Klopt, des te hoger de gemiddelde framerate des te vloeiender zal het beeld gaan.
Nu even 2 dingen: CRT en framerate
1: Framerate: Het verhaal van de achteruitdraaiende wielen is helemaal waar. Onze ogen nemen tussen de 18 en 25 beelden per seconde weer. Nu komt de truuk van de hersenen.
Des te kleiner het gat tussen 2 frames des te beter nemen wij een vloeiende beweging weer. Beweeg je heel snel met je hoofd dan kan het beeld voor het oog niet zo goed schokken (kan lijden tot desoriëntatie).
Neem de muis. Beweeg de muis snel heen en weer door het scherm en blijf de pijl volgen. De pijl gaat vloeiend. Centreer je ogen nu op het midden van het scherm en doe weer hetzelfde. De muis schokt heftig! Vanaf een framerate van continue 60 ervaren wij iets als watervloeiend.
Zelf 25 fps kan vloeiend zijn mits de beelden maar langzaam bewegen. Muisverhaal. Beweeg die zelfde muis nu eens heel langzaam over het scherm.
CRT: 100Hz is pas genoeg wil je vrij blijven van hoofdpijnen in het algemeen. Dit komt omdat een CRT ook écht op zwart gaat tussen de frames in! Dit neemt het oog zeer goed waar! 60 Hz is hoofdpijnopwekkend. Bij 75 Hz zie je het nog wat trillen op een wit groot vlak en 85 Hz is nagenoeg trillingsvrij. Pas vanaf 100 Hz mag je pas spreken van écht trillingsvrij beeld, maar houd er rekening mee dat je videokaart 50 of 100 fps continue moet trekken om schokken te voorkomen. Triple buffering is voor hoge refreshrates een must. Op een TFT is dat niet zozeer nodig.
Nu over de levensduur van de gamingPC waar ik ook nog iets over wil zeggen:
Ik bezit een X850XTPE videokaart en ik kan goed gamen op 1280x1024@2xAA,8xAF. Hoger moet ik niet gaan omdat het beeld anders begint te schokken (videokaart houdt het dan niet meer bij).
Mijn buurman heeft een X1950XT in zijn PC hangen en die speeld zijn games op 2048x1536@85Hz. Ik ben niet jaloers want die enorme 28 kilo wegende CRT van hem kost meer stroom dan heel mijn systeem geheel
Soms game ik ook op zijn PC en het is zeker geen straf om hem gameles te mogen geven tegen een biertje en een joint. Man, zo'n systeem kan ik niet betalen. Dat is gewoon ziek, maar ik gun het hem van harte want hij is 12 uur per dag van huis af voor zijn werk en werkt keihard.
Nee, daar kan ik als parttime systeembeheerder niet tegenop.
Hij, 1628 netto koopt natuurlijk altijd een mooi systeem. Die mensen kunnen het zich permitteren.
Ik, 1123 netto blijf in de mainstream zitten met een iets mindere PC en minder upgrades
Welk systeem is het langst houdbaar?
Ik weet het zo net nog niet. Hij heeft andere wensen dan ik.
[
Voor 27% gewijzigd door
Verwijderd op 12-11-2006 13:31
]