Toon posts:

Onverklaarbare freeze's van systeem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleem waar ik al enige tijd mee bezig ben. Mijn systeem blijft om de zoveel tijd even hangen, en gaat dan naar enkele seconde weer verder waar het was gebeleven. Mijn computer crashed dus niet maar lijkt even een "denk-pauze" nodig te hebben.
Specificaties van mijn systeem zijn:

Besturingssysteem: Windows XP Professional (SP2)
Moederbord: Asus P4C800-E Deluxe
Harde schijven: 2X Western Digital Caviar 160 GB (ingesteld als RAID)
Grafische Kaart: ATI Radeon 9800 Pro
Geheugen: ik meen 2X 512 Kingston Dimm geheugen (ingesteld als dual memory)
CPU: Intell P4 3 Ghz (800 Mhz bus, 1Mb L2 Cache)

Wat ik al heb gedaan is:

- Geheugen testen met Memtest (vindt geen fouten)
- Onboard geluidskaart uitzetten
- Hyper Threading uitzetten
- Hot CPU tester draaien (vindt geen fouten)
- Harde schijven testen met Wetser Digital Data Lifeguard Diagnostics (geen fouten)
- NIeuwste drivers installeren

Heeft iemand enig idee wat de oorzaak van dit probleem zou kunnen zijn of suggesties over wat ik nog moet bekijken?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

Heb je al eens gekeken met systeembeheer wat er zoveel CPU time vreet tijdens jouw "denk-pauze". Schijnbaar is de CPU dus met iets bezig wat veel kracht vergt.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Nog niet. Heb je nog tips waar ik vooral naar moet zoeken?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-04 11:54

keur0000

-------- N O N E --------

Kijk ook eens of je HD's e.d. niet in PIO mode draaien maar in UDMA.
Virusje of adware al nagelopen?
enz enz.

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
Virus en adware heb ik op gecontroleerd. Waar kan ik controleren in welke modus mijn HD's draaien?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:42:
Virus en adware heb ik op gecontroleerd. Waar kan ik controleren in welke modus mijn HD's draaien?
apparaatbeheer, eigenschappen hd, 2e tabblad (geloof ik)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt ;).

Bij mijn primaire IDE-kanaal staat:
apparaat 0, huidige overdrachtsmodus UDMA
apparaat 1, huidige overdrachtsmodus PIO.

en bij mijn secundaire IDE-kanaal:
beide apparaten, huidige overdrachtsmodus niet van toepassing

Is dit goed?

heb trouwens gekeken welke processen er veel cpu tijd vragen na een "pauze" maar er is voor zo ver niks wat er echt uit springt alleen niet actieve systeemprocessen staat hoog (score van 99 bij cpu) maar dit is normaal dacht ik.

[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 06-11-2006 15:37 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 20:55
Kontroleer eens goed wat er op de achtergrond loopt.
Kijk wat er met windows opstart, en wat je uit kunt zetten.
Virusscanner verwijderen, om te testen.
Spyware scanners die op de achtergrond lopen uitzetten.
Firewalls die extra dingen scannen tijdens internetten.

Heb je alle drivers die op het moederbord site staan geinstalleerd?
Driver videokaart verwijderen en opnieuw installeren, dus eerst verwijderen en dan de ati verwijderings software gebruiken en dan opnieuw installeren(zie ati site en www.guru3d.com)
Misschien alles opnieuw installeren, dit als laatste natuurlijk.

• IRCfreAk
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-04 17:15
Verwijderd schreef op maandag 06 november 2006 @ 14:56:
Ok, bedankt ;).

Bij mijn primaire IDE-kanaal staat:

Is dit goed?

heb trouwens gekeken welke processen er veel cpu tijd vragen na een "pauze" maar er is voor zo ver niks wat er echt uit springt alleen niet actieve systeemprocessen staat hoog (score van 99 bij cpu) maar dit is normaal dacht ik.
apparaaat 1 op pio, wat voor apparaat is dat? zowel hdd als cdrom moeten op udma staan anders krijg je dit soort freezes!

Verwijderd

Topicstarter
Ik neem aan mijn tweede HD.

Onder IDE ATA/ATAPI-controllers bij apparaatbeheer heb ik staan:
- Intell 82801EB Ultra ATA Storage Controllers
- Primair IDE-kanaal
- Secundair IDE-kanaal

en onder primair IDE-kanaal staat dan:

Aangezien ik twee HD's heb die zijn ingesteld als RAID, neem ik aan dat apparaat 0 hier mijn eerste HD is en apparaat 1 mijn tweede.

Is er een manier om te controleren welk apparaat, "apparaat 1" hier is?

Ben trouwens bezig met virus-scanner en spyware-scanner uitzetten en ga zo drivers voor mijn videokaart opnieuw instellen, maar tot dusver geen succes. Wel bedankt vast aan iedereen voor de suggesties en hulp.

Verwijderd

Topicstarter
Heb beide apparaten nu ingesteld op "DMA indien mogelijk" maar het probleem blijft.
Kan ik de overdrachtmodus ook bij de RAID-controller aanpassen? Dan weet ik zeker dat ik mijn HD's aanpas.

• CrankyGamerOG
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 20-05 20:07

CrankyGamerOG

Assumption is the mother.....

zo die instelling veranderen helpt niet, reboot maar eens en kijk , hij zal weer op pio staan
bij mij werkte bijv alleen door het hele ide gedeelte te deinstalleren en reinstalleren

KPN - Vodafone Ziggo Partner

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie het inderdaad. Moet ik dan gewoon "installatie ongedaan maken" kiezen in apparaatbeheer en opnieuw opstarten?

