onkl schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:50:
^^ dit alles neemt niet weg, dat MPEG2 -iha- vrij grote bestanden opleverd. Als het origineel een VHS band is zal je er in praktijk vaak DivX (da's dus weer een formaat) van kunnen maken met een kwaliteitsverlies wat alleen een geoefend kijker opvalt, terwijl een film plotseling weer een normale bestandsgrote heeft.
Dan nog kun je dit veel beter, offline, naderhand doen. Neem/capture nou eerst maar gewoon in MPEG2 dat kost niets aan CPU want dat doet de 500MCE. Je hebt dan de best mogelijke kwaliteit (afgezien van lossless natuurlijk) en dan kun je daarna er altijd nog een andere formaat van maken door te recompressen met een willekeurige andere encoder (xvid/divx.whatever).
Als je dit tegelijkers tijd wilt doen (dus MPEG2 capturen en real time (op dat moment) ook naar xvid recompressen heb je veel meer kans op frame drops en andere problemen, dus niet doen!
Wel aan de 'toekomst' denken; MPEG2 is gewoon een commercieel/comsumenten product en divx/xvid toch eigenlijk niet. Hoe compatible blijven deze formaten? Toch zonde van die oude VCR band met opnames van de geboorte van je zoon, als blijkt dat je die xvids/dvix over een x aantal jaar niet meer af kunt spelen.....

voodooless schreef op dinsdag 07 november 2006 @ 11:57:
[...]
Dat weet ik natuurlijk wel, echter blijft de vraag: waarom zou je er avi van maken? Ik heb sowiso nog nooit een avi gezien met mpeg audio en video erin verpakt. Is ook tamelijk zinloos natuurlijk, immers voldoet het eigen mpeg formaat daar prima voor.
Niet de kort door de bocht dan de volgende keer, hè
In dit geval is het gewoon een kwestie van een naapje/extensie veranderen volgens mij. Standaard zal Stoik wel AVI toevoegen. Het lijkt me sterk dat Stoik nog iets doet met het signaal. Als je gewoon tegen Stoik zegt dat ie er de extensie MPG, MPEG, whatever van moet maken is het precies hetzelfde.......geen kwestie van '
er AVI van maken' meer een kwestie 'wat
voor naampje geef ik het beestje'
En MovieMaker inderdaad zeker niet gebruiken, maar dat had je zelf ook al geconstateerd. Die kan eigenlijk alleen maar WMV opslaan dus gaat ie idd alles softwarematig her-(en)coderen en dan heb je het ook alleen maar in WMV formaat. Zie hierboven de opm. tav xvid/divx......