quota: gebruiker informeren

Pagina: 1
Acties:

• Drgn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb onlangs disk quota ingesteld voor de gebruikers van m'n (ubuntu) server.
Nu ben ik op zoek naar een manier om de gebruiker op de hoogte te stellen wanneer het ingestelde quotum overschreden wordt.

Ik weet dat dit eventueel zou kunnen met warnquota, maar ik vind mailen eigenlijk een wat zware reactie voor mijn gebruikers.

Wat ik liever zou zien is dat ze een bericht krijgen wanneer ze inloggen. Dat kan vast met /etc/pam.d/ssh (login gaat via ssh/sftp), maar eigenlijk gebruiken alle users een grafische client en krijgen ze dat bericht dus niet door.

Wat ik dus eigenlijk wil weten is of er een manier is om vanuit de server een bericht te sturen (over het quotum) naar de inloggende grafische client?

Leave the gun, get the canoli

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 23:43

SA007

Moderator Tweaking
Meeste clients schermen compleet alle vage output (zoals meldingen) van de server af, ik zou gewoon mailen, stuk simpeler.

• Drgn
  • Niet online
Daar was ik al bang voor ja.
Ik heb inmiddels een beetje verder gekeken naar warnquota, maar ik geloof niet dat ik het helemaal begrijp. Ik vind ook vooral online manpages van warnquota, maar nergens een compleet overzicht van hoe je warnquota op een goede manier kunt opzetten.

Via
code:
1
dpkg-reconfigure -plow quota

kan ik warnquota activeren en instellen. In /etc/warnquota.conf staat dan zoiets:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
MAIL_CMD         = "/usr/sbin/sendmail -t"
FROM               = "your.address@your.domain.com"
SUBJECT           = You have exceeded your quota
CC_TO             = "your.address@your.domain.com"
SUPPORT          = "support.address@your.domain.com"
PHONE             = "01 02 03 04 05"
MESSAGE         = "quota exceed for this user"
SIGNATURE       = "Your signature"

Edit:
Ik moet sendmail dan dus ook opzetten (daar heb ik eerlijk gezegd nog niet naar gekeken), maar waar zou warnquota de (niet locale) user e-mail adressen vandaan moeten halen? Instellingen in sendmail?

Nog even wat toevoegingen:
Ik heb warnquota nu goed werkend, er wordt met postfix locaal een mailtje gestuurd naar de gebruiker.

Echter, mijn gebruikers lezen die systeem mailtjes natuurlijk niet, dus de quota mails moeten via smtp naar externe hotmail en gmail accounts gestuurd worden.

Ondanks de edit ben ik er dus nog niet achter hoe ik lokale gebruikers aan een extern email adres kan koppelen..

[ Voor 17% gewijzigd door Drgn op 07-11-2006 15:48 ]

• Drgn
  • Niet online
owkeej, het is dus nog veel complexer dan ik in eerste instantie verwachtte en ik denk niet dat ik dit vandaag of morgen al aan de gang heb.

Toch nog even voor eventuele naslag waarde:

Wat ik nu dus wil is dat postfix alle systeem mails die door warnquota worden gegenereerd naar de persoonlijk e-mail adressen van mijn gebruikers gaan. Daarvoor wil ik de smtp service van Gmail gebruiken.

Een goed overzicht daarvoor vond ik hier.
En voor wat andere/algemenere situaties hier.

De niet-locale email adressen kunnen - als ik het goed begrepen heb - ingesteld worden in /etc/aliases.

• Hmzaniac
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 05-08-2023

Hmzaniac

Evil Admin

quota -q in de /etc/bash.bashrc zetten. Krijgen ze niets te horen, tenzij ze over quota zijn, dan krijgen ze een melding als ze een shell openen.

edit:
nevermind, grafisch

[ Voor 68% gewijzigd door Hmzaniac op 08-11-2006 13:42 ]

Ik heb een WOS-post!

• 0xDEADBEEF
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
@Drgn: Wat serveert je server zoal, Samba toevallig ? If so, dan zou je iets met winpopup kunnen knutselen: http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a en http://nagios.org/faqs/viewfaq.php?faq_id=63

"Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion." - Steven Weinberg

• Drgn
  • Niet online
Ja, ik draai Samba, en dit was echt een superoplossing geweest, ware het niet dat de gebruikers niet-lokaal (via ssh) inloggen.

Dit is overigens ook het enige wat de server draait; samba en ssh.

Pagina: 1