Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Automatische in- en uitschakeling bij gebruik

Pagina: 1
Acties:
  • 2.445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08 20:29
Dewalt heeft een hele mooi stofzuiger,

Automatische in- en uitschakeling wanneer een aangesloten elektrische machine wordt aangezet met een uitschakelvertraging van 15 seconden om te zorgen dat al het stof uit de slang is verwijderd wanneer het werk beëindigd is.

Ingebouwd stopcontact voor aansluiting van een elektrische machine waardoor de stofafzuiger
automatisch start.

Nu wil ik dit dus zelf gaan maken. Ik heb een oude Stofzuiger en een decopeermachine.

Mijn idee was om de Relaisvertraging van circuitsonline te gebruiken. En dan op de plaats van de schakelaar, een relais te plaatsen op de plaats van S1 die werkt op 220v, en deze de schakeling te laten starten.

Maar nu moet ik de stroom dus nog enkele seconden op de machine houden.
Ik kom er eigenlijk niet meer uit, en ik ken verder niemand met zo'n machine die ik eens mag opdraaien. Weet iemand de oplossing of weet iemand hoe ik verder moet zoeken naar een schakeling.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Er zijn wat contactdozen uitgebracht in het verleden die aan de hand van een belasting de rest van de apparatuur inschakelt. Dit wordt gebruikt om randapparatuur van een computer in te schakelen samen met een computer.

De gevoeligheid is meestal regelbaar bij die dingen.

Als je dan nog een tijdrelais op die uitgang zet, kun je er een vertraging op bouwen.

Zie ook Master/slave stekkerdoos voor de contactdoos.

Uit dat topic deze url. In dat schema zou je het relais kunnen vervangen door een variant met tijdvertraging of door deze schakeling:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
o------+     o
       V     |
       -     |
   +---+     |
   |  _|_    | 
   = |_/_|- - /
   |   |     |
o--+---+     o

_|_
|_/_|  Spoel relais
  |

V    Diode
  -

|
  =    Condensator
  |

Hierbij kun je met de capaciteit van de condensator de afvaltijd bepalen. Als je in serie met de diode ook nog een weerstand plaatst, kun je ook nog een inschakelvertraging toevoegen.

Hierbij gaat het uiteraard om het relais rechtsonder, oftewel RL1.

Astu... Gratis en voor niets ;).

PS. Eigenlijk heeft het natuurlijk niets met computers te maken, maar deze schakeling kan ook nog wel bruikbaar zijn voor een computer + randapparatuur.

[ Voor 59% gewijzigd door [TazZ] op 06-11-2006 15:02 ]

If it ain't broke, fix it till it is...

• voodoo202
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 04-08 20:29
Bedankt,

Ik ga van het weekend onderdelen halen en het uitproberen. Op de pagina die je gaf staat een complete beschrijving.

Ik dacht electronica, daar mag ik dit ook wel vragen :-)