Fancontroller Stuk?

Pagina: 1
Acties:

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Een goedemiddag

Toen ik vanmorgen snel even naar mijn mail wilde kijken voordat ik naar school ging merkte ik op dat opeens mijn voorste 2 casefans uitvielen. Tegelijk op hetzelfde moment. Het zijn dezelfde soorten fans (CM 120 mm Bleu LedFan's). Deze zijn aangesloten op mijn fancontroller. De sunbeam chronomatic Windmill.

Afbeeldingslocatie: http://www.soefkenijn.com/oscommerce/images/CROMATIC-WINDMILL-BLACK.jpg

Deze heb ik al een jaartje of 2 en heeft het eingelijk nooit perfect gedaan. Vaak onthoudt hij de instellingen niet maar daar kan ik wel mee leven. Er zijn 6 fans op aangesloten. Het 1ste kanaal doet het ook niet en de 2e en 3e ook niet. Daar zaten de frontfans op. De 1ste was leeg. De fans zelf doen het wel op de andere kanalen. Het ligt dus aan de fancontroller.

Nou heb ik een paar vragen:
Hoe kan het dat de andere 4 het wel doen?
Waarom doet de 1ste het niet meer,terwijl daar geen fan op zat?
Hoe kan het opeens dat het na 2 jaar ermee ophoud?

Ik heb zelf al enkele dingen gedaan die uitsluitsel geven zoals je wel hebt gelezen. Ik zal het batterijtje nog vervangen alleen dan moet ik alles uitbouwen wat erg veel werk is dus ik heb liever eerst wat andere mogelijkheden. Weten jullie wat antwoorden? Ik zet de fans wel op molexen(gebruikte die fancontroller toch bijna niet maar was wel handig met grote hoeveelheid fans),dat is het probleem niet echt maar ik wil graag weten hoe het nou zit :)

Edit: Wat me nu pas opvalt: Er is een fan op de radiator die ook langzamer draait dan normaal terwijl die wel vol vermogen krijgt. Ik begin zelf te denken dat de controller een opdonder heeft gehad van iets.

[ Voor 6% gewijzigd door TEAMIKKE op 06-11-2006 16:29 ]

• TEAMIKKE
  • Niet online
Niemand met een ideetje?

• Kaspers
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 29-01 13:35
Ik denk dat hij stuk is...
Garantie kun je vast ook wel vergeten...

Oplossing: nieuwe.

• TEAMIKKE
  • Niet online
Dat ie stuk was had ik al wel door ;) Ik wil weten waarom ie stuk is en wat er stuk is.
Ik heb de fans gewoon aangesloten op de voeding dus heb geen nieuwe nodig.

Verwijderd

Die fancontroller heb ik dus zelf ook draaien.
Echter na een maand of 6 defect, 2 ventilatoren niet te regelen; alleen voluit.

Opsturen vond ik onzin en dacht ik maak het open en kijk wat er aan de hand is.

Bij het openmaken vind je 2 printen.
- display print
- aansluitingen print.

Deze 2 zijn verbonden via een bandkabeltje.

Na wat onderzoek stuite ik op slechte solderingen en 2 defecte transistoren.

De ventilatoren zijn van het type thermaltake 12V en 0,4 A, redelijke stroomvreters.
7 stuks aangesloten.

Na wat zoekwerk op het net heb ik er andere transistoren in gesoldeerd.
Het type wat gebruikt is in mijn versie is een S8550 heb de SS8550 te pakken gekregen en erin gezet.
Besteld via Kent Electronics
En ook alle aansluitingen even nagelopen.

Mogelijk heb je wat aan deze info
Dit is inmiddels een groot jaar geleden en werkt nog steed perfect.

• TEAMIKKE
  • Niet online
Daar heb ik idd een hoop aan. Zal hij er toch uit moeten. Mja moet dan maar :) Ik zal hem eens openmaken en kijken of er wat los zit,of idd. zoals jij zegt slecht vast zit ofzo.

Bedankt voor de info :)
Pagina: 1