Raak ik dan geen gegevens kwijt?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 07-11-2006 11:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Heb onderussen niet noodzakelijke dingen die werden opgestart uitgezet evenals mijn, spyware en firewall en ik heb mijn virus scanner uitstaan.
Heb ook alles wat op mijn moederbord-site staat geinstaleerd, maar de drivers hier zijn al een paar jaar oud wat wel enigzins gaar is, maar ja.
Heb ook de nieuwste drivers van mijn videokaart geinstalleerd nadat ik de oude heb gedeinstalleerd.

Helaas nog geen succes, dus ik hoop dat het hem zit in de overdrachtsmodus.
Kan ik het IDE gedeelte deinstalleren en rebooten zonder dat ik data kwijt raak van mijn HD's?
en zijn er nog eventuele andere suggesties?

Nogmaals bedankt voor de hulp tot nu toe, en alvast bedankt voor de hulp die nog gaat komen :)

• Vuurvoske
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-05 18:43

Vuurvoske

Nunquam cede!

disable je onboard lan nic, stop er een een pci lan nic in en kijk of het dan nog gebeurd. Ik heb namelijk met een p4p800se ooit hetzelfde probleem gehad. Toen bleek het aan de onboard lan te liggen :)

Beroeps brabander

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik al geprobeerd. Ik heb er een "linksys wireless-G PCI adapter" inzitten en mijn onboard LAN staat uit. Maar ik moet wel zeggen dat windows af en toe van die pop-ups geeft met informatie over mijn verbindingssterkte. Nu is de sterkte altijd goed en hij deed dit ook al bij mijn onboard LAN, maar misschien weet iemand of dit belangrijk is?

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie nu dat mijn onboard LAN wel nog word aangegeven in mijn intell proset programma. Wel is waar met een kruis erdoor maar kan het zijn dat hij niet goed uit staat en alsnog problemen opleverd?

Verwijderd

Topicstarter
Heb de overdrachtsmodus van mijn IDE gedeelte aangepast (moest hem inderdaad eerst opnieuw installeren). Apparaat 0 staat nu op UDMA 2 en apparaat 1 op UDMA 4 maar ik heb nogsteeds dat mijn systeem even lijkt te blijven hangen of freezen.

Wat zou het nog meer kunnen zijn?

• damashi
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 09-12-2025
je voeding als je systeem te weinig voeding krijgt kan hij ook freezen of opeens opnieuw opstarten

Verwijderd

Topicstarter
In mijn bios staan de volgende waarden:

Vcore: 1,360 V
3,3V: rondom de 3,248
5V: 5,026
12V: 12,099

Dit is toch goed dacht ik?

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 15:10:
In mijn bios staan de volgende waarden:

Vcore: 1,360 V
3,3V: rondom de 3,248
5V: 5,026
12V: 12,099

Dit is toch goed dacht ik?
Yup

Maar dat is in je bios, op het moment dat je systeem 'niets' doet. Dit is meestal redelijk in orde.

Beter kun je je windows starten en dan met motherboard monitor (of hoe het heet) of pcprobe (voor asus) het in de gaten houden als je bijvoorbeeld prime/3dmark draait (iets wat je systeem belast)

Overigens als je LAN nog (met een kruisje) in je apparaatbeheer staat is hij niet uit. Hij staat alleen disabled. Beter nog is hem echt uit te schakelen in de bios (onboard lan controller disabled)

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik zal het controleren. Bedankt.

In mijn bios staat mijn LAN overigens al op disabled en in mijn apparaatbeheer is ie ook weg. Daarom vond ik het zo gek dat hij er in dat ene programma nog wel stond.

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16-05 14:53
Als je HD's weer fijn in UDMA mode draaien, zou het misschien kunnen zijn dat je last hebt van IRQ-sharing?

Ik weet het, het klinkt raar, maar ik heb er ook last van gehad op een ouder mobo: de A7V onder W2K.
(Ik neem aan dat de muispointer ook niet vloeiend beweegt?)

Wat ik toen heb gedaan is het volgende:

Alle IRQ's handmatig ingedeeld in de Bios, de optie PNP-OS uitgezet en W2K opnieuw geïnstalleerd via F5 en dan selecteren Standaard-HAL. Toen was het stotteren afgelopen!

(Ik weet niet hoe oud jouw board is, heb allang geen intel-mobo meer gezien in depth, dus reken me daar niet op af.) :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal mijn IRQ's eens nalopen. Mijn muis beweegt overigens prima tenzij mijn computer bevriest, dan staat ie stil en verspringt ie als mijn computer weer verder gaat.

Bedankt

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-11-2006 15:33 ]

• Webjunkie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04 00:58
(jarig!)
gebeurt die freeze toevallig om de zoveel (8 a 9) seconden?

HTPC, Speeldoos | PVoutput

Verwijderd

Topicstarter
Nee, niet echt. Er is voor zover ik merk geen peil op te trekken wanneer het gebeurd.

Verwijderd

Topicstarter
Heb trouwens zojuist gametest 1, 2 en 3 gedraaid en twee cpu tests in 3DMark05. en de laagste waarden die Motherboard Monitor 5 heeft gemeten zijn:

Core: 1,30
3,3V: 3,22
5V: 4,97
12V: 12,63

Dat is toch goed?

• Pwigle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 25-05 20:41
Ik heb exact hetzelfde een keer gehad wat bij mij opgelost was na het installeren van de nieuwste videokaart drivers. Misschien iets voor jou om te proberen?
Pagina: 1