Ik zou voor jouw vraag een perfecte oplossing weten:
Het 'bijna' frictieloze vliegwiel. Men hangt het vliegwiel op een een vacuum ruimte en laat het vliegwiel zweven door mageneten. Door magneten aan de buitenkand kun je het vliegwiel laten bewegen. Zeer nuttig om gratis te kunnen acceleren na te hebben geremd. Ook voor elektrische auto's een uitkomst. Optrekken en remmen kosten extreem veel energie. Om 800 kilo van 120 km/u naar 0 af te remmen verspil je genoeg energie om een huiskamer in de winter van 0 naar 20 graden op te voeren voor niets. (ooit ergens gelezen en onthouden).
Waarom niet deze energie pompen in een extreem snel roterend vliegwiel. In vacuum zijn toerentallen van miljoenen geen probleem.
Sommige pedelecs (elektrisch ondersteunde fietsen, heb er zelf een

) laden de accu weer op als je gelijdelijk remt. Dit is voor auto's bijna onhaalbaar omdat je zeer veel massa aan elektrolyt nodig hebt om zoveel energie ineens kwijt te kunnen. Daarom is een vrij vliegwiel een betere optie dan dure generatoren in een elektrische auto of schijfremmen in een normale auto.
En nu de vraag wat een elektrische fiets nodig heeft aan energie (in mijn geval):
Accu 8,5 Ah 36v=306 watt/eff +- 10%. Acceradius 40km=130 min fietsen(gem. 18.5 km/u)=140 watt aan de motor. Voor fietsen heb je volgens mijn fitnessleraar 200 watt nodig (windstil,vlak met 20km/u) dus moet ik zelf 60 watt leveren. Dan komt de fabrikant met het predicaat tot 70% ondersteuning zijn woord redelijk na. Fiets is 36 kg en ik weeg 80 kilo=116 kilo aan total load.
Conclusie: Op de een of andere rare manier komt fietsen dicht in de buurt van bijna frictieloze energie. Ik verstuw 116 kilo met 200 watt aan energie. Dat is nog geen 2 watt per kilo!! Trek dat eens door naar een auto en je weet wat voor achterlijke energiemonsters het zijn
Het geheim zit hem in snelheid en dus luchtweerstand. Aanlopende remmen vreten ook extreem veel energie. Iets wat vaak voorkomt.
Elektrische auto's zouden de mogelijkheid moeten krijgen om van dit vrije vliegwiel langzaam te laden als de auto uit staat en het vliegwiel nog energie heeft
PS: De enigste wrijving van dit principe zijn magnetische velden en vooral de flux van het rare-earth principe (megneetkracht over magneetkracht, inductief). Deze wrijving is bijna nul.
Nu de vraag of uitzetting (uitzetting=beweging=energie) zonder wrijving mogelijk is? Nee!
Uitzetten kost energie en atomen kennen een onderlinge wrijving
[
Voor 59% gewijzigd door
Verwijderd op 07-11-2006 05:31
]