer loopt. Want als ik dit zo zie, zal je geheugen waarschijnlijk als eerste de bottleneck voor je overclock gaan worden.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
DJ_The_SP schreef op maandag 06 november 2006 @ 19:11:

Ik weet niet of je water koeling gebruikt, maar zo niet dan verwacht niet dat hij het lang vol gaat houden. :Y)

Let op dat alles, boven de 50 graden slecht is voor deze processor op lange termijn.

Stock Vcore.
Ik heb niks met de Vcore gedaan, die heeft altijd zo gestaan. En in mijn bios kan ie ook niet lager, alleen nog stukken hoger.
Hij blijft rond de 38 graden, bij hoog cpu gebruik rond de 50.

Het maakt op zich niet uit als ie minder lang mee gaat, als ie maar niet meteen doorbrand. Ik was van plan een nieuwe cpu te gaan kopen, maar aangezien mn socket op mn moederboard nog 478 is heb ik geen brede keuze. Dus dan kan ik vanalles gaan vernieuwen.
Toen ben ik me gaan verdiepen in overclocken en hij draait nu al heel wat sneller, en stabiel.

Ik ga denk ik binnenkort een wat betere cpu cooler en 2x 1g DDR erbij zetten. Dan kan ik mijn geheugen ook op 400 zetten en kan ie misschien nog wat verder :9 .

Thnx voor de hulp :)

Verwijderd

Topicstarter
Nog even een vraagje;

Ik zie wel eens wat dingen staan over de DDR timing aanpassen.. snap hier echter niet veel van. Heb al wat rond gekeken, kan het trouwens ook niet vinden in mn bios. Heb ik hier ook wat aan om dit aan te passen ?

• Rhannie

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Verwijderd schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 13:18:
Nog even een vraagje;

Ik zie wel eens wat dingen staan over de DDR timing aanpassen.. snap hier echter niet veel van. Heb al wat rond gekeken, kan het trouwens ook niet vinden in mn bios. Heb ik hier ook wat aan om dit aan te passen ?
Dit zou al je ram gerelateerde vragen moeten kunnen beantwoorden: RAM FAQ

Verder zou het verhogen van de timings ervoor kunnen zorgen dat je geheugen verder overgeclockt kan worden, wat handig kan zijn als je de limiet van je processor wilt bereiken.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Een Northwood mag rond de 70 graden zitten max. Mijne werd zelfs soms 85 graden, maar toen was ik erachter gekomen dat een paar klojo's mijn cooler niet goed op m'n cpu hadden gezet. Na een herplaatsing is die idle 35 graden en stressed 40 :) Ik haal met deze cpu makkelijk 3700Mhz zonder ook maar wat aan de vcore te veranderen. Mem loopt stock op 333Mhz (ddr).

Goedkoop bellen via VoIP

Verwijderd

Topicstarter
ok cool, thnx

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07:43

Theo

moederbord

Stock Vcore.
Een northwood loopt standaard op 1.50 volt en hij mag maximaal 1.75 volt hebben (in de datasheet over de northwood cpu staat een max voltage van 1.750 volt) Mijn 2.0 Ghz northwood loopt ook al een jaar op 1.65-1.70 volt en op 2.80 Ghz op luchtkoeling (zalman 9500), en hij doet het ook nog steeds :)
In de zomer kwam hij boven de 50 graden uit streesed en toen heb ik heb terug moeten klokken van 2.86 naar 2.80 Ghz omdat hij boven de 50 graden instabiel kon worden.. Dus met een andere cooler kun best verder komen, ik kwam maar tot de 2.5 Ghz met de stockkoeler..

Nu met WP, PV, EV en PC

Pagina: 1